Skrevet av Emne: Stenge forumet for ikke-medlemmer?  (Lest 8174 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sivrt

• 401 CID
Re: Stenge forumet for ikke-medlemmer?
« Svar #15 på: Fr.,29,Juli,2011,10,15 »
Ved å melde seg inn og betale de skarve pengene får man tilgang til nyttig info og hjelp verdt tusener av ganger det beløpet. Det er nok av folk som registrerer seg, og er kun inne på forumet når de trenger hjelp hvor de kan spare penger. Det er ikke solidaritet. Jeg hadde ingen betenkeligheter, etter å ha lest gjennom forumet, med å bidra med de få 100 lappene, og jeg har spart 10 tusener av kroner. Og har bedre selvfølelse når jeg vet at jeg også bidrar med å holde nettsiden åpen. Jeg mener moralen til veldig mange er forkvaklet og egoistisk, få mest mulig for ingenting.
Dette er ikke tilfelle i det hele tatt. Hvorfor skal man måtte betale for å få info på dette forumet når man har en drøss med amerikanske forum som alle er gratis og i tillegg har mange ganger mer og bedre info? Dette forumet sitter heller ikke på en akkurat enorm mengde info vil jeg påstå. Synes aktiviteten her inne er generelt laber.
For de fleste som ikke bor på østlandet eller i Bergensområdet er det ikke mye å hente utenom en kalender. Lite eller ingen treff som blir arrangert, og hvis vi her på sørlandet f.eks arrangerer noe er det ingen som gidder å stille opp. Har selv vært på Kongsberg ved flere anledninger og andre her nede har vært på treff på rena og rundt forbi. Men skjer det noe her nede er det dødt.
Skuffende, og er alene grunnen til at f.eks Jeepchallenge ikke arrangeres lengre.

Jeg tror at hvis forumet blir stengt for ikke-betalende medlemmer vil trafikken her inne synke betraktelig, noe vi virkelig ikke trenger.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #16 på: Fr.,29,Juli,2011,12,40 »
Sitat
Siden dette er vår største kommunikasjonskanal, bør åpenheten være stor. Men samtidig må brukerne tåle litt "mas" om betaling og innmelding. Medlemskap skal være frivillig men vi er jo tross alt avhengig av medlemskapet for å finansiere bl. annet denne nettsiden og forumet. Tåler man ikke dette "gnålet" synes jeg man kanskje bør gå litt i seg selv. Ting gjør seg ikke selv, vi trenger penger vi og for å drifte denne morroa...  Målet er faktisk å "mase" enda mer på dette, slik at fler tar oppfordringen til å melde seg inn som fullverdig JCN medlem.
Siden vi skal se på kostnadene på webshop/produkter, for å senke disse ned på "0" inntjeningsnivå, blir bidrag til drift derfra mindre. Da vil medlemskontigenten bli viktigere.

Uansett skal vår hobby være gøy, med et inkluderende forum og da må hver enkelt gjøre det som føles rett.
Målet vårt må være å favne bredest mulig, også til de som har liten Jeep interesse, med kjører værdens morsomste biler
AMEN!
Sitat
Folk burde tenk " hva kan jeg gjøre for denne klubben om jeg blir med?", men nå er vi nå ofte sånn sammenskrudde at vi tenker "hva kan denne klubben gjøre for meg?" Usolidarisk og egoistisk ja, men som oftest sant jo. Jeg har nok selv også denne egoistiske tankegangen ofte, selv om jeg tar meg selv i det og prøver snu på det til tider.
Dette er vise ord. Her er jeg helt enig, yeyeye. Og, jeg tror også at det med tankegang, og se saker fra et annet perspektiv har noe med bl.a. alder, erfaring, sivil status og oppdragelse å gjøre. Jeg har en helt annen innstilling nå enn da jeg var 20, bygget på bl.a. livserfaringer.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Wrangster

