www.jeepclubnorway.no
Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Bård Nerdalen på Lø.,20,Mars,2010,19,03
-
Endelig har jeg laget en garasje og fått mulighet til å skryte av hva jeg har og gjør :).
Alt får starte med en liten info om den sist innkjøpte bilen, en 94 mod Wrangler, 4 liter Automat.
Mye småtteri er blitt gjort siden den ble kjøpt senhøstes 2008, det meste har dreid seg om vedlikehold for å få bilen opp på et akseptabelt nivå hva gjelder teknisk og visuellt. Da jeg fikk bilen hadde den 33" 9x17 felg, 2"BL og 1,5" shackle reverse kit. Dekker felg og BL sitter fremdeles på men shackle rev kit er byttet ut med 2,5" procomp med OME smørbare shackles. Bilen ble som ny, det nye heve sette gav 10 cm forran og ca 9 cm bak (de gammle fjærene var jævelig sigene), bildene under viser litt.
I tillegg fikk jeg for en tid tilbake laget side skjørt (rock slides ;) ), i disse fikk jeg vannskjært inn "YJ 4L", ble ganske kult ;D. Også har jeg fått fjærna de forferdelige traktor lampene som satt på skjermene forran, satte bare pærer i cruice lyse så da er de blitt blikers forran. Nå er det bare å vente på containeren fra USA, der ligger det 35" på 10x15 beadlock felger, ARB air lockers bak og ring and pinion for 4.56. Air locker forran og vinsj ligger allerede å venter på å bli montert ;D. Så da hvet jeg hva jeg har å gjøre fremmover 8).
-
Et annet prosjekt på gang er bakfanger, kanskje også front fanger, med innebygget 2" reciver. Her er prototypen laget i papp.
-
Blir spennende å se hva du får til. Har selv hatt en YJ, "The love of my life".
-
Går litt tregt med garasje oppdateringen om dagen, men for 1-2md siden kom det no go deler fra US 8)
Blei gromt med 35", også funker det ;)
-
Blir bra... Hvordan felger var det du kjøpte?
-
Blir bra... Hvordan felger var det du kjøpte?
Dette er Eaton 402 med beadlocks, kjøpt hos National Tyres & Wheels, se link.
http://www.ntwonline.com/TYPE_402_-_EATON_WHEEL_P7151C72.cfm
Løp og kjøp ;)
-
Et annet prosjekt på gang er bakfanger, kanskje også front fanger, med innebygget 2" reciver. Her er prototypen laget i papp.
Endelig er prototypen blitt mer en en papp modellen, tok vel ca 2 år ;), med det gjenstår fremdeles en del jobb ::)
-
Nå skal felgene pulver lakkeres, helt utrolig hvordan den Amerikanske lakken "lekker" ruster som bare F
-
Nå skal felgene pulver lakkeres, helt utrolig hvordan den Amerikanske lakken "lekker" ruster som bare F
Ferdig sandblåst ;D
-
Da var felgene lakkert Nice 8)
-
Går fremmover med fanger produsjonen også, men det tar utrolig mye tid, særlig når man skal lage to :o
-
Da var lampe husene klare, blir bare en lampe på hver side i førsteomgang meg har gjordt klart til to ;D
-
Endelig i gang med frontfangeren også, tar mye tid dette, tre timer bare på kapping av plater :o. Helsveising tar også mye tid om man skal unngå badekar i alle paltene ;)
-
Her er første test på bilen 8) ;D 8)
-
Ble veldig bra dette, godt å se flere tar jobben med å lage fanger selv.
Ble veldig fornøyd med å lage min egen, litt tiltak å starte, men ble bra den å.
AR
-
Ble veldig bra dette, godt å se flere tar jobben med å lage fanger selv.
Ble veldig fornøyd med å lage min egen, litt tiltak å starte, men ble bra den å.
AR
Skikkelig håndtverk ja Bård! Fangeren blir ikke så ulik AR sin ser jeg ;)
(http://www.jerner.no/jeep/DSCF8732(Medium).JPG)
Må ærlig innrømme at sveising og metallsløyd ikke er min sterke side - moro å se at noen lager sånne ting selv, og at det blir så bra!
Dr.Plumbo
-
Og da kan vi vel innrømme at vi har fått inspirasjon fra noen slike kjøpefangere ::)
Selv om de er one of a kind ;)
AR
-
Og da kan vi vel innrømme at vi har fått inspirasjon fra noen slike kjøpefangere ::)
Selv om de er one of a kind ;)
AR
Du har nok rett i det, har søk utallige sider for å få litt inspirasjon ;), men det er morro lage selv 8). Men jeg lager nok ikke fler, alt for mye jobb :P
-
Da kommer siste bilde før lakkering, måtte ha litt alu her også 8). Har gjort klart til lampe i denne også ;D, lampefeste er i 5grader nedover for å kunne bruke dem som sperdere også 8).
-
Blir fort litt jobb ja, men det tar jo mange ganger så lang tid med den første som nummer 2 osv.... ::)
Ser kaffekoppen din står med på et av bildene, det er tenkingen, kløinga i hodet og kaffedrikkinga som tar tid ikke sant,hehe.
Ble jævla tøff med aluplatene der, snygt sier svenskene!
AR
-
Blir fort litt jobb ja, men det tar jo mange ganger så lang tid med den første som nummer 2 osv.... ::)
Ser kaffekoppen din står med på et av bildene, det er tenkingen, kløinga i hodet og kaffedrikkinga som tar tid ikke sant,hehe.
Ble jævla tøff med aluplatene der, snygt sier svenskene!
AR
He he, kaffe drikking tar mye tid ja ;). Hadde god hjep av pappmodellen jeg laget for ett par år siden, da slapp jeg å designe underveis, utrolig hva mellomleggsplater til paller sammen med limpistol kan benyttes til
-
Papp er like mye verdt som noe som helst 3D tegneprogram ;)
AR
-
Papp er like mye verdt som noe som helst 3D tegneprogram ;)
AR
Ikke sant ;). Måtte en liten tur inn i garasjen din å titte, du har jo gjort en kjempe jobb selv med fanger, blei jævelig bra den også. Jeg brukte, som deg, også winch plate fra biltema som utgangspunkt. Fangeren din ser veldig smekker og lett ut, husker du vekta? Jeg har ikke veiet min enda men skal få gjort det.
-
Da jeg løfta den på med vinsjen montert, var det lite som minnet om smekkert i forhold til vekta,hehe.
Sjekka ikke vekta æ :P
AR
-
Da er fangerene ferdig sandblåst, bare å vente på tid til pulverlakkering 8)
-
Endelig 8), nå med litt flere bilder
-
Ja ja, en epoke slutter og en ny starter. YJ'n flytter med en hyggelig kar til Hamar i dag, ja den er på flyttefot i skrivende stund. I fire år har den bodd på Kongsberg, blitt stullet og stelt med og til slutt blitt en røslig kar, bilde kommer (må bare fikse litt på fil størrelsen).
Trist å se Wrangleren trille ut av gården :'(, med siden fruen mente at en bil med sete liggende ca 1 meter over bakken og bare 2 dører ikke er en familiebil nummer to og tre biler i stallen var uaktuelt så måtte en ny eier få gleden av å ha den i sin stall. Håper han også får mange fine år sammen med sitt nye familiemedlem, og kanskje deler litt med oss her på forumet.
Takk for fire og et halvt år med mye moro og stolthet :)
Men som sakt når en epoke slutter starter en ny, og det nye familiemedlemmer er en 95 xj, 4l Aut.
Bilen er hel og fin utvendig men er godt "utrustet" under ;), men noen skavanker skal vi vell alle ha og i allefall etter nittitallets "fantastiske" understellsbehandling etterfulgt a vassing i saltlake 50% av året >:(
Planene for fremtiden til nykomlingen er lagt etter litt smugtitting i garasjen til BTG. En liten planliste og bilder kommer senere.
-
Da var YJen levert ja... da er det bare å få bestilt stæsj for å få familiebilen opp fra bakken....
Må få oppdatert garasjen min her på forumet jeg også, men det har ikke høyeste prioritet akkurat om dagen. Må se å få doningen klar for godkjenning hos BT...
