Skrevet av Emne: Hjelp!! Charter BBD  (Lest 2312 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Hjelp!! Charter BBD
« på: Ma.,18,Juni,2007,14,20 »
Jeg kjører enda rundt med originalmotor og Charter BBD forgasser i min CJ7 1986.  Det har fungert fint, helt til jeg var på Evje i helgen (Flott opplegg på Evje   :D.  Uti løype 3 begynte motoren å fuske og ville ikke gå skikkelig på tomgang.  Kom meg ut på veien igjen, men problemet vedvarte.  Kjørte 40 mil hjem og motoren gikk veldig fint så lenge turtallet lå over 2000, under 2000 bare "døde" motoren.  Veldig artig å kjøre med når man har automat og høy utveksling!!

Jeg mistenker BBD forgasseren for å ha skyld i problemene og lurte derfor på om det var noen som har erfart det samme.  Siden problemet oppstod nesten sånn plutselig så mistenker jeg at noe har skjedd inne i BBD'en, f.eks. at stepper motoren til lavfart delen ikke virker.  Har sjekket alle slanger inn/ut, de er i orden.  Noen som vet hvordan man kan sjekke de vanligste, plutselige feilene som oppstår?  Har lest igjennom verkstedhåndbok fra Clymer og Hayes uten å bli så veldig klok.  Jeep Bible har litt som jeg kan gå videre med, men trenger altså flere "ekspertråd"

Det skal ikke så veldig mye til før BBD'en får fyken og en Weber kommer på plass. Men Weber og automat kan visst også ha sine utfordringer fordi den ikke har "dempersolenoiden" som sitter på BBD'en (klapper forgasseren for raskt igjen når man har automat o gslipper gassen, så stopper motoren sier noen)

Så er det noen som vil si:  Bare sett i V8 du så er problemet løst.  Ikke ennå!!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hjelp!! Charter BBD
« Svar #1 på: To.,21,Juni,2007,11,23 »
Ikke noe BBD ekspertise i JCN???   ???

(Døra er åpen, det er bare å komme ut av skapet!)
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

renegade

  • Gjest
Sv: Hjelp!! Charter BBD
« Svar #2 på: To.,21,Juni,2007,12,45 »
Ikke noe BBD ekspertise i JCN???   ???

(Døra er åpen, det er bare å komme ut av skapet!)

Jeg har i mange år tenkt på å en glimrende aktivitet på landstreffet:

"Hvor langt kan du kaste en Carter"

Nuvel,
det finnes overhalingssett til den.

Ofte så er det en vakumlekkasje et sted, som gjør at du får problemer.

Ellers så er det elektrisk styrte mix-nåler i den, men dette ble ofte koblet bort på de bilene som kom til Gnore.
Du kan sjekke din ved å søke på "Nutter bypass", finner du de delene på din, så ja, da vet du hva du skal gjøre med det.
Disse ble ofte satt i en bestemt posisjon, men kunne da typisk etter en stund lekke bensindråper ned i innsuget...

Det desidert enkleste er å bytte hele f!!##!! skapet, en Weber er en grei løsning.
Jeg hadde det på min, og det funka *perfekt* på landeveien, men kanskje ikke like fint i skogen.

Du kan enten kjøpe et ferdig kit, eller du kan sjekke på høgger'n etter en gasser derifra.  Den lille 32/36 ble mye brukt på Forder, den store 38/38 satt på 2500 / 2800 Ford V-6 (trur eg).

Meeen de en finner på høggern kan det også være slittasje på, så det bør en sjekke nøye.

Adapterplatene må en da lage selv, forsåvidt ikke noe vanskelig, 1 plate tilpasset boltemønsteret til gasser'n, 1 plate tilpasset boltemønsteret til innsuget og felles bolter som holder dette sammen.  Husk passende pakninger + en nippel for veivehusventilasjonen.

Det finnes muligens en liten 4-porter en kan bruke, men da må en typisk bytte til et Clifford innsug.

Eller en kan kvitte seg med alt sammen og montere injection, her finnes det mye å velge i.
Alt fra ferdig system ala Hesco, til hjemmesnekra MegaSquirt m/4.0 L innsug osv.


Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hjelp!! Charter BBD
« Svar #3 på: To.,21,Juni,2007,17,10 »
Takk for info!
Det er vel endel utrustning til Jeep en kan lage kastekonkurranse på, egentlig.  Både Cartere, ymse gearkasser, for-og bakakslinger, transferer, noen 4-sylindrede motorer m.m.  Tror det er nok grener å konkurrere i til en NM i all fall  ;D

Å sette opp et innsprøytningssystem til 6'eren blir for meg som å fore en død hest.  Et slikt anlegg koster vel nesten mere enn en god V8'er, så da er valget lett.

