Skrevet av Emne: Endelig en GC på meg  (Lest 24536 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #30 på: To.,15,November,2012,19,07 »
Ikke bare bremsene bak, men selve hjul sylindrene måtte skiftes til nytt. Dette er nå på plass sammen med ny radiator + div deler. Bensinfilter, oljefilter, olje, og plugger er skiftet.

Det jeg nå lurer på er et par ting.....

1 - Bilen har hele tiden vært litt tungstartet, og må kinne relativt lenge før motoren starter. Dvs.... Når den er kald spesielt om morgenen starter den relativ lett, men når bilen er varm, og har kjørt litt, må jeg kinne veldig mye. Noen som har en god forklaring og en enkel løsning på dette?


Har lest om en del som har problemer med varme fra eksosmanifolden, at bensinen fordamper og dermed blir tungstartet når den er varm. Dette løses med varmeskjold hvis det er det som er problemet. Byttet du det andre selv i løpet av dagen eller ble det verksted og kan man spørre hvor mye det kom på?

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #31 på: To.,15,November,2012,19,16 »
Ikke bare bremsene bak, men selve hjul sylindrene måtte skiftes til nytt. Dette er nå på plass sammen med ny radiator + div deler. Bensinfilter, oljefilter, olje, og plugger er skiftet.

Det jeg nå lurer på er et par ting.....

1 - Bilen har hele tiden vært litt tungstartet, og må kinne relativt lenge før motoren starter. Dvs.... Når den er kald spesielt om morgenen starter den relativ lett, men når bilen er varm, og har kjørt litt, må jeg kinne veldig mye. Noen som har en god forklaring og en enkel løsning på dette?


Har lest om en del som har problemer med varme fra eksosmanifolden, at bensinen fordamper og dermed blir tungstartet når den er varm. Dette løses med varmeskjold hvis det er det som er problemet. Byttet du det andre selv i løpet av dagen eller ble det verksted og kan man spørre hvor mye det kom på?

Fikk hjelp fra verksted (Snapdrive Forus). Til å skifte Hjulsylindre, bremser, og Radiator ++. Hadde rett og slett ikke ork, eller tid til å prøve meg på dette selv, og har dessuten ikke noe egnet sted å stå og jobbe med noe sånt. Prisen totalt på arbeid og deler kom på drøye 8.000,- (J*vlig sure penger, og jeg irriterer meg grønn at jeg ikke kikket bedre etter når jeg hentet bilen.)

Men gjort er gjort, og spist er spist  :-X :'(

Dvs at nye vintersko på bilen er satt på vent.

Finnes det noen beskrivelse eller tegninger på et slikt varmeskjold?
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #32 på: To.,15,November,2012,19,36 »
Har du prøvd å vri nøkkelen til on (ikke så den starter), la den være der 2 sek så av og så on igjen i 2 sek før du prøver å starte?

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #33 på: To.,15,November,2012,19,41 »
Har du prøvd å vri nøkkelen til on (ikke så den starter), la den være der 2 sek så av og så on igjen i 2 sek før du prøver å starte?

Nei, den må jeg si jeg ikke har tenkt på. Hvilken funksjon skal dette ha?

Ellers så kan dette med et varmeskjold være noe jeg må tenke på. Men hvordan, og hvor moteres dette? Har du et bilde eller en tegning?
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #34 på: To.,15,November,2012,20,01 »
Har du prøvd å vri nøkkelen til on (ikke så den starter), la den være der 2 sek så av og så on igjen i 2 sek før du prøver å starte?

Nei, den må jeg si jeg ikke har tenkt på. Hvilken funksjon skal dette ha?

Ellers så kan dette med et varmeskjold være noe jeg må tenke på. Men hvordan, og hvor moteres dette? Har du et bilde eller en tegning?

Hvis det er fordi den mangler bensin i fuelrailen så vil du fylle den opp, bensinpumpa starter jo hver gang du starter bilen.

Fant igjen det jeg tenkte på ang. varme, ser at det gjelder ikke din årsmodell eller din type feil.

"TSB
1803103 - 4.0L ROUGH ENGINE IDLE AFTER RESTART FOLLOWING A HOT SOAK
Date: 09/05/03 (supercedes 1802702 dated 09/06/02)
Model Year(s): 1999-2004

Description: NOTE: This bulletin applies to vehicles equipped with a 4.0L engine. This bulletin involves the installation of a fuel injector insulator sleeve.

Details: Customers may describe a 20 to 30 second rough idle following the restart of a heat soaked engine. This condition may be most noticeable when the engine is restarted following a prior 10 to 20 minute heat soak in hot ambient conditions of approximately 32 C (90ºF) or higher. This condition may be consistent with short city stop-and-go driving trips and can be aggravated by the use of fuel with a high ethanol content. Depending upon various conditions a MIL may occur due to DTC P0303 - Cylinder #3 Misfire.

This condition may be caused by heat from the exhaust manifold that following engine shut down migrates to the area around injector #3 and causes fuel vapor to form within the injector. This in turn may cause a momentary misfire of cylinder #3 until the fuel vapor is cleared of injector #3. The insulator sleeve lowers the injector #3 temperature to a point below which the fuel will not normally vaporize.

If vehicle exhibits a rough idle, and if a misfire of cylinder #3 is observed following a 10 to 20 minute hot soak, perform the Repair Procedure.

