Skrevet av Emne: 'Panzer' Patricks XJ '90 Limited  (Lest 6432 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
'Panzer' Patricks XJ '90 Limited
« på: On., 4,Juli,2012,14,46 »
Hei!

Dette er oppdateringstråden for min 1990 XJ Limited 4.0 og tråden hvor jeg, som fattig student, prøver å rettferdiggjøre bruken av studielånet. Hvem har vel hørt om en student som bruker studielånet på bøker?! Mye av det jeg skriver om kommer til å være veldig basic for veldig mange av dere, men dette brukes i tillegg som logg av meg for å lære mest mulig om denne fantastiske maskinen. Jeg gav 15 høvdinger for maskinen i mai 2011 og har døpt den Dunder, kort for Vidunderet Panzer, da den tåler alt.

Jeg kommer helt sikkert til å spørre en hel del, da jeg er helt fersk Jeep-eier og er learning by doing. Den eneste erfaringen jeg har med motorer er min fars "fantastiske, men j****ge" VW Caravelle som for det meste stod i garasjen i siste halvdel av 90-tallet. I tillegg tok jeg motorvognførerkurs i regi av Forsvaret ved Sessvollmoen under førstegangstjenesten i 2008, men dette begrenset seg kun til check-book maintenance.

Jeg vet ikke hva den ble brukt til før den ble innført til Norge fra Sveits i '95, men forrige eier hadde kun brukt den til å trekke kjerringas riskoker opp bakken til huset vinterstid. Etter at kona kjøpte ny bil ble Jeepen stående i oppkjørsla i to år uten å bli brukt. Likevel startet den uten et eneste host så snart gubben fikk tak i et nytt batteri og byttet bensin. Motoren er med andre ord i prima stand.

Veldig lite rust, men synlig mye vann i kupégulvet på begge sider av midtkonsollen da jeg hentet den.

Gjort:
- Grundig motorvask rett etter kjøp
- Ny rotor
- Diverse nye rør og slanger til motorrommet
- Ny bremsekabel
- Ny oljepakning
- Ny tie rod
- Nytt kuleledd i fjæring
- To nye sett med dekk og ett sett felger; 235/75/15 Hakka 7 vinterdekk med pigg, 225/75/15 Hakka sommerdekk. Pris: halvannen gang det bilen kostet.. Verdt det: ja.
- Ny gummipakning i den elektriske antennen (det fosset vann inn ved spyling)
- Justert forstillingen med ganske mange prosent (fikk en 2-er på EU-kontroll..)
- "Ny", gammel dynamo
- Skiftet viftereim
- Skiftet bremsecaliper (den røyk under kjøring - takker høyere makter for at det ikke var på motorveien!)
- Skiftet bremsekloss foran (må bytte de andre også etter hvert, men det haster ikke)

Med unntak av dekk- og dynamoskifte, ble alt gjort på verksted. Mye feil, lite tid og null verktøy gjorde sitt til at jeg måtte sette bort arbeidet.

To do-list:
- Nye mansjetter på ytre styreledd.
- Ny kondensatorvegg/nytt hull i kondensator. Byttet termostat desember 2012
- Grundig kupévask.
- Lakk.
- Nytt lim i takfilten, evt. helt ny takfilt.
- Fornye det elektriske; stereo, seter, generelt.
- 2 stk. 1000-metere.
- Kufanger med integrert vinsj.
- Utforske "Cherokee-lyden" i bakaksling. Aksling byttet oktober 2012
- Sjekke bakaksling - mystiske lyder etter å ha trukket en henger full av naboens gamle veranda. Aksling byttet oktober 2012
- Utforske hvor plystrelyden i motorrommet kommer fra. Hjullager? Byttet hjul og pakning. Det gamle hjulet sang på det siste verset.
- 2" heving
- Større hjul
- Bilder. Mange bilder!


1) Jeg er på utkikk etter en ny (kan godt være brukt) speedometervaier. Ny vaier er på plass og fungerer perfekt.

