Skrevet av Emne: Håndbrems på 2.8 Renegade (2003)  (Lest 2499 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kleng

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Håndbrems på 2.8 Renegade (2003)
« på: Ti.,13,November,2012,16,48 »
Kjøpte meg en 2.8 Cherokee Renegade 2003 modell her på sensommeren og den har oppført seg pent til nå. Det har vært svak virkning på håndbrekket, og i senere tid har det vært en ulyd fra høyre bakhjul hvor det har subbet litt for hver runde. Det ante meg at det var håndbrekksmekanismen og i dag beslutet jeg å åpne opp for å se etter.

Synderen er her, en leddet mekanisme, hvor selve håndbrekkwiren sitter på. Disse to delene var fullstendig sammenrustet og ville ikke løs før jeg tok det helt av og satte dem i skrustikka å banka dem løs. Bestiller nye deler inklusive gummihetten rundt til begge sider bak og smører det godt inn så det holder en stund. Veldig synd at verkstedene ikke lengre har yrkesstolthet å smører skikkelig når det byttes deler. Det var helt knuskende tørt inni der og ikke antydning til å ha vært smurt.

Skal man ta vare på bilen må man gjøre det selv! Så skulle noen av dere med tilsvarende bil lese dette, vil jeg sterkt anbefale å vippe av bremseskiven bak, blåse reint og gjerne demontere og smøre godt opp en gang i året.

Til skrekk og advarsel...