Skrevet av Emne: Kjøpe Liberty / KJ ?  (Lest 5949 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Kjøpe Liberty / KJ ?
« på: On., 8,August,2012,13,10 »
vurderer en Liberty / Cherokee KJ som førstebil. Kjører mye, så bilen må tåle litt bruk. Samtidig skal den være tøff, ha utstråling, helst ha lavgir, den bør trekke bra, ikke være for dyr i kosten og det bør være mulig å gjøre enkle vedlikeholdsoppgaver selv. Uten være utdannet Dr. Ing. serviceoppdrag.

Alternativet vi har i dag, er en Suzuki XL7. Perfekt, bortsett fra utstråling, er som en lada fra 60 tallet. Alternativene til KJ er Freelander 2, den mangler dog lavgir, og er en MYE mer avansert bil.

Samtidig er jeg skeptisk til CRD motorene, er det grunn til det ? Og så er 9 av 10 KJ i markedet ombygde varebiler, med avgiftstak...... det er dumt mhp f,eks standardiserte takgrinder osv..

Utlogget jan oyvind

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #1 på: To., 9,August,2012,22,00 »
er meget godt fornøyd med min kj 2,8 crd. trekker godt men litt tørst er den.

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #2 på: To., 9,August,2012,22,29 »
Fortell gjerne litt mer enn en halv setning. Svært lite erfaringer med disse bilene på nett her i Norge....
Svake sider, hvem har f.eks laget motorene ?

Utlogget jan oyvind

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #3 på: Fr.,10,August,2012,18,48 »
bare ring 91554562  ;)

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #4 på: On., 5,September,2012,20,20 »
Sorry, alt for sjenert  :)
Er det noen som kan si noe om AUTOMATKASSA på KJ/ LIberty bilene ?
Skal trekke tungt med bilen, ikke veldig ofte, men ganske tungt ( 2200-2400kg ) så det bør den tåle.

Er automatene kjent for å være robuste, eller er det noe søppel av ytterste klasse ?

Utlogget jan oyvind

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #5 på: Lø., 8,September,2012,09,13 »
hei er godt fornøyd med min 2004 kj. m 2,8 crd og aut. snart 160000 km. kjører en del m heste henger og det fungerer veldig bra,men da må jeg gire litt manuelt . virker som gir kassa tror det er 250 hk  :) girer tidlig opp. bare med bilen er den veldig sterk holder lockupen inn veldig bra. Jeg kjøpte bilen pga fordelings kassa og jeep. orginal fjærene er for myke så dem har jeg skiftet til OME. billige deler på ebay er et pluss. skiftet fremmre hjullager hele navet ,kom på 1040,- m frakt 7 dager lev tid. Drømmer om en wrangler men den er neppe så god å kjøre som kj.

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #6 på: Lø., 8,September,2012,13,08 »
Tusen takk.

Hvordan er den forbruksmessig ? Vanlig kjøring / blandet er vel mest interessant, da de fleste kjører lite langt totalt sett..

Utlogget jan oyvind

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #7 på: Sø., 9,September,2012,10,47 »
 :) han e glad i diesel  :) lang kjøring under 0,8 normal småkjøring tror æ det går over l. men har har for store hjul så tripptelleren blir gal og mud dekkan trekker nok litt ekstra. kjører med 265-70x16 eller 32-11,5x15. orginal er 235-70x16.

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #8 på: Sø., 9,September,2012,11,53 »
Takk.
Testkjørte DENNEhttp://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36665276 i går, og likte bilen innmari godt.
2160kg tilhengervekt trekker ned, samt at eier har byttet " alt mulig rart " siste året. Påkostet mye ifølge eiers representant, men det fantes ikke en eneste kvittering på noe som helst i bilen. Passe stor, ganske lettkjørt men litt traktor i støybildet. Gjelder vel alle sånne biler egentlig.

230K km trekker NED; men det er det vel iof tatt høyde for i prissettinga...

Utlogget kleng

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #9 på: On.,12,September,2012,11,56 »
Tror ikke det er noe å si på prisen, men du vil antakelig irritere deg grønn over begrensningen på 2160kg, mange vanlige personbiler som kan trekke omtrent like mye (Mercedes E-klasse, BMW 5-serie osv..). Jeg kjøpte nylig en 2.8 CRD automat som kom ut på finn, etter å ha forkastet akkuratt den du sikter til her.

Alternativet blir å kjøpe en av de 2.5 manuell med 2688kg vekt. Utrolig irriterende at 2002 modellen du sikter til ikke har samme vekt. Kanskje du kan sjekke med importøren (RSA) om det er mulig å fremskaffe papirer på oppjustering til lik 2003 modell?

Automatkasse har en fordel (full time 4wd og part time 4wd), men ikke sikkert det veier opp for utgiftene etter hvert (jeg er litt spent på akkuratt det).
« Siste redigering: On.,12,September,2012,12,00 av kleng »

Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #10 på: On.,12,September,2012,21,05 »
Du som kjøpte den Rengad`en borti Dale i Sunnfjord ?

Fin bil på bildene iallefall. Fikk akkurat solgt min for sent til seriøst å vurdere den.

Minigraveren jeg skal trekke, veier 2150kg med henger, mao ganske liten margin med den sølvfargede...

Utlogget jan oyvind

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #11 på: Fr.,14,September,2012,07,28 »
mye rare henger vekt her ?? min 2004 2,8 CRD m automat kan etter vognkortet trekke 3360kg !! ikke at æ ville hatt det det på kroken. :P
mvh. jan-ø

Utlogget kleng

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #12 på: To.,27,September,2012,00,57 »
Du som kjøpte den Rengad`en borti Dale i Sunnfjord ?

Fin bil på bildene iallefall. Fikk akkurat solgt min for sent til seriøst å vurdere den.

Minigraveren jeg skal trekke, veier 2150kg med henger, mao ganske liten margin med den sølvfargede...

Jepp, meg som kjøpte den ja og så langt fornøyd. Monterte sota klarglass-blinklys i dag, syns det så litt mer clean ut en de slitne orange.


Utlogget Initium

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 75
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #13 på: To.,27,September,2012,13,36 »
Turte ikke satse på Jeep, valgte en Pajero 3,2DID GLS i stedet.

Men syns fortsatt Jeepene er mye tøffere.....

Utlogget RubiconX

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 114
Sv: Kjøpe Liberty / KJ ?
« Svar #14 på: Lø.,24,November,2012,18,50 »
Og den Pajeroen er ikke tørst? :o

Håper du angrer!