2) Vann i kupéen.
Det ligger gjerne en liten dam ved passasjerdøra i front. Etter litt googling på diverse Jeep-forum kom jeg frem til følgende teori: plastmembranet i kondensatoren er gåen. Kondensatoren sitter etter sigende rett innenfor veggen hvor frontpassasjeren har beina sine. Når plastveggen er mettet med vann, "renner det over" og kondensvannet flyter utover gulvet. Har bevisst kjørt noen mil uten vifte (vi snakker airconditionvifta) for å se om det hadde noen effekt - tørt som knusk siden da.

3) Fikk beskjed av verksted at mansjettene på ytre styreledd er defekte og må byttes snarest. Dette merkes godt på dødgangen på rattet (2cm). Dette kan man fikse på egen hånd og jeg kommer til å skrive her om det. Ingen kommentarer på dette ved EU-kontroll. Nedprioritert ned i underlaget.



Update 3. juli 2012
Etter det oppstod en skummel lyd (blanding av torden/helikopter/gnistring) bak i bilen etter trekk av en tung henger, har jeg søkt råd diverse plasser. Min far ingeniøren, min morfar hobbymekanikeren, Jeep Norway @ facebook og ymse har bistått med ulike tips og råd og ideer om hva det kan være, men til slutt har jeg landet (nogenlunde) trygt på følgende: gåen differensial på bakakslingen. Hurra.. Alt det andre er nå satt til sides, i påvente av en løsning.

Det første jeg gjorde var å sjekke oljen i diffen. Jeg måtte plukke ut en gummikork, som for øvrig virket ganske ny. Fingeren gikk akkurat inn gjennom hullet og . Denne var på et akseptabelt nivå. Jeg skriver akseptabelt kun av den enkle grunn at det ikke var kritisk lavt og fordi en diff med så "mye" olje ikke lager slike lyder hvis oljen er ok. Foreløpig konklusjon er med andre ord at oljen ikke er ok. Neste trinn er å tømme av oljen i diffen. Dette er enklere sagt enn gjort, da '90 XJ ikke har en plugg i bunnen av diffen. Jeg har ingen pumpe tilgjengelig, ergo må hele dekslet av. Med tanke på at det kan være at hele diffen mest sannsynlig er skakkjørt på grunn av mangel på oljeskift, er dette kanskje den greieste løsningen.

Oljen i diffen må altså tømmes før jeg får sjekket noe som helst. Bilen (kjerre er skjellsord!) har gått snaue 190 000km og burde ifølge Den Kloke Boken ha fått hele tre oljeskift i diffen. Dette har mest sannsynlig ikke skjedd. Om det i hele tatt er byttet olje, er det lenge siden sist. Det som derimot har skjedd, er at samtlige bolter sitter så inn i gamperævva fast at jeg til nå har knekt tre av ti. Selv om dette bekreftet min mistanke om at forrige eier ikke har brydd seg om oljeskift, betyr det ikke mindre arbeid i min ende - snarere tvert imot. Heldigvis er min far (ingeniøren) i besittelse av en kjekk maskin som skrur seg inn i meiene og dytter ut de bitene som sitter fast. Dette er vel og bra, men diffdekslet må uansett av.

Steg 1) Åpne diffen og se hva i huleste det er som skjer.
Kobla inn 4WD, satte Dunder i revers og kjørte opp på to strategisk plasserte vedsekker i fars garasje.
Vedsekkene får kjørt seg inntil det investeres i bilramper fra Biltema.



Mutrene som holder på plass diffdekslet sitter j*vlig godt fast og jeg måtte låne et 40cm stag av naboen.
Koblet til 13mm-skralla og måtte ta skikkelig i før de i det hele tatt lirket litt på seg. Etter omtrent tre femdels omdreining skjedde dette:


Det ser veldig vått ut akkurat der, men det er fordi jeg løsnet den nederste mutteren først (som for øvrig ikke knakk før senere på kvelden, da jeg tok disse bildene..) og oljen har begynt å trenge gjennom. Som du ser er det splitter ny hardware under mutrene, blankt og fint metall. Jeg konkluderer med at diffen aldri har fått ny olje og teller til ti inni meg. Mest for å unngå å tenke på at dette blir dyrt, men også for å unngå å tenke på at jeg har lyst til å oppsøke tidligere eier og kaldkvele ham for at han ikke har tatt bedre vare på bilen. Det kan hende gubben brukte pumpe, men jeg tviler sterkt.

Mutrene er brukket tvers av - et tydelig tegn på at de sitter latterlig godt.



Det blir en ny runde senere med muttere og stag. Satser på at ingen flere muttere knekker og at jeg kan ta løs diffen uten å måtte kjøpe ny når jeg skal sette den på igjen..




Update 5. juli 2012
Ting tar litt tid når man har ferie og egentlig ikke har så veldig lyst til å ligge under bilen hele tiden. Fikk tatt av de siste skruene nå nettopp og tømt oljen fra diffen. Knakk alle skruene unntatt den siste, blir sikkert moro å skru de ut senere. Oljen var helt sølvfarget fra de finmalte partiklene fra innmaten i diffen - dette lover ikke godt. Siden jeg likevel må av med hele akslingen for å bytte diff, er det kanskje like greit å investere i en ny aksling?



Update 13. juli 2012
Den siste uka har Dunder fått stått i fred, da jobb og generell mangel på tid har stått for døren. Har nå mer eller mindre bestemt meg for å avskilte herligheten, da det er mye som gjenstår selv om jeg investerer i en "ny" bakaksling. Men fortvil ikke, samtidig som jeg skrur fra hverandre maskinen, piece by piece, og legger ut deler for salg, legger jeg ut bilder og oppdateringer. Det blir også garantert en Dunder II i høst/vinter, også denne en 4,0. Kjører med jevne mellomrom min mormors '95 XJ 2,5 TD, og det blir som å kjøre olabil med tråpedaler i forhold til 4,0.

As per request kommer et par bilder av innmaten i differensialen. Her er dekslet tatt av og alt ser egentlig bare helt topp ut (hvis du ser bort ifra at 9 av 10 skruer knakk og at det er et sant helvete å få de ut med "grisepikken", som min morfar sjømannen kaller den).


Helt til jeg skraper litt i bunnen av diffhuset og ser dette:


Dette er såvidt jeg forstår ganske vanlig, men det er ikke dermed sagt at det "ska' værra sånn". I tillegg var det noen solide metallspon her og der, som jeg ikke kom på å ta bilde av. Alt i alt ganske sikre tegn på at diffen har gått ad undas.

Om snaue 7 timer drar familien, inkludert yours truly på toukers ferie, så noen bildeserie av demontering av deler blir det ikke noe av med det aller første.
« Siste redigering: On., 2,Januar,2013,00,24 av Patrick »
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Oppdatert
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Roye

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 88
Kunne du ha lagt ut bilder av hvordan bakakslingen ser ut innvendig etterhvert?
Må begynne på det selv snart, greit å være forberedt :)

 

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Oppdatert.

Hvis jeg har plass til å ta ut akslingen og demontere differensialen i garasjen her hjemme, Roye, så gjør jeg det og legger ut bilder etter hvert :)
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Joop

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Anngående vann i gulvet: har aldri hørt den teorien att kondesavløpet går tett før, men så klart det er mulig. Det jeg har opplevd er dårlig lim på frontruta. Når jeg demonterte ruta på ene bilen min viste det seg at limet hadde løsnet over halve veien rundt!! Ikke rart det var vanndam i golvet hver gang det regnet... Det er ganske enkelt å sjekke dette, pell av listverket rundt ruten og stå på utsiden med en hånd gjennom sidevinduet og se om du kan presse frontruten ut og frem, jobb deg rundt langs ytterkanten på hele ruten. I ene hjørnet kunne jeg presse den ut nesten en cm...
90 MJ 4.0L kommende bruksbil??
86 MJ eks 2.8 nå 4.0L restaureringsprosjekt
86 MJ 2.1tdi biltrialprosjekt

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Ikke uvanlig med kondensvann inn i kupèen hvis AC dreneringsslange(r) blir blokkert av skitt og møkk.
Kan ofte også gi opphav til vond lukt inne i bilen.
Anbefaler å sjekke dette, og kanskje ta en sjekk inkl. påfylling av AC'n.
AC anbefales å kontrolleres jevnlig (2-3 år) mht. gass / oljemengde.
Det er deilig å ha et AC anlegg som virker i denne sommervarmen... ;)
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Det jeg har opplevd er dårlig lim på frontruta.

