Idag var en litt dårlig dag i garasjen. Hadde montert ny starter siden den gamle var blitt ødelagt av løftestropp eller noe før min tid.
Begynte å dra motoren på starteren og synes den hørtes litt rar ut. Motoren gikk liksom bare jevnt rundt, gikk tregt og laget nesten knirkelyder inni. Sjekket kompressjonen med en sånn biltema komp-måler og kom frem til: 0?!? i komp på de to midterste syl. ca 2 på de to fremste og 6 på de to bakerste.
Tok av innsug og topper og fant rustgraut oppå stempelet i flere sylindre, men ingen andre klare tegn til hvorfor jeg fikk bare 0 og 2 i komp. Hvordan det har kommet rustgraut der aner jeg ikke, men det var ikke alt.
Jeg hadde sjekket oljen på den tidligere og syntes det luktet bensin av oljen i tillegg til at den virket litt tynn. Altfor mye olje var det også. Når vi så tømte motoren for olje så kom det først et par liter med noe blankt, altså enten vann eller bensin. Oljen som kom etterpåvar ganske svart og fin(litt grå-aktig kanskje) og det var ikke noe slags spon i bunnpanna.
Tok ut stempler og tok en titt inni sylindrene. Jeg er ingen ekspert, men jeg syntes de så veldig bra ut. Ikke slitekanter i det hele tatt, ingen rust og ingen sprekker ved første øyekast. Eneste å utsette på sylindrene er at de er helt blanke og trenger vel derfor en honing.....? Noen som vet om honing av sylindre er en stor kunst og om honingsverkøyet til Biltema er verdt å prøve?
Sjekket også veiva og jeg har en liten ripe i den. Ripa er dypest i veivlageret og nesten ikke kjennbar på selve veiva så jeg tror jeg tar sjansen på å la den være der å slippe unna sliping av veiv, også setter jeg inn nye lagre.
Klarer ikke å skjønne hva som gjør at jeg hadde så lite komp. Alle stempelringer var løse og fine og ventilene så ut til å tette bra. Kan våt rustgraut oppå stempelet alene sørge for 0 i komp? Ved at det glir nedover veggene å hindrer ringene i å tette helt?
Lurer også på hva det blanke var som kom ut når jeg tappet olje. Ser for meg at hvis det var bensin så ville det blandet seg mer med oljen, vi hadde jo dratt motoren ganske mye på starteren. Når jeg kjøpte motoren hadde den stått et par år under en terrasse med pressenning over seg. Den sto uten luftfilter på under pressenningen, kanskje den rett og slett har fyllt seg med regnvann? Den ene akselen i forgasseren, den som holder spjelene hadde også rustet dønn fast. Det kan jo tyde på at vann har kommet gjennom der.
Den nye starteren jeg hadde montert datt selvfølgelig i bakken da jeg demonterte den og ødela den klumpen på siden, innslaget eller hva det heter. Noen som vet om bare den kan byttes?
Velvel, nå blir det ennå mer stress med å få bilen ferdig til sommeren. Må få handla inn stempelringer, lagere, pakninger og ventiltetninger og det blir vil ikke mulig før påsken er over. Får bruke påsken til en grundig vask og muligens maling av motoren. Også kan jeg jo hone, noe som jeg mer enn gjerne tar imot tips om.