www.jeepclubnorway.no

Rigs & garage => rigs & garage => Emne startet av: Mussa på Fr.,15,Oktober,2010,17,21

Tittel: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaFr.,15,Oktober,2010,17,21
Slenger ut en liten tråd om min nyinnkjøpte XJ, min første Jeep!
Både fatter`n og bror min har hver sin 4.0L, 1992 og 1998 mod, så da kunne ikke jeg være noe dårligere.. :P

Bilen er en hvit XJ, kjøpt ny i Norge, Limited, som nærmer seg 200000km på telleren. Er sjelden jeg ser hvite XJ`r egentlig, så da er det på tide å dytte den frem i "lyset"!

Har hatt bilen i 5 dager bare, så jeg har ikke rukket så mye enda, men litt pusling har det da blitt..
Dette skal være en pendlerbil i første omgang, så det blir ikke de store ombygningene foreløpig, men blir man bitt av basillen er det vel lite å gjøre annet enn å være ekstra snill med samboeren og kjøre på.. Hehe..

-Byttet toppdekselpakning
-Satt inn ny stereo, tatt vare på den gamle Jeep kassettspilleren
-Satt på et Thule tak"rack", omtrent tidsriktig fra 95 tror jeg..  :) (Fikk det for en femtilapp på loppis)
-K&N konfilter
-Nye piggdekk på felger jeg fikk med

Bilder:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0834.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0816.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0817.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0828.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0830.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0832.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0825.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0836.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0823.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo., 4,November,2010,17,26
Skjer ikke mye med bilen for øyeblikket annet enn vanlig kjøring til og fra jobb++
Må si jeg er imponert over fremkommeligheten til bilen nå som det har vært -grader og is på veien her og der! Bor i en relativt bratt bakke som aldri saltes, knapt måkes når snøen kommer. Har fortsatt ikke hatt behov for å koble inn 4x4 enda bakken var veldig isete et par dager, det kunne jeg bare glemme med Pajeroen jeg hadde! Har nok en del å si at jeg har nye piggdekk på bilen da, men VLSD`n virker til å fungere som den skal!
Var også på skauen forrige helg for å se etter storfugl`n, gikk som en drøm, trengte heller ikke da 4x4, men koblet den inn for å sjekke at alt er på stell, og det er det.. Det var forøvrig godt å se bilen bli møkkete!!

Videre planer for bilen er:
-Klare blinklys
-Et sett til med felger som skal ha BF AT.
-Oljebehandle bilen
-Fjerne den lille rusta som er på venstre kanal
-Mer lys, og justere litt på takstativene++

Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo., 4,November,2010,17,28
Litt Jeep propaganda:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0837-1.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0840.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0868x.jpg)

I sitt rette element:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0925.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaMa.,22,November,2010,03,03
Nye felger. De BBS-look-felgene er ikke helt min greie, så de ble donert bort til fatter`n sin XJ.. Han sponset derfor et sett, eller deler av et sett med nye felger. Har sansen for orginale felger, da med 5 eiker, og i 15".. I 2001 kom noen XJ`r med noen veldig pene 5-eika felger, bror min har de, men de er 16"..
En på forumet her hadde et sett med felgene jeg var ute etter, og jeg fikk tilogmed dekk på felgene, piggfrie vinterdekk! Er veldig fristende å prøve disse dekkene å se hvordan de fungerer kontra piggdekkene jeg just har kjøpt..
Målet med disse felgene er å sette på 30"-31" dekk, BF AT er de mest aktuelle for øyeblikket..

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG0996.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MadbutcherOn.,24,November,2010,18,07
Ser jo flott ut :D
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaOn.,24,November,2010,22,03
Takk! :)

Fikk på de nye felgene og dekkene sitter egentlig veldig bra på snø og generellt vinterføre! Noe glatt på is, men det vil alltid være glatt på is så lenge man ikke har svære kjettinger..

Da spørs det rett å slett om piggdekkene blir lagt ut for salg for en billig penge med felg.. Pendler 6 mil på europavei så piggdekk er ikke helt nødvendig, og det er mer komfortabelt med piggfrie med tanke på støy på asfalt.. :)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo.,25,November,2010,16,16
Har testet disse dekkene med litt kjøring her og der, er fornøyd med hvordan de tar seg frem! Måtte koble inn 4x4 100m tidligere opp siste bakken her, men den er griseglatt i disse dager, polert is med snø på stort sett da kommunen ikke har gjort noe som helst med den..
Synes disse felgene er pene på XJ:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7183.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7184.jpg)

Etter litt fundering så er planene videre:

-Lakkere støtfangere og breddere svart.
-Fikse krokanen i kanal venstre side, denne blir også svart tenker jeg med mye guffe på så den kommer seg igjennom vinter og vår uten å bli spist opp

-30/31" dekk
-1000 metere
-Oljeskift motor og diff
-understellsbehandle
-Skvettlapper fra Arctic Trucks
-smøre opp smørepunkter med fett
++

Til sommeren blir det typ. OME løft+++

Edit: Den leppa understøtfanger foran skal bort, og det skal bli en bedre tauekrok enn den lille saken som sitter der nå..
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: xjrebelTo.,25,November,2010,17,30
Jess,den kledde de felgene :D,så når du får heiset den litt så blir det bra.
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo.,25,November,2010,18,04
Enig, men tror jeg venter til sommeren da det litt mer humane grader ute til å stå å plundre med rustne bolter..  :) Har en garasje jeg kan stå i en kveld eller to, men kan vel takke en viss f... på at en eller annen bolt ryker eller må kappes, og da frister det lite å cruise rundt i en senka Mazda MX5 med dårlig varmeapparat i -14..
Hvis man kjøper OME, følger det bare med til bakhjula, eller er det sett som man får heisa både foran og bak? Mye arbeid i forhold til en bil med McPearson?? (Har bytta noen ganger på MX5`n)


En ting til jeg glemte:
-Nytt batteri må skaffes relativt fort, er relativt slappt det som sitter i nå.. Godt bilen starter lett.. :)¨
Prøvde meg på et Pajerobatteri jeg hadde liggende, men det var 1 tomme for høyt på minuspolen.. Hadde vært kjekt å fått det plassert dog, er på 95 amperetimer..
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaSø.,12,Desember,2010,02,20
Da har det skjedd et par ting her..
Punkt en er at piggdekkene med felger er solgt.. :) Snakk om å være økonomisk..  :P Disse piggfrie dekkene er faktisk veldig gode og minst like bra som Cooper Weathermaster ST2 med pigg..

