Skrevet av Emne: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."  (Lest 4280 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« på: Fr., 1,Juli,2011,08,04 »
Da er neste kapittel skrevet i kampen med BT, om godkjenning av YJ med 4" løft og 33" hjul. Jeg fikk en mail fra en dame hos Chrysler for en tid siden, etter å ha forespurt om dokumentasjon på større hjul, hvor hun forteller de ikke har noen dokumentasjon på biler eldre enn 93, og henviser til Amcar, da de sitter på nødvendig dokumentasjon for å kunne få godkjent 33" på en YJ.
Fikk en anbefaling og dokumentasjon fra Amcar, på bremsearealer osv på AM 7/ 8 kontra YJ, utregninger av rulleomkrets osv. Svaret fra BT var, at dette car en militær utgave, stridsvogner var også registrert i Norge, men ikke nødvendigvis lovlig å kjøre i rushtrafikken med. (Selv om det hadde vært veldig moro å prøve!  ;D )
Kontaktpersonen hos BT hadde sendt forespørsel til Vegdirektoratet om han kunne godkjenne en dispensasjon på dette, eller om VD måtte ta denne.
Og siste avsnittet gikk på støtfangere, disse måtte være så breie at de dekket dekksidene, på lik linje med skjermutbyggerne. Tror ikke det blir videre vakkert, men må man så må man...  :'(
Så da blir det tur innom Brødrene Dahl, og handle rustfrie, eller syrefaste tynnveggede rør, rørbøyemaskin på Torshov, og poleringsmaskin, så får vi smi støtfangere, type lastebilbredde.

Uansett, har ikke tenkt å gi meg enda, bilen kommer ikke på veien før neste sommer alikevel, så har 1år å diskutere med øvrigheta på.

Så til dere andre som tenker å få endringer godkjent hos BT på Østre Aker, tenk på noe annet. :-\
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #1 på: Ti., 5,Juli,2011,12,22 »
Litt usikker på hvordan man skal tolke siste innlegget her.

Mulig jeg bommer litt, når jeg leser mellom linjene, at de som ønsker å gjøre ting riktig, samtidig som det ser bra ut OG er godkjent, er litt på ville veier, da en Wrangler kun skal fungere i gjytjebad, og ikke benyttes til rekreasjonskjøring på landeveien...?

Ja, er veldig klar over at forbruket øker, at bilen ikke egner seg så bra i høye hastigheter på motorvei, at kanskje motoren vil føles slappere, selv med endrede utvekslinger i diff`er, at det rives og slites i hjuloppheng som følge av større hjul og høyere bil.
Men, og dette er det viktigeste: Bilen min er ikke tenkt som en bil nr. 1, eller 2, det skal være en bil nr: 3, for rekreasjonskjøring på fine dager, for å komme bort fra hverdagens mas og A4-liv, bare for å kunne sette seg bak rattet i en bil, ikke som er komfortabel, rask eller har gode kjøreegenskaper, men som er MORSOM å kjøre. Og da skal ikke bekymringen over menn i uniform med tommestokker og målebånd langs veikanten, være med på å ødelegge gleden av å ferdes på veien, uten noen spesielle ærend, annet enn personlig egotripp for psykens skyld. Og ikke minst, veien til målet med ferdig bil og vunnet "kamp" mot biltilsynet er også endel av hobbyen.

Og ja, er ikke sikkert at min bil kommer til å se noe annet enn tørr asfalt, til nød grusvei under hjulene. Men alikevel, for noen er også dette en del av bilhobbyen, å bygge bilen så strøken at den er bedre enn fra fabrikken. Og nei, kommer aldri til å få igjen pengene jeg legger i bilen, men alikevel... Psykologer er ikke billige de heller.  :)

