Skrevet av Emne: Arctic truck  (Lest 3376 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget tomed13

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Arctic truck
« på: Ti.,10,Januar,2012,21,07 »
www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32375420
Hvordan få De lov å sette på 35"-38" dekk? Hvis De få lov , har vi lov,Kan BT nekte oss ???

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Arctic truck
« Svar #1 på: Ti.,10,Januar,2012,22,34 »
De forsterker bremser og forskjellig trodde jeg. Hvis ikke blir jo en bil med så store hjul ubrukelig å kjøre.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Arctic truck
« Svar #2 på: Ti.,10,Januar,2012,23,21 »
Venter på typegodkjenning ::). Dvs. At de som oss må vente, samt bruke masse penger for å få ting godkjent.  :P

Det er mye som er mulig å få godkjenne, men da må man minst ha en bil som er helt lik, med ønsket hjulstørelse og utstyr som feks TUV i Tyskland kan teste til den blir vrak.
Så har man råd til å offere en bil eller to på testing. Og TUV er fornøyd med resultatet kan man jo kanskje få hjula godkjent. Kan jo være lurt å ha en jurist i bakhånd som kan tolke jussen riktig, og.
Hvis jeg har forstått det riktig er det mye som er mulig, men det kan koste mange hundre tusen samt at man må ha mye tolmodighet, kan vel ta år. (snakker her om ting som ikke allerede har TUV papirer)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
Re: Arctic truck
« Svar #3 på: On.,11,Januar,2012,09,11 »
Jeg har hørt rykter om at Artic Trucks har fått sin godkjenning...
Jeep Wrangler JK-09

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Arctic truck
« Svar #4 på: On.,11,Januar,2012,11,12 »
Ingen ting er bedre en at hvertfall noen får det til :)
Da blir det kanskje lettere for oss dødelige å følge etter med å få ting godkjent.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Arctic truck
« Svar #5 på: To.,12,Januar,2012,09,31 »
Spørsmålet til tomed13 er veldig relevant!  Hvorfor får Artic Trucks og Exteme 4x4 lov til å sette på store hjul på biler uten fabrikantens godkjenning?  Det skal være likhet for loven i Norge, men det er det så langt i fra!  Bilene fra begge disse leverandørene har endret "roll-over center", noe som det har vært fokusert mye på vedr. unnamanøver.  De fleste må nøye seg med max 5% endret rulleomkrets på hjulene mens noen få kan "bade" i 50%.  Ikke rettferdig!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Arctic truck
« Svar #6 på: To.,12,Januar,2012,10,28 »
Artic Truck sender bilene sine til testlab ala TUV, slik at de får typegodkjenning på bilen med ombyggingen. Deretter vises bilen mot denne typegodkjenningen.

ALLE kan i utgangspunktet gjøre dette, men det er langt i fra gratis...
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Re: Arctic truck
« Svar #7 på: To.,12,Januar,2012,11,48 »
Spørsmålet til tomed13 er veldig relevant!  Hvorfor får Artic Trucks og Exteme 4x4 lov til å sette på store hjul på biler uten fabrikantens godkjenning?  Det skal være likhet for loven i Norge, men det er det så langt i fra!  Bilene fra begge disse leverandørene har endret "roll-over center", noe som det har vært fokusert mye på vedr. unnamanøver.  De fleste må nøye seg med max 5% endret rulleomkrets på hjulene mens noen få kan "bade" i 50%.  Ikke rettferdig!

Riktig observert Hans Kristian. Vet du offseten AT bruker på Toyotaene sine? Vet du hvilken retning endringen av "roll-over center" går på disse bilene?
De kommer faktisk bedre ut i tester enn originalbilene.

Bilene fra AT testes og bygges deretter helt i henhold til testdokumentene hver gang.
Dette sammen med erklæring fra importør som representant for fabrikanten er nåløyet de må gjennom for hver modell de skal bygge.
Det sier seg selv at det skal til et visst volum før de kan satse på en ombygging.
Toyota Hilux har vært testet på 38" hjul og Jeepen er i test i disse dager.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Arctic truck
« Svar #8 på: To.,12,Januar,2012,13,29 »
Hvorfor skal AT investere 100000 vis av kroner på å få typegodkjenning slik at de skal få det godkjent, mens jeg skal få det gratis, bare fordi DE fikk det, og jeg ikke gidder bruke årslønna mi på det, er vel ikke rettferdig det heller...
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Arctic truck
« Svar #9 på: To.,12,Januar,2012,16,51 »
Det er FINT at AT får godkjent sine biler. Det er fint at mange av oss har fått godkjent sine biler. Det er trist at noen ikke har fått godkjent biler. 
Men vi må passe på at vi ikke prøver å få AT til å miste godkjenning, men bare prøve å få flere godkjenninger.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Arctic truck
« Svar #10 på: To.,12,Januar,2012,22,41 »
Jeg syntes også at det er fint :), fordi da kan jeg heller kjøpe en bil av de ferdig Rigga og regga. I steden for å kjøpe en JK orginal og så bruke masse penger og mye tid på få den godkjent.

Men verden har jo aldring vært rettferdig :'( ,  verken har jeg råd eller en samboer som ville gitt meg "lov" til å kjøpe meg en bil til, nå  ;D
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: Arctic truck
« Svar #11 på: Fr.,13,Januar,2012,15,44 »
Uansett hva man mener om saken, med godkjenning / rettferdighet etter loven...
Meld dere inn i AMCAR!

AMCAR organisasjonen driver sammen med andre aktører et forsøk på å stable på beina en mulighet for bl.a å godkjenne "selvbygg".
De er også kanskje det viktigste talerør på vegne av bilhobbyen vi har her i Norge. Utenom JCN  ;)
Uansett om man har Amcar eller annen redskap mener jeg at: sammen blir alle sterkere!
Som enkeltperson er man veldig liten i "systemet", derfor mener jeg at å støtte de som engasjerer seg for "Saken" er en selvfølge!
Logg dere inn på www.amcar.no og sjekk ut hva de holder på med akkurat nå jfr. kjøretøyombygging!

Ofte ser jeg enkeltutspill som går ganske langt i å "idiotforklare" situasjonen.
Vet ikke om det er særlig konstruktivt..."noen" kan jo være på "nettet" for å se hva som diskuteres i forskjellige fora...
Da får de informasjon om et ganske splittet "hobbymiljø", slik jeg ser det...

Når det gjelder AT og andre leverandører av ombyggde kjøretøy, de vil vel ha en rimelig oversikt over myndighetenes regelverk.
De som tror at vi som enkeltpersoner kan bruke Deres arbeid som "walkover" i en diskusjon med "Tilsynet" er vel mer enn opimister...
Fokuset hos myndighetene er ganske sikkert på kjøretøysikkerhet og skattelegging av kjøretøy, spesiellt det siste.
Finansdepartementet er vel overordnet f.eks. Samferdselsdept. vil jeg tro.

Janteloven sier endel om å rive ned hva andre har oppnådd...misunnelse er som gift...noen kan dø av det :-\

Ha en fortsatt fin vinter!
« Siste redigering: Fr.,13,Januar,2012,15,55 av Jeeb »
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: Arctic truck
« Svar #12 på: Fr.,20,Januar,2012,18,39 »
Tidligere innlegg er strøket av undertegnede selv.

Ønsker generellt alle som oppnår resultater som gagner bilhobbien lykke til i bestrebelesene! :)
« Siste redigering: Fr.,20,Januar,2012,20,08 av Jeeb »
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara