Skrevet av Emne: Dr. Bob's Jeephospital  (Lest 16189 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #45 på: To.,10,Januar,2013,09,47 »
Kjøpte kun en D25 framaksling + fikk med en D18 transfer av deg den gangen, resterende tror jeg gikk til en kar som da bodde i nærheten av Ås og som nå er blitt sørlending på sine sine "gamle" dager ;D

Ellers må lægen ile til og si at det har blitt bedrevet vranglære på hospitalet.  Grade 8 bolter på andre siden av Atlanterhavet tilsvarer ikke 8.8 på denne siden.  Grade 5 (tre streker på bolthodet) tilsvarer ca. 8.8, mens grade 8 (6 streker på bolthodet) tilsvarer noe mellom 10.9 og 12.9 styrkeklasse.  Da snakker vi solide bolter.  Viktig å kjenne forskjellen når man skal bruke boltene i viktige konstruksjoner og sammenhenger.

Dr. Bob også alvorlig skremt i går da en grade 5 (altså styrkeklasse 8.8 ) røk før riktig moment var oppnådd.  UNF/UNC bolter begynner å bli sjelden vare og det ser ut som om de fleste seriøse boltleverandører har sluttet å produsere disse p.g.a redusert etterspørsel (selv USA biler kommer med 'metric' nå).  I stedet er det dukket opp UNC/UNF bolter som har sin opprinnelse i et østens land, og ting kan tyde på at antall streker på bolthodet kun er til pynt. 

På gamle Jeep'er er det behov for  mye UNF, så pass på!
« Siste redigering: Fr.,11,Januar,2013,13,33 av overland »
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jon Henning

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 115
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #46 på: Ma.,14,Januar,2013,10,48 »
Det var vel endel av drivverket som havnet hos en som bodde i Drøbak, og betalingen ble det så som så med...  :-[
Jon Henning Kristoffersen

Willys overland sedan delivery 1954.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #47 på: Lø.,19,Januar,2013,11,45 »
Liten oppdatering på hospitalfronten.  Volvo 240 hovedbremsesylinder er nå montert i rammen og for anledningen lakket svart slik at det nesten skal være umulig å få noen detaljer med seg på bildet.  Reservoaret er tatt av og erstattet med to nippler.  Det blir i stedet reservoar oppe på innerskjermen og slanger ned til hovedbremsesylinderen.  Den røde dingsen er en Wilwood ventil som holder litt trykk igjen i bremsesystemet.  Det finnes en tilsvarende for bakbremsene.  Disse er ikke helt ferdige som det andre bildet viser.

Det har vært en diskusjon på hospitalet om uttak til frambremsen skal tas fra primærstempel eller sekundærstempel i hovedbremsesylinder.  Det viser seg at ikke en gang bilfabrikkene er enige om hva som er best, det er forskjell fra merke til merke.  Noen har også forskjellig diameter på primær og sekundærstempel og da gir det seg selv hvor bremserørene skal gå fra.  Volvo 240 har, p.g.a. sitt 2 krets triangelsystem, helt lik primær og sekundær del.  Derfor er det antakelig fritt valg hvordan man velger uttakene.  Doktoren valgte primærstempelet til framhjulene.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #48 på: Ma.,21,Januar,2013,18,53 »
En ny hospitalkveld resulterte i at nyprodusert parallellstag kom på plass sammen med garasjehjulene forran.  Nå kan pasienten snart stå på egne ben igjen.  Noen synes kanskje dekkene var vel fine til å være garasjehjul, men gummien er datert 1990....

Parallellstaget er produsert på bestilling av ATV Manufacturing i junaiten av s.k. DOM rør, vesentlig tykkere gods enn originale styrestag fra Willys.  Venter på en manglende p-ende og da skal stag fra høyre hjul og opp til "bell crank" på plass og styringen er da ferdig ombygd.  Doktoren vurderer en styredemper, men de fleste som er å få kjøpt er laget for biler med servo og har derfor alt for mye motstand.  Noen som har tips om styredemper som fungerer for manuell styring?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #49 på: Fr., 1,Februar,2013,15,35 »
En bokstavlig talt oppløftende kveld i hospitalet.  Motoren løftet på plass, og før kvelden var omme ble mellomakslinger og clutchoverføring innstallert også.

Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Haugeibua

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #50 på: Lø., 2,Februar,2013,16,19 »
Skikkelig kult at du totalrestaurerer en gammel Jeep  ;D

Håper virkelig dette er til inspirasjon for flere, jeg jakter i alle fall på et objekt nå.  Om noen har en gammel CJ 2A, 3A, 3B, M38 stående lengst inne i garasjen, og bilen bare står i veien,  så send meg et PM!

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #51 på: Lø., 2,Februar,2013,16,23 »
Fint at dette fenger.  Håper du finner et gammelt objekt, det skulle stå diverse rundt omkring i låver og skur!

Håper flere følger etter og redder en gammel Jeep fra en dårlig alderdom.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Haugeibua

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #52 på: Sø., 3,Februar,2013,11,05 »
Hvor skaffer du deler fra?  Jeg har forsøkt å finne noen i Norge eller Sverige som selger deler til eldre Jeep, men nyere en kriger (der er jo Depot Moane på plass).  Finnes det noen gode kilder som har det meste på lager?

