Skrevet av Emne: Anbefaling av hjul, evt hevesett  (Lest 939 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Adrian

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Anbefaling av hjul, evt hevesett
« på: On., 7,Mars,2012,19,20 »
Hei sann godtfolk!

Har kjøpt min første Jeep, etter å ha hatt lyst på en slik siden jeg var 4 år. Endte opp med en 00 xj, etter tross advarsler av venner, familie, broom forumet osv. Angrer ikke! Men til saken..

Bilen er dønn orginal og ser litt puslete ut, og vil ha litt større hjul. Muligens litt heving, om det trengs for å få plass til feks 30".

Hva vil dere anbefale på en smålat 2.5 bensiner xj? Bruksområde er 90% vei, ellers litt skogsvei og enkel utmark, ofte bløtt underlag. 235/75r15 er vurdert, men kunne tenkt meg noe litt større om det er plass til det..? Etter det jeg har lest meg fram til kan det funke med 30x9.5, hvis bilen ikke har "seget" sammen. Blir 31 for stort?  Jeg har 17" fra skjermkant til nav foran og 16.5" bak. Normalt?

Om jeg hadde gått for feks 2" BB(klosser foran sjakler bak) kan jeg skvise på 31 uten problemer da?

-Adrian
00 Cherokee Sport 2.5 bensin

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Anbefaling av hjul, evt hevesett
« Svar #1 på: On., 7,Mars,2012,20,12 »
Gratulerer med Jeep :) Jeg  ville gått for 30" fordi jeg har prøvd litt forskjellige kombinasjoner på dette,Dette er min mening,andre har andre erfaringer som er gode eller dårlige,Først på 98 modellen så hadde jeg 30x9.5 og original fjæring,det fungerte veldig fint med felger som bygde 15 mm mer utover enn originalt.Det eneste jeg måtte gjøre var å shimse 2 mm på endestopperene på styreingen,ellers ville dekkene tatt borti de nedre kontrollarmene.Så var det dags å skifte til nye fjærer da de bak hadde seget endel,Det ble kjøpt OME 45+mm og ei add-a-leaf fjær bak,med disse ble løftet nesten 3" bak og foran ble det ZJ Grand Cherokee V8 fjærer+2"coilspacer så da er det nesten 3" der også.Okay,da ble det kjøpt 31" og andre felger med enda mindre backspace(bygger mer ut).Ser helt riktig ut,men med litt aktiv kjøring i ulendt terreng så subber det endel i bakre hjulhusene.Dekkene er jo bredere  så jeg byttet felger for å slippe at dekkene kom borti bladfjærene.
En annen sak er at så store dekk som 31" på en bil med 2.5 bensinmotor, blir veldig treg og tørst,merket stor forskjell på min dieselbil som forsåvidt har et bra dreiemoment ble endel tregere med 31" ifht.30",Nå kjører jeg på 235/75-15 på Jeep ZJ felger,går rimeligere og er relativt sprek,så de største hjula får jeg skru over når det blir noe kjøretreff rundt om..
Så min konklusjon er 2" heving som du beskriver og max 30",det kan du ha mye moro med ;)
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Adrian

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 59
Re: Anbefaling av hjul, evt hevesett
« Svar #2 på: On., 7,Mars,2012,22,47 »
Ook, da blir det 30", riktignok på org Jeep alu og 2" løft, og se hvordan det blir. Driver og bytter bremser på den nå så jeg er heelt sikker på at ting er trygt før jeg bestiller større gummi.  ;)

Takk til xjrebel, for utfyllende svar med viktig og relevant info.

-Adrian
00 Cherokee Sport 2.5 bensin