Skrevet av Emne: Shackle lift? Billig måte å heve bilen på?  (Lest 1623 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
Shackle lift? Billig måte å heve bilen på?
« på: Ma.,22,November,2010,12,00 »
Hei, jeg fikk med nye bladfjærere til YJ´en når jeg kjøpte dem. Disse er orginale og gir ikke noe ekstra løft. Men de som står på (som er fra bilen var ny, 1995) ser ut til å ha gjort sitt. Jeg vurderer å bytte disse og lurte på å skifte sjakklene foran og bak.

Fant disse på nettet,  som samtidig skal gi bilen et løft:

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?jeep-sid=358&plID=274&partID=54653

Er det noen som har gjort det, og får bilen så mye som 1 1/4 `` løft? Hvordan vil dette påvirke bilens kjøreegenskapet, blir det vinglete?

Og om jeg i tillegg legger på 1`` BL vil det være mulig å slenge på 31`` dekk?

Bilen blir neppe brukt i terrenget så løftet blir helst for syns skyld.



Jeep Wrangler JK-09

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Shackle lift? Billig måte å heve bilen på?
« Svar #1 på: Ma.,22,November,2010,13,07 »
Både ja og både nei.  Bilen blir definitivt høyere med løftesjakler, men siden fjæren forandrer avstand til ramma bare på den ene siden (sjakkelside) vil vinkelen på pinjongene også forandre seg, og dette kan føre til vibrasjoner i mellomakslingene.  Så var det styringen forran.  Trengs det en drop pitmanarm i tillegg for å få dette greit, eller får man en bil som blir "rar" på styringen? 

Etter loven om kraft og arm, så er armen nå blitt lengere og det kan bli større krefter på innfesting i ramme.  Gummibushinger kan vri seg mer, metallet kan "flexe" mer og bilen kan bli litt løs i fisken.

Til sist har vi myndighetene:  De misliker dette og det er lett å oppdage.

Personlig ville jeg sett meg om etter en bedre løsning, men enkelt er det!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Shackle lift? Billig måte å heve bilen på?
« Svar #2 på: Ma.,22,November,2010,14,30 »
Prøv å unngå lange sjakler hvis du kan.
For at styringa skal bli bra må du vinkle tilbake fremakslingen mer enn du klarer med shims, og da må du sveise nye anleggsflater for fjærene.
Selvoppretting forsvinner helt da vinklene i styringa blir helt feil. Du vil oppleve at bilen stikker i alle retinger, og det er regelrett livsfalig....
« Siste redigering: Ma.,22,November,2010,17,55 av Holmis »
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
Re: Shackle lift? Billig måte å heve bilen på?
« Svar #3 på: Ma.,22,November,2010,14,53 »
Får vel bli en BL da, er det maks 1`` som er tingen. 2`` vil vel se litt snodig ut vil det ikke, når man ikke har annen heving?
Jeep Wrangler JK-09

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Shackle lift? Billig måte å heve bilen på?
« Svar #4 på: Ti.,23,November,2010,00,06 »
Sammen med 1" bodylift bør du få på 31" dekk. Men sjakkelheving er ikke så enkelt det kan virke som ved første øyekast.

Det er to forhold du må justere for.

Vinklene på mellomakselene må rettes for at du ikke skal bli plaget med vibrasjoner i bilen etter hevingen.  Vinklene i styringen må rettes for at selvopprettingen ikke skal bli påvirket. Gjør du dette vil resultatet bli veldig bra!

Du kommer i mål med å bruke gradeskiver mellom fjær og akselene. Disse finnes i 2 og 4 grader.

Da må du løsne uboltene som fester akselen til fjærene. Disse sitter som regel slik at du må kappe disse og kjøpe nye. Du bør også kjøpe nye foringer når du bytter fjærer og sjakkler.

Og som Overland skriver du har myndighetene. Skal du bytte sjakkler bør du derfor kjøpe sjakkler med TUV dokumentasjon. Send en mail til Statens vegvesen og link til dokumentasjon og beskriv byggeprosessen. Så er det ingenting i veien for at dette vil bli godkjent.  Disse sjakklene koster en del mere enn de du har linket til.

Så det du trenger for å gjøre dette skikkelig er :

Sjakkler med TUV dokumentasjon
Gradeskiver
Nye foringer
Nye U-bolter

Lykke til
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15