Skrevet av Emne: Endelig en GC på meg  (Lest 24538 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #15 på: Fr., 9,November,2012,09,23 »
Hekkan... dere er goe ;-)

Takker for super kjapt og informativt svar.

Sitter her på jobben og bare tripper for å få kommet meg avgårde for å hente!!!
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #16 på: Fr., 9,November,2012,10,19 »
Det kommer "litt" ann på hvilken transfer-kasse du har... men de aller,aller,aller fleste har NP249/NV249 kassa i Grand Cherokee (ZJ chassi) og den er "4WD Fulltime"
Trodde Laredo ZJ'er med 6'er før 96 hadde 242 transfer som standard. Det hadde i alle fall min 93 Zj, men jeg har tatt feil før......
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #17 på: Fr., 9,November,2012,10,31 »
Det kommer "litt" ann på hvilken transfer-kasse du har... men de aller,aller,aller fleste har NP249/NV249 kassa i Grand Cherokee (ZJ chassi) og den er "4WD Fulltime"
Trodde Laredo ZJ'er med 6'er før 96 hadde 242 transfer som standard. Det hadde i alle fall min 93 Zj, men jeg har tatt feil før......

Kunne bestilles med 242, men 249 var standard. Før 96 så var det en litt annen type VC på NP249. 93-95/96 er slik at den fordeler 50/50 både i hi og lo (ikke noe lock), etter 95/96 så er vel VCen kun inne ved hi og fordeler mest bak, i lo så er det vel lock så vidt jeg har skjønt. Den første modellen kunne/burde man heller ikke kjøre uten drivaksler foran da park ikke virker, men den nye 95/96 faktisk kan kjøres uten drivaksler foran uten at det gjør noe (det kan være kjekt å kunne gjøre hvis VCen ryker).

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #18 på: Ma.,12,November,2012,12,30 »
Lurer på hvordan det er med "entusiaster" i Nærheten av Egersund, evt. i nærheten av Horten (Skal dit i Jula)?
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget JEG67

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #19 på: Ti.,13,November,2012,11,49 »
Så mange ZJ i Tønsberg for et par uker siden. Kanskje noen her på forum. Ellers får du bare gå bort og hilse hvis du ser noen.
PT uten Jeep, men fortsatt klubbmedlem

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #20 på: Ti.,13,November,2012,18,53 »
Bolter til dørene bestilt og på vei :-)

Må bare finne meg en "makker" til å jelpe meg.

Ellers så skal jeg kjøre en "mini" service på den på torsdag. Skifter da olje og filter, bensinfilter og tennplugger.
Høres også ut som om brems høyre side bak synger (bokstavelig talt) på siste verset. Så jeg får disse skiftet i samme slengen.

Trodde at disse bilene hadde skiver og klosser på alle hjulene, men det som sitter bak ser ikke ut som skiver, men gammeldagse tromler/sko?! Hva er dette?
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget andypandy

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #21 på: Ti.,13,November,2012,21,11 »
Har et lite tips til deg. Når du skrur av oljefilterer må du være forsiktig at du ikke er uheldig og knerter oljetrykksgiveren. Det gjorde jeg igår ;) Så kosta meg 902,- inkl frakt fra sarpsborg motor  :P
97 Grand Cherokee 4.0L limited

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #22 på: Ti.,13,November,2012,21,33 »
93-96 hadde trommelbremser bak, iallefall 4- litern. V8 hadde vel skiver bak?
« Siste redigering: Ti.,13,November,2012,21,42 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #23 på: Ti.,13,November,2012,21,57 »
Har et lite tips til deg. Når du skrur av oljefilterer må du være forsiktig at du ikke er uheldig og knerter oljetrykksgiveren. Det gjorde jeg igår ;) Så kosta meg 902,- inkl frakt fra sarpsborg motor  :P

Takk for tipset  :)

93-96 hadde trommelbremser bak, iallefall 4- litern. V8 hadde vel skiver bak?

Ahhh... godt å vite. Noen fortalte meg nemlig at alle biler fra og med 95 hadde skiver, så da ble jeg bekymret når jeg så at det satt tromler bak på min.

 :)
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #24 på: Ti.,13,November,2012,22,18 »
En annen ting jeg kom på..... SIden jeg fikk bilen har jeg kjørt bare bykjøring, og har målt nå 20 mil, og funnet ut at den har brukt 2,47l pr. mil. Jeg er klar over at motoren bruker mye, men syntes dette virket i overkant.
Blir spennende å se om "miniservice" vil ha noen innvirking på dette. Tenkte også at det kunne ha noe med gear å gjøre, men den virker som om den girer fint og mykt.
Kanskje jeg uansett skal ta dette også etterhvert...... Er det omfattende? Finnes det noen bildeguide/video på dette "For Dummies"?  8)

Om jeg må etterfylle.... hvor gjøres dette?
 
