Skrevet av Emne: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD  (Lest 7905 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Asmy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« på: Ma.,31,Oktober,2011,18,14 »
Hei

Vi har en 2001 Grand Cherokee 3,1TD som er plaget med svart røyk under pådrag. I henhold til en verkstedsansatt på et lokalt Jeep verksted bruker ikke disse motorene å lage særlig røyk, men går oftest veldig reint. Så er ikke tilfelle med vår Jeep. Etter å ha sjekket etpar slanger og tatt ut feilkoder(0 feilkoder for motor og girkasse) hadde mannen ingen andre alternativ enn å foreslå et jeg blokkerer EGR ventilen. Noen som har gjort dette? Er det kun å ta den av og legge ei blekkplate med papirpakninger imellom, eller må det hardere lut til? Og, hvordan påvirker dette effekt/prestasjon og vil det bli vesentlig mindre svart røyk? Høres ut som en kjapp reperajon viss det fungerer :) Håper på tilbakemeldinger.
På forhånd takk :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #1 på: Ma.,31,Oktober,2011,18,41 »
Kan godt tenke meg å blokkere den uansett om min ikke ryker noe særlig til tross for chipping.
Jeg blokkerte EGR på en XM diesel jeg hadde ved å legge en egnet skive inn i rørkoblingen.

På en tidligere XM diesel sviktet hele EGR-systemet og motorn røyk voldsomt og gikk dårlig. Måtte skifte EGR-ventil da.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #2 på: Ma.,31,Oktober,2011,20,25 »
Hei

Vi har en 2001 Grand Cherokee 3,1TD som er plaget med svart røyk under pådrag. I henhold til en verkstedsansatt på et lokalt Jeep verksted bruker ikke disse motorene å lage særlig røyk, men går oftest veldig reint. Så er ikke tilfelle med vår Jeep. Etter å ha sjekket etpar slanger og tatt ut feilkoder(0 feilkoder for motor og girkasse) hadde mannen ingen andre alternativ enn å foreslå et jeg blokkerer EGR ventilen. Noen som har gjort dette? Er det kun å ta den av og legge ei blekkplate med papirpakninger imellom, eller må det hardere lut til? Og, hvordan påvirker dette effekt/prestasjon og vil det bli vesentlig mindre svart røyk? Høres ut som en kjapp reperajon viss det fungerer :) Håper på tilbakemeldinger.
På forhånd takk :)

Står litt info her, selv om det er til 2,5td http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,7512.0.html

Det er ganske enkelt ja, som du beskriver selv  :) blir kanskje litt bedre respons, da all eksos går igjennom turboen med blokkert egr, istedenfor at eksos slippes inn i innsuget. EGR systemet fører til at motoren gror igjen innvendig, gikk på med avfetting og steamer på innsuget mitt for å fjerne all gørra, en vanlig delevasker (som de har på verksteder) holdt ikke mål. Du får prøve og se, har aldri hatt noe særlig svart røyk på min, så det kan jeg ikke svare på. Du kan også skru ut sensoren som sitter på innsuget og rengjøre denne, er garantert igjengrodd. (MAP/MAF sensor)

Utlogget Asmy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 28
Re: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #3 på: To., 3,November,2011,21,35 »
Nå har jeg blokkert EGR'en, så nå får vi vel kjøre den rein med litt hard tramping på gassen :) Løsna EGR  ventilen fra innsuget, men pga røret som går ned til eksosanlegg / turbo så får jeg ikke flytte ventilen rett ut slik den må viss den skal blokkerast med ei tynn plate mot innsuget. Det før nevnte røret fungerer som en hengsle slik at det ikke er mulig å flytte ventilen ut et par mm og samtidig få den til å ligge an mot innsuget hele veien rundt. Eventuelt må røret løysast frå EGR ventilen. Jeg valgte i staden kun å blokkere vakuumslangen. Dette vil vel fungere like godt så lenge EGR ventilen i seg selv ikke har innvendig lekkasje?
Annet tema, er det hokus pokus å montere slange varmer på en slik motor?
Enda et nytt tema: Kjølevæsken har ikkje vore skifta på 4-5 år på vår bil. Den har nok rulla 35-40000km sidan det vart gjort. Hvor ofte må dette gjøres, og HVORFOR må den skiftes forholdsvis ofte? Var på service med bilen for 12000km sidan, og då hadde verkstedet (Hedin Bil i Sverige) kun kontrollert den, hevda det var unødvendig å skifte den..
På forhånd takk for alle svar ;D

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #4 på: To., 3,November,2011,23,38 »
Det er vel bare å skifte til f.eks biltemas rosa G30 longlife frostvæske, men da må det jo skylles godt og kanskje kjøres litt med bare rent vann i systemet en tur.
Husker ikke helt om jeg gjorde det godt nok.. hva kan skje hvis man ikke får systemet nok rent for grønn/blå væske tro?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget JGC_tech

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 387
Re: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #5 på: Fr., 4,November,2011,00,16 »
Var på service med bilen for 12000km sidan, og då hadde verkstedet (Hedin Bil i Sverige) kun kontrollert den, hevda det var unødvendig å skifte den..
På forhånd takk for alle svar ;D

Kjøleveska er ett ørlite avfallsdeponi egentlig, og blir kjemisk forurenset med tiden av metaller, oljer, gasser etz.. og blir da Korrosiv istedenfor antikorrosiv til slutt :)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #6 på: Fr., 4,November,2011,10,32 »
Å bytte kjølevæska og spyle igjennom systemet annenhvert år er jo som regel greit. Noen synes kanskje det er litt ofte...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #7 på: Lø., 5,November,2011,20,59 »
Å bytte kjølevæska og spyle igjennom systemet annenhvert år er jo som regel greit. Noen synes kanskje det er litt ofte...

Står annethvert år i servicemanualen, da er det jo ikke for ofte  :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #8 på: On.,11,Juni,2014,00,54 »
Så latterlig enkelt det var å blokkere på denne motoren da.
Jeg trodde vakuumrøret satt lengre ned og litt vanskeligere tilgjengelig. Men nei det er jo der på toppen  :P
Og her har man kjørt snart 30.000 km med EGR aktiv, OG chiptunet motor... huff.

Men hva er den dingsen med "Filter" på og elektrisk kontakt.
Elektrisk styring av EGR, samt innsugsluft til vakuumpumpe ?

Tetta igjen begge "tuter" her, så er det vel OK ?

(snart på tide med en motorvask, hvis man tør da...).

« Siste redigering: On.,11,Juni,2014,00,58 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Sv: Re: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #9 på: Lø.,30,August,2014,13,09 »
Det er vel bare å skifte til f.eks biltemas rosa G30 longlife frostvæske, men da må det jo skylles godt og kanskje kjøres litt med bare rent vann i systemet en tur.
Husker ikke helt om jeg gjorde det godt nok.. hva kan skje hvis man ikke får systemet nok rent for grønn/blå væske tro?
Noen kjælevæsker av forskjellig type kan klumpe seg hvis de blandes faktisk.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #10 på: Lø.,30,August,2014,15,28 »
Ser ut som det gikk bra på min, men har skiftet to ganger med et års mellomrom for å være sikker.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ovesen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • Hakkepeiling
Sv: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #11 på: Lø.,12,Desember,2015,14,41 »
Så latterlig enkelt det var å blokkere på denne motoren da.
Jeg trodde vakuumrøret satt lengre ned og litt vanskeligere tilgjengelig. Men nei det er jo der på toppen  :P
Og her har man kjørt snart 30.000 km med EGR aktiv, OG chiptunet motor... huff.

Men hva er den dingsen med "Filter" på og elektrisk kontakt.
Elektrisk styring av EGR, samt innsugsluft til vakuumpumpe ?

Tetta igjen begge "tuter" her, så er det vel OK ?

(snart på tide med en motorvask, hvis man tør da...).

Prøvde meg på dette jeg også.
Lot den gummi vinkelen stå igjen på ventilen og bøyde den med en strips. Samme med røret.
Klarte forrøvrig å knekke røret så jeg håper jeg har gjort det riktig, for nå er det langt nok lengere   :P

Ser det sånn nogenlunde greit ut?



2000 WJ 3.1TD Laredo
2" TM + TM styredemper.

Utlogget Ovesen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • Hakkepeiling
Sv: Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #12 på: Lø.,12,Desember,2015,17,08 »
...for nå er det langt nok lengere   :P

...for nå er det ikke langt nok lengere.. ;)
2000 WJ 3.1TD Laredo
2" TM + TM styredemper.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
« Siste redigering: Lø.,26,Desember,2015,22,17 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Blokkering av EGR ventil på 3,1TD
« Svar #14 på: Sø.,31,Januar,2016,18,06 »
Bestilte det kittet der og monterte i dag, men får det faen ikke til å passe! Pakningene og blendeplata bygger så mye at det ikke er mulig få entret boltene i innsugsmanifolden. Det var skuff!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.