Skrevet av Emne: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD  (Lest 7067 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« på: Fr., 5,Oktober,2012,00,12 »
Hei (beklager mye tekst, selve spørsmålet nederst:)

For et halvt år siden kjøpte jeg en pent brukt Grand Cherokee 3,1 TD Ltd. Jeepen er helt original, dvs ikke trimmet eller modifisert på noen måter. Etter at jeg har kjørt den 16000km har jeg først og fremst erfart at det er en meget behagelig jeep å kjøre, med et nokså lavt støynivå i kupeen. Jeg vil ikke kalle den direkte sprek, men den er sterk og går like fort i oppoverbakker som nedover. Jeg bor på Vestlandet, og her det som kjent mye fjell og svingete veier oppover og nedover, og jeg synes utvekslingen i automatkassen passer bilen veldig fint. Jeepen har til enhver tid fungert prikkfritt. Forbruket ligger på 1,1 liter pr mil som jeg mener er akseptabelt for en såpass stor jeep.

Av negative erfaringer kan jeg først nevne et bagatellmessig problem, men stort irritasjonsmoment, nemlig høytalerne i dashbordet som selvsagt var sprengte da jeg overtok jeepen. Jeg trodde først det var tale om diskanthøytalere og erstattet de sprengte små originale fulltone-høytalerne med noen billige diskanter. Resultatet ble lite lyd forfra, riktignok uten skurring. Problemet er at de billige diskantene ikke gir samme trykk og lydvolum som de originale ga. Når det sitter basselementer i fordørene og fulltonehøytalere i bakdørene blir det nærmest som å sitte med ryggen til orkesteret. Når lommeboken tillater det vil jeg bestille nye og originale høytalere til dashbordet.

Så til neste utfordring som er aktualisert av årstiden vi er på vei inn i: Varmeapparatet!! Jeepen har full Defa-pakke, desverre ikke Webasto. Problemet er at jeg synes varmeapparatet er akkurat litt for dårlig. AC fungerer prikkfritt. Den elektroniske og automatiske temperaturreguleringen av luften i kupeen fungerer perfekt, og basert på det har jeg ingen grunn til å tro at det er feil på dørene inne i varmeapparatet som styrer luften enten gjennom varmeregisteret eller fordamperen i AC-delen. Derimot mistenker jeg at det er for dårlig sirkulasjon gjennom varmeregisteret.

Jeg ønsker ikke å bytte til termostat med høyere temperatur eller gjøre andre modifikasjoner av varmeapparatet som kan degradere kjøleanleggets evne til å kjøle motoren. Men jeg leste hvordan Tomas på imponerende vis kjørte gjennom en såkalt maritim systemrens med ekstern og nettdrevet vannpumpe med godt resultat.

Spm: Har noen av dere andre erfaringer med rens av varmeregisteret?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #2 på: Fr., 5,Oktober,2012,12,25 »
Hei. Ang. dårlig varme så kan det være delvis tett varmeregister og/eller feil på AZC-uniten (panelet i dashbord som styrer alt)
Hvis du får god varme som avtar etter en stund, så er det sistnevnte som sannsynligvis er problemet.
Har du dårlig effekt hele tiden så er det muligens registeret. Jeg brukte oppvaskmaskinmiddel til å rense systemet.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #3 på: Fr., 5,Oktober,2012,13,52 »
Takk for gode tips!

Jeg prøver med maskinoppvaskmiddel. Da blir planen: Koble av varmeregisteret ved vannpumpen og termostathuset, skyller begge veier med vann/hageslange, fylle opp varmeregisteret med varmt vann blandet med maskinoppvaskmiddel, lå stå en stund, skylle godt. Jeg gir tilbakemelding om resultat.

Hva med ny kjølevæske. Jeepen min har grønn kjølevæske, må jeg til Jeep-forhandleren for å kjøpe?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #4 på: Fr., 5,Oktober,2012,14,10 »
Jeg bytta til biltemas røde/rosa long life væske.
Tror ikke det har noen negative konsekvenser, heller tvertimot.
Men systemet må jo kjøres grundig igjennom med rent vann først. Bør vel kjøre motoren varm på rent vann også.
« Siste redigering: Fr., 5,Oktober,2012,14,16 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #5 på: Fr., 5,Oktober,2012,22,35 »
Jeg brukte vaskemiddel i tablettform, halv tablett i øvre radiatorslange og halv tablett inni tur-slangen til varmeregister (koble av helt inne ved torpedovegg), kjørte med dette en dag og tappet ned systemet og spylte med hageslange gjennom varmeregister, begge veier. Kommer det mye guffe ut, så kan du fylle opp med vann og mere vaskemiddel og kjøre en runde til.

Et par nyttige tråder rundt samme tema
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8643.msg53607.html#msg53607
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8453.0.html

Sakset fra servicemanualen (er nok mange som har slurvet her)

COOLANT REPLACEMENT
It is recommended that the cooling system be
drained and flushed at 84,000 kilometers (52,500
miles), or 3 years, whichever occurs first. Then every
two years, or 48,000 kilometers (30,000 miles),
whichever occurs first.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #6 på: Lø., 6,Oktober,2012,20,44 »
Nå blåser det varmt  :)

Problemet var nok todelt; dårlig sirkulasjon og en termostat som ikke holdt tett. Jeg kjøpte grønn kjølevæske og 82-graders termostat på Bilxtra.

Planen beskrevet ovenfor ble delvis fulgt. Jeg begynte med å ta av luftrøret til turboen for å komme bedre til. Prøvde å finne avtappingspluggen på radiatoren, som iht instruksjonsboken skulle være nede på høyre side av rediatoren, uten hell. Løsnet istedet radiatorslangen nederst på radiatoren og slapp kjølevæsken ned i et kar og utover garasjegulvet... Videre løsnet jeg returen fra varmeregisteret som gå inn på termostathuset, og løsnet slangen inn på varmeregisteret ved torpedoveggen. Deretter tok jeg ut termostaten som viste seg å være en 80-graders i en heller tvilsom tilstand. Det ene "benet" til festet av fjæren var løsnet slik at termostaten ikke tettet skikkelig i lukket tilstand. Ny termostat ble montert.

Deretter tredde jeg hageslangen godt ned i returslangen hvor hageslangen passet perfekt, akkurat som Tomas beskrev i en annen tråd. Full av spenning trykksatte jeg hageslangen forsiktig, men selvfølgelig blåste hageslangen ut og spylte ned motorommet og garasjen. Det tolket jeg tilfreds som at her var det dårlig sirkulasjon. Tok deretter og brettet hageslangen i hånden slik at trykket var borte fra enden, tredde den på ny ned i returslangen, denne gangen enda tightere ned, og vips kunne jeg spyle gjennom varmeregisteret baklengs. Etter bare et lite minutt med spyling kom det rent vann i strie strømmer ut av varmeregisteret nede ved torpedoveggen. Jeg lot slangen stå i og spylte i noen minutter til. Vurderte deretter baklengsspylingen til å være tilstrekkelig og mygget ut på planen om maskinoppvaskmiddel. Monterte alt sammen igjen, fylte på kjølevæske og vips: Varm bil!!

Imidlertid er jeg noe usikker på hva som var utslagsgivende, eller hva som hadde størst innvirkning på varmeapparatforbedringen. Frem til termostatbyttet har jeepen hatt arbeidtemperaturen liggende rundt en stor strek til venstre for rett opp på termometeret i instrumentpanelet. Nå ligger den konstant på den lille streken til venstre for rett opp, altså en jevn og øket kjølevannstemperatur. Det gir selvsagt bedre varme i varmeapparatet, men kombinert med spyling og ny kjølevæske ble det veldig bra. Jeg kan trygt gå vinteren i møte.

Er 82-graders termostat og nålen i instrumentpanet en liten strek til venstre OK?

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #7 på: Lø., 6,Oktober,2012,21,25 »

Er 82-graders termostat og nålen i instrumentpanet en liten strek til venstre OK?

Nåla rett opp betyr 100 grader, så ett hakk til venstre er ok.
Kjørte selv med 88 grader termostat, så 82 grader skal ikke være noe problem uansett forhold.
Godt det ordna seg  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #8 på: Lø., 6,Oktober,2012,21,26 »
Avtapningspluggen nede på radiatoren er der, den er bare litt lett å overse om man ikke vet at den ser lik ut som den på toppen av radiatoren.
Jeg tok også av slangen, men etterpå så jeg jo pluggen rett ved siden av  :)

Streken midt mellom 40 og 100 blir jo 70 grader skulle man tro, men det er jo ikke sikkert siden skalaen er helt den samme på høyre siden av 100-streken.
Midt mellom 70 og 100 blir muligens 85 grader. Hvorfor finnes det ikke en 85 graders termostat ?  :) Tror det hadde vært perfekt året rundt-termostat, iallefall her i nord-norge.
Bildet under er med 82 graders. Tok ut 88 gradersen da el-vifta gikk omtrent hele tiden, iallefall sommerstid. Går det å bytte viftetermostatgiver tro ? Ellers får man bytte hver vår og høst.



Der fikk jeg et påskudd til å legge ut et bilde fra 23.12.10 som fortsatt er aktuellt (har ikke runda 101.000 km ennå).
« Siste redigering: Sø., 7,Oktober,2012,00,11 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #9 på: Lø., 6,Oktober,2012,23,09 »
Evt 82,5 grader ;) som passer fint med mine observasjoner etter termostatbyttet. Forøvrig forstår jeg nå hvordan dere med stor grad av selvsikkerhet kunne konstatere at nålen rett opp betyr 100 grader. På mitt termometer har Jeep tydeligvis rasjonalisert vekk tallene..

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #10 på: Lø., 6,Oktober,2012,23,16 »
Ja, litt annen layout på instrument fra 2001 og opp.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #11 på: Ma.,15,Oktober,2012,06,25 »
Hvor langt har bilen gått nå da ?  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #12 på: Ma.,15,Oktober,2012,08,09 »
87000, jeg valgte den dyreste 3,1 med en tidligere eierfremfor evt en sliten 2,7

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #13 på: Ma.,15,Oktober,2012,09,48 »
OK, jeg gjorde nesten det samme, min var gått 84.000 med kun en eier.
Uten at det hjalp så mye  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Ny og lykkelig eier av 2001 Grand Cherokee 3,1 TD
« Svar #14 på: On.,28,November,2012,21,17 »
ja da ble det nye høyttalere... de gamle begynner å skurre noe.
utrolig bra pris: http://jgcparts.com/jeeptweeters.html'

Sjekk forøvrig prisen det har på JEEP-logomerket (2 pack).
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.