Men, den trauste 6-er har bare gått 100k km og burde få leve litt til og da med en forgasser.  Får jeg ikke BBD'en til å være snill så er Weber en løsning, ja.  Er det noen som har erfaring med Weber og automat?  BBD'en har en egen "demper-solenoid" på gass-staget når den er i en bil med automat, dette for ikke å "stalle" motoren.  Kan denne demperen monteres over på Weber f.eks.  Det er jo ikke så gøy å ha en motor som går fint på tomgang og som dauer hver gang den settes i Drive.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

renegade

  • Gjest
Sv: Hjelp!! Charter BBD
« Svar #4 på: To.,21,Juni,2007,18,50 »
Takk for info!
Det er vel endel utrustning til Jeep en kan lage kastekonkurranse på, egentlig.  Både Cartere, ymse gearkasser, for-og bakakslinger, transferer, noen 4-sylindrede motorer m.m.  Tror det er nok grener å konkurrere i til en NM i all fall  ;D

Å sette opp et innsprøytningssystem til 6'eren blir for meg som å fore en død hest.  Et slikt anlegg koster vel nesten mere enn en god V8'er, så da er valget lett.

Men, den trauste 6-er har bare gått 100k km og burde få leve litt til og da med en forgasser.  Får jeg ikke BBD'en til å være snill så er Weber en løsning, ja.  Er det noen som har erfaring med Weber og automat?  BBD'en har en egen "demper-solenoid" på gass-staget når den er i en bil med automat, dette for ikke å "stalle" motoren.  Kan denne demperen monteres over på Weber f.eks.  Det er jo ikke så gøy å ha en motor som går fint på tomgang og som dauer hver gang den settes i Drive.

Broder'n har 2x38 Weber på sin, og har ikke hørt han har klaget noe over det du beskriver her (?).
Eneste jeg merket var at jeg måtte lære meg manuell choke på nytt.  Jeg valgte nemlig det enkle, å bygge den om til manuell choke.
Bortsett fra det, så funket Weber'n helt greit (på vei).

Utlogget 85cj

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 280
Sv: Hjelp!! Charter BBD
« Svar #5 på: Fr.,22,Juni,2007,23,08 »
Har kjørt med Weber 358 og automat i 6-7 år og har aldri hatt problemer.

Kjøpte det  heftigste "kit"et fra USA etter "visse mindre problemer med BBD", har planlagt headers og annet (men har aldri kommet så langt), funket uten justeringer i det hele tatt. Lurer kanskje på om jeg skulle skru litt på blandingsskruene for å se om det gir noen endringer, men.....

Ellers, har jo kjørt litt i skogen og har ikke hatt noen forgasserproblemer der heller (i alle fall ikke i bakker opp/ned, har ikke forsøkt så mye sideveis).

Se ellers artikler i "gamle" Jeepclubnorway.



http://www.jeepclubnorway.no/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=26

Har heller aldri brydd meg med "Nutter bypass", men omtrent samtidig med Weber'n monterte jeg en "tenningsforsterker" fra Jacobs, gjorde at jeg kunne øke tennpluggenes åpning drastisk og motoren går veldig bra med disse endringene.

Har ikke touchet motoren alvorlig siden 2001 (skiftet plugger, fordelerlokk og fordeler en gang) har vel nå kjørt rundt 100.000 med dette oppsettet.

Medlem 005

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Hjelp!! Charter BBD
« Svar #6 på: Ma., 2,Juli,2007,12,43 »
Nå i sommervarmen trodde jeg ikke Carter`n ville krangle. Min gjorde aldri det.

Men det er ikke bare fukt i fordeleren da? Kan det være så enkelt?

Vet ikke om det var vann/gjørme eller annen fuktighet i løype tre jeg men......

Det skal ikke så mye til før min bil allefall begynner i smålugge litt, og ha samme symptomer som du beskriver. Kan holde det gående i over 2000o/min, men ellers så stopper den. Da er grunnen fukt i fordeler pga. vått vei og føreforhold.

Jeg har 258 med aut. og Holley 350 gasser. Ingen problemer observert med at motor kutter ved hurtig avdrag på gassen. Har også Nutter by-pass og kan dra kjerra opp i 4600o/min. (men det høres ikke bra ut... ;D)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Hjelp!! Charter BBD
« Svar #7 på: On.,29,August,2007,10,58 »
Da roen senket seg skred jeg til verket:  Av med fordelerlokket, litt 5-56 og tørking med ren fille.  Av med luftfilter, røske litt i slanger og dippedutter, sjekke spjell.  På med alt igjen.  Fyrer opp og 4,2 literen maler som en katt.  Ikke har jeg gjort noe spesielt annet enn å vise litt TLC, men det var tydeligvis nok.  Så da får BBD'en leve litt til.  En HEI (på deg) fordeler ligger imidlertid og venter i garasjen.  Får se hva høsten bringer!!  Takk til alle som har engasjert seg og hjulpet med råd og vink.  Deilig å ha en motor som går skikkelig, faktisk bedre enn på lenge.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139