Dette har blitt grundig sjekket, da jeg har en bekjent med en '96 TD som trakk vann fra frontruta. Hun fikk byttet pakning og siden har det vært tett. Kjørte samme diagnostisering på min og kom frem til at pakningen rundt ruta er tett, men at gummipakningen i hullet til radioantenna var borte. Det fosset vann inn i bilen ved spyling ned i dette hullet, så vi fikk på plass en ny pakning. Dette hjalp litt, men det er fremdeles mye vann i dørken etter kjøring. Den skal inn på verksted til uka (sjekker akslingen og annet småplukk), får høre om de har noen fikse ideer.
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Update 19. oktober 2012
Det så lenge mørkt ut, men Dunder er endelig tilbake i oppkjørsla etter langvarig sykeopphold hos Kristoffersen Bil på Stjørdal. Den første bakakslingen de fikk tak i viste seg å ha spiralfjærer, så det ble en ny runde med leting og bestilling før de fant en med bladfjærer. Endte til slutt opp på fire lapper for denne, pluss x antall timer for å få på plass herligheten. Dette er ikke noe jeg har verktøy og/eller kunnskaper til å gjøre selv. Resultat: går fint, men ulyd i akslingen ved pådrag i sving fra lav fart/stillestående. Ulyden gir seg ikke før jeg retter opp styringen. Noen tanker om dette?

Kristoffersen sjekket også det elektriske og konkluderte med at det meste av ledninger er kaputt. Må derfor belage meg på å bruke noen timer på dette - å trekke ledninger i bil er det ingen som ser frem til. I farten glemte de å sjekke at ting var koblet rett da sa seg ferdige med dagens arbeid, så jeg har vært uten lys i instrumentpanelet i litt over en uke. Dette, samt akslingen, skal de få se på uten kostnad for meg, det får være måte på.

En gledelig nyhet er at jeg slipper å fryse rævva av meg i vinter! I dag får jeg motorvarmen kobla rett på luftesystemet i bilen, dette kan visstnok gjøres ganske enkelt. til gjengjeld blir det hett som f, men heller dét enn å måtte skrape mer is på innsida enn utsida.

I november blir også garasjen + oppkjørsla i barndomshjemmet ledig, så da blir det en del omfattende skruing, blant annet for å bli kvitt fuglekvitteret i fronten.

Stikker en tur til Kristoffersen nå og får høre hva de har å si til sitt forsvar, både angående lys og ulyd i aksling.

Har for øvrig lagt opp en plan for senhøsten og tidlig vinter.
Følgende skal være gjort før julefreden senker seg medio desember:
- Skifte de hydrauliske lift-supportene til bakluka.
- Finne en viskermotor bak
- Demontere alle hjul i front på motoren for å finne kilden til "fuglekvitteret". Viftereima er mer eller mindre ny, har vel gått 150 mil.
- Demontere de små vinduene på fører- og passasjersiden for å pusse ned og tette igjen med nye gummilister (synlig vannspor fra lekkasjepunkt og ned i gulvet)

Bilder og diverse erfaringer som gjøres underveis blir selvfølgelig lagt ut her :)
« Siste redigering: Fr.,19,Oktober,2012,09,07 av Patrick »
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Joop

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Holder du til på stjørdal? Har komplett bakluke med viskermotor og gassdempere liggende og samle støv i selbu, du skal få den hvis du kommer og henter den  :P Er her nå i helgen og skrur på prosjektene mine, og hvis du kommer og henter den med jeepen så kan jeg se litt på den ulyden din i bakakslingen og fuglekvitringen i motoren, har en liten mistanke hva begge deler  kan være...
90 MJ 4.0L kommende bruksbil??
86 MJ eks 2.8 nå 4.0L restaureringsprosjekt
86 MJ 2.1tdi biltrialprosjekt

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Sv: Patricks XJ '90 Limited, "Dunder" - en fattig students bekjennelser
« Svar #9 på: Lø.,20,Oktober,2012,02,15 »
Ah, synd du ikke svarte noen sekunder etter jeg hadde skrevet oppdatering i morges, kunne ha kjørt rett dit.