Punkt to er nytt batteri, litt pludring da jeg fikk feil batteri fra Biltema.. Hadde Biltemabatteri i den gamle Pajeroen min og det var faktisk bra, så jeg tenkte å kjøpe et nytt fra Biltema med tanke på pris++.. Når det er sagt hadde de ikke egna batterier der så det ble et Varta batteri i stedet som kostet 3 ganger så mye som et billigbatteri fra tema`n..
Vartabatteriet passet som hånd i hanske og jeg fikk en helt ny bil omtrent, starter i løpet av et sekund nå i motsetning til den seige starten jeg hadde med det defekte batteriet..! :D
Til uka blir det skvettlapper og 1000-metere.. :)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTi.,14,Desember,2010,17,10
Har lenge irritert meg over mangel av plass til å sette brusflaska hvis jeg er ute på tur, prøvde tilfeldigvis en refleks til en gammel Subwoofer jeg hadde og en 0.5l flaske passet perfekt oppi..
Tok liksågodt lokket til oppbevaringsrommet i midtkonsollen og lagde et passende hull og dyttet refleksen nedi.. Som hånd i hanske, så nå kan jeg få satt fra meg flaska mi, den er ikke i veien, og lett å få tak i! :)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1021.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1027.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MadbutcherTi.,14,Desember,2010,18,00
Hehe... Nice..
Må kalles en god løsning ;)


Derfor jeg elsker nett forum.. man får se sånne løsninger ;D

Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaOn.,15,Desember,2010,00,33
Hehe.. Jo takk.. Veit det finnes enklere løsninger som sikkert ikke koster mer enn 20.-, men det er veldig få tradisjonelle koppholdere som takler å holde en full 0.5-liters flaske når bilen er i bevegelse.. Dessuten hadde jeg alt jeg trengte liggende i en eske i garasjen! :)
Er forresten helt enig med deg i at forum er gull! :)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaMa.,27,Desember,2010,20,49
Litt lett fremgang i dag.. :)
Har fått fikset ny kontakt og ledning til motorvarmeren, så nå blir det mildere kaldstarter på XJ`n! :) Flyttet kontakten inn i motorrommet.. Likte ikke den svarte kladden som hang på fangeren.. Så nå er det en blå kladd ved luftfilteret..

Fikk også ordnet meg mulighet til å bli dratt ut av snøfonna også.. Håpløs tauekrok orginalt, men litt kapping i leppa som forsvinner snart,så fikk jeg satt inn en svær sjakkel som henger å dingler.. Hehe..
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaFr.,11,Februar,2011,18,16
Endelig skjer det litt mer her.. :)

Var på høgger`n å fikk tak i nye dekk+felger for en veldig grei penge:

4 felger med bra Pirelli Scorpion A/T, 235/75-15, senterkopper og 20 muttere for 1500.- :D Felgene er forøvrig 99.8% strøkne!

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1111.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1110.jpg)

Kjøpte også ny hovedlysbryter av samme bilen, bytta den på bror min sin bil idag.. Dæven å mye deksler og ting som må av for å komme skikkelig til bryteren på en 98" XJ..

Så bar det til Tom-G her på forumet, der plukket jeg opp et sett bladfjærer (typ UC, hever ca 1"), to dempere og litt annet nips! Takk for god service, hyggelige priser, gode tilbud, omvisning osv osv! :D

Alt i alt:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1117.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaMa.,14,Februar,2011,00,55
Hvordan får man av disse "puppene" på framfangeren?  ::) De er ikke akkurat så lekre synes jeg, kikka raskt på det istad, men så ingen åpenbare skruehull eller lignende.. hehe..
En annen ting jeg skulle gjort noe med er dørhenglsene på førerdøra, er litt sigen.. Noen raske tips om hvordan man kan få et lite løft på disse? Må man frem med kapp og sveiseutstyr?
Ser virkelig frem mot våren nå, litt varmere luft så blir alt så mye lettere for en uten varm garasje.. Ser virkelig frem til å få tatt rustflekkene i kanalen og bak.. Få på skvettlapper og lakkert fangere, kanaler og breddere svarte..
Skulle også fått vekk de stripene som er over kanalen, nederst på dørene, fått alt smooth.. Er vanvittig mye drit som samler seg i disse sporene og kjedelig arbeid å vaske imellom..
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaMa.,14,Februar,2011,12,25
Litt kaldt ute i dag, men klær er halve moroa så det gikk greit.. Fikk av denne leppa foran, skrudde løs skruer og kappet pent av bredderne.. Da så jeg også skruene til puppene på fangeren, ser ut som en saftig torx, så det må handles, har satt det inn med rustløser imens.. :)
Måtte også prøve dekkene jeg kjøpte på høgger`n her om dagen, bilen fikk en noe annen look ja, likte de godt, mangler bare å få den bittelitt høyere. Har jo disse Up-Country fjærene liggende, men da får det bli varmere i lufta først.. :)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1119.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1121.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1122.jpg)


Edit: Nå skal jeg ut å gjøre noe som skulle vært gjort for en stund siden, vask av bil...... Den skal få stå å tørke inne i garasjen på jobben i kveld...
(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1123.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: xjrebelMa.,14,Februar,2011,22,41
nå er du igang ser jeg,snart må du heve den et par tommer,det baller på seg.. ;D
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTi.,15,Februar,2011,00,04
Hehe.. Fare for det ja, men første pri er sveis i kanal (Og det er ikke bare bare for en som aldri har tatt i et sveiseapparat, men får høre litt rundt, har kjentfolk som har tatt i sveiseapparat før..  ;D) og EU-kontroll.. Blir vel disse UC-fjærene og litt sjakler i første omgang, tror ikke jeg vil ha den så himla høy.. (Sier jeg nå..) 2-2,5" kanskje.. :)

Edit: Disse A/T dekkene til Pirelli er relativt glatte på is, ingen stor overaskelse.. Hehe..

Ny farge etter spyling jo.. Hehe.. :

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1126.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1127.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1128.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1129.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MadbutcherTi.,15,Februar,2011,06,15
tror ikke jeg vil ha den så himla høy.. (Sier jeg nå..) 2-2,5" kanskje.. :)

hehe.. ja det sier du nå.. jeg skulle bare ha 2" løft å 30x9,5 dekk jeg også.. som så mange andre :P

 ;D ;D ;D
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTi.,15,Februar,2011,22,07
 ;D Jaaa, mye vil vel ha mer når en setter igang!
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo.,17,Februar,2011,17,45
Får skrive litt her også om denne klunkinga.. Mulig slitte kryss eller lignende, men litt mystisk da det er mye mer fremtredende i fulltime enn parttime..
Lite videoklipp av det hele:
http://s90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/?action=view&current=VIDEO1135.mp4

Har forøvrig byttet stereo igjen idag da den gamle er død.. Det rare er at den nye stereoen også oppfører seg litt rart i XJ`n.. Når den får strøm slår den seg på i noen millisekunder før det blir svart igjen.. Så om noen sekunder kan jeg slå den på "manuellt", men det virker da som om den har mistet "minnet", og innstillningene må gjøres om igjen.. Den gule ledningen skal jo være konstant strøm, det må være strøm i den, ellers ville vel ikke spilleren virket i det hele tatt.. Mystiske greier, igjen.. Hehe.. I verste fall får jeg bare legge opp en ny konstantstrøm.. Hvis det er brudd i den gamle er det i så fall usynlig og ikke i de siste cm`ne ved stereoen..
Jeg skal ut å kjøre litt nå, får se hvordan den oppfører seg i dumper osv.. Hehe.. Testet den gamle stereoen i min andre bil, og den er absolutt helt død..
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaLø., 5,Mars,2011,15,10
Fin vårdag i dag, flere varmegrader i sola må utnyttes! :)

Fikk smurt opp alle synlige punkter med fett, alt i alt 6-7 punkter inkludert det på drivaksel! Var bare å hekte på pressa å dytte på til det tøyt ut under.. Det var fett i alle punktene, men den var grå og godt brukt så det var nok på tide.. :)
Fikk sjekket oljenivået på diffen foran også.. Har observert flekker i snøen når jeg trøkker den ut på min faste parkering hos foreldra mine! Har vært usikker på om det var faktisk flekker etter bikkja til bror min, eller om det var olje de siste dagene, så spenningen var stor da jeg åpnet skruen..
Gleden var stor da det var olje på den, faktisk akkurat så mye det skulle være (Ca. 13mm under åpningen).
Denne oljen var derimot ikke på noen måte ny.. Blir helskift til sommeren, i mellomtiden har jeg sugd ut det jeg klarte av olje med ei pumpe og pumpet inn speller ny olje til nivået var ok!
Bilen sto selvsagt flatt på bakken når dette ble gjort! :) Skulle peile transferkassa også, men da må jeg få bilen litt opp i lufta, er vel en 21-23" fastnøkkel på kassa? så det ut som..
Mens jeg lå under der så jeg også på drivaksler og kryssa, kryssa så egentlig veldig bra ut og det er ikke et eneste rusthull under bilen!  ;D
Sjekket også eksosanlegget, har hatt en lekkasje nemlig, fant ikke noe hull i eksosen, MEN jeg fant dette:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1158.jpg)

Ikke så rart det var lekk... :P

Gulv osv, litt overflaterust her og der, men det skal taes nærmere sommeren..:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1166.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1165.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1161.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1160.jpg)

Til slutt ny stereo og koppholderen jeg fikk av Tom-G :

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1155.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: PettersenSø., 6,Mars,2011,15,59
Har forøvrig byttet stereo igjen idag da den gamle er død.. Det rare er at den nye stereoen også oppfører seg litt rart i XJ`n.. Når den får strøm slår den seg på i noen millisekunder før det blir svart igjen.. Så om noen sekunder kan jeg slå den på "manuellt", men det virker da som om den har mistet "minnet", og innstillningene må gjøres om igjen.. Den gule ledningen skal jo være konstant strøm, det må være strøm i den, ellers ville vel ikke spilleren virket i det hele tatt.. Mystiske greier, igjen.. Hehe.. I verste fall får jeg bare legge opp en ny konstantstrøm.. Hvis det er brudd i den gamle er det i så fall usynlig og ikke i de siste cm`ne ved stereoen..
Jeg skal ut å kjøre litt nå, får se hvordan den oppfører seg i dumper osv.. Hehe.. Testet den gamle stereoen i min andre bil, og den er absolutt helt død..

Fant du ut av det problemet? Hadde det samme i min når jeg skifta stereo, og da virka det som at det var pga antennekontakta ikke satt ordentlig i spilleren. Uten antennekontakta plugga i, fikk jeg ikke starta spilleren i det hele tatt. Kan bare være en tilfeldighet, men tenkte det var verdt å nevne...
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaSø., 6,Mars,2011,17,25
Åja.. Fant det ut..  ;D
Disse to spillerne hadde jo samme kontakter (trodde jeg, sjekket det tilogmed..  ::) ) De passet om hverandre, plug and play.. Nesten.. Det var riktignok en forskjell gitt, positiv til tenning og positiv konstant var byttet om.. Derfor fungerte den etterhvert og minnet ble slettet.. Fikk gått over alle sikringer etc i samme slengen da, alle var selvsagt like hele..
Nå fungerer alt tipp topp, men skal ha nye høytalere i dørene og i taket bak til sommeren da de gamle er nettopp gamle og godt brukt..
En ting jeg ikke har fått til å fungere etter å ha plukka ut den orginale stereoen og inn med ny, er antenna, men har ikke lagt noe arbeid i å få den til å fungere.. Det får jeg ta nå som det blir mildere i lufta..
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: PettersenSø., 6,Mars,2011,18,50
Har du elektrisk antenne? I såfall er det en antenna remote kabel fra kontakta på spilleren. Har opplevd at den hopper av noen ganger...

Trur jeg ska bytte ut høyttalerne mine jeg og, og samtidig investere i en sub som passer i oppbevaringsrommet på høyre side i bagasjerommet. Blir liten plass baki der med 2x12" kasse...
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaSø., 6,Mars,2011,20,35
Har el-antenne ja, men remotekabelen fra spilleren (blå) reagerer ikke mot noen av de andre kablene som ble til overs fra orginalspilleren, så heller ikke at det var nevnt i koblingskjema i verkstedsmanualen..  :-\
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaOn., 9,Mars,2011,20,25
Har hatt en god Jeep dag idag! :D
Har endelig fått hatt bilen på løftebukk, takker Drammen motorhistoriske klubb for lån av garasje, løftebukk osv! (Fattern har vært medlem der siden 70-tallet, så det koster meg ingenting å stå der..)
I og med at det var medlemsmøte der i dag også var det svært mange som viste interesse for denne bilen, de var under, inni og over bilen omtrent.. :)
Diagnosen er:
-Klunkelyden jeg har drivi å kuka med de siste månedene er noe så enkelt som høyre kryss foran, det er såpass gåent at det må byttes umiddelbart, kun 2-wd på meg til det er bytta! Grunnen til at jeg ikke skjønte at det var gåent tidligere er egentlig helt utrolig.. Skjønner ikke at jeg har sett det.. Veldig veldig enkelt å se at det var ødelagt når man kunne stå å se under bilen innendørs..
Da blir det jakt etter nytt kryss, hvis noen her har et liggende så skrik ut.. Det er en av de siste 94-modellene, registrert i 95, men med ABS, så det er vel de "store" kryssa jeg skal ha..
Tror jeg setter bort jobben, har ikke så god erfaring med å skru Jeep, og har ikke presse eller noe her..
Kan vel ikke koste all verden på et vanlig verksted å få byttet det.. :)
Ellers fikk bilen mye skryt for å være rustfri under og generell tilstand..
Fikk også tilbud om å få sveisa kanalen, en bekjent av fattern knekker opp og sveiser inn ny bakdel til kanalen i løpet av noen uker, tenker jeg venter til snøen har gått og veiene er tørre...
Sjekket bolter og fjærfester, de er uten rust, og boltene ser absolutt ut som om de lar seg løsne!
Sjekket også oljen i transferkassen, den var veldig bra, rød og fin, helt klar.. Oljen i bakdiffen var også "strøken" og riktig mengde.. Oljen i framdiffen sjekket jeg også en gang til, den er mindre bra i forhold til de andre, men den byttes vel når krysset byttes.. :)
Er en bitteliten oljelekkasje fra oljefilteret, så det er på høy tid å bytte dette og motorolja.. Alt i alt,  men unntak av disse småtingene er bilen ganske så tip-top! :D

Happy Jeep`in!
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: xjrebelOn., 9,Mars,2011,22,34
Et kryss til din bil koster bare litt penger,200-250 på mekonomen eller klintberg&way i asker..ja det er det store krysset.
Fikk en dunkelyd i diesel bilen i dag jeg også gitt,men det er easy-fix,nedre boltene til støtdemper foran har løsnet og skrudd seg ut 6-7 mm på omtrent like mange mil.
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaOn., 9,Mars,2011,23,33
Hehe.. Okei, det var absolutt overkommelig.. Får stikke innom Mekonomenverkstedet nedi her da, de kan egentlig få hele jobben om de ikke skal ha veldig mye for det.. :)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo.,10,Mars,2011,15,11
Isachsen Entrepenør/ Mekonomenverksted her i Solbergelva skal ha 2468.- hvis jeg leverer bilen slik den er nå og henter den ferdig fikset, inkludert moms selvsagt, så det er vel ikke mye å lure på.. :) Hvis ingen lokale helter med god tilgang på verktøy, kunnskap og for mye fritid heller har lyst til å tjene de pengene.. :) Uansett,  synes 2500 ikke er så galt for det som for meg ser ut som en ganske omfattende jobb.. :)

Notis til meg selv:
Betalt medlemsavgift 11/3-11.. :) Medlem nr 1051..
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTi.,15,Mars,2011,21,07
Fin Jeep-dag idag!
Kjøpt inn og byttet ut med gammelt og ødelagt/slitte ting:

Tappen til midtkonsollen, sånn at den sitter fast når den er nede og man må trykke på knappen for å få den opp
Vindusviskerarm++ bak
Ny høyre baklykt
Nye dempere til bakluka
Nye skiltlys
Oppheng til reservehjul

Fikk også vasket bilen, også fikk jeg et verktøyskap i dag, det letter arbeidet mye!!

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1213.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1218.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1217.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: PettersenOn.,16,Mars,2011,15,32
Du var ikke tilfeldigvis på Saggrenda Bilopphuggeri i går? Sånn rundt 12? Parkerte en rød MX5 ved siden av meg når jeg dro, så jeg tenkte det kanskje kunne være deg? :P Kjørte hvit Caddy med EB-logo på.
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaOn.,16,Mars,2011,23,51
Hehe.. Stemmer på en såkalt PRIKK!! Det var meg ja.. Plukka av skiltlys, deler til midtkonsoll, reservehjulfeste og baklykt av den Cherokee`n som kom inn for ikke så lenge siden.. (Bakviskerarmen hadde dog rusta fast og dempere til luka var kul i himmelen å komme til da bilene står alt for tett, så det henta jeg på Bråtens Bilco i Hokksund)

Du var jo nesten sperra inne av Posten der du sto..
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: PettersenTo.,17,Mars,2011,07,59
Er ikke første gang jeg blir sperra inne av posten der :P Må lære meg å parkere litt lenger bort... Var å henta bremsecaliper på samme bil. Fått overhalt den, så skal skiftes i dag. Satser på at denna ikke tar fyr :P
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo.,17,Mars,2011,09,43
Hehe.. Regner med du plukka av den svarte 2.5 bensiner`n?? (Som jeg tok felgene av) Det har kommet en Cherokee til etter det på Saggrenda, en grønn 4.0L, pre-95 modell.. Sånn som den sto på tomta har jeg liten tro på at du kom til calipperne, hehe, jeg ga opp skvettlappene tilogmed sånn den sto skvisa mellom to andre biler.. Er forresten fine dekk og felger for de som liker Jeep`n med gatebil-stuk, er vel 17" eller noe, not my cup of tea..
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo.,17,Mars,2011,14,01
Da har XJ`n fått seg nytt kryss i framakselen.. I følge verkstedet var dette en real drittjobb som krevde muskelkraft, varme, blod, slit og tårer omtrent.. De knakk to bolter, en kunne de bytte enkelt ut med en ny, en annen måtte de borre opp og gjenge på nytt + ny bolt.. Alt i alt er jeg veldig glad jeg valgte verksted til denne jobben, kosta meg til slutt 2900.-, men det synes jeg det var vel verdt! Nå går bilen så pent å stille i 4x4 og ingen ekkel klunkelyd! :D
Kan med trygghet anbefale Isachsen Mekonomenverkstedet i Solbergelva, har to gode erfaringer med de i løpet av siste året! :)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: PettersenTo.,17,Mars,2011,15,09
Jepp, plukka det av den svarte. Har tidligere plukka av hengerfeste og stolene som stod i den. Svarte Recaro bøtteseter med justerbar rygg. Men likte ikke dem i Cherokeen. Stanga i taket :P Den grønne kom inn når jeg plukka av de delene, men siden den er pre-facelift så har jeg ikke kikka på'n engang :P
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaFr.,18,Mars,2011,00,55
aha, derfor jeg måtte sitte på gamle deler og på kne når jeg skrudde ut lysbryteren på den svarte da.. Hehe.. :P
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaLø., 2,April,2011,20,16
Da har jeg fått på godhjula igjen, disse skal byttes i BF AT etterhvert i 29-31".. Tror ikke jeg kan ha noe særlig større dekk på den før den kommer seg litt opp i lufta..  ;D Bak er de akkurat kant i kant med hjulbuen, men foran stikker de litt ut, kanskje en snau tomme.. Med noe breiere hjul enn de jeg har nå, 235 , vil de jo stikke enda mer utenfor.. Kanskje noen breddere fra en Wrangler kunne tilpasses og settes på tro? Mener å ha lest det et sted..

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7734.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: Tom-GLø., 2,April,2011,21,40
Sitat
nytt kryss i framakselen.. I følge verkstedet var dette en real drittjobb som krevde muskelkraft, varme, blod, slit og tårer omtrent.. De knakk to bolter,
Amatører :P Bare en hovmodig fleip............... ;D

Ser bra ut med svarthjula!
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaMa., 4,April,2011,22,28
Hehe.. :)
Jo takk, slike biler fortjener å få litt "bøse" felger, er ganske like de du har fått på indianeren din, populært design i mange år, tidløst.. :)

Fikk jo lufta bilen på Lampeland, men det endte med lufting.. Har vel aldri vært en bil som har forlatt et offroadtreff så rein som min var da jeg dro.. Hehe.. Kom i det minste opp til området.. :P
Fikk selvsagt servert en del inntrykk og tanker..
Som ståa er nå vil det innen sommeren være så her:

Bushwackers
2" heving
BF MT/AT

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7745.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaFr., 8,April,2011,22,11
Da er endelig bilen levert til rustsveising av kanal førerside.. Da dette blir tatt er det svært lite rust igjen på bilen! :)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MortenHolmLø., 9,April,2011,10,44
Feet bil mann..! Kult med en kvit Cherokee, da seru virkelig møkka.. Gleder meg til å følge utviklinga, og liker planene om bushwackers og 2" opp. Du får legge ut en haug av bilder, for det er ca planene mine også, så kan jeg bare bruke garasjen din som en oppskrift.. ;)

Lykke til, mister!
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaLø., 9,April,2011,15,56
Hehe..Takk! :)

Jo man ser jo møkka lett på en hvit bil, men hvis man tenker på hverdagsmøkk så er faktisk svart bil mye værre.. Hehe.. (Kan ha noe med at jeg fortsatt ikke har polert bilen enda..)

Planen var jo å sveise inn nytt metall der det var hull.. Det var liten vits, da hele kanalen var rusten inni og på vei til å bli ødelagt.. En kompis av fatter`n som har gjort jobben, han knakk opp en helt ny kanal, kappa og sveisa etter beste evne og sparklet. Det verste er at han kun skulle ha selvkost for jobben.. Det ble den nette sum av 0.- inkludert moms..  ;D (Han skal få en fin flaske med noe brunt og sterkt så fort jeg kommer meg på den butikken som selger slikt!
Jeg er veldig fornøyd med den jobben han gjorde, jeg ser ikke forskjell på den kanalen han har laget og sveiset mot den orginale!

Gammel kanal:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1309.jpg)
(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1310.jpg)

Sveiset ny kanal og sparklet:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1311.jpg)

Et lag med hvit Bengalakk med "rustguffe" i seg så den ikke ruster med en gang:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1312.jpg)

Da er det bare alle andre små flekker med rust som ble 10 ganger så irriterende... Noen steinsprutmerker og nederst på karroseriet bak bakhjula må taes raskt...  ;D
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaLø., 9,April,2011,16,03
Ser frem til å fortsette med bilen nå! :) Skal ta en del bilder mens jeg holder på! Skjer ikke så mye med en gang, må skrape inn penger til all moroa også.. Det neste nå er EU-kontroll.. :)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MadbutcherSø.,10,April,2011,10,20
flotters med nye kanaler da.. må nesten skaffe deg noen kanalrails også du da når løft å 32" kommer??
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaSø.,10,April,2011,21,20
Ja, skal ha noe beskyttelse under kanalene, samt beskyttelsesplate under motor, bensintank og gir/transfer.. :) Fikk just tidenes strømregning dumpet i posten, så det ser ut som løftet kanskje blir utsatt en måned..  :-\ Får regne på alt i morgen/tirsdag...
Edit:

Fikk endelig vasket bilen skikkelig utvendig og innvendig.. Har funnet noen små rustflekker i lakken, får pusse de ned og lakkere over på fredag hvis det blir tid til det.. :) Var greit å få vasket bilen inni også, og stoffrens på matter osv osv..
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MadbutcherMa.,11,April,2011,17,00
Ja, skal ha noe beskyttelse under kanalene, samt beskyttelsesplate under motor, bensintank og gir/transfer.. :) Fikk just tidenes strømregning dumpet i posten, så det ser ut som løftet kanskje blir utsatt en måned..  :-\ Får regne på alt i morgen/tirsdag...

Kjøp xj'n min.. så har du 2 + at du sparer deg for masse arbeid ;D
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaMa.,11,April,2011,23,49
Hehe.. Ja da hadde det sikkert blitt god stemning i heimen tenker jeg..  ;D
Kjenner faktisk på fristelsen til å kjøpe en TJ, men får holde meg i skinnet å pusle videre med XJ`n tenker jeg.. Har sagt at jeg skulle ha denne bilen i minst et år, så får vel holde mine ord.. :)
Irriterende disse vårpartene da det bare dumper en regning etter en annen.. Blir smårar.. Samboeren er jo student og har inntekt deretter...
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo.,14,April,2011,00,11
Kom over et sett med KC Daylighter på finn, speller nye i eske, i svart. Fulgte med deksler (Er vel sikkert standard) og to ledningssett. Det orginale ledningssettet og et ferdigkoblet fra Hella som virker mer gjennomført, ferdig koblet relè, ledninger trukket i gummi"hylser" i solid kvalitet, ferdigmonterte sikringer og mer enn feite nok ledninger! Fulgte også med KC-bryter++ Fikk alt sammen billig og ser meg fornøyd med kjøpet! (Fikk igjen flere hundrelapper på en tusenlapp.. Hehe..)
Blir spennende å se hvor bra disse lyser, men venter med å koble det opp og til, til etter EU-kontrollen.. (Disse er jo 2x100w og er vel langt fra godkjente..  ;D)
(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1315.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaFr.,15,April,2011,23,09
Fått gjort litt med XJ`n i dag.
Byttet olje og oljefilter. Dæven å det gamle filteret satt! :)
Byttet olje på fremdiff.
Behanlet hulrom med guffe, sprayet rikelig inn i kanaler og ramme.
Understellsbehandlet med typ tectylguffe, nå er bilen nesten reinere under enn inni..  ;D

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1325.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1330.jpg)

Edit; EU-kontroll er bestillt, skal taes den 28. april..  ;D

Fatter`n sin XJ som just er EU-godkjent, håper jeg kommer like greit igjennom som han.. Hehe..

