Skrevet av Emne: Endelig en GC på meg  (Lest 24540 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Endelig en GC på meg
« på: On., 7,November,2012,19,23 »
Har i lengre tid lett etter en grunn til å skaffemeg en stor og god AWD. Nå er dagen kommet!!  ;D
Må inrømme at valget en god stund stod mellom en Land Rover, og en GC, men etter å ha prøvekjørt en 95 modell Laredo 4.0 i dag må jeg si at jeg velger meg en Amerikaner  :)
Jeg hadde egentlig lyst på en 5.2 Limited, men når jeg kom over en meget pen Laredo med kun 160K på telleren så tror jeg at valget er gjort. Etter prøvekjøringen synes jeg faktisk at draget er godt til tross for at det er en 6er og ikke en V8 som jeg egentlig ville ha. Lyden er ihvertfall helt riktig  ;)
Til og med konemor ble solgt på turen i dag, og min lille datter på 4 likte fargen  ;D
Eneste jeg glemte å se etter var om det var Arirbag foran... Har den det?
Ellers så lurer jeg på om det er mye jeg går glipp av sammenlignet med 5.2 Limited?

Eneste aberet jeg kunne finne på dette eksemplaret var at viskeren bak satt bom, og at foringene på førerdøren må skiftes.
Ellers var sikkerhetsbeltet bak på venstre side slitt. Er dette noe som er enkelt å fornye?

Tar i mot alle tips med takk før jeg tar den endelige avgjørelsen.
« Siste redigering: On., 7,November,2012,20,52 av KLB »
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #1 på: On., 7,November,2012,20,25 »
Det er en 4.0L Rekke 6 du har sett på, ikke V6 :) Den er sprek på "tom bil", men faller veldig av når du får noen ekstra kilo og drasse på, bare vær obs på det. R6 motoren har en moment-topp (ca 300nm) på rundt 4000rpm. Det betyr at du må jage litt for å få kraft i motbakker.
V8 har ca 400nm på ca 2000rpm i kontrast, og ditto enklere å kjøre tungt med.

Bakrutevisker som sitter fast er ikke uvanlig, da folk alt for sjeldent bruker den og den står i svært utrivelige forhold og dermed ruster fast... kan muligens reddes ved å demontere og smøre opp alt.
Pass også opp for rust i bakluke...bak skiltet ser du rusta med en gang, samt nederst i kantene.

Pass deg litt for støy i drivlinje.... romling og hyling fra differensialer... ufattelig irriterende å kjøre langt med, og koster en god del kroner for å fikse.
Prøv også å ta en 8-talls test med maks rattuslag og kjenn om det lugger og river i drivverket. Dette sjekker statusen på VC-koblinga i transferkassa (er denne som aktiverer framhjulene ved behov for 4hjulstrekk). Den er kjennt for å "låse seg" mer og mer desto mer slitt den er, ergo spinner innerhjulet bak i sving og bilen kan oppleves veldig understyrt på glatta.
Det går helt greit å kjøre med en slitt VC, men setter du feks din bedre havldel bak rattet en glatt vinterdag, kan hun få seg en liten overraskelse når det går rett fram i rundkjøringene tross lav hastighet.

Ellers....tja...oljelekkasjer fra Girkasse/motor er ikke uvanlig (uansett amcar egentlig).
Laredo har lite utstyr i kontrast til Limited, derfor er det mindere feil på Laredo elektrisk sett... Laredo mangler også elektriske setevarmere, klima-anlegg(men har AC da..) og litt annet snacks som man ellers ønsker seg.

Er det hengerfeste på den, så sjekk at du har den ekstra oljekjøleren på girkassa før du trekker tunge hengere.

Tja...det er det jeg kommer på i farten.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #2 på: To., 8,November,2012,08,49 »
Tusen hjertelig takk for utfyldende svar!

Skal ta 8talls testen neste gang jeg skal prøve den (evt. kjøpe den).

