Nå har jeg blokkert EGR'en, så nå får vi vel kjøre den rein med litt hard tramping på gassen
Løsna EGR ventilen fra innsuget, men pga røret som går ned til eksosanlegg / turbo så får jeg ikke flytte ventilen rett ut slik den må viss den skal blokkerast med ei tynn plate mot innsuget. Det før nevnte røret fungerer som en hengsle slik at det ikke er mulig å flytte ventilen ut et par mm og samtidig få den til å ligge an mot innsuget hele veien rundt. Eventuelt må røret løysast frå EGR ventilen. Jeg valgte i staden kun å blokkere vakuumslangen. Dette vil vel fungere like godt så lenge EGR ventilen i seg selv ikke har innvendig lekkasje?
Annet tema, er det hokus pokus å montere slange varmer på en slik motor?
Enda et nytt tema: Kjølevæsken har ikkje vore skifta på 4-5 år på vår bil. Den har nok rulla 35-40000km sidan det vart gjort. Hvor ofte må dette gjøres, og HVORFOR må den skiftes forholdsvis ofte? Var på service med bilen for 12000km sidan, og då hadde verkstedet (Hedin Bil i Sverige) kun kontrollert den, hevda det var unødvendig å skifte den..
På forhånd takk for alle svar