Skrevet av Emne: Service  (Lest 2479 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Svenna

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Service
« på: Ma.,14,Januar,2013,12,05 »
Hei
Jeg har kjøpt en 06 Commander som muligens skal trekke campingvogna nedover Europa i sommer.
Leser i brukermanualen at det er VELDIG hyppige oljeskift intervaller (5-6 tusen km).
Er vedlikeholdsplanen i manulen med sine korte intervallet utformet slik fordi en må ta høyde for offroadbruk ettersom 5000 kilometer offroad slitasjemessig er noe helt annel enn onroad?
Ettersom jeg bare sneier innom en skogsvei 5-6 ganger i året, hva skal en med begrensede mekaniske ferdigheter gjøre for å holde kostnadene på et fornuftig nivå.

-Er det ok med service hver 20000 km?
-Er det mye å spare på å ta service på merkeverksted i feks polen/sverige om en skulle være på de kanter? 
-Hvor kjøper dere motoroljen deres (må selvsagt oppfylle speccen)?
-Kan en bruke den lokale Mercedes forhandleren? De i Stavanger har ok priser på liten og stor service av M klassen ihvertfall og begge bilene er jo fra Daimler Chrysler perioden.

Det var sikkert ikke noe økonomisk sjakktrekk å kjøpe denne bilen, men jammen er det en grom kjerre for en som for 20 år siden,både på og utenfor veien, kjørte Mercedes "Elendigwagen" i Brigade Nord :-)
« Siste redigering: Ma.,14,Januar,2013,18,41 av Svenna »
06 Commander :-)

Utlogget Øyvind999

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
  • Larvik / Vestfold
Sv: Service
« Svar #1 på: Ti.,15,Januar,2013,07,55 »
Hvilke motor har du ?

Hvis det er en 06 modell og du fikk den til en kurant pris er det jo ikke lenge til du kan sette inn baksetene, evt sette de inn nå mot avgift. Tror ikke du kommer så galt ut da hvis du sjekker mot andre med tilsvarende motor, 4x4 system og plass som i Commanderen
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯l TJ-O|||||O_
()_)¯()_)¯¯¯ )_)

"Jeep makes it, HEMI shakes it"

2006 Jeep Commander 5,7 HEMI
(X) 2004 Jeep Grand Cherokee Overland 4,7 V8 HO (solgt)
(X) 2006 Jeep Commander 3.0 CRD (solgt)
(X) 2006 Dodge Caliber CVT 2.0 (solgt)
(X) 2002 Chrysler Neon 2.0 (solgt)

Utlogget Svenna

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Service
« Svar #2 på: Ti.,15,Januar,2013,16,59 »
Er en 3.0 CRD ja.
Ca 100000 å få seter i nå tror jeg. Ungene digger bilen så må nok sette seter inn  :)
Er en firmaavtale med jobben og en verksted kjede, avventer pristilbud fra dem. Viktigere enn service var nok å få sandblåst den lysebrune undersiden og gi den en skikkelig tectylbehandling. Temmelig dårlig den originale rustbeskyttelsen. Kan gjerne lage en rustbeskyttelse tråd om bildene verkstedet tok i prosessen er gode.
06 Commander :-)

Utlogget Svenna

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Service
« Svar #3 på: To.,17,Januar,2013,15,26 »
Med rabatt er 100000 km service anslått til 5500 kroner, bedre enn forventet.

Snakket med forhandleren som solgte bilen min ny han påpekte viktigheten med å fylle rette tilsetningsstoff på Differensialene IFM oljeskiftene på disse. Videre ble det påpekt at bare merkeverkstedene kan oppdatere programvaren samt sjekke om bilen har vert gjennom recall oppdateringene. Blir nok fremdeles at jeg går for verkstedkjeden der jeg får rabatter men vil påpeke ovenfor dem at det skal fylles et tilsetningsstoff i differensialene IFM oljeskiftet der.
06 Commander :-)

Utlogget Svenna

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Service
« Svar #4 på: Ma.,28,Januar,2013,21,21 »
Ferdig servert for 4000.
Herlig med rabatt gjennom motorklubben til jobben  8)
20000 km til neste gang men ikke sikkert skiver og klosser holder helt til da.
06 Commander :-)