www.jeepclubnorway.no

Modeller => CJ => Emne startet av: Freshman på Sø.,29,Juli,2012,09,37

Tittel: CJ7, spørsmål fra "dummy"
Skrevet av: FreshmanSø.,29,Juli,2012,09,37
Hei alle.

Jeg er en gutt i min beste alder som i alle år har siklet på en CJ-7. Gjennom tidene har jeg kikket på mange ulike, og nesten kjøpt ved flere anledninger, men har aldri blitt noe av.
Nå har tanken dukket opp igjen, og jeg har noen spørsmål som jeg håper dere kan svare på. planen min er å bruke denne som nr 2-bil, men den kommer til å gå hele året, så jeg er avhengig av at den starter og er trofast.

1) De lagde ulike typer CJ:
    Renegade (1976–1986) Golden Eagle (1977–1980) Laredo (1980–1986) Golden Hawk (1980) Limited (1982–1983) Jamboree (1982)
    Hva skiller den ulike type?
2) Har disse servistyring? I så fall fra hvilken årsmodell?
3) Hvilke motorstørrelser/motorer finnes de med? 304= V8 osv? Hvilken av disse motorene er safest mtp driftsstabilitet? (V8 er det som frister mest)
4) Bensinforbruk på de ulike?
5) Jeg kan nesten ikke noe om mekking..... Styre unna hele skitet?
6) Annet jeg bør vite?
7) Noen som har en til salgs?

Håper på mange morsomme, nyttige, unyttige og engasjerte svar.

Takk!


Tittel: Re: CJ7, spørsmål fra "dummy"
Skrevet av: HolmisSø.,29,Juli,2012,21,48
De ulike er forskjellige utstyrsnivåer ( M/u skinn, turteller/klokke tepper mm.)
De tidlige modellene har smale akslinger og 80-86 har brede. V8 (304) fikk man frem til -80/81 tror jeg. etter dette er det 4,2L rekkesekser (258).
Mange har byttet motor/drivverk i disse til mere stabil teknikk også. så det er ikke noe i veien å få den driftssikker.
Er ikke mange slike, men de dukker opp innimellom. Som nr 2 bil er den grei, men disse har dårlig rustbeskyttelse, så vinterkjøring er vel ikke det beste for disse bilene.

DU BØR KUNNE MEKKE !  i hverfall litt. dette er enkel teknikk, men skru litt er en STOR fordel.
Ønsker du ikke dette, bør du skjøpe nyere wrangler... men det er jo ikke en CJ  ;).

Tittel: Re: CJ7, spørsmål fra "dummy"
Skrevet av: FreshmanSø.,29,Juli,2012,22,03
Takk.

Hva er forskjell på smal og bred aksling?
Er det ok med kraft i en 4,2 sekser?
Tittel: Re: CJ7, spørsmål fra "dummy"
Skrevet av: xjrebelSø.,29,Juli,2012,22,22
hei,hvis du ikke kan noe om mekking som du sier så ville jeg kanskje gått for en litt nyere YJ Wrangler med 4.0 liter og automatkasse,eller som allerede er satt inn V8 i og godkjent med det.De  ruster vel noe mindre enn CJ pga galvaniset karrosseri,det stopper ikke rusta,det tar bare litt lengre tid før det er gjennrusta.Uansett delemarkedet er enormt for Jeep så litt skruing etter hvert blir det gjerne,det kalles ikke reperasjoner,men oppgraderinger.
Forbruk av bensin er vel vanskelig å anslå,det avhenger av  så mye,store hjul,heving ,V8 og automat bruker å gi høyt forbruk kontra en Jeep med 4.0 liter og moderat hjul størrelse(31" )
Lykke til med Jeep kjøp uansett hva det ender på :)
Tittel: Re: CJ7, spørsmål fra "dummy"
Skrevet av: HolmisMa.,30,Juli,2012,01,13
http://www.jeeptech.com/models/cj-7.htm

litt info her..
Tittel: Re: CJ7, spørsmål fra "dummy"
Skrevet av: FreshmanMa.,30,Juli,2012,22,34
Konkret spørsmål: Dersom jeg (rent teoretisk) skulle hente en CJ7 fra feks USA. Helt original, slik at den kan taes inn som bevaringsverdig:
Hvor store hjul (dekk og felg) kan jeg sette på denne uten å heve bilen? og selvsagt uten å gjøre noe rart med kjøreegenskapene.
Tittel: Re: CJ7, spørsmål fra "dummy"
Skrevet av: HolmisTi.,31,Juli,2012,00,31
Konkret spørsmål: Dersom jeg (rent teoretisk) skulle hente en CJ7 fra feks USA. Helt original, slik at den kan taes inn som bevaringsverdig:
Hvor store hjul (dekk og felg) kan jeg sette på denne uten å heve bilen? og selvsagt uten å gjøre noe rart med kjøreegenskapene.

Da kan du gjøre følgende:  INGENTING   :o

Bilen må være LIK orginal resten av sin levetid... orginal dekk/felg dim , høyde + + + +
Som bevaringsverdig, må bilen være akkurat det... bevaringsverdig...
så liker du orginalbil og kun det... kjør på !  

Tittel: Re: CJ7, spørsmål fra "dummy"
Skrevet av: FreshmanTi.,31,Juli,2012,07,48
Jepp Holmis, det har jeg skjønt.
Men hvor store hjul PASSER? Feks på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35917208
Dersom man blir stoppet i kontroll må man vel vise bilen, og da er det bare å sette på de vanlige hjulene igjen.

Er bilen mindre attraktiv for salg hvis den er regga som bevaringsverdig?
Tittel: Sv: CJ7, spørsmål fra "dummy"
Skrevet av: HolmisTi.,31,Juli,2012,15,33
Er jo bare å vise ja...
Bør vel kunne få på 31" eller deromkring på orginal bil.

Om den blir mindre attraktiv som bevaringsverdig er usikkert.
Kryr jo ikke av disse lenger her på berget lenger, og det er ikke alle som vil bygge bil til skyene heller. En slik bil i bra stand vil uansett ha grei verdi.
Tittel: Sv: CJ7, spørsmål fra "dummy"
Skrevet av: FreshmanTi.,31,Juli,2012,23,23
Hvordan ser menigheten her inne på CJ som har fått byttet motor til en som originalt sitter i en TJ eller YJ?