Skrevet av Emne: "Byggetråd" av min WJ.  (Lest 39704 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #165 på: On.,22,April,2015,21,55 »
Fra i fjor høst da jeg måtte fikse rust på fjærfestet på framakslingen, samt da jeg skulle montere ekstra led bar på 20" under kufangeren :)
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget nareshev

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 87
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #166 på: Fr.,13,November,2015,16,06 »
Tenkte å lage en liten byggetråd av bilen min. Det er ikke mye bygging slik som en del her inne driver med, men det blir da litt å skrive om for det. Bilen er en 2004 Jeep Grand Cherokee 2,7 CRD og jeg har vel egentlig aldri kjørt en bil som er så god tidligere. Henta bilen i Larvik i september og kjørte nesten uten stopp helt til Orkanger i Sør-Trøndelag uten å bli verken sliten i ryggen eller noe annet sted. Har tidligere hatt en 2003 BMW 320d som var blodsenka og trimma, så det å gå over til jeep, som jeg aldri har kjørt tidligere, var litt dristig syntes jeg. Skepsisen til Jeep er borte for lenge siden og jeg gleder meg til å sette meg i bilen hver bidige dag.

Har allerede kjøpt inn noen deler, noe er montert og noe er på vei fra andre steder. Tenkte at jeg kunne legge ut mine ideer ang. "byggingen" her, så kunne folk komme med triks og tips og andre ideer hvis det skulle være noe.

Deler som er montert:
- A.E.Z Namib 17" med 265/65 General Grabber AT2 dekk.
- Vindavvisere til vinduene.
- Vindavviser til panser http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Auto-Ventshade-Company-23353-Bug-Deflector_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZalgoQ3dLVIQ26ituQ3dUCIQ26otnQ3d4Q26poQ3dLVIQ26psQ3d63Q26clkidQ3d6963657693536361149QQ_trksidZp5197Q2em7QQcategoryZ38659QQitemZ150549360495
- 2" OME hevesett.
- Pærer til grøftelys og kjørelys http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350426066401&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT
- 4x Xenonlys til ekstralys på kufanger samt originale langlys
- Prosjektor lykter http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260732541951&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en


Har også tenkt å lakkere bremsekalipprene gule, eller røde. Regner med at dette ikke vil gå igjennom som noen god ide her :) Hva tror dere om dette? Legger ut noen bilder av bilen hvordan det så ut i dag.

Hei. Hva var dimensjonene på de hjulene du har på bilen originalt?
TJ 97 Ombygd til Rubicon 4 liter RLE 42, 4" løft - 285/75-16, Danas 44 osv...
WJ 2004 HO 4.7L V8

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #167 på: Ma.,15,August,2016,23,35 »
Originalt er det vel 17x 8,5 syns jeg å huske. Har ikke sett originalfelgene til denne bilen på flere år nå.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget simo90

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #168 på: On.,21,Desember,2016,23,13 »
Fra i fjor høst da jeg måtte fikse rust på fjærfestet på framakslingen, samt da jeg skulle montere ekstra led bar på 20" under kufangeren :)

Hei, er det 265/70-16 micky's du har på det siste bildet hvor du viser led-baren? Hvis ikke, hvilke dekk og dim?
Er nye her på forumet, men måtte lese hele byggeprosessen din. Virkelig rå bil du har bygget deg!



Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #169 på: To.,22,Desember,2016,02,24 »
Hei, takk for det! Trivelig å få litt skryt. Det som står på bilen på disse bildene er 33/12,5x17 mtz. Har kjørt på disse i 3 år nå og er veldig fornøyd. Lite som skjer med bilen for tiden, men blir kommer til å få litt ekstra oppmerksomhet når nytt hus er ferdig nå i mars. Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget simo90

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
"Byggetråd" av min WJ.
« Svar #170 på: To.,22,Desember,2016,22,03 »
Okey, synes 33" passer bilen perfekt. Hvor høyt er den hevet effektivt? 2"OME + klosser? Hva er de neste planene på bilen? Hvilke erfaringer har du med å bestille deler over dammen?
Håper å starte på et lite prosjekt neste år

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #171 på: To.,22,Desember,2016,22,49 »
Bilen er hevet 4,5" med Clayton fjører og bilstein dempere. De neste planene er å få på skjult vinsj, samt egenprodusert roofrack. Vil ha noe som er lavtbyggende og praktisk. Har bare bestilt over dammen selv så har veldig gode erfaringer. Bruker enten kolak, eBay eller ironrockoffroad.com. Rockauto bruker jeg ved slitedeler. Hva slags planer har du for din Jeep?
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget simo90

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #172 på: Sø.,25,Desember,2016,19,55 »
4,5" ja! Hvordan var det å få godkjenning på hevesettet? Regner ikke med at det er godkjent på den høyden du har nå, men hadde du tidligere?
Høres spennende ut, da må du legge ut litt bilder når du setter igang! Jeg har ikke fått meg jeep enda, men er helt bitt av basillen. kommer mest sannsynlig til å handle til våren. Samme utgave som deg vel, 2.7 Overland. Første som bli gjort er nok å heve den. Er vel ikke lett å få den godkjent med høyere enn 2,5" slik jeg forstår det. Bor i Stavanger som ikke gjør det hele noe lettere. Så blir det felg/dekk etter hvert.
Har du noen tips til hva jeg bør se etter når jeg starter jakten? Noen kjente svakheter? Har ingen erfaring med jeep fra tidligere :)
God jul!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #173 på: Sø.,25,Desember,2016,21,34 »
Man får 2" kit med godkjenning fra OME og Trailmaster, og med noen mellomleggsklosser blir det jo fort 2,5" eller mere.