Parts required:
56028371AA Ignition Wire Shield

Repair procedure:
1. Cut insulator sleeve, p/n 56028371AA, to make two (2) insulator sleeves about 25-30 mm (1 in.) in length. See diagram.
2. Install one sleeve around injector #3, with the slit on the upward facing side of the injector. Install the other sleeve with the slit on the downward facing side of the injector.
3. Confirm sleeve is flush to intake manifold surface around injector.
4. Check injector #3 wire and ensure that the injector is rotated to a 2 o'clock position.
"

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #35 på: To.,15,November,2012,20,23 »
Kikket på noen bilder av slik isolering.

Den første linken virket ikke så veldig vanskelig, eller ekstremt vanskelig å få til.

http://midsouthjeeps.com/forum/index.php?/topic/3642-rough-idle-after-starting-back-up/


Link nr. 2 virker noe mer ekstrem  8)

http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?t=428030

« Siste redigering: To.,15,November,2012,20,48 av KLB »
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #36 på: To.,15,November,2012,22,15 »
Mye masing på meg her nå... men ;-)

Det er svært dårlige mottaksforhold på radio i bilen. Antennen på radio er plugget i, og ser ut som den er hel helt frem til antennen, men jeg greier ikke finne helt ut av det. Hvor kommer jeg til selve antennen på bilen? Må jeg inn under dekselet i hjulbuen?
Antennen er ikke elektrisk, men en manuell "teleskop" antenne (tror jeg).
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #37 på: Fr.,16,November,2012,08,09 »
Jeg tok for ett par år siden tatt av både innsugs og eksosmanifold for å bytte pakning inn mot toppen+eksosmanifold, og i den forbindelse tok jeg også av Fuel-Railen til dysene etc.

Det ble da selvsagt masse luft i fuel-railen når dette skulle sammen igjen, og min 96 har ikke Bensintrykksregulator på fuelrailen engang, da pumpa har innebygget regulator i tanken, ergo blir aldri lufta "luftet ut" via noen retur.
Men bilen starta etter 2 korte forsøk selv med TOM fuel-rail den.... fuska litt i 3-4 sekunder også var alt helt normalt.
Så jeg mener at hvis DU sliter med start på varm motor, så tror jeg problemet ligger ett annet sted enn kondensering av bensin i fuelrailen..... da må det være en Bensintrykksregulator (som pre-1996 modeller har i framkant av fuelrailen tror jeg) som står "pip åpen til tank" når den blir varm eller lignende, som "dumper all bensin" tilbake til tank, og som forsinker trykkoppbyggingen i fuelrailen ved varm motor...

Ellers har du vel ett tenningsproblem... Ser ikke noe om bytte av hverken pluggkabler, Rotor eller Fordeler i tråden, og dette ER tross alt slitedeler som bør byttes jevnlig det og.

Er no herk med "ny" (gammel) bil som ikke er fulgt opp skikkelig....værste jeg veit er å handle "ny" bil, det er så mye dårlige bilhold rundt omkring som du ikke får sjekka med det blotte øye under en overfladisk sjekk.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #38 på: Fr.,16,November,2012,11,46 »
Tydeligvis mye som må til pers før alt er ok, så jeg får ta litt om gangen.
Etter at verkstedet skiftet radiator i går, så er jeg ikke sikker på at jeg får riktig temperatur.
Hva er riktig temperatur, og hvor er det normalt at "nåla" ligger på indikatoren.
Før radiator skiftet lå den rett til venstre for 100 (noe som er for mye). Nå ligger den litt til venstre for den midterste streken (mellom 40 og 100).
Siden strekene ikke er logisk graderte, så er jeg søren ikke sikker på hva som er riktig.

(NB! Bildet er tatt ved nesten kald motor)


95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #39 på: Fr.,16,November,2012,13,01 »
Mulig luft i systemet etter bytte av radiator.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #40 på: Fr.,16,November,2012,13,08 »
Ok.... Noen måte å få det ut på?
Hvor skal pila normalt ligge?
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #41 på: Fr.,16,November,2012,15,13 »
Verkstedet mente at det var termostaten, og jeg kunne bare svinge innom på mandag, så fikset de det til "No Cost"  :D
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #42 på: Fr.,16,November,2012,15,20 »
Var nettopp ute og skiftet luftfilter. Mens jeg gjorde det kom jeg over en løs kontakt (liker ikke løse kontakter).

Noen som vet om dette bare er en overflødig sak, eller om den hører hjemme noe sted?



95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #43 på: Fr.,16,November,2012,15,38 »
Sikkert overflødig, det er mange kontakter som ikke er i bruk hvis man ikke har en modell med alt utstyr, det er samme ledningsnett som brukes.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #44 på: Fr.,16,November,2012,15,51 »
Det er bare to ting som er "interessant" i det området der den kabelen ligger, og det ene er fremre Oksygen-sensor (Lambda-sensoren), og ABS-solenoid pakka som har en lignende plugg.

Men hvis alt fungerer, så er det nok bare en reserveplugg som ikke er brukt på din utstyrsmodell.



Vedr tempraturen så skal den ligge på 88-90c (ett hakk til venstre for 100c) for en frisk thermostat.
« Siste redigering: Fr.,16,November,2012,15,57 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm