Skrevet av Emne: Styresnekker  (Lest 2942 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget OLA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Styresnekker
« på: Fr.,18,Juni,2010,16,57 »
Hei,
Jeg har satt i en styresnekke fra en cherokee i min cj7 -81. Det virker som om den er bedre enn originalen, men føles lik som den originale i
utveksling. Kan dette stemme? Er det G-Cherokee jeg bør ha for å få en annen utveksling ?
Når jeg testet bilen nå etter bytte var det mindre dødgang, men bilen kaster litt på rettningen ( hjula ) når det går fort på asfalt med sporing.
Alle stag og ledd er nye og jeg har satt på " crossbar " ( heter kanskje ikke det, men går fra ramme til aksling ) og stag fra ramme til
snekkehalsen. I mitt hode finnes det vel ikke flere tilltak for denne styringen og da er det vel bare snekka det henger på, eller ?
« Siste redigering: Fr.,18,Juni,2010,21,14 av OLA »

Utlogget OLA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Styresnekker
« Svar #1 på: On.,23,Juni,2010,20,42 »
Hei !''

Er det ingen som kan svare meg på dette ? Please !!!! ???

På bilde ser dere kanskje litt av oppsettet. er det en fordel å
bytte de orginale stagene med nyere ledd, selv om de som sitter der er nesten nye ?
« Siste redigering: On.,23,Juni,2010,21,00 av OLA »

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Re: Styresnekker
« Svar #2 på: On.,23,Juni,2010,21,02 »
Har egentlig samma problemet i min 95 YJ. Tror mulig det er samma snekka i den som i cherokeen. Vurderer å bytte til http://www.quadratec.com/products/56112_1001.htm selv. Denne skal være langt bedre enn de originale snekkene som sitter i disse bilene etter det jeg har lest.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Styresnekker
« Svar #3 på: On.,23,Juni,2010,22,07 »
Hjullager og bærekuler kan også ha skylda.  Jeg ser du har barske hjul, og da slites slikt fortere.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget OLA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Styresnekker
« Svar #4 på: On.,23,Juni,2010,22,19 »
Jeg har sjekka hjullagre og de virker fine. Bærelagrene har jeg ikke sjekka. Det får jeg gjøre.

Quadratec ? den var ikke så galt dyr heller.
Dette er i allefall et alternativ når jeg nå har gjort alt forarbeide med braketter osv.

Men det var en med et innlegg som hadde skiftet til grand Cherokee snekke og var
super fornøyd. Når jeg gjorde denne jobben i vinter var jeg suuuper gira på å få den på veien
og gjett om jeg ble skuffa :-). det er værre enn originalen :-))
« Siste redigering: On.,23,Juni,2010,22,25 av OLA »

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Styresnekker
« Svar #5 på: To.,24,Juni,2010,00,21 »
Jeg har selv byttet til PSC sin snekke....  Bare en ting å si: Bestill Snarest !!

Min er tight på styringa nå, selv med litt slitne styrestag, så dette er faktisk den beste oppgraderinga jeg har gjort på min 7er.
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget OLA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Styresnekker
« Svar #6 på: To.,24,Juni,2010,08,55 »
Hei 4Runner !

Skal du være med på bestillingen.

Det blir for meg et paradox å bestille eller fikse dette rett før man misfornøyd selger bilen :-)
Jeg er lei av at bilen aldrig har vært finere enn når man selger den :-))

Takk til alle med innspill til dette innlegget.

Utlogget OLA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Styresnekker
« Svar #7 på: Fr.,25,Juni,2010,13,38 »
 ;D ;D

Da er den snekka bestillt. Håper dette gjør susen.
Kjøre fra utkanten og inn til Oslo på E18 i dag og det er IKKE kuult  :o


Utlogget OLA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Styresnekker
« Svar #8 på: Ma., 5,Juli,2010,23,23 »
Da kom snekka i dag og i morgen sitter den fast på ramma :-)
Det blir spennende ;D

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Styresnekker
« Svar #9 på: Ti., 6,Juli,2010,01,07 »
Gjerne bilder av jobben! Og det blir spennende å høre hvordan den er å kjøre med!
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Re: Styresnekker
« Svar #10 på: Ti., 6,Juli,2010,17,05 »
Ble ny snekke på meg også. Kommer inn på posthuset i morra. Har tatt ut den gamle nå, var litt knot å få den ut på YJ'n. Fikk ikke løs muttera som fester pitman armen til snekka og hadde problemer med å få styrestaget av pitman armen også, men fikk til slutt banket ut denne da jeg hadde snekka ute fra selve innfestingen slik at vinkelen for hammerkakk ble bedre. Bestilte med ny pitman arm i samme slengen jeg, da jeg har hørt div. historier om at disse kan være knotete å få av snekka. Håper monteringen glir litt lettere og at resultatet blir bra.

