Skrevet av Emne: Får ikke gnist på pluggene!  (Lest 1655 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ironside

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Får ikke gnist på pluggene!
« på: To., 4,September,2008,22,00 »
Heisann

Holder på å bytte motor i min YJ.  Har satt inn en motor fra en Cherokee..  Men får ikke gnist på pluggene.   Det er strøm fram til coilen.
Har prøvd 2 fordelere og 2 coiler, samme resultat..
Er litt på utur med timingen på tenninga,  men det skal vel komme gnist likevel selv om ikke innstillinga er riktig?

Takknemlig for all hjelp :D

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Får ikke gnist på pluggene!
« Svar #1 på: To., 4,September,2008,23,14 »
Dette har jeg knota noe inmari med på en annen bil. Det viste seg at litt feil stiftåpning (den hadde fordeler med stift), og feil tenning førte til mangel med gnist på pluggene. Det jeg gjorde da var å prøve med "feil" innstillinger, dvs litt feil tenningstidspunkt med vilje, og så "fant" jeg igjen gnisten. Da den var funnet var det finjusteringer igjen. Du må allikevel senere fikse tenningstimingen, så hvis du gjør dette først som sist, samt sjekker at coil fungerer, og fordeler, burde det komme gnist.
Vet ikke helt om oppsettet ditt har kondensator, det kan hende det bare er på enda eldre biler, men lurt å finne ut av det også. Har hatt problemer med at den kortslutter alt dersom den ikke funker. Dersom det er computerstyrt tenningstidspunkt gir jeg ordet videre, da jeg ikke har tuklet med det.
Prøv og feil, prøv og feil, prøv og feil, prøv og få rett.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget ironside

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Får ikke gnist på pluggene!
« Svar #2 på: Ma.,15,September,2008,20,06 »
Her er det fortsatt ingen framgang...  >:( Noen fler som har noen tips?  Har sjekket strøm fram til veivakselgiveren, den har 3 ledninger.  Jord, 7.5V og 5V er det på de.  Kan ikke skjønne hva som skal være forandret siden før jeg byttet motor, bruker nå samme coil,  samme fordeler, samme veivakselføler og samme svinghjul. Kan heller ikke finne noen løse kontakter eller ledninger som er glemt å plugge i igjen..

Utlogget Amund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Får ikke gnist på pluggene!
« Svar #3 på: Fr.,28,November,2008,23,48 »
Det som sannsynligvis er feil er at hjernen rett og slett ikke er på... regner med du snakker om 4.0, eller 2,5 med innsprut.

Når det virker som det skal skal bensinpumpa gå i ca 1 sekund med en gang du skrur på tenninga, dette funker også 2. gang men 3. gang du skrur på tenninga går den ikke mer på en stund.

En enkel sjekk er å finne ut om det kommer bensin ut av dysene... høres ut som du er dreven med voltmeteret og da går det sikkert an å måle om dysene får et lite strømsjokk nå og da. hvis det er 0 gnist og 0 bensin i dysene er det mest sannsynlig 1 av 2: Hjernen er ikke på eller vet ikke at den skal være på (sjekk jording, konstant + og + fra tenningsnøkkel i pinoutdiagram til hjernen), eller at hjernen er på men vet ikke at motoren går rundt (sjekk CPS, crankshaft position sensor)


edit: hups, nå så jeg plutselig datoen på innlegget... regner med du har finni feilen by now :)

Utlogget ironside

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
Sv: Får ikke gnist på pluggene!
« Svar #4 på: To., 4,Desember,2008,11,00 »
Hei!   Bilen har stått i ro lenge nå,  jeg har fortsatt ikke funnet feilen, har stått bom fast. Men jeg skal sjekke ut det du sier! Mange takk!  :D