Skrevet av Emne: Kurrant motorbytte?  (Lest 1263 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Adrian

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Kurrant motorbytte?
« på: Lø.,28,April,2012,23,32 »
Vurderer en kraftigere motor i cherokeen.

2.5 rekkefirer som står i, får man godkjent 4.0 rekkesekser og automat uten videre? Eller må bremser ol oppgraderes? Er det i hele tatt noen som har foretatt et slikt motorbytte tidligere?

Har selvsagt tenkt tanken å kjøpe en bil med sekser, men har som enkelte andre vært dum og blitt glad i akkurat den bilen jeg holder på med, og lagt en del arbeid i den.  ::)

-Adrian
00 Cherokee Sport 2.5 bensin

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Kurrant motorbytte?
« Svar #1 på: Ti.,30,Oktober,2012,12,49 »
Bumper denne litt... Lurer på akkurat det samme selv.

Har en 98 modell med 2,5 bensin. Må da motoren jeg bruker være fra 98 eller nyere? Hva med ledningsnett og slikt?
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Kurrant motorbytte?
« Svar #2 på: Ti.,30,Oktober,2012,15,12 »
Har søknad inne hos bt om ombygging på min MJ. Men har ikke hørt noe enda.

Problemet med et slikt motorbytte er at bt krever normalt dokumentasjon fra importør at et slik motorbytte er greit. Men det var Møller som importerte Jeep frem til i 2000, så tok BOS over frem til i fjor, mens nå er det RSA som er importør. Og jeg har snakket med ansatte både hos Møller (Sulland) og RSA, som begge mente at de ikke kunne hjelpe på min som er fra -86/87.

Går det ikke med søknad direkte til BT blir jeg å kontakte Amcar.
« Siste redigering: Ti.,30,Oktober,2012,15,22 av HardKåre »
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Kurrant motorbytte?
« Svar #3 på: On.,31,Oktober,2012,09,25 »
Flintstone har mange gode råd, men jeg ville søkt BT først med hele dokumenasjsonspakken vedlagt.  Hvorfor?  Fordi det koster endel kroner og arbeide å gjøre et slikt motorbytte og er det usikkerhet rundt dette med endelig godkjenning så kan ikke alle leve så godt med dette, spesielt om det er mer enn en ren hobbybil.  Etter forvaltingsloven har BT en frist på å svare tilbake eller gi et svar tilbake hvorfor de ikke kan svare innen fristen.  Har man først fått et brev fra BT som sier at dette er gode greier så er det lettere å sette i gang arbeidet med liv & lyst.  Bordet fanger for dem også!

Jeg har selv vært i krangel med BT om en ombygging.  Da vi ikke ble enige så sendte BT ut en avskiltningsbegjæring på bilen min som ren hevn.  Etter nesten 3 år måtte de til slutt gi seg (det var helt urimelig det de krevde) og jeg fikk fullt medhold.  Men det er jo ikke allverdens gøy å kjøre rundt med en bil hvor skiltene kan forsvinne når som helst.  Når vi har å gjøre med sånne småkonger så anbefaler altså jeg søknad først.  For nattesøvnens skyld  ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Kurrant motorbytte?
« Svar #4 på: On.,31,Oktober,2012,15,55 »
Det overland skriver, gir meg en ide om et kompromiss mellom pisk og gulrot.

Send inn søknaden om egen dokumentasjon, hvor du i brevet skriver at du anser "Saken som godkjent" dersom BT ikke svarer innen frist i henhold til offentlighetsloven/forvaltningsloven.
Presiser at dersom de nekter deg mulighet for egen dokumentasjon, så må §, hjemmelen i henhold til forskriften oppgies. Du bør som sagt opplyse om at ingen importører kan hjelpe deg. Dette vet de egentlig, da BT i Drammen, sjekket dette vedrørende en TJ som jeg bygger om.

Søknaden må selvsagt sendes rekommandert.

Jeg ville da ha bygd om bilen og kjørt med god samvittighet og håpet på at jeg ble stoppet.

Mens mangellappen skrives ut, så ville jeg tatt fram en kopi av søknaden og spurt mannen hvorfor BT ikke har svart etter fristen ? " Siden svaret ikke er kommet, så er det ok, som det står i søknaden" ?

Mangellappen vil da pålegge deg å vise bilen, noe du må gjøre til slutt uansett. Da vil BT ha et forklaringsproblem, siden du opplyser at saken vil bli ankett ved negativ behandling. Du kan også søke om dispensasjon, da du har handlet i god tro.

Tar de skiltene fra deg, så ligger det mye moro i et brev til tingretten. Men det kan vi belyse der og da.

Egentlig, så er dette motorbyttet ikke et problem, da det er det mest kurrante motorbyttet i historien.

Lurer litt på hvorfor du gidder dette motorbyttet, da nyere cherokeer med 4,0L selges for 5000,- på finn ?

"Den som intet våger intet vinner"
     
   

Du har mange gode poenger her. Men jeg har egentlig ikke fått svar på spørsmålet mitt. Biten med Biltilsynet er greit nok, den tar jeg etterhvert. Spørsmålet mitt er om selve ombyggingen er kurant, i forhold til motorfester, om AX-15 kassa mi passer på 4-literen(vil fortsatt ha manuell), og om jeg må ha en motor og ledningsnett som er nyere enn bilen min, eller om jeg kan bruke en eldre donorbil. Grunnen til at jeg vil bygge om, og ikke kjøpe ny, er at jeg er glad i bilen min :) Og har allerede lagt mye arbied i den, med godkjent heving, skjermbreddere osv.

Har forresten til gode å finne en Cherokee fra 98 eller nyere med 4-liter for 5000 på finn... 50 000 også for den saks skyld. Og i hvertfall ikke med manuell...

Vidar
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Kurrant motorbytte?
« Svar #5 på: On.,31,Oktober,2012,20,22 »
Hehe, my bad:P
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".