• 360 CID
    • Kvikksalg.no
« Svar #17 på: Fr.,29,Juli,2011,16,52 »
Jeg vil også at denne klubben skal ha best mulig økonomi, jeg er bare uenig i det at å spørre folk om å melde seg inn er den beste måten. Jeg kan være enig hvis det gjelder enkelte som bruker forumet veldig mye og kanskje i tillegg tjener seg en slant nå og da på å selge ting her, men jeg har flere ganger sett folk som har blitt oppfordret til å melde seg inn etter første spørsmål i forumet og det tror jeg funker mye mot sin hensikt. Min mening er at det ødelegger mye av den gode stemningen, og jeg tror som sagt at vi går glipp av mange bra innlegg som igjen kunne hjulpet å skaffe flere medlemmer på en hyggeligere måte.
Jeg synes Yeyeye sa det bra, det er hyggeligere å betale når det ikke føles som tvang. :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Holmis

• 360 CID
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
« Svar #18 på: Fr.,29,Juli,2011,18,04 »
Tvang skal det ikke under noen forutsetning være.  Kun frivillig og etter eget ønske. Dette skal jo tross alt være en hobby med mye glede og høy sosial faktor.
Vi er fullstendig klar over at man gjerne kunne hatt mer som gjør medlemskapet attraktivt, slik som spesialavtaler mm. Her igjen krever dette ganske mye jobb fra igjen ildsjeler som må stille opp.
Vi har ingen avis eller medlemsblad , kun kommunikasjon ut på forumet. Dette gjør at det er her oppfordinger om medlemskap kommer også. slik må det bare bli.
Er enig at vi ikke bør kjøre på med medlemskaps oppfordring når nye brukere av forumet kommer hit. Det kan føles som press.

Vet det er mange forum som har en eller annen form for lukkede deler av sine forum. sikkert med varierende hell det og.
Tror at det meste bør være åpent. Vi er et lite land men relativt snevert nedslagfelt siden Jeep er fokus. Men det går an å ha deler av forumet som er lesbart for alle, men et medlamskap kreves for å poste. Da kan f.eks kjøp-salg / garasjer  være lesbart for alle , men medlemskap kreves for å legge ut annonser.

Hele målet med denne diskusjonen er vel i utgangspunktet at et medlemskap i JCN skal gi MER til medlemmene enn til de som ikke ønsker å betale medlemskap, samt det vi velger å gjøre skal gjøre et medlemskap attraktivt i forhold til å la være å melde seg inn.

Skal ikke være lett dette...   ::)
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #19 på: Fr.,29,Juli,2011,23,29 »
Helt enig Asle. Med flere betalende medlemmer, er det mer å rutte med, til treff og andre samlinger i JCN`s regi. Da kan man gi noe tilbake til medlemmene. Det blir med en bi-smak, om bare 60% av dem som deltar er "ekte"(betalende) medlemmer. Et eksempel er landstreffet i Skien. Der langt fra alle som deltok var betalende medlemmer. Noen betalte der, og andre skulle melde seg inn, men aktivitet, pokaler, medaljer, pølser og brød var fordelt uten tanke på å holde noen utefor. Og langt fra alt var sponset av andre. Jeg ville følt meg litt "utenfor" hvis jeg var med på å få av godene som betalende medlemmer har betalt for. Så at man bare får en kalender er ikke riktig. Alt koster, og jo mer penger vi får inn, dess mer kan vi gi tilbake til medlemmene. Dette var litt utenom det å stenge forumet, men alt har en sammenheng. Penger, kostnader.... :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

Utlogget C3

• 360 CID
    • Hjemmeside
« Svar #20 på: Fr.,29,Juli,2011,23,56 »
Helt enig Asle. Med flere betalende medlemmer, er det mer å rutte med, til treff og andre samlinger i JCN`s regi. Da kan man gi noe tilbake til medlemmene. Det blir med en bi-smak, om bare 60% av dem som deltar er "ekte"(betalende) medlemmer. Et eksempel er landstreffet i Skien. Der langt fra alle som deltok var betalende medlemmer. Noen betalte der, og andre skulle melde seg inn, men aktivitet, pokaler, medaljer, pølser og brød var fordelt uten tanke på å holde noen utefor. Og langt fra alt var sponset av andre. Jeg ville følt meg litt "utenfor" hvis jeg var med på å få av godene som betalende medlemmer har betalt for. Så at man bare får en kalender er ikke riktig. Alt koster, og jo mer penger vi får inn, dess mer kan vi gi tilbake til medlemmene. Dette var litt utenom det å stenge forumet, men alt har en sammenheng. Penger, kostnader.... :)

Men dette med treff og medlemmer vs ikke medlemmer løses jo enkelt om man har difrensiert treffavgift, så her ser jeg ikke problemet.
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #21 på: Lø.,30,Juli,2011,01,10 »
Det er sant. Det var et utdrag av min idealistiske tankegang, at om alle var betalende medlemmer ville alt vært så mye lettere å administrere  :)
« Siste redigering: Lø.,30,Juli,2011,01,13 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

Utlogget wrangler

• Get a life!!
« Svar #22 på: Lø.,30,Juli,2011,12,33 »
Å betale kontigent bør gi noen fordeler. Kan hende at det å få en kalender i posten er tilstrekelig.

Basert på diskusjonen bør kanskje administratorene av forumet diskutere litt seg i mellom om det ikke er på tide å kreve fult navn og identitet på brukerne av forumet. I dag kan man jo kalle seg for Donald Duck og mene hva som helst hvor som helst. Jeg ser i hvertfall helt klare fordeler ved å vite hvem jeg snakker med i garasjen min når jeg legger ut informasjon om byggeriene mine.

Wrangsters bekymring for at påtvungen medlemskontigent kan føre til en drastisk reduksjon av lesere/brukere kan med fordel snus rundt.
Ved at de samme brukerne som i dag er med på skape nivå i trådene forsvinner ut, kan forumet fort bli like uinteressant for Donald Duck.

Kathrine  
« Siste redigering: Lø.,30,Juli,2011,13,58 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Stormer

• 304 CID
  • **
« Svar #23 på: Lø.,30,Juli,2011,21,02 »
Jeg bruker forumet regelmessig jeg spør spørsmål og jeg svarer hvis jeg kan. Treff og lignende intresere meg ikke i det hele tatt. Blir det betaling for å bruke dette forumet takker jeg for tiden jeg har fått lov til å være med. Det finnes alternative sider både her på berget og over dammen.

Når det anonymitet er det et must for min del. Jeg har ikke noe behov for at enhver som søker på navnet mitt skal få opp en hel mengde forskjellige tråder her og der.

Snorre

Utlogget Halvard

• 360 CID
  • Gi Gass
« Svar #24 på: Sø.,31,Juli,2011,12,00 »
Personlig ser jeg ikke sammenhengen mellom 350 kroner og hva man får ut av forumet.
De kronene er smuler i forhold til det som det fleste som allerede er innmeldt i klubben bruker på Jeep gjennom året uansett. Det er penger jeg bruker på å støtte en klubb jeg liker, og gir med glede det for å hjelpe en non profit klubb som drives videre av ildsjeler.

Dette hjelper til å profilere klubben/merket og gir oss noen flotte treff og fine sammenkomster gjennom året. Kalender er bonus og har ikke behov for ekstra fordeler.

Det er mange faktorer som spiller inn på drift av et forum, frittstående eller klubbrelatert, men jeg syns ikke 350 kroner er en faktor.
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Utlogget CJ-7 golden eagle

• Klubb verv
  • 360 CID
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
« Svar #25 på: Ma., 1,August,2011,11,34 »
Sitat
Jeg bruker forumet regelmessig jeg spør spørsmål og jeg svarer hvis jeg kan. Treff og lignende intresere meg ikke i det hele tatt. Blir det betaling for å bruke dette forumet takker jeg for tiden jeg har fått lov til å være med. Det finnes alternative sider både her på berget og over dammen.
Når det anonymitet er det et must for min del. Jeg har ikke noe behov for at enhver som søker på navnet mitt skal få opp en hel mengde forskjellige tråder her og der.
Snorre

Fint at du engasjerer deg som "ikke betalende" i denne tråden Snorre, hadde vært flott om flere "ikke betalende" hadde gjort det samme  :)

Sitat
Det finnes alternative sider både her på berget og over dammen.
Ikke i norge som JCN forumet Snorre.

Noen tanker:
- Hva om ingen hadde betalt, hadde vi da hatt et Jeep forum? (godt det er noen som betaler)
- Hva om de som ikke har betalt får en automatisk "popup" melding en gang iblandt, om at JCN ønsker vedkommende "IB" som medlem.
- Hva om Jeep importøren i Norge hadde sponset driften av forumet, da hadde alle blitt glade  :D

Tom

Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Utlogget wrangler

• Get a life!!
« Svar #26 på: Ma., 1,August,2011,16,17 »

Snorre

Men vi som er medlemmer av JCN og diskuterer Jeep både i garasjer, i tråder eller på treff har kanskje et annet behov?
Det er jo vanlig å presentere seg når man møtes. Hvorfor skal det være anderledes her? Og 350 kr, hva er det i den store og hele sammenhengen?

Du er vel også klar over at det er JCN sine medlemmer som står bak forumet og som bruker tid og resursjer på å drive siden?
Hvorfor i all verden skal det meste være like godt tilgjengelig for et betalende medlem som et ikke betalende medlem?

Mitt forslag er at  "Generelt"  "Lokallag" og "Kjøp salg" trådene er åpen for alle, og at resten stenges.

Kathrine

« Siste redigering: Ma., 1,August,2011,16,26 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Stormer

• 304 CID
  • **
« Svar #27 på: Ma., 1,August,2011,18,07 »
Jeg ser at du ligger ute med fult navn. K......

Det er ikke det at 350 kr er allverden av penger, men når man er inne på en fem seks forum i tillegg til skytterlag, pistolklubb, HMK, NVS, idrettslag, støtte medlem for ungenes idrettslag så blir det etter hvert slik at man må prioritere hva man er villig til å betale for.

Personlig tror jeg dere er bedre tjent med å la forumet ligge åpent både med tanke på rekruttering til klubben deres og for å få innspill fra ikke medlemmer. men det er det jo selvfølgelig helt opp til dere å bestemme.

Jeg vil bare få presisere at hverken dette eller mitt forrige innlegg var ment som kritikk mot JCN som gjør en flott jobb med og drifte dette forumet.

Mitt første innlegg var kun ment som et innspill med tanke på konsekvensene av å stenge forumet for utenforstående som meg selv.
« Siste redigering: Ma., 1,August,2011,18,13 av Stormer »

Chryslercrap

• Gjest
« Svar #28 på: Ma., 1,August,2011,20,28 »

Fint at du engasjerer deg som "ikke betalende" i denne tråden Snorre, hadde vært flott om flere "ikke betalende" hadde gjort det samme  :)

Noen tanker:
- Hva om ingen hadde betalt, hadde vi da hatt et Jeep forum? (godt det er noen som betaler)
- Hva om de som ikke har betalt får en automatisk "popup" melding en gang iblandt, om at JCN ønsker vedkommende "IB" som medlem.
- Hva om Jeep importøren i Norge hadde sponset driften av forumet, da hadde alle blitt glade  :D

Tom

Tar herved oppfordringen til etterretning  :)

Må si meg enig i alt dette.
Hadde vært bra å fått med importøren, er jo flere som har gjort det slik, f.eks BMWCCN og importøren, og medlemmer får rabatt hos merkeforhandler og andre rekvisita sjapper (GS-bildeler, Torshov bilrekvisita etc..)

For å sammenligne med AMCAR (og JCN er vel tilsluttet AMCAR?) så har jeg brukbare rabatter (15%-25%) hos de aller fleste amcar sjapper og motorverksteder.
Nå er jo medlemskontigenten på rundt halvparten hos JCN sammenlignet med AMCAR, men likevel..
Litt flere samarbeidspartnere tror jeg hadde gjort godt  :)
« Siste redigering: Ma., 1,August,2011,20,31 av Chryslercrap »

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #29 på: Ma., 1,August,2011,23,24 »
Hvorfor skal det være anderledes her?

Fordi det bla er en viss risiko forbundet med å vise navn, adresse og telleliste for alt det dyre stasjet man har i garasjen.  Noen har mer eller mindre risiko forbundet ved slikt, avhengig av hvor man bor, hva slags naboer man har osv... Hvis du i tillegg driver med skyting er det even more so.
Vi bør respektere folks ønske om privatliv.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)