Skrevet av Emne: 27Mhz Walkie, eller .........  (Lest 13464 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #15 på: Fr., 4,Mai,2007,08,00 »
www.maritim.no

Der får du en maritim walki antenne. Den er kraftig å god. Har min plassert bak på reservehjulsholdern. Fungerer meget bra.


Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #16 på: Fr., 4,Mai,2007,08,03 »
Sitat
kunne tenke meg en på 1,5 til 2 meter da jeg skal montere denne nede på siden av bilen............!!

Tele & Samband i Asker selger allt du trenger. Jeg kjøpte antenne der på 1,5m og den fikk inn hele Rena når den var riktig innstilt. Koster rundt 300,- mener jeg...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #17 på: Lø., 5,Mai,2007,00,11 »
Snakket med Fredrik i dag,og han ga meg et firmanavn so da var emes.no Så der har jeg bestilt antenne i dag....

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #18 på: Lø., 5,Mai,2007,10,11 »
Også et meget bra firma.  Jeg handlet av dem på telefon, satte inn penger på konto og fyren gikk på bussen (Sørlandsekspressen) og sendte varene med dem.  Kjempeservice.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #19 på: On.,15,August,2007,20,00 »
Med fare for å få skjenn av redaktøren for å være off-topic, så fant jeg en skikkelig oldis på youtube  når jeg lette etter convoy-soundtracket:  (Men det forekommer en Jeep i filmen, så da er det innafor).

Van Nuys Boulevard ! :) Verdens beste plot, osv osv....    Jeg hadde en brødbil på den tida:

http://www.youtube.com/watch?v=Z3MOXwdkJp8
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #20 på: To.,16,August,2007,09,04 »
 ;D ertekråke Simon??? ;D

Hadde ikke du gjort det, så hadde jeg gjort det........
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget wagoneer1990

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 96
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #21 på: To.,16,August,2007,18,31 »
Jeg har også radio, monterte den i cherokeen i sommer, var da på sørlandet med johnny som også hadde radio. utrolig praktisk for å snakke med hverandre når en er på tur/ treff.
Jeg kjøpte radio og antenne i Sverige.
Husk å juster antenna det er viktig når du skal sende.
Justeringen foretas av fagfolk som har det rette instrumentet.
Rune

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #22 på: To.,16,August,2007,18,56 »
Jeg har et slikt instrument, itf noen trenger å låne et.   
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

renegade

  • Gjest
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #23 på: Fr.,17,August,2007,10,50 »
Jeg har et slikt instrument, itf noen trenger å låne et.   

Som forøvrig heter et SWR-meter "Standing Wave Ratio" meter.
Og jeg har også et slikt liggende ett-eller-annet sted...

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #24 på: On.,21,Mai,2008,21,15 »
hmm denne tråden er det lenge siden jeg har sett... artig å lese igjen :D

Alle nede på sørlandet har stort sett cb radio nå.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Rocker

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
  • What The Hell ?
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #25 på: On.,25,Juni,2008,19,18 »
Hei.

Nå har jeg også (strax) fått installert antenne.
Er spent på om jeg hører noe på "lufta"  ;D etterhvert.

Mvh
Rocker
Jeep-fan....nu me ny bil :-D

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #26 på: Ma.,19,Januar,2009,00,09 »
På tide jeg legger inn noe her:-)
For alle som skal handle CB-Raioutstyr anbefaler jeg å sjekke: http://iccom.dk/  Dette er en søt liten butikk i utkanten av Kjøbenhavn som selger balnt anne slikt utstyr. De er hyggelige, vet hva de prater om og sender over alt. Prisene er ikke gale heller.
Forøvlig er jeg en av de som har, siden jeg var liten gutt, hat radioprating i derre utstyret som hobby og jatta med folk over hele værden. Det sier også litt om rekkevidden ved spesielle forhold og riktig utstyr. For mange er og ikke minst har dette vert en stor lidenskap uten at det har hatt noe med biltreff å gjøre i det heletatt. De fleste av disse entusiastene, inkludert meg selv, har hatt dette utsyre hjemme med store 5-6 meters antenner på taket eller i nærmeste tre.(var veldig populært på 80 og 90tallet). Akkurat som vi bygger og mekker på Jeepene våre har det å bygge antenner og "mekke" på radioene vært stort for "oss radioentusiaster". Desverre er dette en dødende hobby. Når jeg skrur på radioen min nå er det, mot flere hundre i oslooråded, bare en knytneve igjen. Dette gjør også at tilgangen på utstyret er dorligere enn for 10-15 år siden. men det finnes noen som selger det i dag i Norge men de har veldig begrenset utvalg og det koster en del. Beste jeg vet om nå er denne lille sjappa i danmark som jeg nevnte over.
Her kunne jeg som entusiast og x-radioamatør sikker skrevet en laaaaaaang avhandling om radiosamband med inviterer heller til å spørre om det er noe dere lurer på i forbindelse med dette. Jeg tror jeg kan svare på det meste og kan jeg ikke det så synes jeg det fremdeles er gøy så jeg vil sikkert gjøre hva jeg kan for å finne det ut.

Uansett mener jeg at CB-Radio er det beste å bruke i bilene!!! og håper vi altid vil fortsette med det. Det er Lisensfritt, har GOOOD rekkevidde og du får masse fint utstyr om man handler rette steder. Selv om vi bruker hovedsakelig kanal 16 så har vi altids 39 andre til rådighet. Det er også mulig å sette på det vi i miljøet kaller en "bestemor" eller "brenner". Dette er en forsterker som forsterker sendesignalet ditt. dette er egentlig ikke lov å bruke men man snakker ikke høyt om det om man har det. Disse fås i foskjellige styrker og som en tommelfingerregel sier vi at 10 ganeg sendeeffekten dobler rekkeviden. 4 watt er det de fleste radioene sender med og er det som er lovlig men man får brennere med flere hundre watt forsterkning. Men det er viktig at du har en antenne som tåler det og at den se riktig swr-tunet ellers ryker utgangen på bernneren ganske fort.
LYKKE TILL TIL ALLE RADIOBRUKERE!!! Hilsen en som er VELDIG glad dette utstyret fremdeles har et bruksområde!!
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #27 på: Sø.,23,Desember,2012,00,41 »
Kan anbefale http://radiosalg.com/
Kjøpte en grei radiopakke med magnetfotantenne der http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=80&products_id=659

Hva skjer om man ikke måler SWR før man begynner å sende?
Jeg monterte antenna bakerst på taket. Det funket iallefall fint, tydeligvis. Jeg fikk svar  :)
Men kanskje bedre å montere den midt på taket ?
« Siste redigering: Sø.,23,Desember,2012,00,56 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #28 på: Sø.,23,Desember,2012,20,07 »
Om man ikke har kontroll på "SWR" kan man grille pølset på anntennen og radioen blir brent,! Har jeg hørt/ lest.
Etter å ha lest litt om det var det en enkel greie å stille inn.
http://www.firestik.com/Meas-SWR.htm
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: 27Mhz Walkie, eller .........
« Svar #29 på: Sø.,23,Desember,2012,21,18 »
Pussig med kun 4 W sendeeffekt, og 2 A sikring.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.