Skrevet av Emne: Trøbbel med hovedlys.  (Lest 2003 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Trøbbel med hovedlys.
« på: To.,22,Desember,2011,20,32 »
Sliter litt med hovedlysa på YJen. Er litt klundrete å forklare dette og er vel ikke noe gud og hvermann har vært borti, men kan jo være at en uheldig sjel her har dumpet borti det samme.
Har feilsøkt litt og snevret inn problemet noe. På hovedbryter for lys er det 5 utganger/innganger. 3 av disse skal ifølge datablad være på konstant og de to siste skal gi 12V ut når bryter
blir slått på. Dette funker hos meg så bryter er i orden.
To av disse utgangene (24 og 464 i Haynes) skal gå inn på dimmerbryter for fjærn/nærlys. Problemet er at kun 1 av disse (464) har spenning, i både bryter på og av ved måling på dimmer.

Dvs. mellom hovedbryter og denne dimmebrytern på rattstammen mister jeg spenningen på (24). Er et virrvarr av ledninger under der som er samlet sammen, så jeg har ikke villet splitte det opp
enda, men jeg regner med at det kanskje sitter et relee eller en sikring mellom der som er problemet, uten at jeg har finni info om dette i Haynes eller på Jeepforumet. Ser iallfall et gult relee der, men
har ikke peil på hva det er til. Sikringer har jeg ikke klart å oppspore ved første øyekast.

Noen som har rota med det samme her og kanskje kan gi meg litt info om hva som eventuelt sitter mellom hovedbrytern og dimmern.


Runar

Utlogget Rune P

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 30
Re: Trøbbel med hovedlys.
« Svar #1 på: To.,22,Desember,2011,23,09 »
Hei
Jeg slo opp i Chilton YJ Repair manual og kikka på koblingsjemar. Nå vet jeg ikke hvilke modell Wrangler du har og det var endel forskjeller men på alle sammen går ledningene rett fra lysbryteren til dimmebryteren uten noe form for rele eller sikring i mellom. Det kan virke som om det er et ledningsbrudd du sliter med. Jeg ville forsøkt å trekke en ny kabel fra lysbryter til dimmbryter uten å sprette opp den eksisterende ledningspakka. Hvis dette virker og alt blir i orden kan du jo tenke på om du skal gidde å sprette opp for å reparere den orginale ledningen eller bare la det være sånn.

Mvh Rune P

Utlogget @tlem

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 25
Re: Trøbbel med hovedlys.
« Svar #2 på: Fr.,23,Desember,2011,23,17 »
hei, jeg kjører en 93, og jeg hadde en liten brann i ene sikkringen som er ettermontert, sikkert for å få kjøre lys, og da ble det krøll.. frontlysa virka på bryteren, men ikke bak lysa... så sp er om du har orginal import? og etter "koblet" kjørelys? da er det ikke sikkert kartet stemmer med terrenget. men masse lykke til... :-)

Utlogget Rune P

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 30
Re: Trøbbel med hovedlys.
« Svar #3 på: Lø.,24,Desember,2011,23,09 »
Kjørelys , det tenkte jeg ikke på. Koblingsjemaet fra Clymer er nok ikke helt komplett da nei. Typisk om en feil skulle oppstå i det som er ettermontert i Norge.
Mvh Rune

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Re: Trøbbel med hovedlys.
« Svar #4 på: On.,28,Desember,2011,15,51 »
Ja da var julestria over og jeg fikk endelig litt tid til Jeepen i dag. Fikk feilsøkt litt og fant ut at jeg hadde spenning på alle utganger på hovedbryter når den var på, men mangla spenning på ene inngangen på dimmer. Fikk strippa opp litt der og fant ut at ledningene mellom disse forsvant oppover under dashbordet. Fikk demontert litt til og skrudd ut cd spillern og der gjemt oppunder dashbordet satt det 2 releer. Det ene av de hadde mange grønne ledninger, like som de som gikk ut fra hovedbryter og dimmer. Bytta om på disse releene og vips så hadde jeg lys igjen. Konklusjon var altså dødt relee.

Står jo ingen ting om disse i Haynes så mulig dette er noe som er ettermontert ved import eller senere. Har også mistanke om at dette relee kan være grunnen til at jeg har mista lyset av og til. Enten dette eller 25 amp sikringa som sitter i hovedbrytern. Kan jo eventuelt være grunnen til at relee har gått om hovedbryter har stått og slått seg på og av mye under kjøring.

Ellers takk for hjelpen og fortsatt god romjul.

Runar