Skrevet av Emne: "Gravende/skurrende" metall lyd i differensialen foran, normalt?  (Lest 1166 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Hei,
Jeg har hatt ute begge stikkakslene foran og skiftet kryss og bærekuler (nesten helt alene :-) på begge sider.
Det rant vel ut en ca 1 dl olje på hver side når jeg tok ut stikkakslingene. (XJ, 96 mod 2,5td)
Når jeg nå dreier hjulene for hånd er det en gravende / skurrende / malende metall lyd fra differensialen foran.
Når jeg dreier ene siden går også hjulet på andre siden rundt, men siden mellomakslingen står stille så er vel det slik en differensial skal virke.

Er dette kun mangel på olje?
Kan jeg kjøre med bilen?

Jeg ser at noen kan se på diff olja om det er masse slitasje i differensialen. Går det an å sjekke differensialen uten å måtte ha av hele stasen igjen (caliptere, hub, stikkakslinger etc...)

Takknemlig for tips.
Jan
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Hvor lenge er det siden forrige oljeskift?
Kom dette helt av seg selv eller er det noe som kan ha vært utgjørende faktor?

Jeg har samme lyd i min XJ '90 4,0 etter slep av tung henger og ble anbefalt å bytte aksling, da innmaten i differensialen er ødelagt. Ut i fra det du skriver her kan jeg med relativ trygghet si at du må belage deg på ny differensialsperre/ny aksling (like greit å bytte hele stasen ut i fra hva jeg har forstått (og ofte billigere)).

Et hundre prosent sikkert tegn er når olja i bunnen av differensialen ser ut som flytende kvikksølv - dette er et resultat av at metallbiter fra tannhjulene har gått noen runder i diffen og blitt finmalt til metallstøv. Prøv også å "grave" ut oljen som ligger i bunnen av diffen for hånd; hvis du finner synlige biter av metall i denne, er det et enda sikrere tegn på at ting har gått skeis.

Håper dette var til noe hjelp og at du holder oss oppdatert :)
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
 :-[
Fikk en kompis til å være med å lytte
Lyden kom fra/forplantet seg fra bremseskivene som tok borti skoa på begge sider
Så det forklarer hvorfor jeg trodde det var diffen, lyden kom tilsynelatende derfra....

Litt flau, men .... 

Jeg skal uansett bruke magnet eller suge opp litt olje for å  sjekke status på diffen.

Takk for tips!

Jan
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Ikke bli redd om du ser litt metalicolje da, litt blir det uansett med noen runder på klokka;)
ohh.. silly me, again!
mob:95242280