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1324.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaLø.,16,April,2011,19,59
Jess da, fortsetter å pøse på her jeg.. :)

I dag sto støtfangere for tur.. Både foran og bak var det lakkskader, foran var det så mye steinsprut og gått skall av lakken at det måtte bare gjøres noe med.. Bak var det skallet av da varer eller lignende har subba og skrapa i fangeren, samt alle fire hjørnene hadde hilst på diverse betong og lignende.. Hehe..
Bak bakhjula var det rustent å fælt, dette ble skrapet, pusset og lakket over også..
I utgangspunktet skulle alt dette lakkeres svart, men har jo stående hvit bengalakk, så da ble de hvite igjen.. :)
Lista på arbeidet er lagt på et sånt nivå at jeg absolutt ikke begynner å grine om jeg subber inn i et tre..  ;D

Byttet også lyspære til kjørelys bak, var gåent, smurte også kontakter og gjorde reint..

Resultatet ble faktisk ikke så helt gæær`nt heller til å være rull og bengalakk..

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1341.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1334.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1335.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1336.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1338.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1337.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1332.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: xjrebelSø.,17,April,2011,16,01
Rull og bengalakk duger det på en gammel bil som sikkert får flere riper og bulker utover sommeren  ;D
Første anledning i nærheten nå er Lampeland med Kongsberg Offroad Klubb førstkommende tirsdag kveld,jeg reiser dit for nå er akselbyttet gjort.
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaSø.,17,April,2011,20,59
Ikke sant..  ;D Klarte å ripe opp det ene hjørnet allerede da jeg skulle sette på baklampene i kveld.. :P Nesten litt plundrete å entre nede samtidig som kontaktene skal inni.. Uansett ble bilen mer gjennomført hvit nå.. Hehe..
En annen ting som jeg trodde jeg hadde vokst ifra nå er å klare å vente litt før jeg setter på nye ting, frem til EU-kontrollen er tatt, men neida, alt er som før.. Det endte selvsagt i at jeg festet KC`ene, la opp kabler og koblet det meste til.. Det eneste jeg ikke har gjort er å koble opp til bryter, så lampene tennes når fjernlyset tennes uansett, men det kan jeg leve med inntil videre..
Førsteinntrykket var helt vanvittig for meg som er vant til i beste fall Hella 50w 1000-metere.. Dæven å de lyser..  ;D Så får jeg plukke de av om en drøy uke igjen, da bilen skal inn på EU kontroll.. Har gjort alt sånn at det er enkelt å ta av igjen.. Ledningsnettet lar jeg være på.. Kanskje jeg kobler opp noen standard 1000-metere som ligger i garasjen her til EU-kontrollen..

Kanskje jeg tar turen opp på tirsdag da, kikker litt på igjen.. (Har ikke fått somlet meg til å melde meg inn i Kongsberg Offroadklubb enda)

KC-Daylighter, svarte, på hvit XJ, veldig fornøyd med look`n og funksjonalitet:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7835.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7839.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7840.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7842.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaMa.,18,April,2011,01,26
Omtrent alle bildene i tråden min er jo i gårdsplassen i dagslys, like kreativt som knekkebrød.. For å gjøre noe med det så tok jeg meg en tur ut i natten med fullmånen i bakgrunnen og knipset noen bilder..

God påske Jeep-folk! :)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7846.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7847.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7851.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7853.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7855.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7870.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaMa.,18,April,2011,01,32
Mystisk dobbeltpost de sene nattetimer tydligvis  ;D

Da kan jeg jo bruke denne posten for å oppdatere dagens "fangst"

Først og fremst blinklys fra en US-bil i klar plast.. En ørliten sprekk, men den vil ikke kunne sees når den er på plass. Disse har vært lakkert oransj og har etter noen minutter med neglelakkfjerner begynnt å se "stock" ut igjen.. Har ekstra pæreholdere fra min Miata som også er US, som passer i disse og jeg kan da få meg oransje parklys og blinklys. (5/21w gul pære)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7881.jpg)

Fikk også med meg reservehjultrekk fra samme US-Cherokee`n. Det har nå blitt skikkelig renset og fremstår som strøkent.. :)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7882.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo.,21,April,2011,22,11
US- lykter er satt på, var jaggu meg 5/21w pærefeste og pære i bilen fra før.. :) Plug and play, men parklyset får vente til etter EU..  ;D
Fikk koblet opp lysbryteren fra KC til 1000-meterne også.. :) Visste ikke helt hvor jeg skulle plasere bryteren, vil ikke borre i dash`n, men koppholderen er jo grei, den sitter greit til og det var en ripe på den jeg fikk gjemt bort under bryteren..  ;D
Til slutt festet jeg reservehjulstrekket, det gjorde seg virkelig å få gjemt det stygge reservehjulet.. Hehe..

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7893.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7884.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7890.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7892.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7900.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: scorpio_rsMa.,25,April,2011,19,43
Der var lyktene på ja, gjorde seg det 
Ble litt mer røddig med trekk over reservehjulet også.   ;)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTi.,26,April,2011,09,58
Der var lyktene på ja, gjorde seg det 
Ble litt mer røddig med trekk over reservehjulet også.   ;)

:) Ja bilen ble et hakk "renere" nå! Det som gjelder nå er EU-kontroll i overimorgen! Dagens gjøremål er å "klargjøre" bilen for EU-kontrollen. Skru av KC`ene, motorvask, på med mindre hjul, liten vask inni og utenpå igjen også krysse fingrene for at det ikke blir for mye feil.. Alt av elektronikk fungerer utmerket, ingen rust, ingen oljeflekker under bilen, ny olje har den fått over hele drivlinja og motor. Har egentlig bare en feil jeg ikke tror jeg får gjort noe med iløpet av dagen, det er eksosen, den er ganske råtten..
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTi.,26,April,2011,20,20
Klargjøring for EU-kontroll...
Først og fremst plukket av KC`ene og satt på mindre hjul i orginaldimensjon..