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #53 på: Sø., 3,Februar,2013,14,33 »
Dette går jo riktig vei, ser veldig bra ut.
Sjekk ut finn kode 39193641 for styredemper, bør passe med litt mods.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #54 på: Sø., 3,Februar,2013,20,43 »
Til Hauge i bua:  Må nok innrømme at det meste blir kjøpt på postordre fra USA.  Prøvde Willys Overland Motor først, men ble mest fornøyd hos Kaiser Willys Auto Supply LLC.  Hos Kaiser Willys går det helt greit så lenge delene har et delenummer fra katalogen.  Enkelte deler har de bare brukte, og da tar det plutselig laaaang tid eller ikke i det hele tatt.  Sånne enkle ting som kobberringer til bremselslanger, koblinger til oljeslanger, bolt til deksel for ventilene m.m. burde jo være enkle ting å få tak i.  Men altså, alt i alt fornøyd med dem.


Til thaugen:  Skal sjekke opp tips med en gang!  Takk for det tipset og lykke til med dine prosjekter.  Kommer nok snart på "inspeksjon"  ;D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Haugeibua

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #55 på: Sø., 3,Februar,2013,22,59 »
Har tidligere handlet litt hos de du nevner i forbindelse med et prosjekt jeg hadde.  Synes der er vel mye "Made in India" og "Made in China" hos de amerikanske leverandørene.  Lite New Old Stock (NOS).  Kjenner du til noen som selger originaldeler?  Ingen ting er som en original Willys dele-eske!

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #56 på: Ma., 4,Februar,2013,11,49 »
Får jo håpe de indiske produsentene tidligere har vært underleverandører til Mahindra&Mahindra, som bygde Jeep på lisens  :D

Neida, det er klart originaldeler i rød/blå/hvit pakning fra fabrikken i Toledo er best.  Men prisene på slike greier begynner å ta seg alvolig opp på eBay, og det tyder vel på at det ikke er så mye igjen av dette der ute.  Noe av det man får fra Omix-Ada, Rudged Ridge og andre fungerer bra, men det er litt ujevn kvalitet alt etter hvor ting er laget.  Er litt skeptisk til kulelager fra China og bladfjærer fra India, men det er mulig skepsisen er helt ubegrunnet.  De er i alle fall like dårlige til å overflatebehandle som amerikanerne.  Et tynt lag lakk rett på stålet ser fint ut i 14 dager.

Gamle delelager fra Jeepimportører i Skandinavia finnes meg bekjent enda.  Tror det var Altyco i Sverige, Midt-Jysk i Danmark og Per Horgen i Norge som satt på dette når importøren ikke ville mer.  Disse lagrene finnes i en eller annen form enda, men er ikke så åpne for "offentligheten" lengere.  Restene av Midt-Jysk heter i dag 4WD Danmark og selger litt enda.  Om det er mulig å få kjøpt noe fra det svenske eller norske delelageret kjennner jeg ikke til.  Mulig noen har info om dette?  Skikkelig fint med litt info her!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Haugeibua

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #57 på: On., 6,Februar,2013,11,22 »
Nå har jeg fått tips om et 3B prosjekt ikke så langt unna, blir nok en kikk i helga.  Hadde vært flott å få et nytt prosjekt i hus, tenkte å være litt grundig slik som deg denne gangen om "prosjektgrunnlaget" er godt nok.  Kanskje det blir egen garasje her på forumet også ;)

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #58 på: Ma.,11,Februar,2013,09,26 »
Litt hospitalsnakk igjen:  Cluchoverføringen på gamle Jeep'er har endel mer igjen å ønske.  Flimsete og upresis er vel en grei betegnelse, i alle fall etter at litt slitasje har gjort sitt inntog i delene.  Dr. Bob hadde bestemt seg å kjøpe inn en forbedret overføring med kjede fra Advance Adapters, men måtte skuffet gi opp det prosjektet da utstyret ikke passer på originalbiler, d.v.s. når original motor/gear er intakt.  En annen ide hadde selvsagt vært å bruke en  cluchwire og fabrikere noen enkle fester for en  wireløsning.  Dr. Bob har tidligere kjørt med et slikt oppsett med Ford Taunus clutchwire i 10 år og vært fornøyd med det.

Litt inspirert av Dowie Soetenga's løsning om å forbedre originaloverføringen for clutch http://blog.kaiserwillys.com/willys-parts-ingenuity
ble det til at noe tilsvarende forsøkes.  Pedaler og annet krimskrams på pedalakslingen ble satt opp med mininal klaringer og kobberringer mellom alle bevegelige deler.  Videre ble overføring benevt nr. 16 på bildet erstattet av nytt stag produsert på hospitalet og lagt ut i snøen for fotografering.  Ferdig montert ser dette flott ut og det blir spennende om det oppfyller forhåpningene om en "følsom" og kontrollerbar clutch.  Bremsepedalen skulle også bli noe bedre av dette.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Dr. Bob's Jeephospital
« Svar #59 på: On.,27,Februar,2013,10,27 »
Dagens oppdatering gjelder karosseri.  Det har vært litt fram og tilbake, men nå blir det altså ny balje, skjermer, baklem og vindusramme i stedet for oppsveising av gammelt Toledo-stål.  Det betyr også at det er et halvtløent CJ3A karosseri for salg til en billig penge for de som tenker skogsbil eller er glad i MIG sveisen sin.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139