Skrevet av Emne: Grand Cherokee Ltd 3.1 TD - service på Automatkassen  (Lest 1208 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget findaname

• 360 CID
Grand Cherokee Ltd 3.1 TD - service på Automatkassen
« på: To.,22,Mars,2012,20,50 »
Jeg har planer om å skifte ut olje og filter i automatkassen i Påske og har bestillt disse, samt pakning, fra Sarpsborg Motor. I midlertid ser jeg i serviceheften at man skal også justere "bånden". Hva er det? Noen som har gjort jobben?

Utlogget tigermagna

• 304 CID
  • **
Re: Grand Cherokee Ltd 3.1 TD - service på Automatkassen
« Svar #1 på: To.,22,Mars,2012,21,14 »
Har ikke gjort det selv, og det er ikke nødvendigvis en del av "rutinemessig" vedlikehold. Det kan nok være greit å gjøre dette når du først tar ned bunnpanna for å skifte filter.

Kick-down band (fremre bånd) kommer du til uten å ta ned bunnpanna, men det er mulig du trenger et spesielt forlengeradapter og en 5/16 tomme socket. For å få riktig moment trenger du en god momentnøkkel som gir lavt moment (8 NM eller 5 NM med spesialadapter).

Prosedyren finner du her: 

http://www.gianecri.it/WJ/WJ.htm

Velg modell (1999 eller 2000), gå til kapittel 21a (stor fil, tar tid å laste ned), gå til Adjustments og videre til Band Adjustments (se side 109 for 3.1 1999 mod, side 120 for 3.1 2000 mod)

Lykke til  ;)

Utlogget findaname

• 360 CID
« Svar #2 på: To.,22,Mars,2012,21,21 »
Tusen takk for super informasjon. Wow:)

Kanskje litt for komplisert jobb for en hobbymekaniker som meg. Har dog en del verktøy etter å ha eied en XJ ;D

Utlogget tigermagna

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: To.,22,Mars,2012,21,26 »
Hehe, neppe komplisert for en som har skrudd litt Jeep før. Alt går med lange armer, godt lys, noen timer under bilen og litt tålmodighet  ;D

Utlogget findaname

• 360 CID
« Svar #4 på: To.,22,Mars,2012,22,38 »
 :)

Da er jeg oppmuntret til å prøve. Gir tilbakemelding om hvordan det går.  Takk for moralsk støtte

Utlogget findaname

• 360 CID
« Svar #5 på: Ma.,26,Mars,2012,08,51 »
Litt tilbakemelding angående jobben. Det gikk helt greit, takke være en stor plast kasse kjøpt fra IKEA for å ta imot all oljen.
Justeringen av bakrebånden fra innsiden av kassen, var uploblematisk, bortsett fra at min elektronisk torque instrument gikk ikke lengre ned enn til 40nm. Jeg skulle ha 8nm. Måtte bruke magefølelse. Den fremre bånd justeringskrue på utsiden av kassen var umulig å nå uten spesiel verktøy, så har må jeg overlate til Skotvedt.

Oljen, pakningen og filter bestilt fra Sarpsberg Motor var perfekt. Rask levering.

Takk for godt råd. :)