Skrevet av Emne: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?  (Lest 5013 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« på: Lø.,28,Juli,2012,19,58 »
Mye CV-ledd plager her nå, men er det noen som har byttet et CV-ledd ut mot dekkene tidligere? Hva slags lyd er det man får da? Er det en slags knekke, klunke lyd ved svinging i begge retninger? Har nemlig fått en slik lyd de siste dagene som kun kommer ved svinging. Det er ikke mellomakslingen, da denne ligger i bagasjerommet, det er ikke endeledd på tie roden, det er ikke bærekuler V.side, og heller ikke hjulelager(alt dette er byttet for ikke lenge siden).
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #1 på: Sø.,29,Juli,2012,01,01 »
Heisann. Lyden du beskriver er nok forenelig med ødelagt cv ledd ja. Jeg hadde samme lyd, og har byttet begge mine.
Ikke den største jobben å bytte, men du må nok av med calippere, hubber, og til slutt stikkakslinger. Jeg kjøpte nye akslinger. Vurderte å bytte kuler i cv leddene, men det er litt knotete om man ikke har gjort det før, og jeg fikk knallpris på komplette akslinger fra USA. Vet jo ikke om du mekker selv? Her er hvertfall noen tips. Lykke til.  ;) http://www.thefind.com/search?query=jeep+grand+cherokee++2004+cv
« Siste redigering: Sø.,29,Juli,2012,01,05 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Re: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #2 på: Sø.,29,Juli,2012,11,18 »
Godt å høre! Da skal dette gå greit, har liggende 2nye cv ledd(uten stikkakslinger) hjemme som ikke ble brukt da det var hjullageret som var gåent den gangen:) slipper å prøve å selge de da. Har vært uten med alt i dette området tidligere, så skla nok gå fint, men håper bare vi får komt oss fra sinnmøre til orkdal med de vi har på nå. Blir en lang tur hvis cv-leddet ryker før første ferja:)

Tusen takk for input Fighter:)
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #3 på: Sø.,29,Juli,2012,20,32 »
Bare unngå de hardeste aksellerasjonene, pen jevn kjøring. Jeg ventet til knakkelyden var der også når jeg kjørte rett frem. Litt seint det, men gikk jo bra. Bytt begge når du først er i det, men begynn med den som er gåen først, så er i hvertfall den i orden. (om du går foreløpig lei etter å ha byttet den første). ::) God tur og lykke til. Oppdater hvordan det går. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Re: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #4 på: Sø.,29,Juli,2012,20,56 »
Planen er rolig kjøring og null forbikjøringer på turen :) Kanskje jeg skal ta noen bilder og lage en DIY. Tenker jeg tar begge to på en gang slik at jeg er ferdig med det! Oppdatering kommer på denne tråden samt på prosjekttråden. Blir også en oppdatering på reparasjon av mellomaksling.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #5 på: Ti.,31,Juli,2012,23,22 »
Da var venstre cv-ledd fremme byttet. Lyden er der fortsatt ved rattutslag begge veier, men spesielt til venstre. Kjenner i rattet når det skjer. Kjennes ut som det er venstre side, men sjekket bærekuler og hjullager og fant ikke noe slark der. Har ikke gått over høyre side enda da det blir snart bytte av bærekuler neste uke. Kan en slik lyd komme fra slitte endeledd i styrestaget ved pitmanarmen? Skal også bytte disse neste uke. Håper det er dette da jeg snart går tom for spørsmål og ideer om hva det kan være. Det kan ikke være noe i diffen som skjer ved svinging??
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Truls Clausen Waage

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #6 på: On., 1,August,2012,09,59 »
Denne lyden kan vel også oppstå i fra styresnekka? Eller tar jeg feil?
1998 Grand Cherokee | 4.0 | Selec-Trac | Infinity Audio

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #7 på: On., 1,August,2012,13,58 »
Håper det er noe annet enn styresnekka.. Men det kan altså komme klunkelyder fra styresnekka? har hørt de siste dagene at det har vært litt hvining og plystreing ved svinging når jeg har vært utenfor bilen og kona har kjørt. Har bytta servolje for ikke mange dager siden. Har jeg gjort noe feil her?
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #8 på: On., 1,August,2012,22,03 »
Da var endeledd på styrestaget byttet ut til moog endeledd med smørenipler. Ingen forskjell i lyden.. Den er der fortsatt. Ser at bærekulene på høyre side synger på siste verset, men det var ikke slik lyd da de sang på siste verset på venstre side. Kan ikke tenke meg at det er styresnekka. Ingen lekkasje, eller noe der. Kan det være noe med kontrollarmene?
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #9 på: On., 1,August,2012,22,43 »
Jeg har byttet utslitt snekke, men opplevde vel bare slakk som ikke gikk an å justere, ingen klakkelyder fra den gamle.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #10 på: To., 2,August,2012,00,17 »
Har ikke GC en slik senterdiffsak som lager ulyder i drivverket når den er utslitt? Diffbremsgreier?
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #11 på: To., 2,August,2012,01,06 »
Hmm.. Har ikke hørt om denne tidligere. Tror jeg bytter bærekuler først, så sjekker jeg trackbaren på nytt. Har fått bolthullene ved nedre trackbarfeste sveisa så får vel sjekke øvre litt bedre også.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #12 på: Sø., 5,August,2012,18,12 »
Fant omsider ut hva lyden var!! Det later til at det var det var bolten til det øverste festet på trackbaren... den metallstopperen som stikker ut av bolten der kom borti noe metall hver gang jeg svingte til venstre grunnet en del slark i foringen. Men har da fått skiftet noen deler. Nedre trackbar forring er byttet.( Øvre ble på mystisk vis borte da de lå bakpå ved bakluka ved kjøring :S ) Endeledd på styrestaget er som sagt byttet, og nye bærekuler kommer. Ny viftereim kommer på tirsdag.  Bakfangeren får seg ny adapter til det brukte hengerfestet fra USA kommer i månedsskifte osv osv.

Lyden er i hvertfall borte!!
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #13 på: Sø., 5,August,2012,21,51 »
Godt å finne slike feil til slutt, bilen god som ny igjen :)
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Hva slags lyd ved ødelagt cv-ledd aksling foran?
« Svar #14 på: Ma., 6,August,2012,01,34 »
Sitat
Lyden er i hvertfall borte!!
Nice. Og du slipper ihvertfall å bytte cv ledd på en stund.  ::) ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8