Jeg har nå kjørt med et billig 2" i mange år uten godkjenning. Den blir jo ikke så mye høyere at det egentlig legges spesielt merke til (hvis man ikke har bittesmå dekk i tillegg da).
Flere andre store SUV'er er høyere enn WJ originalt.
Fra 2,5" og oppover må man jo helst dessuten bytte fremre mellomaksling til en med kryss, samt diverse andre tilpasninger som A-arm spacer, forlengede stabilisatorstaglinker, justerbar trackbar, bumpstops osv.
Antar at de som kjører med noe høyere enten har gode kontakter eller bygger om til hver godkjenning.
Det er jo ikke så veldig mye jobb å bare bytte fjærene eller ta bort mellomleggsklossene når man først har gjort det før.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Svensson

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 436
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #174 på: Ma.,26,Desember,2016,09,44 »
Det jeg selv merket etter kort tid med 2" heving var at mellomakslingen tok kvelden. Blir for mye vinkel ved transferkassa. Like greit å gå for carolina driveline aksling med en gang, da det er ca like dyrt som en mellomaksling fra en donorbil som har kryss ved transferkassa. Ved 2" heving er det ikke helt nødvendig med A-arm spacer, men det gjør godt for foringer osv i at det blir litt bedre vinkel. Har en A-arm spacer liggende hvis ønskelig. Når det kommer til godkjenning, så har jeg vært på tanken på å ta den med til Tyskland da jeg har gjort "jobben" så nøye som mulig slik at kjøreegenskaper skal være lik, eller bedre enn originalt, men det eksisterer jo ikke papirer. Har som vist montertr skjermbreddere slik at hjulene ikke skal stikke utenfor, og skaffet skvettlapper med tanke på medtrafikanter.  Godkjenning via BT ser jeg på som usannsynlig uten å ha vært hos tüv i Tyskland. Endeledd med smørenippler og et sted man kan skru litt er jo gull. Er en del skruing på disse, men svært enkle å jobbe med da de er som legobiler:)

Blir litt feil å si at det ikke eksisterer papirer. Har undersøkt med et firma på Østlandet som kan dokumentere at akslingene er godkjent på andre biler med annet innføres og større hjul osv.

Har gjort masse med bilen ellers også, men har vært litt dårlig til å oppdatere byggetråden da har 2 barn og bygger hus. Bare spør mer hvis det er. Le du lurer på.
04 WJ 2,7 Overland: 2,5" OME, JKS-trackbar, 265/70 x 17 Mickey Thompson Baja MTZ,
ION Alloy style 171.
Byggetråd:
http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7315.0.html

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #175 på: Ma.,26,Desember,2016,10,05 »
Har kjørt med 2" heving og fortsatt original mellomaksling siden 2012, ca 30.000 km men ikke noe særlig offroad da.
Byttet til nytt CV ledd på mellomakslingen ved transferkassen da jeg hevet bilen, siden det var hull i mansjetten.
Kunne jo ha byttet bare mansjetten men tenkte vel det var greit med nytt ledd ved 100.000 km siden jeg ikke visste hvor lenge hullet hadde vært der.
Kostet ikke mange kroner uansett. Dette leddet er jo det svake ledd bokstavelig talt.
« Siste redigering: Ma.,26,Desember,2016,10,08 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget simo90

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
"Byggetråd" av min WJ.
« Svar #176 på: Lø.,21,Januar,2017,21,39 »
Takk for masse god info. Med 2-2,5" heving, hvor store dekk er det plass til? Litt modding kan påregnes...
Ja regner med at det blir litt skruing på disse bilene, men det er litt av sjarmen synes jeg. Jobber på mekanisk verksted, så nok av plass til det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #177 på: Sø.,22,Januar,2017,00,12 »
Har 265/70R16 på originalfelger med 1" felgspacer og 2" klossheving. Går helt fint det, bare å skrelle av et par cm av plasten foran forhjulene evt.
Relativt høy bak, siden WJ med originalt hengerfeste visstnok allerede har stivere fjærer bak.

« Siste redigering: Sø.,22,Januar,2017,00,17 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget simo90

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
"Byggetråd" av min WJ.
« Svar #178 på: Sø.,22,Januar,2017,14,39 »
Se der ja, takk for kjapt svar. Byr det på større problemer med større dim? Hvilket impresjonist har du på felgene?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: "Byggetråd" av min WJ.
« Svar #179 på: Ma.,23,Januar,2017,00,48 »
Har nok ingen impresjonist på felgene  :P
Men innpress er jo standard 50,8 mm som blir redusert til 25,4 mm med de 1" felgspacerne jeg har montert.

Større dim. kan naturligvis  by på div. problemer.
Om bilen har quadradrive så anbefales egentlig ikke så mye større dekk siden det øker slitasjen på systemet (når man bruker det da).

http://wjjeeps.com/wheels.htm
« Siste redigering: Ma.,23,Januar,2017,00,54 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.