Skrevet av Emne: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?  (Lest 3816 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« på: To.,12,April,2007,21,58 »
Hei.
Jeg har nettopp kjøpt meg en Jeep Cherokee 90 modell. Og har tenkt å la et verksted ta noe av rep på den. Men har ikke tenkt å gå til møller i Bergen. Er det noen som har noen erfaringer med et verksted i Bergen. (som har litt greie på Jeep).

Føler at bilen vandrer litt mye i veibanen. Har ikke funnet noe slak i forstillingen. Noen som har noen forslag.?

Er helt grønn på Jeep. Kjøpte den i påsken. Og har lite erfaring fra 4x4. Men ble bitt av basillen under førstegangstjenesten for 10 år siden.!

Har sett at det er mange hyggelige folk her inne, håper noen kan tipse meg..

Mvh: Fredrik. (lykkelig eier av en gammel Cherokee) :)

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #1 på: Fr.,13,April,2007,00,10 »
Gratulerer med fin ny bil.   Bli med på Gols-treffet i morgen, der finner du mange bergensere som kan gi tips :)
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #2 på: Fr.,13,April,2007,01,08 »
Hvis bilen er i orginal utførelse og den "vandrer / svømmer" så vil jeg tippe med stor sannsynelighet at spissingen er feil og må justeres.

Grattis og velkommen i klubben!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #3 på: Fr.,13,April,2007,15,17 »
Gratulerer med fin ny bil.   Bli med på Gols-treffet i morgen, der finner du mange bergensere som kan gi tips :)

Skulle gjerne vært med. Men skal i en 30 årsdag i helgen...! :(

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #4 på: Fr.,13,April,2007,15,19 »
Hvis bilen er i orginal utførelse og den "vandrer / svømmer" så vil jeg tippe med stor sannsynelighet at spissingen er feil og må justeres.

Grattis og velkommen i klubben!

Takk for tipset, har vært inne på tanken. Bilen er helt orginal og her orginal størrelse på dekkene...!
Får sende den på justering, når jeg finner et verksted til å stole på...! :)

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #5 på: Fr.,13,April,2007,16,08 »
Du har sjekket hjullagere ? Det er en slitedel.  Ta fatt i toppen av dekket foran og prøv å "riste" det sideveis.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #6 på: Fr.,13,April,2007,22,13 »
Du har sjekket hjullagere ? Det er en slitedel.  Ta fatt i toppen av dekket foran og prøv å "riste" det sideveis.

Har vært inne på tanken. Skal sjekke dem når jeg skifter til sommerdekk.... Men pleier det ikke komme romle lyd fra slitte hjullagre...?

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #7 på: Fr.,13,April,2007,23,45 »
Nei, ikke nødvendigvis.   Disse hjullagere er såkalte Unit Bearings, dvs hele hub'en og lageret i ett.   Kan være dyre, så det lønner seg å shoppe rundt.   Norsk Bilkompani f,eks hadde dem til halv pris av andre, som igjen hadde til halv pris av orginaldeler :)


Si fra hvis du trenger noen bilder av hvordan de byttes e.l.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #8 på: Sø.,15,April,2007,23,02 »
Gratulerer med ny jeep  ;D

Jeg vet at Kate og Jostein her i bergen beuker mye et verksted i Åsane, de er vist fornuftig på pris og har litt greie på Jeep, kommer ikke på hva det heter, men hvis du går inn på YJ under "bilder av YJ ene våre" så finner du innlegg fra henne hun heter Kate "YJ" så sender du en pm til henne og spør....
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Kate YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 207
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #9 på: Ma.,16,April,2007,12,01 »
Sitat
Jeg vet at Kate og Jostein her i bergen beuker mye et verksted i Åsane, de er vist fornuftig på pris og har litt greie på Jeep, kommer ikke på hva det heter,
Morvik Mekaniske bruker vi som ikke har snøring på mekking..... ;D De er veldig hyggelige og har fikset det meste på Jeepen, men vet de har mye å gjøre for tiden..

Så ønsker vi deg velkommen til Jeep prat på Go-cartsenteret siste onsdag i måneden på Midtun fra kl 19.00, neste onsdag er 25 april, håper vi sees ;)
Hardrock Kate Dubai
JCN medlem nr 69

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #10 på: Ma.,16,April,2007,23,22 »
Takk for tipset. Har bare rep jeg skal ta på sikt. Ingen ting som haster....!

Men tar vel kontakt ut på våren.

 :)
Og jeg kommer onsdag den 25, om ikke noe spesielt dukker opp...!

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #11 på: Ma.,16,April,2007,23,27 »
Nei, ikke nødvendigvis.   Disse hjullagere er såkalte Unit Bearings, dvs hele hub'en og lageret i ett.   Kan være dyre, så det lønner seg å shoppe rundt.   Norsk Bilkompani f,eks hadde dem til halv pris av andre, som igjen hadde til halv pris av orginaldeler :)


Si fra hvis du trenger noen bilder av hvordan de byttes e.l.




Får ta å sjekke lagrene ved dekkbytte, og evt ta en runde. Hørte at det var billige å shoppe fra statene...!

Takk for tipset...!

Utlogget Rød Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Erfaringer fra bilverksteder i Bergensområde?
« Svar #12 på: Lø.,21,April,2007,22,32 »
Du har sjekket hjullagere ? Det er en slitedel.  Ta fatt i toppen av dekket foran og prøv å "riste" det sideveis.

Har nå sjekket hjullagrene og de vriket helt fast og fine...
 Men byttet til noen skjev slitte sommerdekk. så det er nok spissingen/forhjulstillingen. Det er så gale, at jeg kan faktisk se det når man står foran bilen og ser på retningen på bilen....!
Mye å ta igjen på vedlikeholdet på bilen. Må begynne med hjulstilling og nye dekk. Så får jeg gå overpå oljeskift og smøring...!

Ha en fin helg alle...!