Skrevet av Emne: FauxPas' Garasje TJ  (Lest 11630 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #15 på: Ma.,30,Juli,2007,20,38 »
Hmm... girspaksveising og bensinslangeklipping...
Høres ut som noe jeg skal studere litt før jeg bykser på hehe

Jeg har ikke gjort noe med girspaken, og jeg har samme oppsett som Stein. Du kan også (som jeg har gjort) kjøre uten den girspakdekseltingen (husker ikke hva det heter... den som "tetter" hullet). Da bør du ikke ha noe problem uten å modifisere girspaken.

Sitat
Hvordan blir den å kjøre med 2" bl? Bare med hevesettet har den blitt betraktelig mer wobbely i svingene, og et høyere tyngdepunkt kan umulig hjelpe no særlig i en elgtest  ::)

Det er helt greit å kjøre med. Jeg synes ikke det var så veldig stor forandring fra ProComp 2,5" til ProComp 4" + 2" bodylift.

Forresten sjekk garasjen min side 1 og 2. Har beskrevet "installasjon" av bodylift der (med div problemer jeg støtte på).
« Siste redigering: Ma.,30,Juli,2007,20,42 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #16 på: On.,15,August,2007,15,28 »
Allright!   :D
Da var justerbart panhardstag bestilt.

Så er det forsillingskontroll, også kan resten av troubleshooting'en begynne.
Og jeg må skaffe meg en vinsj før vinteren.  :-\
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #17 på: On.,15,August,2007,18,42 »
Hva var prisen på justerbart stag? foran og bak eller?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #18 på: On.,15,August,2007,20,09 »
Foreløbig bare foran. Jeg har en adapter bak, som fungerer greit.
Den kostet 1600 eller noe sånt. Det er det verdt.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #19 på: To.,16,August,2007,20,30 »
Helvete!!!

Selvsagt måtte den bolten som holder hele stasen på plass ha rustet fast!!!  >:(
Torxsporet gikk såklart føyken, så da er gode råd dyre.
Den er jo 7cm lang og 10mm tykk, så å få klint en baufil inni der for å sage den av blir vrient. Prøvde såvidt, men det er så trangt at jeg nok hadde brukt en god dag. Ikke tror jeg borrene mine er bra nok heller. De er fine i 2-3mm så slutter de å gripe.

Æsj, dette var en dårlig måte å avslutte kvelden på  :'(, får se om jeg kan få lånt en liten vinkelsliper på jobben i morgen. Kanskje den klarer det, men jeg tror det er for trangt for den også.

Noen gode råd folkens?

[/url

70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #20 på: To.,16,August,2007,21,34 »
Det ligner mer på en sekskantumbrako. Sprut på rustløser vent noen minuter. Pirkkut all løs rust å dritt med en risenål eller liten skrutreker, bank umbrako pipa inn prøv så å skruløs.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #21 på: To.,16,August,2007,22,29 »
Det er et utslitt torxspor  ::)
Nå er det trillrundt.

Jaja, vinkelsliper neste.

Noen som vet patenten for å løsne bolten i den andre enden av staget?
Så kjapt på det istad, så komplisert ut.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

  • Gjest
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #22 på: Fr.,17,August,2007,10,59 »
Det er et utslitt torxspor  ::)
Nå er det trillrundt.

Jaja, vinkelsliper neste.

Noen som vet patenten for å løsne bolten i den andre enden av staget?
Så kjapt på det istad, så komplisert ut.

Ta en diger bolt, slip ned overfalten litt på torxhodet & sveis fast bolten på utsiden av torxhodet.
I tillegg til at du får vanlig boltehode, så får du også en del varme når du sveiser på bolten, det kan gjøre at torxen løsner lettere.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #23 på: Fr.,17,August,2007,17,22 »
Takk for svar, men jeg har hverken utstyr eller kompetansen til å sveise.
Det løste seg med elegant vinkelsliperarbeid.


Men hva er egentlig panhardstagets oppgave?
Nå som jeg har fjernet det, står akslen fortsatt litt skjevt mot bilen, og førersiden er ca 4cm høyere enn passasjersiden, på flatt underlag. Er det dette staget skal fikse?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #24 på: Fr.,17,August,2007,17,56 »
Panhardstaget skal sørge for at akslingen ikke kan bevege seg sideveis. At bilen er høyere på førersiden er korrekt. Når du setter 75kg i førersete, skal bilen være i "vater". Nettop fordi bilen normalt har kun fører i seg....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #25 på: Fr.,17,August,2007,18,45 »
Syntes bare at 4.5 cm på flatt underlag var litt mye.
Men det er kanskje litt ekstra når demperne er box-freshe?

Har 94 opp til skjermen på høyre side, og 89.4ish på passasjersiden.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #26 på: Ti.,28,August,2007,00,14 »
Da var panhardstag og quick(er) disconnects montert  :D
Bilen er mye bedre å kjøre nå. Ikke skjelver den så mye i potholes lenger heller.
Skal ha den til forstilingsspesialisten om ikke å lenge å få alt helt i vater.

Enn så lenge, takk for all hjelp sålangt. Det blir snarlig behov for mer  ::) ;)


Tok meg tid til å vaske den litt grundig i dag også. Fått fram litt av glansen i lakken.

70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #27 på: Sø.,23,September,2007,13,33 »
2" syken har begynnt å melde seg allerede. Det passer dårlig med mine flytteplaner og øvrige økonomi. Men allerede er jeg fristet til å heve den 4" på demperne, og 1" på bl. Sette på 33" dekk og bytte til en skikkelig vinsjfanger (pris på en fin en? Vil gjerne ha en med bøyle over vinsjen). Og såklart en vinsj da...  ::)  Har planer om å kjøpe det nå, så jeg har en i vinter.

Har lyst til å sette på 33" til våren, selvom ikke hevingen er ferdig, hvordan går det med kun 2.5" OME lift? Mister jeg mye flex?
Så må jeg dreve om også da såklart. SKulle gjort litt med motoren også, bytte eksosanlegg og et skikkelig luftfilter hadde vært no.

Så mye ønsker, så lite penger  :P ;)


Tenkte også å kjøpe noen kjettinger til vintern. Fint å ha om man skal dra opp noen. Folk ser kanskje litt nytteverdi i bilene våre om man er litt hjelpsom når det trengs.
« Siste redigering: Sø.,23,September,2007,13,50 av FauxPas »
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #28 på: Ma.,24,September,2007,21,54 »
Sitat
Men allerede er jeg fristet til å heve den 4" på demperne, og 1" på bl. Sette på 33" dekk

Et godt råd, sette på pro comp 4" pluss 2"bl fra bg-nor, med tüv papir, (tror nemelig bare det er 2" og 3" bl som leveres med tüv papir) så kan du få godkjent hele heve-operasjonen. Da har du god plass med 33" dekk, samtidig har du plass til å hive på 35" en gang senere hvis det skulle bli aktuelt.
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' Garasje TJ
« Svar #29 på: On., 3,Oktober,2007,00,00 »
Hmm, tok av panhardstaget i dag, for å prøve å bli kvitt en ulyd.
Da merket jeg at uten panhardstag, så var ikke akslen sentrert under bilen lenger, er ikke det litt rart? Staget skal vel ikke stå i spenn, når bilen står på flatmark?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.