« Siste redigering: Ti.,13,November,2012,22,32 av KLB »
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #25 på: Ti.,13,November,2012,23,22 »
En annen ting jeg kom på..... SIden jeg fikk bilen har jeg kjørt bare bykjøring, og har målt nå 20 mil, og funnet ut at den har brukt 2,47l pr. mil. Jeg er klar over at motoren bruker mye, men syntes dette virket i overkant.
Blir spennende å se om "miniservice" vil ha noen innvirking på dette. Tenkte også at det kunne ha noe med gear å gjøre, men den virker som om den girer fint og mykt.
Kanskje jeg uansett skal ta dette også etterhvert...... Er det omfattende? Finnes det noen bildeguide/video på dette "For Dummies"?  8)

Om jeg må etterfylle.... hvor gjøres dette?

Nja, litt mye er det vel. Bytt luftfilter og sjekk for vakumlekasje. Bytt plugger, ledninger og evt. nytt lokk/rotor. Man kan måle temperatur sensorene, TPSen osv, men billig å bestille fra rockauto f.eks og bare få det byttet. Rengjør IAC eller kjøp ny der også. Sjekk termostaten, eller bare bytt den.
Hvis motoren ikke kommer i såkalt "closed loop", dvs. at motoren f.eks ikke har fått rett temperatur eller at noen følere er feil så vil den pøse på med bensin. Har ikke funnet noe info noen plass om det er mulig å sjekke om den går i closed loop, men det skal komme en feilkode hvis den ikke gjør det, men vet ikke hvor langt/lenge man må kjøre før motoren sier fra at den ikke er i rett modus.
Du kan jo ha en (eller flere) defekt dyse også, kjøp noen "nye" 4 hulls dyser og bytt de ut, ikke vanskelig i det hele tatt. Ta gjerne en kompresjonstest også.
Etterfylle olje til kassa gjør du på oljerøret som er ved siden av oljerøret til motoren, står vel litt lenger bak, håndtaket er merket med noe som ser ut som ei vifte.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #26 på: On.,14,November,2012,20,47 »
Sjekket oljen på gearet, både nivå og tilstand ser bra ut.
Har justert gearet, og bilen ble som "ny"  :)
Har bestillt nytt luftfilter, og i morgen kommer jeg til å skifte plugger, bensinfilter, olje, og oljefilter.
Er det noe kupèfilter i denne bilen som kan skiftes?
Når det gjelder rengjøring IAC.... finnes det noen beskrivelse av dette? Hvor lokaliseres den?

Boltene til dørhengslene er på vei, men jeg må manne meg opp for å få gjort dette. Skulle gjerne hatt en "makker" når jeg setter i gang. Noen frivillige?!  ;)
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #27 på: To.,15,November,2012,12,31 »
Bremsene bak må skiftes, i tillegg er radiator sprukket...... Huff  :P
Men vil forhåpentligvis sitte igjen med et godt resultat.
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #28 på: To.,15,November,2012,13,47 »
Bremsene bak må skiftes, i tillegg er radiator sprukket...... Huff  :P
Men vil forhåpentligvis sitte igjen med et godt resultat.

Radiator er enkelt å bytte, bestill fra USA, sjekk frakt nøye og vurder jetcarrier.no for båtfrakt. Bytt samtidig vannpumpe (koster nesten ingen til fra USA ) og termostat siden du er i gang. Bestill nye "klemmer"/fester til autmatolje-kjøler røra samtidig, eller vær veldig forsiktig når du tar de av.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #29 på: To.,15,November,2012,18,53 »
Ikke bare bremsene bak, men selve hjul sylindrene måtte skiftes til nytt. Dette er nå på plass sammen med ny radiator + div deler. Bensinfilter, oljefilter, olje, og plugger er skiftet.

Det jeg nå lurer på er et par ting.....

1 - Bilen har hele tiden vært litt tungstartet, og må kinne relativt lenge før motoren starter. Dvs.... Når den er kald spesielt om morgenen starter den relativ lett, men når bilen er varm, og har kjørt litt, må jeg kinne veldig mye. Noen som har en god forklaring og en enkel løsning på dette?

2 - Bilen er utstyrt med et par 1000metere som er koblet til fjernlysene. Fabelaktig lys, men etter noen nedblendinger så kommer ikke lyset tilbake, og lyser ikke igjen før bilen har stoppet, og stått en stund. Er dette en eller annen "bug"? (Bilens vanlige fjernlys virker jo da selvfølgelig).

Da er det bare å vente på at dørbolter, og nytt luftfilter komer i posten.

BTW:
Noen som har erfaringer med sånne "effekt" filtere som man får kjøpt?
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L