Skrevet av Emne: Varmeapparat WJ  (Lest 2403 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget glommen

• 258 CID
  • *
Varmeapparat WJ
« på: On.,11,Januar,2012,21,51 »
Vil bare komme med et tips i denne saken....
Min WJ var meget kald inne i kupeen, så jeg bygget inn sirkulasjonspumpe, og monterte inn ekstra varmeapparatregister som flere har gjort her. Lagde også dette med kran som ble styrt fra kupeen.
Men noe stemte ikke, det originale varmeapp. kjølte ned luften i et varmt lokale...i posisjon blås opp mot ruta Dette begynte den med i høst. Har kjørt med dette registeret i fjor også. Da var den ikke slik.
Begynte da å forske litt på dette....og det viser deg at det er en feil i styremodulen til v.app som gjør at det vil virke dårligere og dårligere over tid...så du vil ikke merke at det plutselig blåser kaldt.
Har fått dette også gjennom teknisk support på Jeep, at dette stemmer.
I følge dem, har det blitt byttet mange varmeapp. register unødig pga dette...
Skiftet da til et brukt panel. Og bilen er ikke til å kjenne igjen!! Har aldri vært så varm inne i kupeen.
Så nå kjører jeg med lukket xtra-register, og holder fin temp i de hittil -15gr.
Kommer ikke opp feilkoder i displayet hvis du kjører selvdiagnose på panelet.
Så er ikke sikkert at disse bilene har så dårlig varmeapparat, eller at de tror blend-doors(spjeldene) som er defekt, men mange av de kjører med defekte styrepaneler. Kikket på delenumrene på dette, og et er sikkert borti 10 overganger...så noe har nok vært videreutviklet...
MEN de er DYRE nye, koster over 9000,- på Jeep. Så et brukt er nok kanskje å vurdere...
Eneste som jeg merket, var at vi kom ikke inn på styrepanelet med Jeep-testeren.
Som sagt...bare et tips i denne saken...og kanskje noe å sjekke for flere av de med slike problem :)

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
Re: Varmeapparat WJ
« Svar #1 på: To.,12,Januar,2012,02,53 »
Dette gjelder vel bare limited med automatisk klima?
Men vi med laredo har heller ikke kjempegode varmeapparat.. sånn til vanlig. Ble bedre med 88 graders termostat da.. men vet ikke om det er bra i lengden. dessuten må man jo skifte på våren og høsten til 82 eller 80 graders ellers går termostatvifta hele tia.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ambu

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: To.,12,Januar,2012,14,44 »
Glommen, dette var meget interessant!
Min 2001 WJ 4.7 Limited med automatisk klimaanlegg har også begynt å kjøle når det er varmt ute, selv om AC er slått av. Dette har jeg vært usikker på om er riktig oppførsel. Jeg har imidlertid aldri hatt problemer med nok varme. Hva mener du med "panelet"? - selve instrumentpanelet til varmeapparatet?

Ellers - I de 6 årene jeg har hatt bilen, ser jeg at AC pumpa driver å kobler inn og ut med jevne mellorom, uansett om AC er slått av. Er dette riktig oppførsel?
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #3 på: To.,12,Januar,2012,17,25 »
Ellers - I de 6 årene jeg har hatt bilen, ser jeg at AC pumpa driver å kobler inn og ut med jevne mellorom, uansett om AC er slått av. Er dette riktig oppførsel?

Selv på min gamle ZJ uten klima brukes AC pumpa og AC-registeret uten AC aktivert. Den brukes automatisk når defroster'n er aktivert...selv om jeg ikke har på AC. Som regel står jo varme på beina og ruta hos meg, ergo AC aktivert.
Kan være dette du opplever.
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget glommen

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: To.,12,Januar,2012,18,15 »
Er riktig at den kobler ut og inn. Dette styrer den selv. Men det første jeg merket var at ac-lampa begynte å lyse når jeg satte luft opp på vindu i sommer...det blåste iskaldt, selv om tempen ble skrudd opp. Det var da jeg tok en test med org. tester og ikke kom inn på styre/kontrollpanelet. Holdt jo på å fryse ihjel på ferietur i sommer...hehe....var vel ikke riktig så ille, men var unormalt kaldt i kupeen selv om jeg skrudde temp opp og opp.
Men ac-rørene skal ikke være kalde når det er f.eks 0 rader ute. Dette kan du kjenne enkelt på i motorrommet. Ac-rørene mine var kalde om jeg skrudde på +27gr og det var 5 grader ute. Ikkje braaa..
Som sagt, å bytte panelet hjalp meg og min bil. Så bare en pekepinn på at det ikke behøver å være de fryktede spjeldene. Dette gjelder limited ja...
Er ikke bare at ac-skrur seg på og kjøler, men panelet sender nok feil temp eller no slik at det ikke skuffer på varme vinterstid heller....altså også kald vintertid

Utlogget glommen

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: To.,12,Januar,2012,18,19 »
Jo glemte...kjørte med 92gr termostat og skiftet til org på 82 gr på sommeren. Dette gjorde mye også på temperaturen. :)

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #6 på: To.,12,Januar,2012,18,24 »
92 grader? er det bensin du har da?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #7 på: To.,12,Januar,2012,22,00 »
Vil bare komme med et tips i denne saken....
Min WJ var meget kald inne i kupeen, så jeg bygget inn sirkulasjonspumpe, og monterte inn ekstra varmeapparatregister som flere har gjort her. Lagde også dette med kran som ble styrt fra kupeen.
Men noe stemte ikke, det originale varmeapp. kjølte ned luften i et varmt lokale...i posisjon blås opp mot ruta Dette begynte den med i høst. Har kjørt med dette registeret i fjor også. Da var den ikke slik.
Begynte da å forske litt på dette....og det viser deg at det er en feil i styremodulen til v.app som gjør at det vil virke dårligere og dårligere over tid...så du vil ikke merke at det plutselig blåser kaldt.
Har fått dette også gjennom teknisk support på Jeep, at dette stemmer.
I følge dem, har det blitt byttet mange varmeapp. register unødig pga dette...
Skiftet da til et brukt panel. Og bilen er ikke til å kjenne igjen!! Har aldri vært så varm inne i kupeen.
Så nå kjører jeg med lukket xtra-register, og holder fin temp i de hittil -15gr.
Kommer ikke opp feilkoder i displayet hvis du kjører selvdiagnose på panelet.
Så er ikke sikkert at disse bilene har så dårlig varmeapparat, eller at de tror blend-doors(spjeldene) som er defekt, men mange av de kjører med defekte styrepaneler. Kikket på delenumrene på dette, og et er sikkert borti 10 overganger...så noe har nok vært videreutviklet...
MEN de er DYRE nye, koster over 9000,- på Jeep. Så et brukt er nok kanskje å vurdere...
Eneste som jeg merket, var at vi kom ikke inn på styrepanelet med Jeep-testeren.
Som sagt...bare et tips i denne saken...og kanskje noe å sjekke for flere av de med slike problem :)

Her er en som har kjøpt ny modul til kr 4500, i Norge..http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,8453.0.html  forhandlerne står tydeligvis veldig fritt til å prissette deler etter eget behov??