Skrevet av Emne: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited  (Lest 25997 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RubiconX

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 114
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #90 på: Lø.,31,Mars,2012,17,09 »
Vi snakker mye forbi hverandre her. Jeg reagerte på at du sier en JK ikke er god i 4H på glatt vei/løst underlag og det holder jeg veldig fast på at den er etter nesten 2 års allsidig bruk. Jeg har overhodet ikke snakket om låsing av hjul og fordeler mellom 4H/2H og bremsing, annet enn at jeg kan fortelle alle her inne at du ikke får til å låse hjulene på en JKU-R hverken i 2H eller 4H. Det er ikke noe tema med denne bilen, den funker helt fint og er stabil på asfalt i 2H og på løst underlag i 4H.

Alt du skriver om bremsing og låste hjul med åpen/lukket senterdiff er selvfølgeligheter og ingen kan være uenig i det. Jeg derimot, er uenig i din uttalse øverst på side 7 om at man ikke burde bruke en JK i 4H med høy fart på glatt føre. Jeg mener til og med at jeg fant i instruksjonsboken at man ikke skulle engasjere 4H i hastigheter over 80 eller var det 100km/t. Hva sier det deg = at 4H er ment for landeveistempo. Fra amerikanske forum kan man stadig vekk lese at de praktiserer 4H på highwayen i 60-80mph når det regner. Dette er ikke noe jeg ville ha gjort pga dekkslitasjen som er ille nok fra før på bakhjulene.

Det forstillingen til JKène ikke er spesielt glade i, er store tverrgående dumper i sving i hastigheter over ca 70km/t. Derfor solgte jeg min tilslutt og har et enklere liv med min nåværende Cherokee. Mulig Sporten med DANA 30 i fronten er bedre på dette, men min utviklet helt psyke tendenser til death-wobble uten at merkeverksted klarte å finne noe galt.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #91 på: Lø.,31,Mars,2012,20,55 »
Er igrunn enig med Flintstone,som tidligere nevnt så har jeg en XJ med part-time og en med full-time,ingen som helst tvil om at det er langt å foretrekke er system som tillater forskjellig hastighet på hjula,i 4 L er det ikke så viktig,da er bare det at det skal ta seg fram stort sett som gjelder og som regel er det glatt eller løst underlag så da bryter det ikke allverden i drivlinja.Så det smarteste jeg kan gjøre er vel å la de bilene jeg har  bytte transferkasse,da den mest brukte går nesten bare på veien.mens den andre er mest på skautur,skulle gjerne vært mer nedgira den part-time kassa,er det noen rimelige alternativer som er bolt-on?
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget RubiconX

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 114
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #92 på: Sø., 1,April,2012,08,34 »
Jeg mener og JK skulle hatt NP242 kassa, men med lavere utveksling a la Rubiconen jeg hadde.

Det mest irriterende med JKU-R`n var på våren når det var flekkvis bart og flekkvis snøføre å da måtte engasjere 4H på landeveien for å opprettholde stabiliteten på de hvite områdene og ta den over i 2H når det ble svart igjen. Spesielt viktig med slep. Det var et par ganger når jeg i godt driv kjente bakhjulene tok løs i 2H og selv om ESP`n reddet situasjonen lett, er det ingen god følelse med uforutsette sladder. Akselavstanden berger selvsagt og bilen endel.

Alt i alt er jeg milevis mer fornøyd med bilen jeg nå har som koster 7-8% av det jeg gav for Rubiconen, selv om den mangler ABS, ESP, har dårligere seter, bruker 2 liter på mila og ikke har AC.

Det folk skal være obs på er at DANA 44 i front kan gi særeles ubehagelige opplevelser pga vekta på akslingen. Jeg håper og tror Sportene med DANA 30 er enklere i så måte. I tillegg er det en svært kompromissløs bil på godt og vondt. Men den kan absolutt brukes som langtursbil og ungene elsket og savner den.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #93 på: Sø., 1,April,2012,08,41 »
Takk !

Kostbart alternativ? http://www.4x4wire.com/jeep/tech/xfer/tera4_1/

Litt usikker på hva du mener med kostbart....? Bil til en halv million +++ og en veldig god oppgradering til 5000,-. Sett i forhold så snakker vi vel ikke prosent engang. At den skulle hatt det som standard ( sammen med full time 4H ) er en annen side av saken!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #94 på: Sø., 1,April,2012,20,37 »
Hei Stein !

Spørsmålet var vel for oppgraderingen av XJ ?


Joda, men den kostet jo en halv mill en gang den og...... Tenkte dog mest på de som handlet JK sport.

Ekstra lav lavserie er undervurdert. Dog har den ingen nytte i myr hvor du trenger fart på hjula!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!