Skrevet av Emne: 1.9l VW TD i 97TJ  (Lest 2056 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mads73

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
1.9l VW TD i 97TJ
« på: Ma.,25,Juli,2011,16,46 »
Kanskje er dette som å banne i kjerka, men har tenkt litt på om en ombygging til 1.9l VW TD motor. Første steg må bli å sjekke om dette kan gjøres lovlig, noe jeg ikke har sjekket enda. Men dersom den biten er mulig å få til, så syntes jeg settene til HPA motorsports ser bra ut. Er ingen stor fan av VW produkter, men fordelen er at det finnes mange delebiler å plukke fra i norden, og mye uorginalt i alle kategorier til en billig penge. Settene til HPA koster noen kroner, men i utganspunktet er ikke penger noe tema nå. Fordelene for min del er at jeg liker å krype litt rundt i skogen, og bruker et par millioner i året på diesel, så diesel passer bedre en bensin på det punktet...... 8) Jeg ønsker også å holde vekta nede. Drømmen/planen er 2"OME,1"bl,Ford 8.8 bak,forsterke org dana 30 foraksel, 33" dekk, div ekstra beskytelse og modif. for best mulig bakkeklaring og beskytelse både under å rundt på bilen. Ønsker en motor som har bunndrag, og tåler litt vinkler i skogen. Den orginale 2,5l skal brukes som anker eller fyllmasse, den har ingen framtid for meg.
Noen som vet hva tilsynet krever for motorbytte fra bensin til diesel?? Eller kan råde meg til annen dieselmotor som ville sitte greit i bilen min?? Åpen for noen innspill her, da jeg kun har tenkt på dette med VW diesel enn så lenge

Chryslercrap

  • Gjest
Re: 1.9l VW TD i 97TJ
« Svar #1 på: Ma.,25,Juli,2011,22,37 »
Høres ut som et spennede prosjekt  :)
Nå veit ikke jeg hva som kreves i forhold til godkjenning fra bensin til diesel, men ombygging motsatt vei var iallefall kurant m.t.p. biltilsynet (gammel Chevy pickup fra 6,2 diesel til 350 bensin)
Vil kanskje tro du må bruke en motor som tilfredstiller avgasskrav for 1997 eller nyere?
Også kan det godt være at de krever en decibel/støy test, koster rundt 2000 kr.

Det finnes vel en adapter for å montere MB sin gamle 300 turbodiesel (OM617A) mot AX15 kasse, men denne motoren klarer ikke avgasskravene for 1997. Går vel an å skremme litt flere hester ut av 1,9 TDI motoren også? Eller bruke en 2.0TDI, som har en sterkere bunndel.

Hold tråden oppdatert da  :)

Utlogget Mads73

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Re: 1.9l VW TD i 97TJ
« Svar #2 på: Ti.,26,Juli,2011,14,05 »
Håper og tror at det burde gå greit å få igjennom bytte av motor. Med tanke på utslipp, så er det settet HPA selger til 1999-2006 TDI motorer. Vil tro disse ikke produserer mere avgass enn orginalmotoren. Går vel for en 2004-2006 modell PD motor (pumpe dyse) Disse yter alt fra 115hk og oppover har jeg fått høre fra en kompis som er VW fanatiker. Visse kjører de helt opp mot 300hk, men han sa at 150-200hk er mest vanlig, og ikke vanskelig å få til. Kan chipes opp til over 150 med de fleste chip. Motoren er også lettere enn org.2,5l. Ca 25Kg. Så hvis man skal legge fram fordeler for tilsynet, så er motoren på 115hk, 1,9liter og minus 25kg i forhold til org. 2,5. I tillegg er vel utslippene mindre vil jeg tro. Må legge opp alt nytt med tanke på rør fra tanken og fram, og ny tank. Pluss litt annet småtteri da. Blir nok mange timer i garasjen, men tror resultatet blir bra  :)

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: 1.9l VW TD i 97TJ
« Svar #3 på: On.,27,Juli,2011,08,01 »
Kan bli veldig bra! Selger HPA adapter fra VW girkasse til Jeep transfer evt VW motor til Jeep gir?

Jeg har 1,9TDI 130 hk i 2001 Passaten, greit drag i denne orginalt og veldig bra moment fra tomgang. Har trukket henger på 1100 kg opp bratt bakke hjemme og dette klarer den på tomgang. Kombinert med lavserie så blir nok prosjektet ditt en killer kombinasjon i skogen.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Mads73

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Re: 1.9l VW TD i 97TJ
« Svar #4 på: On.,27,Juli,2011,12,39 »
De lager kit som setter VW motoren sammen med AX5 kassa nå, men er også kit til andre Jeep kasser på gang i følge siden deres. www.hpamotorsports.com
Ettersom jeg driver med lastebiler til daglig, og alltid har drevet med det, så liker jeg å ha en motor som orker litt, uten at turteller viser 5000-6000rpm. Tror en diesel gjør seg bra i Jeepen da  :) Kjører fort 20000-30000km i året med den etter veien også, å da er ikke org.motoren noe å juble over verken i drag eller økonomi......

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: 1.9l VW TD i 97TJ
« Svar #5 på: On.,27,Juli,2011,13,15 »
Til AX5 ??? Kassa sliter med å takle de orginale 180nm. Med 285nm fra vw maskinen så blir den ikke gammel. Ax15 kasse og adapter til vw ville vært en bedre løsning.
« Siste redigering: On.,27,Juli,2011,13,19 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Mads73

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Re: 1.9l VW TD i 97TJ
« Svar #6 på: On.,27,Juli,2011,13,41 »
Jeg har sendt de mail for å høre om det settet til AX15 kassa er klart. Det står jo at det ska være klart i mitten av mai. Tenkte å bygge opp komplett pakke med motor,girkasse og transfer som jeg kan heise rett i, så heiser jeg ut den orginale pakka og selger den for en billig penge vil jeg tro  :)
Lurer litt på om jeg skal kjøpe en Atlas transfer, eller om jeg skal bygge om en org kasse med 4:1 og SYE kit. Atlasen er vel kanskje litt tyngre og litt overkill kanskje??

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: 1.9l VW TD i 97TJ
« Svar #7 på: On.,27,Juli,2011,22,19 »
Hør med Stein på forumet om han har 231 kassa med 4:1 og sye fortsatt
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered