Skrevet av Emne: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.  (Lest 14010 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #45 på: Sø., 5,Oktober,2014,04,24 »
Gammal WJ + Systemrens = økning i varmeeffekt fra varmeapparatet.

Tappet av frostvæsken og fylte litt vekselvis på vann og 2 liter systemrens.
På flasken står det ingenting om at det skal blandes med vanlig vann og ikke frostvæske, men jeg antok at det ville funke best med vann.

Kjørte motor god og varm lenge og vel, og hadde dette på i 2 døgn. Brukte bilen som normalt.
Måtte etterfylle noe vann underveis da det begynte å lekke foran under bilen, så nesten ut som det kom fra den ekspansjonstanken som er skjult under høyre frontlykt.
Det virket som om trykket i kjølesystemet var høyere enn normalt pga. systemrensen.

Advarsel! ikke prøv å åpne påfyllingslokket når motor er varm, og heller ikke når du tror motor er blitt kald. Men vent enda lengre, samt ha filler og vannslange klar for å spyle av søl fra overtrykk som kommer ut. Neppe bra å få glovarm syresprut i øyet heller.
Jeg åpnet litt for tidlig og det kom et slags smell fra kjølesystemet.

Tappet ut gørra og fylte på rent vann og kjørte et døgn, og gjentok samme operasjon med rent vann igjen.
Lot luftepluggen og tappepluggen være åpen og fylte med vannslangen i ekspansjonstanken til det rant over på radiatoren og det kom rent vann ut og ikke mere gørr.

Løsnet også øvre slange til varmeapparatregisteret fra røret som går framover til motor. Lett å komme til når turboslangen løsnes (husk plastpose over åpningen).
Koblet til vannslangen her og spylte igjennom. Vet ikke hvor mange desiliter eller liter registeret tar ?

Det er sikkert 100 måter å gjøre dette på med spyling diverse veier og steder.

Men resultatet er iallefall ubehagelig varm luft fra midt-dysen, noe som ikke kunne oppleves før rensen.
Skal fylle på frostvæske nå så får vi håpe at systemet fortsatt er tett.

Det er jo også relativt enkelt å kjøre en systemrens bare på varmeapparatregisteret med en sirkulasjonspumpe og evt. varmekilde slik som noen har prøvd tidligere med hell her.

« Siste redigering: Sø., 5,Oktober,2014,04,47 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #46 på: Ma., 6,Oktober,2014,01,00 »
En liten hjemmelagetfilmsnutt https://www.youtube.com/watch?v=BhfCrCVBq6U&feature=youtu.be

Jeg kjørte også trykkluft gjennom varmeregisteret for å tømme det før påfylling av frostvæske.

Eric the car guy prøver seg på noe lignende https://www.youtube.com/watch?v=dcL_0TWeZJY
« Siste redigering: Ma., 6,Oktober,2014,01,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #47 på: Lø., 1,November,2014,18,56 »
Etter noen dager med temperatur rundt frysepunktet må jeg konkludere med at jeg endelig har fått god og varm WJ  :P

Kuren med systemrens i hele kjølesystemet måtte etterhvert følges opp med en dags jobb med et stort antall skyllinger og kjøreturer for å få ut rester av syren og annen dritt.
Etter at jeg fylte tilbake den gamle men ikke veldig gamle røde longlife frostvæsken jeg tappet av før jeg kjørte på med systemrensen, så ble denne ganske hurtig grågul i fargen, så jeg antok at det lå igjen en del syre fra systemrensen i systemet fortsattselv om jeg trodde jeg hadde skylt systemet godt.

Jeg gjorde vel 10-15 sykluser med avtapping av kjølevannet, og påfylling av rent vann og så en kjøretur i mange oppoverbakker (bor nesten nederst i en bratt by) for å få opp temperaturen, sirkulert vannet og få ut evt. luft.
Da først begynte det avtappede vannet å bli bortimot rent og klart, og jeg fylte på helt ny longlife frostvæske (biltemas ferdigblandede), det går nesten 4 x 3 kg kanner når man har fått luftet ut systemet og kjørt litt, samt etterfylt når motor har blitt kald igjen.

Trodde først at jeg måtte vente til bilen var relativt kald før avtapping og påfylling men det hadde jeg rett og slett ikke tid til fant jeg ut, siden det må gjøres så mange ganger.
Men det er nok iallefall en fordel å tappe av kjølevannet like etter at motor/bil har vært kjørt litt.
Men det funket greit å tappe av vannet på varm motor og fylle på med kaldt vann. Ingen skade skjedd iallefall. Vannet blir raskt oppvarmet av den varme blokka før nivået når topplokkene.

Men med systemrensen på systemet må man helst vente til motor er kald. Trykket i systemet blir mye større enn normalt og det er ikke moro å ta av lokket eller åpne avtapningskranen for det spruter mye, og det er nok ikke noe særlig å få i fjeset eller andre steder.

Jeg kjørte også et par sykluser innimellom med blåsing av trykkluft gjennom returretningen i selve varmeapparatregisteret samt gjennomspyling med vann. Innimellom alle de andre syklusene på hele systemet. Det kom ut en mengde skittent vann fra varmeapparatregisteret første gangen iallefall.
Det er jo gjort på få minutter å løsne turboslangen og varmeregisterslangene oppe på motoren (husk å dekke til turboen så det ikke kommer vann nedi der...).

Siden det var blitt ut i oktober så monterte jeg 88-graders termostaten siden jeg nå allikevel hadde tømt kjølesystemet.
Samt tok ut sikringen til el-kjølevifta slik at ikke den går hele tiden på den litt høyere driftstemperaturen.
Temperaturnåla ligger nå rundt 1-tallet på 100-markeringen, altså bortimot 90 grader sånn cirka.
Og varmeapparatet gir hurtig og mye effekt nå. En STOR forskjell fra før iallefall.
Allerede etter 2-3 minutters kjøring begynner det å komme litt varme.
Kan ikke lengre ha på max. temperaturstilling så lenge om gangen (har Laredo og ikkeno automatisk klimaanlegg)  :)

Skal kjøre en systemrens på kun varmeapparatregisteret hver høst fra nå av for å opprettholde den gode effekten.

Det er altså en myte at WJ har dårlig varmeapparat.. sånn i utgangspunktet iallefall.
« Siste redigering: Lø., 1,November,2014,19,12 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #48 på: To.,13,Desember,2018,19,31 »
Da står det og putrer, sirkulerer og "koker" noen timer.. håper det blir skikkelige varme etterpå :-)
3-4 liter vann blandet med 0,5 liter Systemrens.
Kjøpte termostatstyrt kokeplate på Europris, kr 180.
Har satt den på ca 55 grader, det får holde.
Koblet meg på rørene foran ved termostathus og vannpumpe istedenfor bak på motor. Blir litt søl så må ha noen liter ny frostvæske klar etterpå. Rørene er forøvrig 16 mm.
Backflushet med varmtvann fra springen et par minutter først, for å få ut all frostvæske og evt. løst slam.
Testet varmeapparatet litt under flushing, uten motor i gang naturligvis. Det ble faktisk varmere luft med ca 50 graders vann, enn når motor er driftsvarm. Så det er/var rom for forbedring ja.

Edit: "Kokingen" stod på i 6 timer.

https://www.youtube.com/watch?v=kZhfOm4JA_g&feature=youtu.be
« Siste redigering: Ma.,14,Januar,2019,01,55 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #49 på: To.,13,Desember,2018,20,46 »
Godt å høre at det hjalp. Er godt med god og varm bil på vinteren.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #50 på: To.,13,Desember,2018,21,08 »
Litt tidlig å si. Er ikke ferdig ennå. Om et par timer kanskje  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #51 på: Fr.,14,Desember,2018,04,25 »
Ferdig testa  :P

Trenger vel nesten ikke kommentere noe mere  :D
Bortsett fra at det minste tallet er temperaturen i kupeen oppå ryggen til passasjersetet.
Det største tallet er tempen inni luftdysa midt på dashbordet. Utetemperatur 2-3 grader.
Nå går vel de fleste slike målere bare til 70 grader, men det er jo uansett relativ varm luft.
Trenger iallefall ikke å montere 88 graders termostat denne vinteren. Så den er til salgs rimelig :-)
« Siste redigering: Fr.,14,Desember,2018,04,57 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget eirikbg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #52 på: Fr.,14,Desember,2018,21,07 »
Nei, trenger nok ikke den 88 graders termostaten her. Så ut til å ha blitt rimelig effektivt dette.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #53 på: Fr.,14,Desember,2018,21,17 »
Kan jo montere 88 graders termostat og se om jeg får over 40 grader i bilen. Ta opp konkurransen mot Tesla liksom  :P

Glemte forøvrig å skrive at renseprosessen (kokingen) stod på i ca 6 timer. Antok at det skulle være nok og det var det.
Neste gang holder det sikkert med 3 timer, hvis man gidder å ta det før det blir altfor grodd.
« Siste redigering: Ma.,14,Januar,2019,01,54 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Varm WJ, herlig.. Enkel løsning.
« Svar #54 på: Ti.,26,November,2019,20,15 »
Flaska ser sånn ut da.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.