Skrevet av Emne: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited  (Lest 25941 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« på: Fr.,24,Februar,2012,18,16 »
Heisan folkens :)

Prøvekjører i skrivende stund en Jeep Wrangler Unlimited 2012mod. og lurer litt på hvordan feilstatistikken er på disse og om dette er gode biler med tanke på kvalitet?
Må si selve bilen imponerte meg og jeg ble litt "forelsket". Er det noe jeg bør være oppmerksom på?

Hvis jeg går for en slik bil, så vurderer jeg manuell gir. (Ja, du får 2012mod. med manuell gir) og da sparer jeg sammtidig hele 40.000,- ifg. forhandler.
Det jeg derimot lurer på er om det kanskje kan blir for slitsomt med manuell gir på denne med tanke på at setet er såpass langt frem (grunnet skillebeggen)?

Men automat går det strålende, men merker at bremsepedalen kunne vert litt lenger unna, og derfor så lurer jeg på det med clutchpedalen og hvordan denne er plassert.

Setter stor pris på litt raskt svar fra dere tilhengere :)

Utlogget Jippei

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 91
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #1 på: Fr.,24,Februar,2012,20,20 »
KJØP !!

Jeg har kjørt 2001 XJ i 6 år nå og er kjempefornøyd (bortsett fra skifte av 2 topper). Slikt blir man Jeep mann av!

Jeg har prøvekjørt 2012 JK noen ganger nå, og er helt hekta. Jeg har gjort avtale med forhandler og får min sorte Sahara m/automat litt utpå sommeren.

Wrangler Unlimited har nok sine sider, som vindstøy i hastigheter, ikke det beste 4x4 systemet for kjøring på vanlig veg, osv...

Men jeg elsker den og skal ha en!!

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #2 på: Fr.,24,Februar,2012,20,59 »
Hei, og takk for svar! :)

Jeg er heeeelt uerfaren når det gjelder Jeep, og noen mekanikler er jeg absolutt ikke, hehe.

Men jeg har ett par spørsmål til deg:

1. Hvorfor har du røket to topper? Tåler dem ikke så mye?
2. Hva mener du med at 4x4 systemet på Unlimited ikke er beregnet på vei?
3. Hva er forskjellen på Rubicon/Sahara etc. og får man Unlimited med slike versjoner?
4. Hva heter den best utstyrte Unlimited-modellen (som man får tak i fra norsk forhandler)?

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #3 på: Fr.,24,Februar,2012,21,37 »
1. Gamle 2.5 diesel i xj synes topper er nam nam og spiser de mer enn gjerne  :)
2. Fordi Jeep "the original" i 2012 faktisk klarer kunststykket å levere deg en bakhjulstrekker hvor du til nød kan koble inn alle fire hvis du kjører på løst underlag.
3. Rubicon har full time 4wd++. Har du penga så løp og kjøp  8)

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #4 på: Fr.,24,Februar,2012,22,03 »
1. Okay :)
3. Er Rubicon den mest vellutstyrte? Hva med Sahara og Artic?

Har lest den brosjyren flere ganger, men jeg får liksom ikke noe inntrykk av at den ene er noe "bedre" enn den andre. Bare litt forskjellige løsninger...

Jeg kjører i skrivende stund en demobil (Jepp Wrangler Unlimited 2.8 200HK'er) (usikker på hva slags modellvariant det er) og jeg har følgende spørsmål:

1. Har prøvd å dra spaken helt til meg for å koble inn lavserie, men kan ikke høre noen forskjell på turtall etc. Den drar akkurat som om den skulle stått på vanslig 4x4. Hvorfor det?

Beklager dumme spørsmål, men er heeelt grønn når det gjelder 4x4 systemer og offroad kjøring :)

Chryslercrap

  • Gjest
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #5 på: Fr.,24,Februar,2012,22,33 »

1. Har prøvd å dra spaken helt til meg for å koble inn lavserie, men kan ikke høre noen forskjell på turtall etc. Den drar akkurat som om den skulle stått på vanslig 4x4. Hvorfor det?


Det står vel prosedyre for bruk av lavserie en plass i bilen, klistremerke på solskjermen e.l.
Sett gearvelger i N (hvis det er automat) så skal den vel gå å få ned i lavserie vil jeg tro..

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #6 på: Fr.,24,Februar,2012,22,54 »
Joda, jeg setter gearvelgeren i "N" og får dratt spaken helt til meg der det står lavserie, men kjenner ikke noe forskjell på motoren eller bilen generelt i det hele tatt...

Fant nettopp ut at prøvebilen jeg kjører er en "Sahara"...

Utlogget Buhund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 132
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #7 på: Lø.,25,Februar,2012,10,27 »
Så på en ny en hos forhandler og skvatt over manglende rustbeskyttelse. Helt tørr under ! Ville ikke kjørt en meter i saltsørpa uten en grundig understellsbehandling, også inne i ramma.
XJ 4,7L stroker

Utlogget eivind_m

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 135
  • Moss
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #8 på: Lø.,25,Februar,2012,13,11 »

Rubicon har ikke fulltime, men rock rack som også er part time/command track.

Det har du helt rett i - my bad  :-\ 

Mvh
Eivind

07 XH Crd ltd |2" OME |SteelArmadillo rock sliders |OEM skid plates |QDII |265/70-17 Geolandar MT | Hanson 30mm spacere |Plasti dip'a hjul |Kiwi Plx OBD & Torque |Pie aux in | Rugged Ridge matter |Yakima sykkeholdere i lasterommet

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #9 på: Lø.,25,Februar,2012,15,26 »
I følge forhandleren jeg snakket med nettopp Var Rubicon og Sahara helt like bortsett fra at Rubicon har litt bredere skjermer av plast og litt  andre jul beregnet for mer offroad. Rubicon kan man dog ikke få med skinnseter.

Han sa at 4x4 systemet var identisk.
Her snakker vi om 2012modeller som er nye i dag.

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #10 på: Lø.,25,Februar,2012,16,28 »
Dette viser åter igjen att selgere for Jeep ikke vet vad di selger!!

Sport/Sahara/Arctic:
Commandtrack 241 - 2,72:1
Dana 30 front - åpen
Dana 44 bak - Limited slip

Rubicon:
elektroniskt urkopplingsbart stabilisator stag.
Rocktrack 241 - 4:1
Dana 44 front - 100% sperre
Dana 44 - bak - 100% sperre

Så ja, en veldigt stor forskjell på drivlinen!
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #11 på: Lø.,25,Februar,2012,18,23 »
Hva betyr 2.72:1 vs. 4:1 ?
Å hvordan vil jeg oppleve denne forskjellen i praksis?

Vil gjerne ha det inn med teskje, for jeg er helt grønn på dette, hehe.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #12 på: Lø.,25,Februar,2012,18,42 »
Det betyr utvekslinga i lavgir, dvs hvor mange rotasjoner utgående aksler fra fordelingskassa roterer pr 1 rotasjon for inngående aksel.  Jo høyere tall, desto saktere går bilen på lavgir, og saktere er stort sett bedre.   I høygir er forholdet 1-1.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Bjerknez

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #13 på: Lø.,25,Februar,2012,19,45 »
Tusen takk for svar :)

Men hva vil dette bety for meg i praksis? (Se under)

Sitat
Dana 30 front - åpen
Dana 44 bak - Limited slip

 VS

Sitat
Dana 44 front - 100% sperre
Dana 44 - bak - 100% sperre

Jeg kan gjerne gå for Rubicon jeg, hvis det er "best", men vil som sagt vite litt mer om hva disse betydningene vil si for meg i praksis...

Husk at det er Wrangler Unlimited varebil jeg er ute etter, i tillfelle dette har noe å si :)

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: 2012 mod. Jeep Wrangler Unlimited
« Svar #14 på: Sø.,26,Februar,2012,01,12 »
Det betyr at Dana 44 er en mye bedre og sterkere aksel enn Dana 30, så den går ikke så lett i stykker.

Limited slip betyr at du får litt hjelpl til å ikke spinne men skikkelige sperrer sørger for at IKKE spinner.    Det har nesten alt å si i terrenget.  Rubicon har manuelle luftsperrer, dvs at du kan styre dem med 2 brytere på dashboardet og ha fulll kontroll.  Det er gull verdt.

Disse tingene  er det folk ofte bruker mest penger på å fikse, bortsett fra dekk.   Det koster fra 10-30.000 å fikse en vanlig Jeep slik at den får disse tingene som Rubicon har som standard.

Rubicon er en MYE bedre bil.  

I tillegg har Rubicon noe annet som vel ikke er nevnt., og det er elektrisk frikopling av stabstaget. Det betyr at du får dramatisk mer fleks mellom akslene, slik at du kan kjøre over mye større ujevnheter.   Den greie er verdt nesten en hel sperre alene.
« Siste redigering: Sø.,26,Februar,2012,01,16 av simon »
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)