Skrevet av Emne: Transfer på zj!?  (Lest 2153 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Transfer på zj!?
« på: Ti.,14,Februar,2012,23,04 »
Jeg vurderer å kjøpe meg en zj, men jeg vil ikke ha np249 transfer....
Kunne man velge hva slags transfer man ville ha på disse bilene da de var nye?
Er det noe annet enn ved girspaken man kan se hvilken transfer som står i bilen?

mvh Atle
1996 Jeep ZJ

Utlogget JEG67

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 93
Re: Transfer på zj!?
« Svar #1 på: On.,15,Februar,2012,00,22 »
Skiftindikatoren på håndtaket til venstre for girspaken viser hvilken transferkasse som står i bilen. Noe annet en 249 (Quadra-Trac) transfer på ZJ i Norge er sjeldent. Har sett ZJ med 242 til salgs på finn.no, men tror ikke det ligger noen der nå. Det var mulig å kjøpe ZJ ny med 242 (Selec-Trac). Overhalte 242 kasser kan kjøpes fra USA: http://www.transfercase.com/?cat=jeep

Hadde planer om å gjøre dette på min ZJ. Fikk pristilbud på 242 fra firmaet i linken på 930 USD inkl frakt i USA. Vanligvis leverer en da inn transferkassen en bytter ut, men ved salg til Norge var ikke det aktuelt. Dette er et komplett sett med overføringer og nytt deksel til velgerspaken inne i bilen.

Endte med å overhalingssett på 249 transfer og lever godt med det.
PT uten Jeep, men fortsatt klubbmedlem

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Transfer på zj!?
« Svar #2 på: On.,15,Februar,2012,07,26 »
Jeg tror.....

...at på 93-95 Laredeo med R6 som ble tatt inn av importør var 242 kasse standard, V8 Limited kom med 249.
96 - 98 ble det vel tatt inn bare Limited utgaver med 249 kasse uansett om du kjøpte R6 eller V8.
Det er tatt inn biler av andre importører og private med andre konfigurasjoner. Vet f.eks om minst 2 ZJ V8 Laredo med 242 kasse.
Hvis du bare skal kjøre på vei er 249 kassa meget bra.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Re: Transfer på zj!?
« Svar #3 på: On.,15,Februar,2012,09,55 »
Takk for svar, bilen skal jo brukes daglig men man havner jo fort vekk ut i terrenget en tur..... ;D
Hvordan er erfaringene med 249 og terrrengkjøring da?

Jeg har en xj også med 242 kasse og synes jo det funker bra, liker at det er full time 4wd på den!

mvh Atle
1996 Jeep ZJ

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Transfer på zj!?
« Svar #4 på: On.,15,Februar,2012,14,00 »
Jeg tror ikke 93-95 modellene av 249 har "low-lock"(låst senterdiff i lavserie).
Det er klart en ulempe.
Jeg har ikke kjørt Jeep i terrenget med "slike moderne greier" så jeg skal ikke uttale meg om det
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Transfer på zj!?
« Svar #5 på: On.,15,Februar,2012,18,01 »
249 i 2. gen med lock på lavserien er da genial til offroadkjøring (i Low Lock vel og merke)... mens den åpene VC'en på vanlig høy-serie funker utmerket på veien og til kona.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Re: Transfer på zj!?
« Svar #6 på: On.,15,Februar,2012,21,17 »
249 i 2. gen med lock på lavserien er da genial til offroadkjøring (i Low Lock vel og merke)... mens den åpene VC'en på vanlig høy-serie funker utmerket på veien og til kona.

Ok, neste spørsmål blir da hvordan man vet om det er 1. eller 2. gen. 249 i bilen?

For låst senterdiff er jo bare nødvendig i lavserie for min del..

Takk for all hjelp ihvertfall!

Wkikpedia sier: 1993-1995 NP249 transfer cases used the viscous coupler to transfer power in both high and low ranges.
 
1996-1998 NV249 transfer cases had a low-lock capability, meaning a hard gear transferred power in 4LO (front and rear drive shafts are locked at same speed in low range).

Da er jo den saken biff, zj '96 el. nyere....
« Siste redigering: On.,15,Februar,2012,21,40 av A-Ball »
1996 Jeep ZJ

Utlogget Truls Clausen Waage

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Re: Transfer på zj!?
« Svar #7 på: To.,16,Februar,2012,13,36 »
Til informasjon så har jeg en ZJ 98 med 242 (Selec-Trac), men denne er importert i fra USA  :)
1998 Grand Cherokee | 4.0 | Selec-Trac | Infinity Audio

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Re: Transfer på zj!?
« Svar #8 på: To.,16,Februar,2012,13,49 »
Til informasjon så har jeg en ZJ 98 med 242 (Selec-Trac), men denne er importert i fra USA  :)

Til salgs? 8)
1996 Jeep ZJ

Utlogget Truls Clausen Waage

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Re: Transfer på zj!?
« Svar #9 på: Fr.,17,Februar,2012,08,51 »
Desverre ikke... Hehe  :)

Skal sandblåses og rustbeskyttes til våren, slik at jeg kan ha den i mange år!
1998 Grand Cherokee | 4.0 | Selec-Trac | Infinity Audio

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Re: Transfer på zj!?
« Svar #10 på: Ti.,21,Februar,2012,20,04 »
Og man lurer enda på bil.... ???
Kan bygge om disse tidlige 249 kassene til låst diff i lavserie?
Ved å bruke deler fra `96--> transfer.....
1996 Jeep ZJ

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Transfer på zj!?
« Svar #11 på: Ti.,21,Februar,2012,23,47 »
Og man lurer enda på bil.... ???
Kan bygge om disse tidlige 249 kassene til låst diff i lavserie?
Ved å bruke deler fra `96--> transfer.....

Vil tro du må bytte hele transfer til den nye typen tenker jeg...og da kommer det inn litt forskjeller på drivakselen framover...de eldre 249'ene har vel ikke CV-ledd som 96+ modellene har.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm