Modeller > ZJ, WJ

Motoren kutter ikke gasspådrag (diesel) ved bremsing - 2000 Ltd 3.1 diesel

<< < (3/5) > >>

tigermagna:
A, B og C finner du i figur 273 og 274 på side 21-120  ;)

Når du nå sier at OD fungerer, så fikk det meg til å tenke på om du muligens kan ha en feil på temperatur sensor i girkassa, ELLER temperatur sensor på batteriet:

The conditions under which a shift to fourth will
not occur are:
Overdrive switch is Off
Transmission fluid temperature is below 10° C
(50° F) or above 121° C (250° F)
Shift to third not yet completed
Vehicle speed too low for 3-4 shift to occur
Battery temperature below –5° F.

OD skal ikke koble inn før alle disse parametre er oppfylt. Nå når vi har temperaturer på +26 grader i skyggen på Østlandsområdet, så kan det være nok til at en sensor som eventuelt gir feil output, plutselig kommer over den magiske grensen og dermed virker OD. Om OD ikke virker i morgen når ute-temp er rundt 16-17 grader, men virker senere på dagen, så er det et eller annet her.

Temp sensor for batteriet er lettest å komme til og sjekke, løft ut batteriet og da finner du en rund plate i bunnen av batterikassa. Den skal ligge an mot bunnen av batteriet og måler temp direkte på "gulvet" av batteriet. Det er såvidt jeg husker en kontakt under plata med to ledninger. Ta ut plata, koble av kontakt, rens og spray kontakt og se om det hjelper. Skal finne ut om det er noen måte å teste denne på og gi deg tilbakemelding på det. Skal også finne ut det samme om temp sensor på girkassa og poste her når jeg får tid. Nå skal jeg legge meg  ;D

tigermagna:
Har søkt litt i manualene og jeg har følgende råd:

1. Sjekk først battery temperature sensor som beskrevet ovenfor. Den kan lett pelles ut og måles med et ohm-meter, motstanden skal øke dersom du har den i romtemperatur og deretter legger den i fryseren og måler  :) Finner du ingen forskjell i motstand; kjøp ny sensor!

Jeg finner ikke noen nøyaktige måleverdier, men den fungerer slik at det sendes et 5V signal fra PCM gjennom denne sensoren (er en thermistor, motstanden minsker ved økende temperatur) og ladespenningen fra generator styres dermed gjennom denne. Det betyr også at du vil få høyere ladespenning ved kaldere utetemperatur og lavere ladespenning ved høyere utetemperatur. Dette kan du også enkelt kontrollere på voltmeter på instrumentpanelet. På varme dager som vi har nå, så skal ladespenning ligge rundt 13.5-13.8V. Dersom ditt voltmeter viser feks 14.3V eller over, så har du sannsynligvis noe krøll med battery temperature sensor. Følg med på voltmeter og se om spenningen er konstant fra de gangene OD fungerer og de gangene den ikke fungerer.

2. Du skrev i en tidligere post (bytte av dieselpumpe) at du hadde fått feilkode P1725.

P1725
Inductive Aux. Speed Sensor Dynamic Plausibilty
Inductive Aux. Speed Sensor Overspeed Recognition
Inductive Aux Speed Sensor Plausibilty
Inductive Aux. Speed Sensor Static Plausibilty

Dette kan bety at output speed sensor på girkassa er "tvilsom". Den sitter bakerst på venstre side av girkassa og er lett å bytte, koster ikke mange hundrelappene og er bare å skru ut og sette inn en ny. Dersom denne feiler i ny og ne, så vil ikke OD fungere. MEN du burde da også få limp-mode på girkassa og andre feilkoder i tillegg, så er litt usikker på denne. Er feilen temporær og kommer og går, så kan det tenkes at PCM resetter feilkoden av seg selv, og du vil da ikke se kodene annet enn akkurat når det skjer.

Vel verdt å bytte denne uansett tror jeg.

3. Det siste alternativet er å bytte temperatur sensoren i girkassa. Det er en kombinert trykkmåler og temperatursensor og heter GOVERNOR PRESSURE SENSOR. Den sitter på enden av governor body plata og for å få den ut må du ned med bunnpanna på girkassen. Den KAN måles via ledninger på PCM (skal finne ut hvilke) og skal ha en motstand på 1000 ohm ved romtemperatur. Dersom denne feiler og gir beskjed til PCM om for lav temperatur på girolja, kan det tenkes at du vil få indikasjoner som jeg beskrev i svaret mitt ovenfor.

tigermagna:
Måling av motstand på TRANSMISSION TEMPERATURE SENSOR:

Koble fra minus kabel på batteriet.

Åpne sikringsboks i motorrom og finn TRANSMISSION CONTROL RELAY. Napp det ut og finn ut hvilken kontakt som er pin 87. Koble ene ohm-meter ledningen til denne kontakten, den leder ned til girkassa og skal ha en brun ledning. Du må løsne selve sikringsboksen og se på undersiden for å finne ledning om du er i tvil.

Finn midtre boks på PCM (er festet i venstre vegg i motorrom, like ved siden av sikringsboks) og ta av denne kontakten. Finn pin nr 1 på ledningskontakten (skal ha en fiolett ledning) og koble den andre ohm-meter ledningen til denne.

Ved romtemperatur (kald motor og kald girkasse) skal du nå ha ca 1000 ohm. Har du verdier langt over dette, så er sensoren gåen og gir beskjed til PCM om at olja er for kald til å få girkassa i OD.

Lykke til!  8)

findaname:
Litt vanskelig å beskrive min takknemlighet for din fantastisk innsats. Nok å si at jeg spandere så gjerne en øl (eller mange) hvis du bor i nærheten av Asker:)

Jeg har også kommet i kveld til én av dine konklusjonene - om at temperaturen til oljen i girkassen (transmision) er helt avgjørende. F. eks, kjørte jeg til jobben i dag uten å komme opp i OD, men, på veien hjem i, hva, 24 grader, så slå inn OD igjen. Også senere i kveld på småturer i området, var det ikke vanskelig å komme opp i OD. Enten oljetemp. eller batteritemp. Output sensor i transen har jeg allerede byttet ut uten at dét hadde noe effekt.

Som du råder, starter jeg med batterisensoren - NÅ MED DE SAMME:):)

Herlig.  Takk skal du ha.

teerex:
batteritempsensor høres spesiellt ut, er det vanlig på biler for tiden?

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side

Skift til full visning