Skrevet av Emne: Dr.Plumbo's Asylum  (Lest 78895 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #300 på: Sø.,13,Juli,2014,11,28 »
Kjørbar til Hot August da? Tenkte kanskje prøve den transferolja di før jeg bestiller fra over dammen, det kan uansett ikke bli værre en d er;)
AR

Hallais AR ;D

Usikker på Hot August... Må justere sprut'n på motoren hvis automat og transferkasse fungerer som det skal. Ingenting er testet enda.
Kom innom og hent olje, vært artig å sett doningen din. Kniper'n fælt enda?

//Dr.Plumbo


Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #301 på: Ti.,15,Juli,2014,20,22 »
Kniper fælt ved krappe svinger ja;) ikke brukt den så voldsomt da akkurat, men noen småturer har d blitt:)
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #302 på: To.,17,Juli,2014,18,52 »
Kniper fælt ved krappe svinger ja;) ikke brukt den så voldsomt da akkurat, men noen småturer har d blitt:)

Prøv å jekk opp den ene siden av bilen slik at du får et forhjul og et bakhjul i lufta. Drei på et av hjulene. Hvis det andre snurrer så er transferkassa di låst, eller i emergency mode som Jeep kalte det den gangen. Du har antakelig testet dette før, men nevner det igjen.

Hvis begge hjulene snurrer så sørg for at du har riktig olje og at vakumstyringa til emergency mode fungerer og ikke lekker.


Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Styresnekke
« Svar #303 på: Sø.,12,April,2015,23,00 »
Lenge siden noe har skjedd i asylet  :P

- ref. div poster om lekkasje fra styresnekka. Kjøpte ny styresnekke til Jeepen i fjor høst og har ikke fått rota meg til å montere den. "Lurte" Jorn til å kjøpe en lik snekke og la han begynne først  ::) Se mer info her om bakgrunnen for innkjøpet:  http://www.jeepforum.com/forum/f8/those-who-installed-h1-box-1478332/index5.html

Snekka er til en Hummer H1 - remanufactured by Cardone. Skal være direct fit og litt kraftigere. Den har også forskjellig utveksling noe skal gjøre den mer stabil på landeveien… Spurte Sarpsborg motor om de hadde den og de hadde litt ymse erfaring med Cardone og solgte disse kun uten noen form for garanti eller returrett... Kjøpte den på ebay for $320 inkl frakt og moms.

Jorn anbefalte meg å fjerne radiator etc for å komme lettere til noe som viste seg å være lurt! En del plunder og heft siden det er elektrisk vifte, automatoljekjøler etc på bilen. Forsøkte å få løs pitmanarmen før jeg skrudde løs snekka men den satt alt for hardt. Fikk til slutt løsnet snekka fra bilen og lagt den på benken. Ser at det er litt andre dimensjoner på den nye:



Fikk løsnet pitmanarmen med litt varme, en billig avtrekker og slegge.



Det viste seg at Sarpsborg hadde mye rett i det de sa. Jeg måtte begynne med å gjenge opp festehullene på snekka. Prøvde forsiktig å skru på nye slanger på snekka for å se om de passet. Gjengene der tilførselsslangen kommer inn var rimelig slitt. Dimensjonen var også så stor at jeg ikke hadde noen gjengetapp liggende. Fikk til slutt slipt og lirket litt slik at jeg fikk den på (snekka ble montert med denne på...). Ikke bra! Det endte ikke der. Jeg bestemte meg for å prøve rattstaget på splines på snekka. Ikke f... om jeg fikk den på på samme måte som den gamle. Begynte å telle antall splines - jo det var likt på begge, diameteren var også lik inn på midten av tappen. Ytterst var den litt tykkere. Studerte den nærmere så viste det seg at noen har slått på enden slik at godset hadde utvidet seg. Irritasjonen økte... Det endte med at jeg skrudde ut rattstaget og demonterte den delen som skal på snekka. Den måtte slåes inn - blir ikke en enkel sak å få av denne med det første. Argh!



Snekke og slanger er montert. Snurret på snekka begge veier for å finne noenlunde senter før pitmanarmen ble satt løst på.



Monterte ferdig rattstaget og tok en titt under bilen. Er litt i stuss på om jeg heller skulle hatt en pitmanarm med litt dropp. Usikker, men jeg tror bilen er hevet en anelse før den ble tatt inn til Norge. Kan noen ta en titt på disse bildene og sammenligne med sin egen bil? Skal styrestagene ligge horisontalt?



Nå vet jeg ikke helt hvordan man skal måle, men det er noen tommer å gå før stagene blir horisontale (om det skal være slik da).



Fortsettelse følger...

//Dr.Plumbo

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #304 på: Ma.,13,April,2015,11,24 »
Den vinkelen du har der ser ikke ille ut den.
Jeg har hevet min 2,5" og min vinkel er tilsvarende. Etter hva jeg husler begynner man ikke med droppet arm før ved 4" heving. Forrige jeepen min så hadde jeg vanlig pitmannarm på 4" heving men jeg byttet til droppet eter anbefaling av Bergskaug. Kan ikke si jeg merket noe forskjell. Men de anbefaler å bruke det ved såpass mye løft.

Ellers så møtte jeg på samme utfordring som deg med at splinesen var dunket rund. Jeg brukte til slutt en hammer for å få dunket den på, så å ta av den (om jeg må gjøre det) blir nok strev :) .....Men jobben med å bytte snekke og brakett var mye mer omfattende enn jeg hadde forestilt meg.

Jeg har prøvekjørt og den er mye tightere på styringen. Nå sliter jeg litt med spissingen på bilen så noe personbil er den langt i fra :) .... men jeg klarte å ødelegge gjengene på castle nutten til styreleddet så jeg har ikke kjørt så mye i og med at jeg bare satt på en nylonlåsemutter.....
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #305 på: Ma.,13,April,2015,23,53 »
Takker for svar Jorns  :D

Jeg er fortsatt ikke ferdig med jobben. Må montere tilbake servopumpe mm. Er også spent på rattet om det står noenlunde rett og om utslaget for å annulere blinklys ved gjenoppretting fungerer etc. Var rattet ditt "riktig" når du var ferdig?

En annen ting jeg tenkte å se på var og montere oljekjøleren til automaten fast i innsiden på selve grillen på jeepen. Før så var den festet til radiatoren med slikt hurtigklips gjennom begge - ikke enkelt å få av oppdaget jeg nå som ting skulle demonteres :(

Noen som har sett eller gjort noe sånt? Tanken var å forenkle fjerning av radiatoren på et senere tidspunkt.



//Dr.Plumbo

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Calling jorns :)
« Svar #306 på: Ti.,14,April,2015,22,52 »
Calling jorns :)

Fikk montert servopumpe nå i kveld og gikk på en ørliten smell. De nye slangene jeg har montert på snekka har en flare med o-ring, mens de gamle slangene ikke hadde det. Jeg har jo fått montert dette på styresnekka, men er det riktig? Hvordan så slangene ut til deg jorns og passet det? er det tett? Enten må jeg bytte slanger hvis de er feil, alternativt må jeg skaffe meg en servopumpe som skal ha en tilkobling med o-ring. Se bildet under så blir det enklere å skjønne.



Har også sett på muligheten for å feste automatoljekjøleren til grillen, men har ikke fått pønsket ut en god løsning enda.



//Dr.Plumbo

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #307 på: On.,15,April,2015,08,35 »
Det skjedde noe rundt 79/80 vedr. endring fra SAE til o-ring. Det ble også endret gjenger fra tommer til metrisk.

Jeg har 86 model og hadde metriske gjenger med O-ring både på snekke og pumpe som passet til H1 snekka.

Jeg mener å lest at det finnes custom slanger fra SAE til O-ring. Mente jeg leste det en gang på PSC sine sider.

Fant denne: http://www.pscmotorsports.com/vehicle-specific-products/jeep-steering/72-79-jeep-cj-all/field-serviceable-jeep-cj-sae-to-metric-conversion-hose-kit.html

Dette er en slange etter hva jeg forstår med SAE i den ene enden (for pumpa) og O-ring i den andre enden (snekka).

(Det er aldri rett fram har jeg funnet ut, uansett om det virker så enkelt)
« Siste redigering: On.,15,April,2015,08,40 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #308 på: On.,15,April,2015,10,30 »
Takker for svar jorns  ;D

Litt usikker på om jeg skal bestille ny slange eller ny servopumpe med riktig tilkobling. Heller mot det siste. Det er trangt bak servopumpa i forhold til motoren. En overgang der vil gjøre plassen enda mindre.


Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Power Steering Pump Fitting
« Svar #309 på: Fr.,17,April,2015,00,13 »
Studerte servopumpa litt nærmere nå ikveld og oppdaget at det gikk an å skru ut nippelen på pumpa som ikke passer med den nye slangen!
Fikk et lite hint i linken fra PSC som du ga meg jorns :)





Hmmm... Ser at Quadratrec selger disse: http://www.quadratec.com/products/56111_90.htm

Siden de er for Jeep fra 80 til 86 så satser jeg på at det er nok å kjøpe en slik en. Håper at de interne gjengene er like. Er jo null informasjon på siden til QT.
Noen som har en slik en liggende, eller ei servopumpe som er fra etter 1980?

//Dr.Plumbo
« Siste redigering: Fr.,17,April,2015,00,58 av Dr.Plumbo »

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Power Steering Pump Fitting
« Svar #310 på: Lø.,18,April,2015,10,06 »
Siden de er for Jeep fra 80 til 86 så satser jeg på at det er nok å kjøpe en slik en. Håper at de interne gjengene er like. Er jo null informasjon på siden til QT.
Noen som har en slik en liggende, eller ei servopumpe som er fra etter 1980?

Jeg har bestilt en "pump fitting" fra Sarpsborg Motor  :)

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Dr.Plumbo's Asylum
« Svar #311 på: To., 2,Februar,2023,12,15 »
edit: Fikset bilder i denne tråden

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
M.O.R.E braketter
« Svar #312 på: To.,21,Mars,2024,22,38 »
Jøss - er forumet oppe igjen!!  ;D 8)

På tide med en liten oppdatering fra asylet... Er noen år siden sist.

Jeepen var på EU-kontroll i august og fikk en 2'er feil på styringen. Skruene til snekka hadde faktisk løsnet - skrudd seg ut  ??? Måtte demontere fronten for å komme til, men selv da ble det ikke 100%, men nok til at den ble godkjent. Ifølge mer drevne i jeep-miljøet så er ikke dette uvanlig med litt større hjul, servo etc.

Endte opp med å bestille ny brakett til styresnekka og tverrstag fra M.O.R.E for å få orden på dette en gang for alle.

Godset i denne er over 3 ganger tykkere enn originalt:





Montering:





Braketten krever at man borrer et ekstra hull i frontplata - enkel sak:



Tverrstag skal låse snekka mellom rammevangene:



Ble solid dette!  ;D