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7905.jpg)

I det det ene hjulet etter det andre ble plukket av, så ble bilen tectylert i hjulbuer osv..
Ikke rust på bremseskiver, og klossene så ut til å holde en god stund til..

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7903.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7901.jpg)

Til slutt fikk jeg byttet ut de gule blinklysene i skjermen, ble E-merkede blinkers med LED, i klar utførelse..

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7909.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7910.jpg)


Da gjennstår det pimping av denne oransje refleksen, så er jeg kvitt det oransje, noe jeg ikke synes passer så godt mot hvitt.. :)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: PettersenTi.,26,April,2011,22,50
Ser bra ut den bilen din^^ Må få sparka litt i dekka på'n en gang :P Lykke til på EU!
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTi.,26,April,2011,23,07
Ser bra ut den bilen din^^ Må få sparka litt i dekka på'n en gang :P Lykke til på EU!

Hehe.. Jo takk og takk.. :)
Dekksparking er helt i orden for min del.. :) Bilen er dog penest på et par meters avstand, men sånt må man vel regne med på en 16 år gammel bil..  ;D
Det er avlikevel en del ting jeg har planer om videre for å få den så pen som mulig, skifte ut begge dørene på høyre side er det viktigste, så skulle jeg fiksa dørhengslene på førerdøra og den hadde ikke hatt veldig vondt av litt opplakkering her og der om man skal være pinlig nøye.. (Er ikke pinlig nøye, så den får være som den er en stund til... Hehe..)
Tror EU`n ikke skal gå tålig greit, kan ikke skjønne at det skal være masse tull med den, men eksosen er som nevnt tidligere rimelig klar for skrot`n..  ;D
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTi.,26,April,2011,23,09
Ser bra ut den bilen din^^ Må få sparka litt i dekka på'n en gang :P Lykke til på EU!

Hehe.. Jo takk og takk.. :)
Dekksparking er helt i orden for min del.. :) Bilen er dog penest på et par meters avstand, men sånt må man vel regne med på en 16 år gammel bil..  ;D
Det er avlikevel en del ting jeg har planer om videre for å få den så pen som mulig, skifte ut begge dørene på høyre side er det viktigste, så skulle jeg fiksa dørhengslene på førerdøra og den hadde ikke hatt veldig vondt av litt opplakkering her og der om man skal være pinlig nøye.. (Er ikke pinlig nøye, så den får være som den er en stund til... Hehe..)
Tror EU`n ikke skal gå tålig greit, kan ikke skjønne at det skal være masse tull med den, men eksosen er som nevnt tidligere rimelig klar for skrot`n..  ;D

Edit: Ser de siste bildene mine ser ut som det er tatt med et gammelt kamera fra 80-tallet, grunnen til det er enkel, hadde kameraet på en lysfølsomhet på 1600..  ;D
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo.,28,April,2011,23,59
EU-godkjent i dag, med null hull og med kommentaren: Bilen din er bra den!!  ;D
Måtte nesten spørre om det var riktig bil han prata om.. hehe.. 2 nye år på veien er fint! Da blir det svarthjula og KC igjen imorgen! :)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaSø., 1,Mai,2011,23,24
Ut på tur aldri sur.. :)
Tok ikke mange timene etter EU-kontrollen før svarthjula og KC`ene var på igjen..  ;D

Neste "jobb" blir å koble el-vifta til motoren manuellt til en bryter med sikring osv osv.. Bilen blir litt varm, ca 100 grader, ved rolig kjøring i motbakke over lengre distanser og el-vifta går jo ikke, så den får seg en bryter.. Kanskje jeg kobler til et "tidsur" også, så kan den eks. gå i 10 minutter etter jeg slår av motoren.. :)


Ut i skogen, opp i trærne..

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7947.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7950.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/DSCF7951.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaFr., 6,Mai,2011,15,09
Note to myself:

Føler/bryter til el-vifta byttet. AUX-vifta går som hakka møkk igjen! :D
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo.,12,Mai,2011,13,07
Ny takgrind! :)
Fikk jo den gamle billig på loppis, den skal fatter`n arve tror jeg.. (Litt fristende å selge også når den forrige av samme slag gikk for 11-1200.- på VW/Audi-forumet..)

Den nye fant jeg på "gis bort" delen av finn.no, og kostet meg jo da... 0.-... Helt komplett med fester osv fra Thule..
Den er av den flatere typen, litt mer moderne og de to stengene i endene kan heves opp for å få 4 vegger.. Genialt å kunne ha det helt flatt da hovedarbeidet til denne grinden blir å bære en kano.. :) Fikk også med en stor firkantet pose i tykt vanntett stoff som passer rett opp i grinda..

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1410.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1411.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1412.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1414.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaLø., 4,Juni,2011,01,08
Skjer ikke mye om dagen annet enn det bilen er laget for...kjøring opp og ned på skogen..  ;D
Eksosanlegget holder snart på å ramle av, det sitter bare i et feste, de andre er rustet i filler.. Hehe.. Fiser og dunker bra, men slipper enn så lenge frieksos og det er kun en uke til ferielønn.. :)

På vei til hytta, eller skal man si omvei.. Er et område de har gravd ut for å bygge på skogsbilveien for tømmerbilene, der er det stein og sand man kan bryne seg på.. På sand må man ha luft ut av hjula har jeg erfart, kom ikke veldig langt opp i haugene.. Middels stor stein derimot går veldig bra, men hengerfeste graver seg ned for fort når det er så bratt som det er..  ;D
Dårlige bilder av noe som var veldig gøy:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/skog5.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/skog.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/skog3.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/skog4.jpg)

Til slutt et par bilder av bilparken min, fatter`n og brutter`n når vi er på skauen:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1444.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1441.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MisterLø., 4,Juni,2011,08,38
Fin tråd Marius! Familien din burde jo nesten få vip-plass i klubben med alle de bilene ;D

Hold oss oppdatert. Jeg følger med og angrer veldig på at jeg kvittet med med XJ min :(
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaLø., 4,Juni,2011,22,10
:) Takk!