Utlogget OLA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Styresnekker
« Svar #11 på: On., 7,Juli,2010,20,39 »
Bilder av jobben...... Sorry  :( Men jeg kan sende inn bilder av ferdig oppsett med forklaring av hele jobben  ;)

Men jeg er vedlig glad for at jeg hadde gjort alle mods med ny brakett osv.. En annen ting som var fint
med denne snakka var at det fjerde hullet ( feste ) var på plass og jeg kunne sette inn en bolt der.
Totalt fra jeg fikk snekka til den var ferdig og klar for test tok ca: 1 time. Fort gjort i en fei  ;D

Resultat:
Forventning   ;D  :D  :)  :-\  ???
Resultatet var sånn passe. Jeg fikk tettere kontakt med hjula det var bra. Jeg fikk en mye bedre utveksling på rattet så jeg slipper å ratte livet av meg. Totalt sett må jeg si meg fornøyd og det som står igjen nå må ligge i sjakkler, store dekk, kanskje bytte til
smørefrie endeledd på styrestagene og til slutt få riktig hjulspissing.

Jeg har en gang sett en fyr som byggde om sjakklene med kulelager i stede for gummiforinger. Når jeg vrir på rattet så gir sjakklene ganske mye etter. Kunne dette være en idè eller er jeg helt på trynet ?

Ønske mitt er å få dette bra og er egentlig ikke fornøyd med passe bra. Jeg vil ha styringen helt kontant mot de hjula og den høyden bilen har.  Dette skal da gå ann ?

4Runner .
Hvordan gikk det med deg ? Ble alt som forventet ?
« Siste redigering: On., 7,Juli,2010,20,46 av OLA »

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Re: Styresnekker
« Svar #12 på: On., 7,Juli,2010,22,35 »
Ja, gikk greit for meg. Klundra som sagt litt for å få ut den gamle men den nye gikk greit inn. Gamle snekka hadde jeg jo forsøkt å stramme, så var litt dårlig selvoppretting på bilen med den. Ble veldig bra nå. God kontakt med hjula og bra selvoppretting. Ikke noe vandring. Bytta også styredemper til Old Man Emu i samme slengen. Denne var jo langt grovere enn den som satt der, vet ikke om den gjorde noe særlig fra eller til nå, men mulig det har mer å si med større dekk som kommer senere.

Utlogget OLA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Styresnekker
« Svar #13 på: On., 7,Juli,2010,23,52 »
 :D Så bra !  Jeg har nok litt mer jobb igjen før jeg er DER, men jeg gir meg ikke.
Alle sier til meg at " litt vil det alltid være på Jeep ", men det skal bli 100%.

Det største problemet føler jeg er at den kaster seg fra side til side når det er hjulspor i asfalten.
Det er litt for overaskende for andre enn meg  :o.

Har skiftet:
Stag fra rattet og ned
Snekke
Endeledd
Styredemper
Ny brakket ( forsterket ) til snekka


Ekstra:
Stag fra ramme til snekkehals
Stag fra ramme til aksling

Hvis det er flere tips der ute så JA TAKK !
« Siste redigering: On., 7,Juli,2010,23,59 av OLA »

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Styresnekker
« Svar #14 på: Fr., 9,Juli,2010,02,25 »
Hust å få justert spissinga di. Da endres MYE !.
Har du lengre sjakler vil dette også være problemkilde..

Jeg har 35" med ny snekke,Nytt borgerson styrestag til rattstamme, men gamelt slitet og slarkete styrelink/stag.
Etter byttet & justering av spissing ble dette meget bra. Vinglet noe selv etter byttet, men etter justering av spissing ble det 100%.
Har nå handling som jeg hadde på 31".
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com