Skrevet av Emne: Hvordan er det å leve med en TJ?  (Lest 2303 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomask

• 304 CID
  • **
Hvordan er det å leve med en TJ?
« på: Ma., 5,September,2011,22,22 »
Har tenkt tanken på å bytte ut pickupen min og lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en Wrangler først som sist. Hadde en ZJ 5.2 tidligere, men av en eller annen grunn solgte jeg den. :( Kunne tenkt meg en TJ siden de er litt mer moderne enn YJ.

MEN; Hvordan er denne 2,5 liter'n? Min bestefar hadde en Cherokee med 2,5 bensin og i følge han brukte den forferdelig mye bensin.. Ikke at jeg bryr meg overvettes av det siden pickupen fint svelger unna 1,2 liter på langkjøring, men er den håpløs treg, bensinsluk og dårlig i forhold til en 4.0? Går jeg for en TJ, så vil det bli lett heving (et par tommer) og 31/10,5R15 dekk. Må en 2,5 dreves om for å i det hele tatt orke noe eller går det fint?

Flere spørsmål kommer etterhvert... :)

Utlogget Redwrangler

• 304 CID
  • **
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Re: Hvordan er det å leve med en TJ?
« Svar #1 på: Ti., 6,September,2011,09,38 »
Du må regne med at den bruker minst like mye som pickupen om ikke mer.. Tviler på at det er stor forskjell på 2,5 l og 4,0 l når det gjelder forbruk, er nok mye av det samme.. 2,5 l går nok best med standard hjul, jeg har akuratt satt på 30 ", har ikke drevet om, merker litt forskjell da ja.. Ble litt høyere gira og det er ikke helt det samme i oppoverbakkene.. :P

MEN har du Wrangler trenger du ikke masse hester, du har en tøff bil på alle andre måter.. Gå for en Wrangler, da har du både en hobby og en tøff bil 8)

Utlogget Moose

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: Ti., 6,September,2011,09,54 »
Joda det går fint å leve med en TJ, så fremt du har en annen  bil for de lange turene. Jeg kjøpte en 2000mod 2,5liter i fjor og etter litt modifisering er den blitt "levelig".
Det første jeg merket meg var at bilen i utgangspunktet var veldig høyt giret, selv med originale hjul. Mye bruk av 3. giret, og 5. var et rent overgir. Da jeg satte på 31,10,5x15 ble den håpløs, så jeg måtte dreve den om fra 3:73 til 4:56. Dermed fikk jeg en mye mere "kjørbar" bil.
For å få like mye luft mellom dekk og skjermer forran som det jeg hadde bak, dreide jeg to spacere av nylon på 35mm som jeg satte oppå framfjerene.
Bensinforbruket har jeg aldri målt, men ca literen vil den nok ha. Dette kan jeg leve med da den stort sett brukes til "glede og hobby" ;D

Utlogget redrazor

• 258 CID
  • *
    • [home]
« Svar #3 på: Ti., 6,September,2011,12,01 »
Hvordan er det å leve UTEN en TJ? Det er et mer interessant spørsmål. Jeg har kun hatt TJ'en i litt under et år, men det hender at jeg tenker på den dagen da denne bilen ikke går lenger. Må jeg da kjøpe en av de nye modellene med antiskrens osv? Jeg kan ikke se for meg at jeg kan bli like glad i en slik bil.

Når det gjelder bensinforbruket så er sitatet "smiles pr gallon" helt glimrende :-)

EDIT: Og selv etter et år, blir jeg enda bittegranne glad hver gang jeg går ut døra og ser den lille røde Jeepen stå i oppkjørselen og vente på meg :-)
« Siste redigering: Ti., 6,September,2011,12,03 av redrazor »

Utlogget Tomask

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: Ti., 6,September,2011,12,15 »
Planen var å ha bilen som daily driver.. Er jo nesten håpløst å finne noen 4.0 TJ. Spørs nok ikke om jeg må revurdere og gå for en veteran CJ7 og bruke det som hobbybil. :)

Utlogget Per Kj.

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: On.,23,November,2011,00,50 »
Jeg kjører TJ 4 liter automat dagli  ;D
Har 33 12,5 16 dekker   ::)
ARB differ foran og bak som er 4:11  ;)
2,5" fjærløft
Hvem tenker på drivstoff utgifter med en sånn bil  :D
Gleden er vært vær liter  ;D
« Siste redigering: On.,23,November,2011,09,10 av Per Kj. »

Utlogget Propellue

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: On.,23,November,2011,12,11 »
Har brukt min som daily driver i nesten ett år, og jeg merker stadig at det hadde vært kjekt å ha en bil til.
Jeg har en tendens til å bli litt ivrig når jeg starter på småfiksinga, og da blir det et lite stressmoment at man MÅ være ferdig før man køyer den kvelden.

Bortsett fra det er det bare supert. Bensinutgiftene flyr i været, og vel så det, men det glemmer man fort.  ;)
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."