Skrevet av Emne: Bytte toppakning +++, det var jo enkelt jo :-)  (Lest 1492 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Bytte toppakning +++, det var jo enkelt jo :-)
« på: Lø.,15,September,2012,20,28 »
Har ikke gjort noe slikt før (okey, på en moped for mange mange år siden), men byttet toppakning for morroskyld for å se hvor vanskelig det egentlig er, gjorde ren ventilene, slipte ventilseter med slipepasta, byttet ventilløftere og stenger (en var bøyd, byttet da alle og løfterne), gjorde godt rent toppen. Satte inn "nye" 784 injektorere, Ny og bedre pakning til ventildekselet også. Monterte Calix motorvarmer + mye annet småtteri. Det var jo enkelt jo  ;D Nå er dette en bil nr3 så den brukes ikke mye, jobbet mest i helgene så jeg brukte vel 3 uker på jobben og bestilte deler fra US underveis, tok det rolig og pent. Startet opp i dag og etter noen minutter med kakkling før ventilløfterne ble fylt med olje og litt røyk fra ny manifoldpakning så gikk den som smurt :-)
Leste mye i Haynes manualen og ZJ 93 service manualen + en god del spørsmål på div. forum som feks cherokeeforum.com

Div:
Bolt 14 kunne fjernes og settes inn selv om det var den lange typen, vet ikke om dette gjelder kun GC 93 siden alle mener den ikke kan tas ut pga. plassmangel.
A/C kompressoren trengte ikke å fjernes, fjernet to bolter fra braketten, lot den nederste stå i, da kunne hele braketten med alt på dyttes noen mm til siden og det var nok til å få ut topplokket.
Brukte litt Permatex 3 til å holde toppakningen på plass når topplokket skal på igjen, brukte 4 små dråper mellom cylinderne der hvor åpningene i vannkappa fra topplokket treffer.
Når jeg skulle montere toppen så la jeg en 2*8 som bord på høyre side, la toppen på denne og satte meg skrevs over motoren, da gikk det fint å løfte den på plass alene.
Brukte Permatex 3 til å smøre inn bolt 11 og som tetting rundt alle sensorerene.
Det eneste jeg måtte under bilen for å gjøre var å løsne og skru fast boltene der hvor eksosmanifolden møter eksoanlegget.

Det er morro med Jeep :-) Skal bli spennede å se om forbruket går ned med nye injektorer.