Skrevet av Emne: Startproblemer med 2,5TD  (Lest 10537 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget BusterXS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
  • Cherokee 2,5 TD 2001
Startproblemer med 2,5TD
« på: Sø., 4,November,2012,21,31 »
Hei jeg er et nytt medlem som har en 2001, 2,5 TD. Som jeg har kjøpt og er kjempefornøyd med, men plutselig her en dag jeg skulle hjem ifra jobben startet den og stoppet igjen 2-3 sek etterpå samme skjedde en gang til og etter det ville den ikke starte, pumpet trykk med håndpumpa på dieselfilteret men det hjalp ikke, skrudde opp den ene dysa og kinna motoren uten at det kom noe diesel, kopla av returslangen fra dyse til pumpe, da kom det fultt av diesel der når jeg kinna.
Tauet så bilen, da startet den men døde ut, tauet så lengre hvor motoren gikk fikk ikke opp turtallet før vi hadde tauet et stykke. Da gikk bilen som den skulle både på tungang og ved kjøring, lot bilen stå å gå litt, stoppet og startet den igjen etter 1-2 timer. ingen problem.
Dagen etter startet bilen og stoppet etter 2 sek, startet igjen og ga litt turtall 4-5 sek så slapp jeg gassen og da stoppa den igjen. vil ikke starte igjen.(samme diagnose som dagen før) ???
Er det noen som har vært borti liknende eller har noen tips, har heller ikke noe merkeverksted i byen som kan se på den.

Utlogget BusterXS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
  • Cherokee 2,5 TD 2001
Sv: Startproblemer med 2,5TD
« Svar #1 på: Ma., 5,November,2012,17,43 »
Kan det være startsperra som har hengt seg opp? Lampen med startsperra slår seg av etter 3 sek men det hjelper ikke :'(

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Startproblemer med 2,5TD
« Svar #2 på: Ma., 5,November,2012,20,41 »
Hei jeg er et nytt medlem som har en 2001, 2,5 TD. Som jeg har kjøpt og er kjempefornøyd med, men plutselig her en dag jeg skulle hjem ifra jobben startet den og stoppet igjen 2-3 sek etterpå samme skjedde en gang til og etter det ville den ikke starte, pumpet trykk med håndpumpa på dieselfilteret men det hjalp ikke, skrudde opp den ene dysa og kinna motoren uten at det kom noe diesel, kopla av returslangen fra dyse til pumpe, da kom det fultt av diesel der når jeg kinna.
Tauet så bilen, da startet den men døde ut, tauet så lengre hvor motoren gikk fikk ikke opp turtallet før vi hadde tauet et stykke. Da gikk bilen som den skulle både på tungang og ved kjøring, lot bilen stå å gå litt, stoppet og startet den igjen etter 1-2 timer. ingen problem.
Dagen etter startet bilen og stoppet etter 2 sek, startet igjen og ga litt turtall 4-5 sek så slapp jeg gassen og da stoppa den igjen. vil ikke starte igjen.(samme diagnose som dagen før) ???
Er det noen som har vært borti liknende eller har noen tips, har heller ikke noe merkeverksted i byen som kan se på den.

Høres mistenkelig likt ut symptomene jeg hadde på min jula for to år siden! Var akuratt sånn at den gikk å starte sånn 1-2 timer etter jeg hadde styra med å pumpe frem diesel med håndpumpa og hatt av returslanger og hele pakka, men dagene etter da jeg skulle på jobb stoppa den etter bare noen få sekunder.
På min var det luftlekkasje ett eller annet sted i forbindelse med dieselfilter og filterbraketten med pumpa på. Det skjedde etter jeg hadde bytta luftfilter. Fant ut at det mest sannsynlig var pumpa som tok inn luft etter den hadde stått en stund pga. vakumet som oppstår... Den fungerte ihvertfall igjen etter jeg tok teflontape på gjengene på pumpehodet og på filterkoppen.
Sjekk det samme! :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget BusterXS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
  • Cherokee 2,5 TD 2001
Sv: Startproblemer med 2,5TD
« Svar #3 på: Sø.,11,November,2012,17,37 »
Takk for tips Knudie. har nå byttet filter, alle slangene mellom pumpe, til/fra filter og returslangene. Lakk luft i håndpumpe på filterhuset, tettet med gjengetape, tauet igang igjen, må taue 6-8 km før den går av seg selv på tunggang. Da går den som ei klokke og jeg kan starte og stoppe så mye jeg vi. :) dagen etter startet jeg den og holdt turtallet på ca 1300-1500 gikk bra i 10min. Turte ikke å slippe ned turtallet til tunggang, bilen fikk arbeidstempratur 80-90 grader, skulle ruse opp litt før jeg skulle slippe den ned til tunggang. Da stoppet den. Ville ikke fyre igjen som tidligere. Er det noe med dieselpumpa som kan justeres? Solnoid eller liknende.? Er litt tom for ideer nå ??? ???

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Startproblemer med 2,5TD
« Svar #4 på: Ma.,12,November,2012,16,57 »
Hmmm... Det der høres merkelig ut. Kjedelig det skulle begynne med en sånn vanskelig feil på en så god bil. Sikker på du ikke har noe mer luftlekkasje? Den nikkepumpa som sitter i tanken ville jeg prøvd å fått testet, uten at jeg helt vet hvordan det kan gjøres... Mener ihvertfall at det sitter en der som hjelper til med matetrykk til dieselpumpa.
Hvor langt har bilen gått?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget BusterXS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
  • Cherokee 2,5 TD 2001
Sv: Startproblemer med 2,5TD
« Svar #5 på: Ma.,12,November,2012,18,36 »
Bilen har gått 185000 og fulgt alle servicer.

Utlogget Østgaard

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Sv: Startproblemer med 2,5TD
« Svar #6 på: Ma.,12,November,2012,19,34 »
Dette ligner veldig på en jeg har av akkurat samme type. Hos meg er det startsperra som gjør at den ikke vil gå mer en et par sek av og til.

En gang du ikke får start, prøv å kobl fra instrumentpanelet, og se om den starter da.

Utlogget BusterXS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
  • Cherokee 2,5 TD 2001
Sv: Startproblemer med 2,5TD
« Svar #7 på: Ma.,12,November,2012,20,55 »
Kan det være en jordfeil, instrumentene i dashbordet har et par ganger vært helt døde, men bilen har gått, "check gages" lampe lyste også.
Den første dagen den ikke ville starte hadde jeg kjørt i en skikkelig vanndam og det sprutet over bilen (var ikke dypt) skulle ikke normalt være noe problem.
Siden bilen er tungstartet ( må taue langt) starter etter 100-200m men stopper igjen og igjen, helt til vi har tausa 7-9km da går den som ingenting har skjedd, og starter hver gang jeg stopper og starter igen. helt til den har stått en natt. Da starter den og stopper etter 2-3 sek og nekter å tenne igjen :-\

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Sv: Startproblemer med 2,5TD
« Svar #8 på: Ma.,12,November,2012,21,22 »
http://www.scribd.com/doc/63741655/Jeep-2-5TD-Motor-VM#outer_page_5   
her kan du skaffe deg en oversikt over hele drivstoffsystemet på xj diesel 2.5 l
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget BusterXS

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
  • Cherokee 2,5 TD 2001
Sv: Startproblemer med 2,5TD
« Svar #9 på: Ti.,20,November,2012,21,36 »
Takk for alle tips og råd, hadde bilen på Skrim Bil idag (tidligere Jeep forhandler og verksted ) De fant feilen  :) :)
det viste seg å være en turtallsføler, når den ikke viser turtall så oppner ikke dieselpumpa for diesel. 1 times arbeid og Ca 1400 for delen. skal bli godt å få vogna på veien igjen ;D

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Startproblemer med 2,5TD
« Svar #10 på: On.,21,November,2012,00,06 »
Gratulerer! :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.