www.jeepclubnorway.no
Modeller => CJ => Emne startet av: rune på Ti.,19,Februar,2008,22,25
-
Er det noen som har noen gode råd?
Motor 258 cid, alt orginalt.
Motoren går fint på tomgang, men når jeg drar på/gir gass så fusker den. Det høres ut som om den gå på 4 sylindre, eller at den ikke klarer å forbrenne tilstrekkelig drivstoffet(putring og harking,etc.).
Dette skjer både ved gasspådrag når bilen står i ro, og ved kjøring.
Dersom jeg prøver å aksellerere under kjøring så skjer det sørgelig lite, annet enn litt putring og smelling fra motorrommet.
Synest og at det lukter masse bensin.
Kompresjonen er ok på alle sylindre.
Der er gnist på alle pluggene.
Noen gode forslag?
Rune
-
Carter?
-
Grei løsning: skift forgasser
God løsning: 4.0l eller V8 :)
-
Jepp, carter.
-
Forresten, Rune..
Kom til å se på mailadressen din og etternavnet der.
Gikk du i klasse med en kompis av meg i Ålesund for en del år siden?
Arnfinn, med en Opel med ca samme farge som din CJ?
I såfall bor du vel i Brattvåg eller noe sånt?
-
Jepp, det stemmer det.
Han hadde byttet ut opelen med suzuki sist jeg snakket med han:)
-
Kanskje noe vakuumgreier også.
Sjekk også timing, om advance'en fungerer
Men tipper at gasser'n er slitt, skitten og dårlig.
Bytt til Weber.
Drit:
(http://i9.ebayimg.com/02/i/04/70/8c/21_1_b.JPG)
Bra:
(http://www.discountjeepparts.com/images/products/omix/17702_06.jpg)
-
Ta deg en Ørstatur når du har fått ny gasser, da.. :)
Vi er et lite men aktivt miljø her.
-
Jepp, det blir nok bestillt ny gasser.
Kanskje det blir en ørstatur til våren:)
-
Jeg har en 2 år gammel Holley 350 gasser (O-7448) jeg nå ikke bruker lenger. Jeg har bygget om til TBI, og har pakket denne, med adapterplate, pent ned i en eske. Manuell og elektrisk choke følger med.
Også følger det med luftfilter selvfølgelig :-)
-
Hvordan er denne i forhold til en weber 32/36.
Effekt/bensinforbruk?
Hvor mye skal du ha for den?
-
På min bil med 35" og 3:54 i akslene så brukte jeg 1,8 på langkjøring og 2,2 på blandet vinterkjøring med mye 4x4 inn-koplet.
Den elektriske choken fikk jeg aldri somlet meg til å koble til, så noe stort forbuk i starten var nok realiteten for meg. Men du verden for ett hav av forskjell i "drivability" i forhold til min gamle Carter. Bil med tilnærmet original størrelse på hjula ville nok gitt ett mer økonomisk forbruk :-). Eller om jeg hadde drevet om akslene.
1500,- med adapterplate/lufilter/man. choke /elektrisk choke + diverse ulike dyse-størrelser om det skulle være aktuelt. OK?
-
Hvilken størrelsen på dysene er det som står i nå da?
-
Mener det er .052 De som sitter i fra fabrikk er .063. Har også .056 og .058......og .054 tror jeg. Har prøvet litt forskjellig.
Tror jeg har .048 også men det fungerte ikke på mitt oppsett.
-
Er det noe problem å få bilen godkjent med en slik på, med tanke på avgasser, etc.
-
Nei, du vill jo mest sansynlig ha mye bedre co på en forgasser som fungerer.
Dessuten er jo ikke krava allverdens på biler fra tidlig 80-tall :)
-
Bilen gikk imellom EU-kontrol nå i høst som var. De måtte faktisk skru opp CO`n for å få målbar verdi. Syntes det hørtes rart ut men........
Den besto i allefall med glans.
Og det er nok litt mer krutt i bilen enn med Carter`n. Det er jo en større gasser........
Og dessuten så fungerte den særdeles bra offroad, også. Jeg skrudde nivået i flottørkammeret helt ned og laget stigerør på "overflow"`n . Da kunne jeg stort sett kjøre der Injection biler kjørte. Men alt har sin begrensning selvfølgelig.
-
Jeg skal tenke litt på det:)
-
Hei Rune
Jeg har ingen greie på forgasser. Så det kan jo være det beste er å kaste hele greia som de andre skriver. Men du kan jo ta en titt på denne " Easy Fix for Jeep 258 Carter" linken til du bestemmer deg for hva du vil gjøre:
http://www.jeeptech.com/engine/carter.html
Flott Jeep du har :)
-
Takk det samme :D
-
Det ser ut som om forgasseren er fin, men at feilen kommer fra en av ventilene.
Måling av kompresjon gir likt reultat på alle sylindre, men motoren har en tikking som øker ved pådrag, og da høres det ut som om det lekker.
Tenkte kanskje at det kunne være en treg hydraulisk ventilløfter, og prøvde med litt motorrens, uten at dette hjalp noe nevneverdig:(
Noen som har overhalt ventiler/ventilløftere her?
Eller er her noen som har en billig motor å selge:)
Rune
-
Har liggende en motor du kan få om du henter den..
Jeg skal kun ha råder/veiv fra den, men det kan jeg evt få fra din?
-
Det er vel like greit å kun overhale ventilene/ventilløfterene på motoren min, enn å demontere den ytterligere. Prisen på delene var såpass rimelig at det er vel bare å sette i gang :P Eneste ulempen er at jeg ikke har gjort noe slikt før, og da er det alltid fare for store mengder med knoting :'(
-
Å slipe ventiler er ikke noen storjobb, men du må jo av med topp osv..
Min kan du sette rett inn, men jeg ville flyttet over innsug og gasser fra din..
-
Hmm, jeg får tenke litt på det
-
Hvor langt har din gått?
-
Jeg må se på speedometeret i kveld. Ikke spes mye..
Alternativt kan du jo ta toppen av min, så slipper du å slipe ventiler iallefall.... Jeg kommer til å kaste den når jeg evt har tid til å plukke ut råder/veiv.
-
Jepp, du får si fra når du kommer så langt.
-
Tror nok du vil ha motor før det.. :)
Motoren min står og venter på en kompis som skal bygge seg stroker, og det vil ta tid.
Dersom du vil ha hele eller deler av motoren er det bare å ta en Ørsta-tur når det måtte passe deg..
Eneste jeg forlanger er at jeg til slutt sitter igjen med minst en veiv og 6 råder ;D