Skrevet av Emne: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project  (Lest 13934 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #60 på: Sø.,24,Mars,2013,10,37 »
Det blir noe lakkering om dagen.
Har forsøkt med sprøytelakkering i garasjen og det fungerer utmerket med fokus på noen grunnleggende regler.

Spraybokser er for taggerere.

Nå er det tanken som pusses og skal i "lakkboksen" i morgen.
Jeg var litt usikker på potensiel eksplosjonsfare, hvilket  ble løst med noen minutters utlufting, ref bildet.

Det bli ny holder til tanken i rustfritt. Damer skal jo se bra ut bak /MortenS


Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #61 på: Sø.,24,Mars,2013,10,40 »
Glemte bildene

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #62 på: Ti.,26,Mars,2013,16,27 »
Gode påskedager med CJ5 i garasjen.

Rammen er nå vasket og klargjort for videre montering på sin plass i garasjen

Neste steg er schakkel fester.

Jeg er litt usikker på om blad fjærene skal monteres først på ramma eller først på akslingen - tips ?

Med ønske om en fortsatt god påske /MortenS

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #63 på: Ti.,26,Mars,2013,22,28 »
Har du tatt den i fra hverandre? Hadde ike du en større jobb med denne for ett par år siden? Enig at det var morsomt å skru en Jeep i sammen, men ikke annet hvert år....

Jeg festet bladfjærene først i sjaklene mener jeg å huske....har ikke noe å si i og med at sjaklene er beveglige.
PS, bare husk akslene før du monterer fast fjærene :-) .....

Det jeg slet mest med var å få akslen til å treffe styrepinnen på fjærene....Det gikk til slutt, men var litt av en jobb å utføre alene...
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #64 på: To.,28,Mars,2013,08,24 »
Takk Jørn, forrige runde med Jeep'n gjorde jeg det som var nødvendig for registrering.

Nå er det mere alvor og detail helvete har smittet meg.

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #65 på: Ti.,23,April,2013,22,34 »
Litt fremdrift etter venting på deler fra USA

Om få dager en ramma snudd og akslene, som er ferdige blir montert.

Siden projektet vil ta sin tid er jeg fortsatt på jakt etter en Jeep bruksbil, en TJ med 4.0 liter står øverst på listen

om 1-2 uker er bilen på hjul igjen, en god milepæl

/MortenS

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #66 på: On.,24,April,2013,11,42 »
Mulig erfaringen allerede er gjort, men ved å montere fjærene i ramma før akslingene er satt på fjærene, og det ikke er snakk om hevefjærer, så er det ikke plass til Dana 44 klumpen mellom fjæra og akslingen.  Min måte å gjøre dette på er:
å ha ramma rett vei,
feste fjærene i den faste siden,
løfte sjakkelsiden halvt opp med bukker under eller tau i sjakkeløyet,
sette inn akslingene
sette på draband løst
sette på sjakler
dra til draband (u-bolter)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #67 på: On.,24,April,2013,13,12 »

Det går fremover ser jeg. Utrolig bra finish! Greit å få hjul på ramma igjen.  :)

Kort spm. Siden du har en 76 modell så har jeg et komplett varmeapparat liggende hvis du vil ha det. Inkluderer ny viftemotor, kontrollwirer, varmeregister og selve kassa som  monteres bak dashbordet. Du skal få det hvis du dekker porto og omkostninger for å få det shippa sørover. Det blir kastet snart hvis noen ikke vil ha det. Det er kun 76 modellen og noen få 77 modeller dette passer til.

Dr.Plumbo

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #68 på: On.,24,April,2013,22,54 »
Takk Overland for en god oppskrift.
Jeg har Dana20 og kan være jeg klarer å tre den gjennom, jeg kommer tilbake med endelig resultat om kort tid

Dr - jeg sender deg en melding

MortenS & Askim

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #69 på: To.,25,April,2013,10,21 »
Just for the record:  Det er vel en AMC 20 bakaksling du har og muligens en Dana 20 transferkasse?  Er uvenn med førstnevnte og venn med sistnevnte  :D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #70 på: To.,25,April,2013,12,50 »
AMC20 er overhalt og one piece aksler og skive bremser er installert.

Jeg prøver med dette. i forkant kommer det en sint 360  /Morten

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #71 på: To.,25,April,2013,22,07 »
Da er rammen snudd og AMC20 og DANA30 på plass mellom bladfjærene som var festet i begge ender mens rammen lå på ryggen.

Det ga enkel montering av bladfjærer, shackles og innfesting i rammen, for siden å snu rundt og tre inn akslene.

Men som Overland sier, muskelmaskiner som DANA44 blir for stor for samme metode.

Og jeg må legge med bildet av chrome støtdempere. brukte faktisk lang tid på å finne dem + dager for chrome arbeidet, dette gjøres bare på bestilling. Gjørmebadere synes vel dette blir litt i meste lage  :D for en Jeep CJ5

Trenger et lite råd her. Rekkefølgen etter akselmontering =>> bremserør, bensinrør, motor/gir.

Svaret jeg ønsker er raskeste veg til å test starte motor

God kveld fra Askim

God kveld fra Askim

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #72 på: Fr.,26,April,2013,12,02 »
Mulig jeg har sovet kraftig i timen her, men bremseoppsettet forran  (eller kalipperfestet som er vist) kjenner jeg ikke helt igjen på Dana 30, er dette noe spesialgreier (siden du har så flotte bremser bak)?  skal du kjøre uten bakplater på skivene (det gjør jeg og det funker aldeles utmerket).

Tror det vil bli problematisk å få lagt alle bremserør før karosseriet er på plass, et par rør skal vel langt opp på torpedoveggen.  Kommer disse tidlig inn blir de garantert bøyd og ødelagt, i alle fall i min garasje.  Bremserøropplegg langs aksling bak kan jo gjøres tidlig når tilgjengelighet er god, samme med bensinrør.

Med one-piece på AMC 20'en så har du vel løst det mest vanlige problemet.  Å rense "klumpen" for innmat er ikke så lett, selv med en 360.  Ganske solid innmat.  Det nest største problemet med 20'en er nok heller tynne akselrør som har en lei tendens til å bøye seg.

Krommet støtdemper, hmmm ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #73 på: To., 2,Mai,2013,23,15 »

Utlogget Askim

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • Cj5 - 76 - AMC 304
Sv: Askim ( Morten ) sitt CJ5 1976 project
« Svar #74 på: Fr., 3,Mai,2013,19,43 »
Akslene ferdig monterte, neste er å rulle rammen på hjul  ut av garasjen for å få plass til driveline med motor etc.

Gamle damer skal bæres inn og rulles ut

Motor skal få dressup, skal ellers være relativt klar, gir og transfer er ferdig, litt fester fra USA så burde mye være gjort i løpet av mai

Jeep'en får litt mindre oppmerksomhet de neste ukene.

Det er båter som skal pusses, hager som rakes og hytter som skal åpnes og kjærester som skal til syden :-)

God helg fra Askim