Bjørn Terje
-
Jepp jepp, eller Jeep Jeep ;)
Må få ut fingeren å bestille hevesettet, bilr nok 3" samme som deg. Pokker så dumt at vi ikke tok bilde da vi prøvde 33" på bilen din, kanskje vi skulle prøve en gang til. Legger ved et bilde der jeg akkurat fikk pressa på 33" på bilen uten å jekke og et fra da jeg jekket opp ca 3".
Da var YJen levert ja... da er det bare å få bestilt stæsj for å få familiebilen opp fra bakken....
Må få oppdatert garasjen min her på forumet jeg også, men det har ikke høyeste prioritet akkurat om dagen. Må se å få doningen klar for godkjenning hos BT...
Bjørn Terje
-
Da er nye deler i hus, 4,5" Trail Master fra BGNor og Buchwacker Flares fra 4WD
-
Tok noen timer i garasjen i går kveld og fikk strippa forrakselen. Ble litt mer å gjøre en jeg hadde forutsett, mye rust i fjær og demper feste som måtte sveises. Videre fikk jeg en overraskelse med lekkasje i begge simmeringer på forrakselen og defekt kryss på venstre side. Så da blir det splitting av kardan når akslen er på plass igjen ::)
Etter sveising og maling fikk jeg på R stagene og tredd inn fjærene Nice 8)
-
Nå må du ta det litt med ro eller så blir din bil ferdig før min.... Det er uhørt!
-
Nå må du ta det litt med ro eller så blir din bil ferdig før min.... Det er uhørt!
He he, trenger ikke være redd for det, ble sengeliggende hele forrige uke, men nå er det på'n igjen :).
-
Da er er hevesettet på, slettes ikke verst :)
Da har tiden kommet for litt rust rep, i følge forrige eier var bilen EU godkjent men det var litt rust i bakerst på kanalene, tja, er ikke sikker på om litt er det rette ordet men, kjøpte bilen allikevel, prisen var det jo ingenting å si på.
-
Går sakte men sikkert fremmover ::)
-
Oi, ser ut til at det var en del rust der gitt... Blei bra med 33", så ut til å gå fint selv uten å skjære?
Broder'n er i gang med å sveise litt nå og da på min, men da kan du snakke om at det går sakte men usikkert fremover...
-
Oi, ser ut til at det var en del rust der gitt... Blei bra med 33", så ut til å gå fint selv uten å skjære?
Broder'n er i gang med å sveise litt nå og da på min, men da kan du snakke om at det går sakte men usikkert fremover...
Måtte kappe, tok inni i bakkant nesten med en gang, men nå er det plass 8) kappa vekk så mye som mulig både i buene og i falsen mellom gulv og side. Og nå er jeg endelig ferdig med all sveising ;D
-
Litt flere bilder fra sveisinga, etterbehandling med "rust" grunning og mengder med karosseri kit ;D. Men nå er altså frøkner tett igjen og så nær som rustfri ;D, blir bra detta 8).
-
Stillestand i arbeidet et par uker siden jeg er på reise, men her er siste oppdaterte bilde fra rust rep jobben. Passer egentlig greit med et opphold for da får alt herdet skikkelig før jeg legger inn gulv teppet.
-
Endelig på hjula igjen etter 4-5 uker med sveising på bukker. Ble ikke så værst, men er alt for høy i ræva ???. Må kanskje inn med noen pøkker over fjærene forran, men kjøre litt først for å se om den setter seg litt i bladfjærene.
-
Bytta bakre veivaksel tettning i dag, en grei jobb når bilen er hevet, var bare å skru løs og dra rett ut. Men....., tidligerer eier hevdet at oljeskift var utført for hver 10000 km, men det harmonerer ikke med de mengdene brent olje jeg såg >:( >:( >:(, bare slett vedlikehold og jævlig dårlig olje gir så mye koks. :(.
-
Kjøle anlegget er som papir på vår kjære Jeep'er når de får noen KM og år på seg. Måte bytte varmtvannsregulatoren i våres, slangene til varmeaparatet i sommer og vannpumpe nå. Det neste blir radiator, kjøle ribbene rammeler ut om en blåser litt hardt på dem.