Ellers så mistenker jeg at den ikke har Aribag på passasjersiden?! Må jeg ha en 96 modell eller nyere for å få dette til?
Tror heller ikke det var varme i setene.
Men Klimaanlegget fungerte med A/C. I tillegg så det ut som om alt annet av elektronikk funket godt. Motoren var ikke svett og oljete. Eier mente den lakk litt kjølevæske, men trodde dette skyldtes gammel slange. Det var ikke tegn på at den hadde dårlig topp.
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #3 på: To., 8,November,2012,09,51 »
En annen ting..... Har denne bilen registerkjede eller reim?
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #4 på: To., 8,November,2012,11,13 »
En annen ting..... Har denne bilen registerkjede eller reim?

Kjede, men ikke slik du tror vil jeg tro ;-) Det er støtstenger opp til toppen.

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #5 på: To., 8,November,2012,12,07 »
En annen ting..... Har denne bilen registerkjede eller reim?

Kjede, men ikke slik du tror vil jeg tro ;-) Det er støtstenger opp til toppen.

Er ikke helt sikker på hva du mener med det....!? :-)
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #6 på: To., 8,November,2012,12,36 »
En annen ting..... Har denne bilen registerkjede eller reim?

Kjede, men ikke slik du tror vil jeg tro ;-) Det er støtstenger opp til toppen.

Er ikke helt sikker på hva du mener med det....!? :-)


Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #7 på: To., 8,November,2012,13,03 »
Er det "good or bad" ? ;-)

Må denne skiftes på intervaller slik som en reim?
Eller er dette kjedet som andre kjeder at det bare ettersees?
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget pwb

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 286
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #8 på: To., 8,November,2012,13,26 »
Er det "good or bad" ? ;-)

Må denne skiftes på intervaller slik som en reim?
Eller er dette kjedet som andre kjeder at det bare ettersees?

Dette sier vel alt, den er helt fantastisk.

klipt fra http://en.wikipedia.org/wiki/AMC_straight-6_engine

4.0
Engine bay of a 1993 Jeep Grand Cherokee with 4.0 L
The 5 millionth Jeep 4.0 engine produced on the "Greenlee Block Line" dated June 15, 2001

The 242 cu in (4 L) engine was developed by AMC in just 26 months using many off the shelf components while featuring, among others, additional strength, improved combustion chamber, port setup, and cam profile.[12] The total weight of the new engine was 483 pounds (219.1 kg), only one pound more than the 258 six despite its more weighty components and parts.[12] For example, the cast aluminum valve cover featured 15 bolts, the industry's most, to achieve a positive seal.[12]

The new engine was introduced in 1986 for the 1987 model year was a further evolution of AMC's 258 six.[13] It had the same 3.895 in (98.9 mm) bore as the 2.5 with a longer 3.414 in (86.7 mm) stroke giving it a displacement of 241.6 cu in (3,959 cc).[14]

The 4.0 is one of AMC's best-known engines.[15] It was one of four AMC engines kept in production when Chrysler bought AMC in 1987. Chrysler engineers continued to refine the engine to reduce noise, vibration, and harshness. The last in the line of the AMC inline sixes, the 4.0 is regarded as one of the best 4x4 off-road engines.[16] A Motor Trend long-term test of a 1997 Cherokee XJ noted "this long-lived OHV powerplant has a reputation for getting people where they need to go" as well as "much love expressed by owners for the torquey 4.0-liter/190-horsepower inline six."[17] The engine is known for longevity and to go more than 300,000 miles (482,803 km) without rebuilding.[18][19] There are many aftermarket parts available.[20]

When introduced, the block-mounted oil filter check valve was eliminated on the 4.0 (along with the 2.5) when Chrysler engineers standardized their oil filters. The pre-1987 engines had an oil filter adapter with 3/4 and 13/16 threads (which used a GM oil filter common to Buick, Oldsmobile, Pontiac, and Cadillac V8 engines) while the 1987-06 engines were originally fitted with a 20 mm metric thread filter (later revised in 1991 for the common 3/4 threaded Mopar and Ford V8 oil filter).

The first 4.0 engines in 1987 had a RENIX (Renault/Bendix) engine management system considered quite advanced for their time.[10] A knock sensor allowed the ECU to control spark advance in response to fuel octane and engine load. Unfortunately, there are few scan tools capable of interfacing with the system to pull diagnostics codes. RENIX systems also have no permanent memory for diagnostics codes thus making the diagnosis of intermittent problems more difficult.[21]

The 1987 RENIX 4.0 made 173 hp (129 kW; 175 PS) and 220 lb·ft (300 N·m). In 1988, the 4.0 received higher flowing fuel injectors, raising output to 177 hp (132 kW; 179 PS) and 224 lb·ft (304 N·m)—more power than some configurations of the Ford 302, Chevrolet 305, and Chrysler 318 8-cylinder engines, and more than any of the Japanese 6-cylinder truck engines, but with comparable or superior fuel economy.[22]

In 1991, a Chrysler fuel injection system replaced the RENIX system, and the intake ports were raised approximately .125 in (3.2 mm) for a better entry radius. Chrysler also enlarged the throttle body and redesigned the intake and exhaust manifolds for more efficiency, and the fuel injectors were once again replaced with higher flowing units. Camshaft timing was also changed. The net result was an engine that made 190 hp (142 kW; 193 PS) and 225 lb·ft (305 N·m). Badging on most Jeeps equipped with this engine read "4.0 Litre HIGH OUTPUT." The new cam profile combined with altered computer programming eliminated the need for an EGR valve and knock sensor, but made the engine more sensitive to alterations, especially where emissions are concerned.[citation needed]

Small changes were made to the cylinder head for the 1995 model year. In 1996, the engine block was redesigned for greater strength. The new block had more webbing and a stud girdle for added rigidity of the crankshaft main bearings. Engines installed in 1999 Grand Cherokees carried the PowerTech name, which had been used intermittently in prior years and on other Chrysler truck and SUV engines[which?]. The name was subsequently passed on to 4.0s in the other Jeep models that used the engine, the Cherokee and Wrangler. The cylinder head was again changed for the 2000 model year to a more emissions-friendly design.[citation needed] This head was designated as "0331" in the casting number. Early 0331 heads are prone to cracking and causing coolant to contaminate the oil, which can eventually lead to catastrophic engine failure. The head cracks right in the center between #3 and #4 cylinders. The crack is usually discernible with the valve cover removed as a "milky" tan line. This condition is usually discovered before catastrophic engine failure, but can lead to that if not corrected in a timely manner. The casting was fixed sometime in mid to late 2001, but the same casting number was retained. The "fixed" heads have "TUPY" cast in the center where the cracks used to occur. [23] Also new for the 2000 model year, was the distributorless, coil on plug ignition system.[24]

Output: 1987-90: 177 hp (132 kW; 179 PS) at 4500 rpm with 224 lb·ft (304 N·m) at 2500 rpm. 1991-95: 190 hp (142 kW; 193 PS) at 4750 rpm with 225 lb·ft (305 N·m) at 4000 rpm. 1996-01: 190 hp (142 kW; 193 PS) at 4600 rpm with 225 lb·ft (305 N·m) at 3000 rpm. 2001-06: 190 hp (142 kW; 193 PS) at 4600 rpm with 235 lb·ft (319 N·m) at 3200 rpm. [25]

The 4.0 was discontinued at the end of the 2006 model year, replaced in the redesigned 2007 JK Jeep Wrangler by Chrysler's 3.8 L OHV V6 which originated in the company's minivans. The 4.0 engine was also made in China, where a slightly modified version of the XJ Jeep Cherokee with 2.5 and 4.0 engines were produced alongside the Chinese-produced WJ Grand Cherokee since 2006.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #9 på: To., 8,November,2012,15,24 »
kjededrift er nesten uslitelig, og krever ikke ettersyn på hverken V8 eller R6.
Skal man si noe om motoren i seg selv, så er det eventuelt de Hydrauliske ventilløfterene ( Sitter i blokka UNDER støtstengene) som blir slitte og dårlige med tida, og da får du en del ventil-tikking etc på kald motor. Ikke farlig, men høres ikke helt sunnt ut da. Dette er typisk for alle biler med Hydrauliske ventilløftere... og det er Veldig mange av dem.

Men du må regne med å måtte skru selv på dette, skal du holde kostnadene på ett fornuftig nivå.... Bilen er relativt lett-skrudd.