Jeg holder hus i Trondheim, men kjører til Kristoffersen og E14 på Stjørdal for å få gjort ting rimelig, siden mormor også bruker de. Får dessverre ikke hentet det nå i helgen, siden jeg har en semesteroppgave som skal inn på søndag. Bakakslingen er uansett en garantisak på arbeid utført av verkstedet, så det er null stress. Hjelp til kvitringa hadde vært snasent - jeg tror jeg vet hva som forårsaker det, men ikke hvordan jeg kommer til og får byttet.

Hvordan ser neste helg ut for deg? Jeepen min står på Hell hos besteforeldrene mine frem til ny time hos Kristoffersen neste fredag (26. okt), da jeg ikke så mye vits i å kjøre unødvendig mye med en så ufin lyd fra bakenden.
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Joop

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Sv: Patricks XJ '90 Limited, "Dunder" - en fattig students bekjennelser
« Svar #10 på: Lø.,20,Oktober,2012,04,29 »
Bor i trondheim selv men har bare mine 3 MJ prosjekt stående i selbu (til mine foreldres store fortvilelse...) kan ta det neste uke ingen problem det! Evt plukke løs dempere og viskermotor hvis det er krise..

 Før du krangler pga ulyd i bakdiffen må du sjekke om de har byttet fra en åpen diff til en med diffbrems, med brems vil du få følelsen av at bilen vil gå rett frem og det vil bråke/slite litt i dekkene i skarpe svinger selv med bare 2wd. Det er IKKE negativtt!!!!!! Det er den billigste form for "sperre" du kan få på disse bilene og er levert originialt på en del biler, fungererer utmerket til sitt bruk!
« Siste redigering: Lø.,20,Oktober,2012,13,15 av Joop »
90 MJ 4.0L kommende bruksbil??
86 MJ eks 2.8 nå 4.0L restaureringsprosjekt
86 MJ 2.1tdi biltrialprosjekt

Utlogget Che

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 270
  • Jeep Cherokee 4.7L 95mod. Caterham Super 7 86mod.
Sv: Patricks XJ '90 Limited, "Dunder" - en fattig students bekjennelser
« Svar #11 på: Lø.,20,Oktober,2012,23,00 »
Godt å se at Dunder er tilbake Pat  :)
This is my Jeep. There are many like it, but this one is mine!

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Sv: Patricks XJ '90 Limited, "Dunder" - en fattig students bekjennelser
« Svar #12 på: Sø.,21,Oktober,2012,15,58 »
Takk, Che, det føltes godt å kunne dra på igjen :D

Satser på at den snodige lyden i bakakselen får en diagnose i løpet av neste uke og at fuglekvitteret blir identifisert som det jeg tror det er (slark i drivverket i front).
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Sv: Patricks XJ '90 Limited, "Dunder" - en fattig students bekjennelser
« Svar #13 på: Fr., 2,November,2012,00,55 »
Etter nøye inspeksjon av lakken på kjære Dunder har jeg besluttet å gå for en Bengalack-løsning. En profesjonell lakkeringsjobb på de plassene det er behov blir alt for kostbart - mye enklere å investere i en enkel slipemaskin, noen liter Bengalack og ei rulle. Må også slipe ned litt rust her og der og få sveiset & pusset noen metallbiter for å hindre spredning.

Lazy-ass spørsmål: hvor fint papir behøves for å komme helt ned? Tips til power-tool som gjør jobben rask og enkel? Holder det å bare rulle på Benga rett etter pussing?
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Patricks XJ '90 Limited, "Dunder" - en fattig students bekjennelser
« Svar #14 på: Fr., 2,November,2012,12,24 »
Det blir bra, malte bobbla da jeg var en fattig student, matt svart bengalakk slipte nesten ikke noe på den gamle lakken.
ble ikke pent men kult ;D

Et lite tips, man skal aldri bruke rull på første laget på rent metall man må bruke kost /sprøyte, etter det kan man rulle i vei.(Dette vet jeg med sikkerhet :)))


TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)