Skrevet av Emne: Endelig en GC på meg  (Lest 24539 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #165 på: Fr., 4,Januar,2013,23,52 »
Kan det tenke seg at termostaten er montert feil vei? Jeg vet ikke om det er mulig å montere termostaten feil vei på din Jeep, men dersom den står feil vei vil den ikke tette skikkelig.

Illustrasjonen under er hentet fra verkstedshåndboken for Grand Cherokee WJ 1999-2004
« Siste redigering: Lø., 5,Januar,2013,00,48 av Navyen »

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #166 på: Lø., 5,Januar,2013,09,08 »
Nei, ikke mulig å montere termostaten feil vei.

Hvis slangen fra termostaten til radiatoren og selve radiatoren er kalde når den viser 70 grader så er det feil på måleren din, kan være feil på instrumentet inne i bilen også. Det er faktisk ingen mulighet for at den ikke er varmere enn 70 grader hvis termostaten ikke åpner, selv med ful blås på vifta så vil ikke den motoren kunne kjøles ned til 70 grader uten at kjølevannet går igjennom radiatoren.

Når den viser 70 grader, stopp motoren og ta med en gang av kontakten på føleren som sitter i termostathuset, mål motstanden mellom de to pinnene som sitter på føleren (ikke på kontakten), da vil du kunne finne ut hvilken temperatur du har på/ved termostathuset. Det er mulig å gjøre det samme på den som sitter bakerst også, men litt mer knotete å komme til og der måler man mellom den pinnen som er der og jord. Du kan jo ha fått feil føler som sender signal til måleren inne i bilen, det finnes vel to typer hvis jeg ikke husker feil.

Jeg sliter med akkurat det motsatte av ditt problem, min viser 105-115 grader hele tiden og jeg har byttet ALT som kan tenkes byttes og målt alt som kan måles og ALT ser ok ut. Har til og med sjekket instrumentet inne i bilen ved hjelp av en motstand som skal tilsvare 90 grader og da viser den 90 grader. Har sjekket giveren i kokende vann og den skal gi rett motstand ut. Når jeg byttet dynamo så viste den plutselig 3-4 grader mer hele tiden.
Har en gang ved en krapp sving i en rundkjøring fått måleren til å dette ned på 90 grader, men gleden varte bare i 2-3 minutter så var den tilbake.
MEN målinger av temperatur ellers viser helt normal temperatur og den synker jo når termostaten åpner seg også, kan fint holde noen sekunder på slangene til varmeapparatet og det ville jeg vel faktisk ikke klart hvis vannet inni der er 115 grader. Måling av motstand i giveren ved termostathuset viser riktig, måling med IR viser riktig osv.

Jeg tror to ting om dette
1. Ledningen fra giveren og inn i bilen har ett lite overslag til jord siden den hele tiden viser for mye.
2. Konstruksjonen der giveren sitter er slik at vannet ikke sirkulerer og dermed blir den varmere.

Nr 1 kan utelukkes hos deg siden den viser for lite.
Nr 2 kan stemme hos deg hvis det er luft rundt giveren (den bakerste) slik at vannet ikke kommer i kontakt, vet ikke om lufte vil gi lavere temperatur enn vann?

Du kan jo koble på en motstand som tilsvarer f.eks 90 grader mellom kontakten på på giveren helt bakerst og jord, hva viser instrumentet inne i bilen da?


Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #167 på: Lø., 5,Januar,2013,10,11 »
Nei, ikke mulig å montere termostaten feil vei.Ja, jeg er helt sikker på at thermostet er rett montert

Hvis slangen fra termostaten til radiatoren og selve radiatoren er kalde når den viser 70 grader så er det feil på måleren din, kan være feil på instrumentet inne i bilen også. Det er faktisk ingen mulighet for at den ikke er varmere enn 70 grader hvis termostaten ikke åpner, selv med ful blås på vifta så vil ikke den motoren kunne kjøles ned til 70 grader uten at kjølevannet går igjennom radiatoren.
Slangene er glovarme når jeg måler med IR måler på huset. 71,3grader.

Etter at jeg har luftet systemet, og primet slangen kjenner jeg også at det er trykk på den tykke slangen fra radiator.

Jeg må ruse motor ganske heftig og lenge for å i det hele tatt oppnå drøye 90 grader på måleren inne i bilen, og pila detter ganske raskt rett tilbake og viser drøye 70 grader.

Når den viser 70 grader, stopp motoren og ta med en gang av kontakten på føleren som sitter i termostathuset, mål motstanden mellom de to pinnene som sitter på føleren (ikke på kontakten), da vil du kunne finne ut hvilken temperatur du har på/ved termostathuset. Det er mulig å gjøre det samme på den som sitter bakerst også, men litt mer knotete å komme til og der måler man mellom den pinnen som er der og jord. Du kan jo ha fått feil føler som sender signal til måleren inne i bilen, det finnes vel to typer hvis jeg ikke husker feil.
JA det er riktig at det er to typer, men jeg har ikke byttet noen av disse sensorene, og alt var normalt helt frem til at verkstedet skiftet radiator. Målte også motstanden på disse sensorene ganske tidlig i prosessen, og mener at det virket riktig. Husker ikke tallene akkurat nå i skrivende stund. Men kanskje jeg som neste skritt i prosessen bare skal bytte disse sensorene først som sist, så er det utelukket?!

Jeg sliter med akkurat det motsatte av ditt problem, min viser 105-115 grader hele tiden og jeg har byttet ALT som kan tenkes byttes og målt alt som kan måles og ALT ser ok ut. Har til og med sjekket instrumentet inne i bilen ved hjelp av en motstand som skal tilsvare 90 grader og da viser den 90 grader. Har sjekket giveren i kokende vann og den skal gi rett motstand ut. Når jeg byttet dynamo så viste den plutselig 3-4 grader mer hele tiden.
Har en gang ved en krapp sving i en rundkjøring fått måleren til å dette ned på 90 grader, men gleden varte bare i 2-3 minutter så var den tilbake.
MEN målinger av temperatur ellers viser helt normal temperatur og den synker jo når termostaten åpner seg også, kan fint holde noen sekunder på slangene til varmeapparatet og det ville jeg vel faktisk ikke klart hvis vannet inni der er 115 grader. Måling av motstand i giveren ved termostathuset viser riktig, måling med IR viser riktig osv.

Jeg tror to ting om dette
1. Ledningen fra giveren og inn i bilen har ett lite overslag til jord siden den hele tiden viser for mye.
2. Konstruksjonen der giveren sitter er slik at vannet ikke sirkulerer og dermed blir den varmere.

Nr 1 kan utelukkes hos deg siden den viser for lite.
Nr 2 kan stemme hos deg hvis det er luft rundt giveren (den bakerste) slik at vannet ikke kommer i kontakt, vet ikke om lufte vil gi lavere temperatur enn vann?

Du kan jo koble på en motstand som tilsvarer f.eks 90 grader mellom kontakten på på giveren helt bakerst og jord, hva viser instrumentet inne i bilen da?


Og så tenkte jeg på det med evt feil blanding av kjøleveske/vann...... Jeg kan ikke tenke meg at det skal kunne gi et så stort utslag som dette.
Lufta inn i bilen er glovarm, og jeg vil helst tro at det bare er giveren inne i bilen som er feil, men jeg får ikke ro i kroppen får jeg finner et svar på dette. Liker ikke å kjøre når bilen ikke blir driftsvarm.

95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #168 på: Lø., 5,Januar,2013,15,49 »
Sjekket nå om det var gjennomstrømning gjennom termostat, ved å slå av varmeapparatet og kjenne om radiator ble varm selv om denne var avslått. Det ble den ikke. Varmen kom med en gang jeg skrudde på varmeapparatet.
Jeg benyttet anledningen til å lufte litt mer, og prime litt på slanger, men uten resultat.
Kontakter på sensorer ble renset.
Nå er jeg ---> . <--- så langt unna å gi opp, og bite i det sure eplet og få et verksted til å se på saken.
Har forøvrig sendt en mail til verkstedet hvor radiator ble skiftet for å se om de kan se en sammenheng i hvorfor dette skjedde umiddelbart etter radiatorskift. Venter spent på svar ;-)
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #169 på: Lø., 5,Januar,2013,16,35 »
Sjekket nå om det var gjennomstrømning gjennom termostat, ved å slå av varmeapparatet og kjenne om radiator ble varm selv om denne var avslått. Det ble den ikke. Varmen kom med en gang jeg skrudde på varmeapparatet.

Mener du at varmen kom i radiatoren med en gang du skrudde på varmeapparatet?

Mål motstanden i føleren som sitter i termostathuset, veldig enkelt for å finne ut hva temperaturen er på vannet, det er jo den temperaturen computeren ser også.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #170 på: Lø., 5,Januar,2013,17,05 »
Målte den en gang tidligere også.
Motstanden mellom pinnene på sensoren som sitter på termostathuset er på 935 Ohm når bilen er kjørt varm.

95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #171 på: Lø., 5,Januar,2013,17,21 »
Målte den en gang tidligere også.
Motstanden mellom pinnene på sensoren som sitter på termostathuset er på 935 Ohm når bilen er kjørt varm.

90 grader skal være mellom 860 og 970 ohm. Altså er din på 90 grader. Når måleren inne i bilen da viser 70 så pluss bare på 20 og problemet er løst.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #172 på: Lø., 5,Januar,2013,17,26 »
Målte den en gang tidligere også.
Motstanden mellom pinnene på sensoren som sitter på termostathuset er på 935 Ohm når bilen er kjørt varm.

90 grader skal være mellom 860 og 970 ohm. Altså er din på 90 grader. Når måleren inne i bilen da viser 70 så pluss bare på 20 og problemet er løst.


JA, håper det, og det er forferdelig irriterende. Det er vel sensoren på blokka som viser feil da? Så jeg bestiller meg en sånn og skifter. Xer fingre på at det er fasiten. :-)
At den bare viser 70..... har det noe å si mtp bensinforbruk eller noe. Tenker på info til comuteren?
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #173 på: Lø., 5,Januar,2013,17,35 »
Infoen til computeren kommer fra den i front (den i huset til termostaten) og den er jo ok siden du har målt den til 935ohm, den bak er kun til måleren inne i bilen. Mål motstanden på den også. Kjøp en motstand som ligger rundt 900 ohm og koble mellom kontakten som går inn til måleren i bilen og til jord, slå på bilen (trenger ikke starte den), den skal da vise ca 90 grader.
F.eks vil 2 slike i parallell bli 900 ohm
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=60-502-35&toc=19771


Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #174 på: Fr.,25,Januar,2013,19,36 »
God kveld. Fant du ut noe mer rundt det med lav temperatur på bilen din?

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #175 på: Sø.,27,Januar,2013,09,52 »
God kveld. Fant du ut noe mer rundt det med lav temperatur på bilen din?


Hadde bilen på verksted for å få skiftet den ene sensoren (den i blokka). Verkstedet målte og feilsøkte, og fant ut at alt var ok. Det er selve instrumentet i dash som tydeligvis er gåent.
Gidder ikke kaste bort noe mer på det nå. Alt er tydeligvis bare fryd og gammen :-)
Om det ikke er noen stor jobb, så kanskje jeg gjør noe med det senere.
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L