But still we love them ;D
-
Fikk endelig surre meg til å måle spenninga frem til hovedlampene på frøken Cherokee, og hun hadde under 10V :o, effekt som ett stearinlys. Så da var det bare å hive seg rundt å lage ei kabelmatte med relle. Ble som natt og dag med full batterispenning på hovedlampene.
-
Ble med noen småting fra Qadratec etter min lille USA tur også, utrolig hva man får plass til i en koffert når man bare vil ;D. Fikk også med en kaffe kopp holder, burde vært standard i alle biler ;)
-
Da ble det ny varmeaparat vifte motor og ny motstandsbro til hastighets reguatoren. Så nå er det bare å kobble alle ledningene på viftehastighets brytern tilbaket til orginal pos ;D
-
Frøken Cheroqueen, var frossen noen dager før jul brrrrrrrr.
-
Hadde et seriøst problem med kort håndbrekk wire, da ble det to stk 50mm forlengere, fungerte helt perfekt.
-
Rett før jul fikk jeg endelig surra meg til å bestille time hos BT i Drammen, bilen ble godkjent med 4,5¨ Trail Master og Bushwalker. Før ombyggingen hadde jeg kontakt med BT i Drammen der jeg snakket med en meget fornuftig og hyggelig kar, som ønsket å veilede og være behjelpelig. Men, kontroløren som skulle se på bilen var en eldre herreman som ikke hadde peiling på dette med ombygging. Da jeg presenterte meg og ville håndhilse ble han brydd og virket til å ønske meg pokker ivold, tenk komme der men noe som ikke var originalt :o :o. Jeg hadde med all den dokumantasjon jeg var blitt bedt om ink forstillings kontroll og lys justering. Kontroløren hverken tittet på eller spurte etter noe av dette men han klarte å henge seg opp i at i vognkortet inneholdt typebetegnelsen bare "X" og ikke "XJ" som det det naturlig nok var referert til i TüF papirene, heldigvis var vedkommende jeg hadde snakket med på forrhånd til stede og ordnet opp enkelt og greit.
;D
-
Da ble det ombygging av hengerfeste, litt drøyt med 75cm opp til kula ;). Kappa vekk det gammle festet, laget en 2" reciever og en liten brakett så var det bare å sveise i vei.
-
Sandblåst og snart ferdig beisa ;D
-
Litt treg med oppdatering, men endelig, ble bra 8)
-
Nytt prosjek i helgen, da jeg ikke fikk barnevakt og måtte droppe kjøring på Hengsvann.
Bilen ble etter heveing helt ubrukelig i trenget, stiv som F. Etter litt grubbling bestemte jeg meg for å fjæren den lengste og den korteste av fjærene i pakka. Dette gav virkelig resultater, bilen er ikke til å kjenne igjen ;D. Kompenserte for fjærene med to like tykke flatjern, ett på hver side av kilen.
-
Endelig en bil med felx, 70 cm med full kontakt på alle fire hjula ;D 8)
-
ble bra flex. bør få hjulkontakt i de fleste situasjoner der..
Hengerfestet ble bra og utførelsen er i utmerket Bård stil ser jeg. (dyktig med stål og sveis)
-
ble bra flex. bør få hjulkontakt i de fleste situasjoner der..
Hengerfestet ble bra og utførelsen er i utmerket Bård stil ser jeg. (dyktig med stål og sveis)
Takker
-
Imponerende arbeid Bård og flott byggetråd :)
Fornøyd med Bushwackerne? Lurer litt på sånne selv...
-
Imponerende arbeid Bård og flott byggetråd :)
Fornøyd med Bushwackerne? Lurer litt på sånne selv...
Takker, har en veldig bra tråde du også har fulgt den lenge.
Joda, er for nøyd med BW, god finish og lette å montere, men skulle hatt litt mer plass ;)
Hadde selvfølgelig blitt bedre om jeg fjernet 1,25" spacer'n, tror nesten dekket hadde gått klar av innsiden på BW'n når den pendler fullt inn da.
-
Se der ble det flexing gitt :o
Skulle du fått tid til å bli med i skogen og nå så skal du se det kommer til nytte ::)
Bjørn Terje
-
Se der ble det flexing gitt :o
Skulle du fått tid til å bli med i skogen og nå så skal du se det kommer til nytte ::)
Bjørn Terje
Må prøve det nå ;D