Pass og opp for rust i kanaler og omkringliggende strukturer.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #10 på: To., 8,November,2012,19,05 »
Jepp.... Da er det "done deal", og jeg reiser i morgen etter jobben og henter meg mitt eksemplar av GC Laredo 4.0
Gleder meg som en liten unge før julaften  ;D

Bilen virket ganske godt holdt, selv om det ikke kunne vises til noe servicehistorikk. Men noen kjangser må man ta i livet, og eksemplaret virker så godt ivaretatt, og har så kort kjørelengde at jeg virker rimelig trygg.
Dessuten virker selger som en hyggelig og ærlig kar (hørt den før?!)  ;)
Noen småting er blitt pekt ut, men dete er bagateller som jeg skal greie å fikse selv.
Er ikke noen erfaren "mekker", men har god kontroll på tomlene.
Det første jeg skal koste på meg før jeg kjører noe særlig er en "miniservice" hvor jeg skal skifte olje og filter, skifte gearolje, skifte bensinfilter, og btte ut til nye tennplugger.

Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente til klokken blir "helg" :)

« Siste redigering: To., 8,November,2012,20,05 av KLB »
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget JEG67

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #11 på: To., 8,November,2012,19,35 »
What could possibly happen? Gratulerer og lykke til!
PT uten Jeep, men fortsatt klubbmedlem

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #12 på: To., 8,November,2012,23,04 »
husk å bruke riktig olje på Automaten da :) Ikke no Dexron/mecron 3 på disse... :)

Gratulerer med Grand Cherokee! :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget KLB

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 127
    • Dalane Blues Festival
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #13 på: Fr., 9,November,2012,08,35 »
Takk for det fokens!!  :)

Hva slags olje "Skal" man bruke?

Er det sånn at den automatisk skifter mellom 2 hjuls drift og 4 hjuls drift? (trodde 4WD var permanent)
95 - Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Sv: Endelig en GC på meg
« Svar #14 på: Fr., 9,November,2012,09,20 »
Det kommer "litt" ann på hvilken transfer-kasse du har... men de aller,aller,aller fleste har NP249/NV249 kassa i Grand Cherokee (ZJ chassi) og den er "4WD Fulltime"
4x4 fulltime er dog litt missvisende... det er ganske meningsløst å kjøre rundt med låst 4x4 da dette bryter mye på drivverket. Selv ikke SUBARU har "konstant 4x4"... sitter en Torsen-differensial i transferkassa der mener jeg å huske som sender kreftene framover eller bakover avhengi av hvem som har best feste.

Uansett... på din GC sitter det en "slureclutch" i transfer-kassa. Normalt trekker bilen på bakhjula og clutchen gir rom for å svinge uten at 4x4 systemet griper inn å låser akslingene... men i det bakhjula går vesentlig fortere enn framhjula (altså hjulspinn) så vil dene clutchen i transfer-kassa stramme seg mer og mer, og dra med seg framhjula... ergo 4x4 "fulltime" da du ikke trenger å "gjøre noe" for å få 4hjulstrekk. Det hele skjer veldig fort og smooth, og du merker ikke noe til det, og det er dette som er prinsippet. Fungerer helt yppelig.... Helt til denne slureclutchen blir slitt.
For i motsetning til vanlig clutch, som du sikkert kjenner til fra alle biler med manuell girkasse, som "slurer" mer og mer jo mer slitt den er, så er "slurecluthen" i 249-kassene motsatt. Desto mer slitt den er, jo mer "låst" er den. Ergo oppstår det spenninger i drivverket når du svinger.


Automatkassa di skal ha ATF+3 eller ATF+4 godkjent olje, og Må IKKE forveksles med ATF Dexron og Mecron oljer.
ATF+ oljene er Chrysler sine egene oljekrav, og disse oljene er av en vesentlig høyere kvalitet enn de rene Dexron/mecron greiene til GM og Ford (og derfor er Dexron oljer så rimelige)... blandt annet er ATF+3/4 oljene helsyntetiske for eksempel, der Dexron ofte er Mineralsk.... men det er mer enn du trenger å vite :)

Jeg kjøpte Valvoline ATF+4 fra Steinar Stolen (Lørenskog,Akershus) til 89kr liter'n sist tror jeg...... men du får tak i ATF+4 olje hos biltema og
http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-36831/
« Siste redigering: Fr., 9,November,2012,09,24 av JGC_tech »
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm