Hei.
Kan noen mekke for meg. har en 1978 mod. CJ 7 med Quadratrack som bryter noe helt utrulig når jeg svinger.
blir for komlisert for meg. Holder til på Notodden. bilen står uten karroseri og jeg kan frakte til den/ de som kan fikse for meg.
Mulig den rette også kan få andre oppgaver med bilen
MVH
Arvid Løver
Hei
For å kunne gi deg noe svar på hva det kan være så må du gi oss mer informasjon.
Først og fremst: Quadratrac er en kjededrevet transferkasse designet for konstant 4WD. Dvs at den vil dra på alle 4 hjulene uten at du kan koble ifra dette. Det er en viskosekobling i denne transferkassa som gjør at den er åpen som hvilken som helst annen differensial. Med åpen så mener jeg at den vil sende kreftene der hvor det er minst grep, på lik linje med akslingene på bilen. I praksis så betyr dette at du kan jekke opp det ene hjulet på bilen så vil den stå og spinne selv om det er 4 hjulstrekk. Dette er teorien - jeg har ikke testet dette i praksis. For å gi bilen fremdrift i slike situasjoner så skal det være en vakumbryter i hanskerommet. Når du aktiverer denne så låser du transferkassa slik at den fordeler kreftene likt mellom foraksel og bakaksel. Når denne er låst så vil det være vanskelig å svinge bilen da kreftene sender den rett frem (ved sving så roterer mellomakslingene i forskjellig hastighet - låser du kassa så kan den ikke rotere med forskjellig hastighet).
Antar at bilen ikke går og at når du skyver den så vil den rett frem? Jeg har en tilsvarende bil med TH400 og Quadratrac. Transferkassa skal være åpen på disse såfremt ikke vakumbryteren er inne. Jeg ville sjekket om kassa står i låst stilling eller ikke. Det er flere som misforstår dette med vakumbryteren og tror at det først blir 4-hjulstrekk når denne er aktivert. Det skal komme et rødt 4wd-lys i instrumentet når den er aktivert. Denne bryteren skal kun brukes i nødsfall og aldri på asfalt og hardt underlag. Det vil i såfall slite nor voldsomt på drivlinja...
Det kan også være at bilen din har et ettermontert kit som gjør det mulig å veksle mellom 2 og 4 hjulstrekk. Da er viskosekoblinga i kassa bytta ut pga slitasje eller med tanke på å spare bensin el.l.. Har du frihjulsnav foran så kan du gå ut i fra at du har dette på din bil. Her må du vel koble fri navene og forsøke og få koblet kassa i 2WD drive.
Vet ikke om dette hjelper deg noe. Kommer du med mer info så kan vi sikkert komme med noen linker og mer info. Bilder er også et must! :-)
Mvh
Dr.Plumbo