Skal holde tråden "varm".. Skjer vel litt ting og tang fremover.. Er egentlig veldig fornøyd med "oppsettet" som den er nå uten heving og med de dekkene og felgene som er..
Både jeg, bror min som har 99" mod. limited med 2001 limited "stuk" og far min med sin 93 limited har selvsagt 4.0L HO`n.. Alle bilene går problemfritt og er EU-godkjente uten feil! :)
For å ikke snakke om da vi dro inn to svære lass med materialer opp alle bakkene, det gikk helt uten nykker, like smooth å kjøre med stor boggihenger full av plank++.. Eneste problemet var at den dro løs på bakhjula hvis vi ble litt ivrige på gassen i de bratteste henga..  ;D
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTi.,26,Juli,2011,02,49
Skjer fortsatt lite annet enn kjøring, stort sett opp på skauen, men også frem og tilbake til jobb når det er drittvær (Det har det jo vært en del av....) Hadde en lekkasje i overkant av frontvindu, "tettet" den med spesialguffe for å tette vinduer på biler.. Det endte med en større lekkasje enn før.. ??? Hvordan det var mulig veit jeg ikke.. Fyllte etter det en god del guffe og tettet rundt lista.  100% tett nå, det var veldig greit når det regner..Hver...j...... dag..  :)

To rammemadrasser, en oppvaskkum, skap, kommode+++ var ikke noe problem:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1597.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1596.jpg)

Skal opp på fjellet til helga, så da ble det sykkelholder bak.. Satser på å ta med to sykler og kano.. :)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMAG1696.jpg)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTo.,28,Juli,2011,07,07
I går røyk viftereima/multireima gitt, selvsagt på vei hjem fra IKEA Furuset.. Med henger...Med Sovesofa på.. Og dobbeltseng... Og madrasser..og gardiner..
Skal si reima piska godt i isolasjonen under panseret!  ;D Og jeg skal si det ble fort GRISEVARMT i motoren, og GRISETUNG på rattet... Og dårlig med strøm.. osv.. :P
Håper motoren overlevde strabasene.. Endte opp på en Viking-bil da jeg fikk hunkla meg inn på en Statoilstasjon.. :-X
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaFr.,29,Juli,2011,13,02
Ny multireim er satt på og motoren går som en drøm, fantastisk! :D
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaSø.,31,Juli,2011,21,33
Klinte til å kjørte en "liten" tur til Vestre Slidre og opp på fjellet, ca 26 mil hver vei.. Bilen går som en drøm, ikke noe forbruk av verken olje eller kjølevann!
Eneste irritasjonen nå er eksosanlegget og jeg må få byttet plugger, kabler og fordelerlokk da bilen ikke går helt jevnt på tomgang, høres egentlig ut som en v8`r, i stedet for en javn rumling så er det litt sånn brombrombrombrom hvis det gir noen mening.. Dette er kun på rpm under 1000..
Fikk oppleve litt av hvert av vær på turen, så det blir litt Jeep-propoganda her nå.. :P

Edit: Som dere vil se på bildene så er det bare en bil ved hytta, det er fordi det var den eneste bilen som kom seg dit.. Hihi..

Først en skål for å ha kommet opp på fjellet uten problemer:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMG_1875.jpg)

Så litt Jeep, landskap og vær:

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMG_1960.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMG_1964.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMG_1976.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMG_2022.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMG_2023.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMG_2043.jpg)

(http://i90.photobucket.com/albums/k278/mussaben/IMG_2059.jpg)

Nå jobber jeg med å få tak i bulk og rustfrie dører, samt få bilen til å gå pent på tomgang.. (Eksosanlegg,plugger osv)
Når alt det er gjort vurderer jeg desverre salg av bilen da samboeren skal være et år i nordnorge i turnustjeneste og jeg stort sett må kjøre dit på besøk osv, og Jeep`n bruker litt vel mye på mila når man må kjøre hundrevis av mil regelmessig...
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaFr., 5,August,2011,22,50
Vurderes solgt med svært tungt hjerte..  :-\
Har kjørt en god del mil nå, bilen går som ei kule, ingen kjøleproblemer, alt kjølevannet er der, ingen lekkasjer eller noe..
Fikk testet 4x4-systemet skikkelig i dag også i en redningsaksjon som gikk ut på å redde ut en 4-Runner med hevesett som sto fast, gud bedre som Jeep 4x4 drar seg frem!

Blir denne solgt blir den dypt savnet..

EU-godkjent i April, neste EU er April (mai) 2013!

Det negative med denne bilen er dørene på høyre side som er bulka en eller annen gang, litt rust akkurat rundt fremre feste til dørhåndtaket venstre sjåførdør og eksosen som er moden for utskiftning.
Ser ikke ut som jeg får tak i de hvite rustfrie dørene jeg nesten hadde napp på..  :-\

Bilen har nå gått 208500 km og er sikkert klar for 400000 til hvis den blir tatt vare på.. :)

Selges som den står med alt som er (KC`en, svarthjula, de piggfrie vinterdekka, takstativ, sykkelstativ osv)

Pris: Tja, med passe stort tap, 24 000.- som den står.. (Det er vel ingen upris for en EU-godkjent XJ Limited med helt og rustbehandla gulv, kanaler og ramme..)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaFr., 5,August,2011,22,57
Kan legge til at jeg ga 26000 for denne i Oktober i fjor, etter det har jeg:

-Nytt kryss i fremaksel. (3000.- på verksted)
-Smurt opp alle smørepunkter
-Fikset toppdekselpakning
-Skiftet olje i fremdiff
-Skiftet olje i motor + filter (Ikke lenge siden)
-Sjekket olje i girkasse, transfer og bakaksel, så veldig greit ut i mars/april.
-Skiftet venstre kanal, hele kanalen
-Rustbehandlet understell, inni kanaler, gulv++ (typ tectyl`ish)
-Fikset el-vifta, fikset bakrutevisker
-Ny multireim og kjølevann..
-K&N luftfilter, orginalboks og filter følger med
-Skiftet baklykt med sprekk
-US-style blinklys i grillen og klare blinkers på skjermene
-Takrack
-Eu-godkjent bilen+++

Ja, og et par ting til, AC er tom for gass (??) og det sitter orginalradio i bilen, ekte Jeep kassettspiller.. :P
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: PettersenTi., 9,August,2011,17,48
Synd du må selge da! Har jo blitt en flott bil. Men hvis du må selge, er du da interessert i å selge takgrinda løs? Er på utkikk etter en slik en serru :P
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: MussaTi., 9,August,2011,22,44
Bilen ble ikke liggende en dag engang på finn før den forsvannt mot bygda der jeg kjøpte den igjen.. Med takgrind og alt.. Nitrist å se bilen forsvinne ut av gårdsplassen!
Sier som en viss oppbola kar fra østerike, I`LL BE BACK! (Forhåpentligvis med en CJ eller lignende..)
Tittel: Re: Marius sin 1995 4.0L HO XJ
Skrevet av: PettersenTi., 9,August,2011,23,37
Aha... Ja, de er lettsolgte :P Regner med at du plutselig kommer tilbake igjen ja ^^