En liten oppdatering på hva som skjer med CJ'en jeg importerte tidligere i sommer:
Nå har det gått en tid og Jeep'en står fortsatt uten skilter i garasjen og venter på å bli brukt.. Slo fra meg tanken på å selge den, og skal heller forsøke å få den registrert.
Etter visning hos Statens Vegvesen i Tønsberg fikk jeg en lang liste over saklige (og usaklige) "feil" ved bilen. Den må settes i original stand (ref. regel om biler fra 1971 og nyere)
* Dekk og felger hadde ikke originale dimensjoner
+ Har fått papirer fra Amcar som beviser at dekkene er innenfor tillatt avvik.
* Speilene gir ikke etter når man skyver på dem
+ Dette er bare tull fra BT's side mener jeg, husker speilene ga etter på en '95 Wrangler jeg hadde, men de skal ikke gi etter på en '77 CJ7.
* Eksos-anlegg ikke originalt
+ Dette er forståelig, det var montert Heddman Hedders uten lydpotter. Har bestilt originale manifolder, eksos-deler, katalysatorer, og finner noen billige lydpotter et sted. Løses så snart delene kommer fra USA. Men mangler bolter til manifoldene- noen som vet dimensjoner på disse?
* LED-lykter bak ikke akseptert
+ Originale lykter kjøpt og montert
* Heving ikke godkjent
- BDS 2" heving montert, ikke TUV-godkjent. Håper vegvesen i Drammen ser gjennom fingrene med dette. Har kontaktet BDS i USA for å få "godkjennings"-papirer fra dem.. Får se hvordan det går.
* Fjern/nærlys ikke funksjonell
+ Bare tull, denne fungerer. Mistenker at Vegvesen i Tønsberg ikke hadde kunnskap om trykk-knapp-pedalen for å veksle mellom fjern og nær-lys. Det skal da nevnes at jeg ikke var tilstede da bilen ble "sjekket" av de "profesjonelle" hos Statens Vegvesen i Tønsberg.
* Motorens originalitet må dokumenteres
+ Papirer fra Amcar bekrefter 304 originalt på denne bilen i forhold til VIN-nr.
* Sprekk i bremseslange
+ Som jeg ikke kan finne noe sted
* Vindusvisker/spyler fikk feil fordi det ikke var fyllt på spylevæske
+ Banalt mener jeg.
Og andre småting jeg har glemt i farten..
Det virket som om de skulle pirke på _absolutt_ alt, slik at det skulle bli så vanskelig som overhodet mulig for meg å få denne bilen godkjent.
Er de ansatte i Statens Vegvesen misunnelige fordi de ikke har slike biler selv? Skal de bare gjøre seg vanskelige med vilje og vise at "dette er min arena, her bestemmer jeg"? - Burde jeg hatt med en flaske Whiskey som smøring? ;-)
Utrolig at det skal være så vanskelig, dette er jo en bil som har gått i over 30 år i USA. Det er jo ikke snakk om å bruke den som en bruksbil heller- det er ikke mulig engang med dagens bensinpriser. Det er mer en lekebil i mine øyne enn et transportmiddel.