Skrevet av Emne: Bytte av simringen mellom motoren og girkassen - 2000 Grand 3.1  (Lest 6998 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Jeg har lest en del veldig hjelpsomme kommentarer på tidligere tråder angående dette (bl.a. fra Ragnarokk) og der er det omtalt at man burde skilte alle fire O-ringer samtidig som selve simringen. Jeg har bestillt simringen og den største O-ringen fra Sarpsborg Motors. Prøvd også å bestille de øvrige tre ringene med de var helt ukjent for Sarpsborg Motors. De sier at de har aldri solgt noen andre enn de jeg har allerede bestillt. Jeg ser godt poenget med å bytte alle sammen når man først har tatt ned girkassen. Er det noen som vet hvor man kan få bestillte de på nettet?

Chryslercrap

  • Gjest
Du får kjøpt de hos Jeep forhandleren, enten i Norge eller i utlandet. Delenummer står vel i tråden til ragnarokk, kanskje det dukker opp noe hvis du bruker google??

Jeg kjøpte hos Jeep forhandler her hjemme.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
det er kanskje bare en av ringene som pleier å lekke ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Takk.

Ja, lenken til Ragnarokk er bare suverén.

Jeg fikk nettopp bestillt hos forhandleren. Så det eneste som gjenstår er selve jobben :'(
Må vel kjøpe en girkassejekk fra ett eller annet sted.

Utlogget Maldal

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Skift alltid alle o-ringene samtidig med simringen, noe som også står som anbefalt i 3,1 TD verkstadmanualen.

har alltid anbefalt kundene våre å kjøpe alle o-ringene samtidig med simring.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Takk. Ja, jeg skal skifte alle sammen. Har bestilt de øvrige O-ringene fra forhandleren.

Gleder meg å kunne parkere bilen uten å etterlate en sort flekk på bakken:) - men gruer meg litt til selv jobben. Det går nok bra..

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Bytte av simringen mellom motoren og girkassen - 2000 Grand 3.1
« Svar #6 på: Ma.,14,Oktober,2013,21,27 »
Jeg gir opp. Tørr ikke å gå løs på jobben av å bytte hovedsimringen - selvom flere herinne sier at det er ikke så vanskelig - bare en stor jobb.

Jeg har kjøpt inn de nødvendige pakningen og O-ringer. Nå ser jeg etter et verksted som kan gjør jobben for meg. Er det noen her inne som har fått det gjort - med god resultat? Jeg oppfatter at mange har lekkasje fra hovedsimringen og at mange har egentlig behovet for å gjøre noe med det - snart. Kanskje nettopp du en av ev de:) Hadde vært greit å samle erfaring herinne og kansje finne frem til et verkstedet som kan dette og gjør det for en overkommelig beløp. Har fått sitert en bra pris i Polen, men reisekostnadene er stive. Da blir det ikke så reimelig allikevel.

Takknemmelig for tilbakemeldinger.


Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Bytte av simringen mellom motoren og girkassen - 2000 Grand 3.1
« Svar #7 på: Ma.,14,Oktober,2013,23,15 »
Hei

Jeg fikk denne jobben nettopp gjort på verksted.
Tok selv ned girkassen( e) og det var en forferdelig jobb. Da dukket "converteren" opp ( festet til sving hjulet". Den ble for drøy og med gru til å få alt på plass igjen, slepte jeg bilen til verksted.  De tok 1 dag å få byttet sim ring og O- ringer og få alt på plass igjen. Ble 10k på den biten. 

Om du ikke har rett plass og mye tolmod, så få verksted til å ta jobben.  Det er verd pengene

XJ 4,0 98

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Bytte av simringen mellom motoren og girkassen - 2000 Grand 3.1
« Svar #8 på: Ti.,15,Oktober,2013,09,38 »
Kjempebra, Oseberg. Takk:)

Glad for å få litt førstehånds erfaring,. Da tror jeg at jeg velger å sette bort hele jobben.

Hvor var det verkstedet du brukte??

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Bytte av simringen mellom motoren og girkassen - 2000 Grand 3.1
« Svar #9 på: Ti.,15,Oktober,2013,20,11 »
I Bergen. "Automester"

... Historien fortsetter: de har og byttet alle 5 topper og støtstenger.  Det ble verre og de har brukt lang tid på å få bukt med tilgang på spesialverktøy og faktisk få jobben gjort. Ringte dem i dag og de hadde fått startet opp motoren igjen. Ble avtalt at jeg henter på torsdag.  Jeg er skikkelig nervøs for hva dette koster.  Merkeverksted skulle ha 2 dager + test dag for etterstrammingav bolter .
Dette har nå tatt 3 uker.  :(

XJ 4,0 98

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Bytte av simringen mellom motoren og girkassen - 2000 Grand 3.1
« Svar #10 på: Ti.,15,Oktober,2013,23,38 »
Ååååå. Du er tydeligvis veldig glad i denne bilen, i og med at du vil bruke så mye penge på den. Da må du ta være på bilen i mange år fremover. Understellsbehandling og forsiktig kjøring. Den har kostet en liten formue.

Å bytte alle toppene var vel litt drastisk, var det ikke det?. Eller kanskje du er en perfeksjonist. Blir sikkert meget bra til slutt. Håper det ikke koster mer enn du forventer. Lykke til. Hold oss gjerne oppdatert.

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Bytte av simringen mellom motoren og girkassen - 2000 Grand 3.1
« Svar #11 på: On.,23,Oktober,2013,10,06 »
Hei Oseberg,
Hvordan gikk det med bilen din. Har du fått den tilbake enda? Er du fornøyd? Ble regningen verre eller bedre enn fryktet?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bytte av simringen mellom motoren og girkassen - 2000 Grand 3.1
« Svar #12 på: On.,23,Oktober,2013,17,01 »
Trøbbel med toppene = bytte alle. De koster mindre enn all jobben.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Bytte av simringen mellom motoren og girkassen - 2000 Grand 3.1
« Svar #13 på: On.,23,Oktober,2013,17,26 »
Bilen er på veien igjen og regninga er betalt.  Fungerer veldig bra slik jeg kan klare å se.
30k kostet dette inkl SIM og o-ring bytte , samt girkasse monteringen.

Det er veldig mye penger og jeg liker det absolutt ikke, men hva var valget? Jobben måtte gjøres om jeg skulle ha bilen på veien. Skal ha bilen i mange år ennå og får avskrive disse pengene over langs og trøste meg med at nå er det dyreste du kan gjøre på en wj diesel unnagjort.

Topper og pakninger kjøpte jeg direkte fra Italia til en god pris. toppene er de oppgraderte så problem med sprekking er visst fjernet. 

Regner med at annenhåndsverdien på bilen nå bør holde seg uten fritt fall.
XJ 4,0 98

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Bytte av simringen mellom motoren og girkassen - 2000 Grand 3.1
« Svar #14 på: On.,23,Oktober,2013,19,37 »
Det skulle bli ca kr 16 pr dag over en 5-års periode, høres kanskje ikke så mye ut i den store sammenhengen.
Bilhold koster vel gjerne en hundrelapp pr. dag i snitt. Minst.
Men det er jo penger man kunne ha brukt til morsommere ting kanskje, men hvis bilen blir god som ny gir det jo en god følelse til slutt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.