Mitt innlegg gikk mer på å høre om andre opplever samme rigide holding fra byråkratiet i sin kamp for å lovlig kunne ferdes på veien med sin ufornuftige hobbybil.
Og ja, har tenkt igjennom opptil flere ganger, hva jeg ønsker å gjøre med bilen, og hva den skal benyttes til. Søknaden ble levert biltilsynet før arbeidet starta, for å ha en dialog med disse. Problemet er at nye pålegg følges opp med nye pålegg, slik at det ikke finnes noe konkret å forholde seg til underveis med bygginga. :(

Så ja, lykke til med å få bilen godkjent er absolutt på sin plass!  :D

God sommer alle sammen!
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #2 på: Ti., 5,Juli,2011,13,26 »
Så da blir det tur innom Brødrene Dahl, og handle rustfrie, eller syrefaste tynnveggede rør, rørbøyemaskin på Torshov, og poleringsmaskin, så får vi smi støtfangere, type lastebilbredde.

Husk å lage deg TUV papirer på selvbyggersettet som BT kan nekter godta...  ::)   Er du heldig får du godkjent selvbygde fangere, men sjangsen er nok stor for at de krever godkjenningspapirer og da stiller man litt svakt kan man si...
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #3 på: Ti., 5,Juli,2011,13,44 »
Herre mann Flintern;)
Ikke så negativ til det som er gøy da mann. Skal mann kunn være fornuftig, miljøvenlig osv osv, ja da bør en kun bruke apostlenes hester(gå) og det veldig forsiktig(en kan jo falle, ikke sant!)
Til YJ finnes vel TüV godkjente felger for 33" og likeså med heving, spørsmålet ellers er vel litt mere om BT godkjenner noe som helst i den retningen mere, svaret er tvetydigt, noen får, andre ikke ???
Min TJ har 35" godkjent, og vil for det første påpeke mot de flestes mening at bremsene fungerer helt ok, har kjørt mang en bil med verre bremser. Ja jeg klarer å blokere selv i rimelig høy fart, selv om hjula bak kunne hatt litt mere virkning, men kansje ikke om vintern;) Mange mener orginalbremsene er for dårlige, til meg har det fungert flott, har montert skiver bak og ønsker big-brake kit foran, men det er like mye for bling bling og til BTs skyld i forhold til kommende motorbytte jeg gjør disse oppgrderinger. Er ingen fartsmaskin, men som sagt en gledesmaskin, en bil er ikke mindre farlig en sjåføren som kjører den En får også klosser og skiver som biter fra seg litt ekstra. De slites såklart litt fortere, men null problem det. Den daglig kjørekomforten etter vei blir  muligens foringet, med at en kommer høyere i været, men bilen er like retningstabil og oppleves likegod å kjøre som den jeg hadde som var orginal.(ingen lav sportsbil det heller)
Med tapt komfort, tenker jeg på at en merker humper og dårlige veier mere kontra en lavere bil. Elgtest blir nok selvsagt dårliger jo høyere en bil blir, men dog desto høyere kulhetsfaktor og en kommer seg ut av A4 livet litt(sparer psykolog,og samfunnet for tikkende A4 bomber hehe).
Ting er potensielt farlig her i livet, uten at en trenger krisemaximere det.

Lykke til, gi ikke opp med BT.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Rolf Von Ausfahrt

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 79
    • Min WranglerGarasje
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #4 på: Ma.,15,August,2011,16,06 »
Fler enn meg som venter på fortsettelsen her?
Fortell Vidar, fortell  ::)

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #5 på: Fr.,19,August,2011,08,26 »
Tja, kan jo fortelle noen ord om fortsettelsen, selv om det ikke er så spennende lesning foreløpig.
Har ikke mottatt noen tilbakemelding vedr. hvem som kan foreta godkjenninga av bilen, så her er jeg like blank.

Vedr. støtfanger var det ikke noe problem å lage denne selv, så lenge den tilfredsstilte følgende regelverk:


§ 14-3. Frontale beskyttelsessystemer

1. Kravnivå: Direktiv 2005/66/EF og vedtak 2006/368/EF.

2. Virkeområde: Kjøretøy i gruppe M1 og N1.

Gjelder både for frontale beskyttelsessystemer som:

- Leveres påmontert eller med kjøretøyet, eller
 
- fremstår som en separat teknisk enhet (ettermontering).
 

3. Alternativ standard: Ingen.

4. Godkjenning: Dersom et kjøretøy er utstyrt med frontalt beskyttelsessystem skal det fremlegges dokumentasjon/ bevitnelse/ garanti fra fabrikant/ kompetent uavhengig laboratorium for at kjøretøy og/ eller det separate frontale beskyttelsessystemet er i tråd med direktiv 2005/66/EF og testet etter vedtak 2006/368/EF. Ved ettermontering av frontalt beskyttelsessystem skal kjøretøyet fremvises for regionvegkontoret til ny godkjenning, jf. § 7-2 nr. 3.1.

5. Ikrafttreden:

 25. november 2006 for typegodkjenning av nye kjøretøytyper med integrerte frontale beskyttelsessystemer.
 
 25. mai 2007 for registreringer av kjøretøy med integrerte frontale beskyttelsessystemer og for ettermontering av frontale beskyttelsessystemer.
 

6. For kjøretøy som ikke omfattes av ovennevnte gjelder følgende:

       Anordning av for eksempel rør- eller platekonstruksjon, originalmontert eller ettermontert, for beskyttelse av bil, for eksempel ved kollisjon med dyr, tillates bare dersom bilen med anordning tilfredsstiller enten:

a)
 direktiv 74/483/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 79/488/EØF,

b)
 ECE-reg. nr. 26, serie 01, rettelse 1 eller
 
c)
 direktiv 92/114/EØF.  ???



 
Men vedr. ombygging av eksisterende støtfanger, kunne dette godkjennes uten dokumentasjon fra uavhengig laboratorie. Skjønn det den som vil, antar den U-bjelken som sitter i fronten på YJ orginalt, gjør minst like vondt å få i panna som en av rustfrie rør, men er nå slik øvrigheta vil ha det... ::)

Ellers har jeg startet montering av motoren igjen, sliter bare litt med å bestemme meg for finish på de synlige topplokksboltene, gulkromatert eller forniklet...  ::)
 
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #6 på: Fr.,19,August,2011,12,00 »
Slik jeg tolker regelverket gjør det mer vondt i panna å bli truffet av et rør enn en u-bjelke med flatsiden ut.  Dette fordi "treffarealet" blir så mye mindre med et rør, dette må trenge godt inn i panna før arealet øker p.g.a. rørets naturlige krumming.  Altså er en u-bjelke mindre skadelig pr. definisjon.  I praksis tror imidlertid jeg at det gjør nesten like vondt, men har ikke tenkt å prøve  :D
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #7 på: Fr.,19,August,2011,15,50 »
Ikke for å dra diskusjonen lenger, men hva pokker skulle denne personen uti veien foran bilen å gjøre i utgangspunktet! :D

Men ser tegninga, er vel mer smertefullt å bli slått med et stålrør, enn en 48x98 planke, når jeg tenker etter....  ;D
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #8 på: Fr.,23,September,2011,14,41 »
Tja, nok en liten oppdatering, etter oppringing fra BT, om noen vil vite...

Ombygging til Teraflex skivebremser bak vil ikke bli godkjent, da det ikke er dokumentasjon tilgjengelig fra leverandør på virkningen av ombyggingssettet og bremseeffekten fra dette.
BT ville heller jeg skulle foreta full renovering av trommelbremsene, da det da ikke var endring av bremsesystemene på bilen. Om det hadde vært ABS på bilen, vill ombygging til skiver vært mye lettere å få godkjent. ???

Det skulle også komme ut et skriv fra VD i disse dager, hvor det skulle stå hvorvidt BT kan foreta godkjenning av ombygginger, eller om VD skulle ta sakene. Han regnet med det ville bli BT som skulle gjøre dette.
Jeg spurte også status på min dispensasjon for endring av rulleomkrets mer enn 5% fra orginalt (få på 33"), og som han sa, BT ville mest sannsyling foreta godkjenning basert på bla. bilens kjøreegenskaper med de større hjulene og hevesettet. Og som han hintet om, en hevet bil, med alt av foringer og oppheng nye, vil være mer stabil med større og bredere hjul enn orginal dekkdimensjon... ;)

Så dette er status så langt, passer meg fint med en liten stillstans i påvente av tilbakemelding fra BT.
Overtar nytt hus 1.nov, hvor det mangler skikkelig hobbygarasje. Så har fått innvilget tilllatelse fra fruen, at 2 nye doble garasjer kan bygges, med 1 dedikert kun til hobby. Hun skulle til og med være med og dekke gildet!
Så da blir det fullisolert garasje, med vann(glykol)-båren gulvvarme, løftebukk osv på far.  ;D
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #9 på: To., 8,Desember,2011,08,06 »
Ja, da er vel siste ord i denne saken sagt, hvertfall fra BT sin side.
Jeg etterlyste litt tilbakemeldinger vedr. de nye direktivene min mann hos BT snakket om forrige gang, og fikk tilbakemelding igår:

- Det vil IKKE gis disp for endring av rulleomkrets mer enn +-5% av orginalt.

Så at Chrysler henviser til Amcar vedr. dokumentasjon, at Amcar har kommet opp med dokumentasjon på det jeg trenger, betyr så langt ingenting.
Ergo, det er ikke mulig å kjøre bilen godkjent med 33" hjul... Problemene var ordlyden i Tüv-papirene; hevesettet og felgene kan monteres hver for seg, og bilen kan godkjennes uten problemer. MEN, ifølge BT, refererer Tüv-papirene på felgene til orginal bil, det står ikke beskrevet at de kan monteres på hevet/ ombygget bil. Ergo, vi er nede på flisespikkeri, og en tolkning av tysk ordlyd, utført av en som sikkert ikke har frisket opp tyskkunnskapene sine siden 7.klasse på ungdomsskolen...

Ifølge BT kunne jeg heller ikke lage på et vedtak om avslag på en søknad, MEN jeg kunne klage på avgjørelsen om bilen ikke blir godkjent etter besøk på trafikkstasjonen! Ergo, det er ikke mulig å få ting i orden FØR man begynner, noe BT oppfordrer alle til å ha. Så da er valget, å svi av 150` på bingo, også satse på rettsaker/ krangling i etterkant.
Det merkelige er at jeg ikke får noen som helst skriftlig fra BT, så i teorien har jeg ikke fått noe avslag på søknaden... ???

Eneste sjansen jeg da har, uten å spille bingo på godkjenninga, er å trekke BT`s tolkning av ordlyden i tvil. Tenkte derfor å få en korrekt oversettelse av Tüv-papirene, og om det levner håp der for at BT`s tolkning av teksten ikke er korrekt, tar jeg med meg papirene til en offentlig godkjent translatør, og får de til å oversette dokumentene, få et stempel på at det er en godkjent oversettelse, også prøve meg hos BT igjen...r

Det pussige er, at mannen på BT, som skal inneha kompetanse til å ta denne avgjørelsen, selv sier at ettersom bilen kan godkjennes med 4" heving, vil jo kjøretøyet bli mye mer stabilt ved påmontering av bredere hjul enn orginalt... Skjønn det den som klarer, "ja, du kan heve bilen og gjøre den trafikkfarlig, og få det godkjent, men du kan ikke sette på dekk/ felger som vil bedre kjøreegenskapene igjen, kanskje bedre enn det som bilen kom med orginalt..."

Så langt er dette status på prosjektet, misunner dere som ikke faller innunder trafikkstasjonen på Risløkka når dere skal godkjenne bilene deres...  :-\
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #10 på: To., 8,Desember,2011,09,36 »
Du har KRAV på å få svarene fra Statens vegvesen skriftlig. Vet ikke hvilket hevesett du har planer om å bruke, men i de nye retningslinjene for heving og senking er det åpnet for at man skal støtte seg på TUV sine anbefalinger i større grad. Dokumentasjon i fra amcar fungerer desverre best som dasspapir og har ingen verdi. Det er TUV som gjelder . Kjøper du deg felger med TUV så skal ikke 33" by på store problemer å godkjenne. Der står ingenting om heving. Fikk selv godkjent samme felg på min for 3 uker siden med 35", da med hevesett ( på CJ7). I Mitt hevesett står det at hevesettet kun er godkjent med hjul med et bredere innpress enn orginalt, men ingenting om størrelse.

Oj ja, det er risløkka som har godkjent.... ALL godkjenning av Hev/senk/hjul må innom dem....

Ingenting skal tilsi at du ikke får godkjent en YJ med 33" og 2,5"-4" heving...

Nå skal det nevnes at jeg kranglet i 2 år, fremla over 200 sider fordelt på 40 dokumenter.
De gjør det de kan for at du skal miste motivasjonen, å gi opp. Men KREV skriftelige svar, er de usaklige så sender du skriftelige klager i hopetall.
Men vær forberedt på å bruke litt tid....


Lykke til.
« Siste redigering: To., 8,Desember,2011,09,38 av Holmis »
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget Jeepfewer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #11 på: To., 8,Desember,2011,15,37 »
Takk for informasjonen, Holmis! Godt å vite det er mulig, bare man er stanhaftig nok!
Jeg er hvertfall fullt forberedt på å fortsette krigen! ;D

Ettersom jeg skjønte, var ikke dokumentasjonen på hevesettet det store problemet, det var at felgene kun var Tüv-godkjent på orginal bil, ikke en som er ombygd. ??? Og da kunne han ikke dispensere på kravet om max +-5% endring av rulleomkretsen...?

Har kontaktet ASP-EBERLE, da de visstnok innehar godkjenningen på felgene, for å få en tyskers oppfatning av ordlyden i dokumentene, og hvorvidt det står i papirene på hevesettet om det fordres dekk/ felger som er bredere her. Mine tyskkunnskaper strekker seg ikke lengre enn til å få erta på meg julig, og det er vel ikke tilstrekkelig for å kunne forstå innholdet i teknisk dokumentasjon.  :D
Om ASP sier ordlyden er noe annet enn hva BT har kommet frem til, går turen til offentlig godkjent translatør, for å få en korrekt oversetting, utført av noen BT ikke kan underkjenne.

Hevesettet jeg skal benytte, er Trailmaster +100mm(mener jeg), er BGNOR jeg skal handle det hos. En annen mulighet, er jo å godkjenne bilen med heving og orginale hjul. Om de da kicker på at hjulene er for smale, må de komme med hva som forlanges for å få det i orden. Om det da går greit å godkjenne, kommer jeg til å søke om disp for endring av rulleomkrets i egen søknad.

Er ikke sikker på hvilken innstans jeg skal henvende meg til, for å påklage at jeg ikke har mottatt noen skriftlig tilbakemelding på noen av henvendelsene. men mener nå det burde være et ankepunkt jurister sikkert er glad i å henge seg opp i.

Er en vanskelig kunst å kunne be BT dra til helvete på en så hyggelig måte, at han faktisk gleder seg til reisa!  ;D

Om noen har tid, lyst og mulighet, er jeg veldig takknemlig for hint og triks for hvordan jeg skal forholde meg og hva jeg bør gjøre, for å komme i mål med prosjektet. Spanderer gjerne pizza og coca på Peppes en kveld, om noen vil være med og hjelpe meg å legge slagplanen.  :)
-92 YJ rådiamant, utstyr for bearbeiding på vei.

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Neste kapittel i serien "godkjenning av 33" hjul..."
« Svar #12 på: To., 8,Desember,2011,15,50 »
Sendt deg PM
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com