Skrevet av Emne: Toro`s 94 ZJ 5,2  (Lest 4739 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Toro

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Toro`s 94 ZJ 5,2
« på: Sø.,26,Juni,2011,23,48 »
Da blei jeg ZJ 5,2 eier  :)

Bilen er å annse som et prosjekt, så jeg kommer til å legge ut bilder og tekst om hva som skjer fremover.

Henta den i Oslo nå i helgen, så har ikke fått gjort stort med den enda, bortsett fra innvendig og utvendig vask, bytte av felger og av med skiboksen.

Bilde av trekkvogna vi brukte innover


Etter en prøvetur, så ble det kontraktskriving, og penger og bil skiftet eier, og rollen som trekkvogn ble fort byttet over :)


Etter 192km så var vi hjemme, og tanken fikk 28,35 liter påfyll, og det blir jo under 1,5l (?) pr mil. Syns ikke det var så ille med nesten 2 tonn på kroken.

Vel, over til bilen. 94mod Grand Cherokee ZJ 5,2l.  Er vel 215 originale hester i disse.
Katalysator er fjerna, så bilen høres på laang avstand ved litt pådrag. Litt for mye lyd ettersom jeg bor i tettbygd strøk. Tviler på at naboene blir blide når jeg fyrer opp kl 05.30 på morran :)
Er en del å gjøre i understell, men jeg vet ikke helt hva enda.
Den er rimelig nervøs på styringa.
Trekker også til venstre ved hard brems.
Virker rimelig slarkete i understell i dumpler og ujevnheter i veien. Det meste av foringer er rimelig morkent, og demperene er vel også fra 94, så har en liten jobb her.

Den går ikke på tomgang på kald motor. Så IAC skal byttes.
Lader dårlig. Viser 11-12 volt i instrumentene, men litt over 13V på dynamoen. Var uansett tom for strøm idag tidlig. Så må nok også til med et nytt batteri og.

Viscosekoblinga er dårlig, så den må skiftas. Sommerdekkene vrenges nesten av dekka, så la på vinterhjula som er større dekk, så disse funker litt bedre.

Rust er det ikke så ille gæernt mye av.
Litt i bunn av dører og noen småflekker ellers. Pluss den trenger litt kliss i gulvet. Men ikke noen svære hull noen plass.

Kommer nok noen spørsmål herfra etterhvert, så setter pris på alle tips og svar :)

Lite bilde fra en bakke jeg bare måtte teste idag. (klatra dårlig med sommerhjula, men..)


Skiboksen er tatt av, og hjula blei bytta til noen grovere idag. Men disse felgene trenger seriøst lakk.

« Siste redigering: Lø.,17,September,2011,19,36 av Toro »

Utlogget Toro

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #1 på: Ti.,28,Juni,2011,21,22 »
Fant en fin dam med rød olje under bilen idag.
Viste seg at alle boltene til bunnpanna på girkassa var løse, så håper det var hele "feilen". Var hvertfall fra rundt det området olja kom ifra.
Får bytte olje på kassa til helga.

Er det noen sperre på bakakselen på disse bilene?
Hvordan virker den i tilfelle? Tviler på at den virker her...
Når jeg prøvde meg på den lille bakken på bildet over her, så spant den på v.foran, og h.bak

Utlogget Toro

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #2 på: Ti.,28,Juni,2011,21,27 »
Hvor lange skal hjulboltene normalt være?

De som står på er alt for korte. Får mutteren bare halvveis på. Samme på begge felgsettene.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #3 på: On.,29,Juni,2011,09,42 »
Grattis med ny Jeep og velkommen til forumet :)

Disse kom aldri med sperre hverken foran eller bak. Det som er mer vanlig er at du har diffbrems bak. Du kan jo også ha åpen bakaksling eller så er lamellene slitt slik at ikke bremsen fungerer. Disse kan kjøpes løst og er relativt enkle å bytte.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Toro

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #4 på: On.,29,Juni,2011,22,02 »
Takk for det :)

Får se på akslingen en dag til helga, blir oljeskift samtidig.


Er det noen forhandlere i norge som kan ha pakning til bunnpanna på girkassa? 
Lekker som en sil herfra. Skrudde til alle boltene fra o,5-1,5 omdr, men lekker fortsatt.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #5 på: To.,30,Juni,2011,09,23 »
Jeg kjøpte pakning fra rockauto.com. Det er litt skruiing for å bytte pakning siden colector røret til eksosen også må ned.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Toro

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #6 på: To.,30,Juni,2011,20,14 »
Jeg kjøpte pakning fra rockauto.com. Det er litt skruiing for å bytte pakning siden colector røret til eksosen også må ned.


For å bytte bunnpakning på girkassa?  Jeg ser ikke noe som ligger i veien der. Er bare boltene rundt, og så ta den rett ned, ser det ut som.

Kjøpte pakning fra Sarpsborg Motor til den nette sum av 46kr :)

Utlogget Toro

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #7 på: Fr., 1,Juli,2011,20,25 »
Snakker vi sliten kasse tru?




Vaska og fått vekk alt sponet


Kassa girte helt greit, så syns det er litt rart.. Er vel dette som er resultatet av at forrige eiere har kjørt med feil oljetype.
Får prøve å kjøre en 3-4 olje/filterskift for å se om problemet fortsetter. Men ser for meg et kassebytte etterhvert ja.

Glemte å få med nytt filter sammen med pakninga, så blir uansett ikke gjort noe mer med dette før til tirsdagen.

Utlogget Toro

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #8 på: Fr., 1,Juli,2011,20,29 »
Har kjøpt inn olje til akslingene, så blir spennans å se åssen de ser ut i morra :)  Kanskje de er like ille...
Kjøpt tilsetting til bakakselen og.

Blir å bruke disse felgene som sommerhjul. Kler bilen endel bedre enn de gullfarga gubbehjula. Blir nok å lakke de sorte, for de er flassa og stygge sånn de er nå.
« Siste redigering: Fr., 1,Juli,2011,20,32 av Toro »

Utlogget Toro

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #9 på: Sø., 3,Juli,2011,19,41 »
Litt småpusling i helga.
Akslingene har fått ny olje, og tilsetning på den bak.
Fæl olje, lukta sitter i nesa enda


Nytt besinfilter har blitt montert. Det gamle var rimelig tett.



Fins det noen enkel måte å komme til fordeleren?
Den sitter jo helt klemt i torpedoveggen, så det ser helt håpløst ut å få den ut..

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #10 på: Sø., 3,Juli,2011,19,57 »
ups :-[ leste ikke skikkelig, jeg tenkte på bunnpanna til motor.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Toro

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #11 på: Sø., 3,Juli,2011,20,14 »
Ja den ser litt mer kronglete ut :)

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #12 på: On., 6,Juli,2011,02,57 »
Hei, og grattis med ZJ med V-åtter.  8) Ja det er meget viktig med korrekt olje og tilsetninger. Automatoljen er særdeles viktig, for at den skal fungere korrekt. Ikke bruk Dextron III f. eks. Følg linken  for å se hvilke oljer og væsker og mengder. http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,6214.0.html
Sitat
Fins det noen enkel måte å komme til fordeleren?
Den sitter jo helt klemt i torpedoveggen, så det ser helt håpløst ut å få den ut..
Hehe, litt kronglete, ja. Men bruk et lommespeil slik at du ser skruene. Og fjern alle pluggkabler fra lokket. Du finner ut hvor de skal være etterpå. Jeg har en tegning hvis ikke. Har for øvrig rep. cd på over 1600 pdf sider (engelsk),  kr.110,- inkl. porto hvis int. Send pm med navn + adr. Er 95 mod. men er 99,9% identiske. Mvh. Åge.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Toro

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #13 på: Fr., 8,Juli,2011,20,32 »
Takk for det :)

Fikk ikke tak i ATF+3 olje til girkassa, men en tilsvarende som oppfylte ATF+3-4 kravene hvertfall. Så håper den er grei nok.
Girkassa slurer litt mellom 2. og 3. gir.. Fant en side hvor det stod at kassa kan justeres.
http://www.naxja.org/forum/showthread.php?t=1015963

Noen som har et bedre bilde av hvor denne justeringen er?
Engelsken min er elendig :)



Takk, men sier ifra hvis det blir aktuelt med en slik cd :) 

Utlogget Toro

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Re: Toro`s 94 ZJ 5,2
« Svar #14 på: Lø.,16,Juli,2011,20,22 »
Har forstått det sånn at den justeringa jeg la ut link til gjelder til 4,0l.

Har også forstått det sånn at 5,2l har noen bånd inni kassa som kanskje må justeres etterhvert.
Men er det noen som har bilder, evt link til en forklaring på dette? En youtube link hadde vært fint, om det fantes :)

Kassa girer egentlig ganske greit, men den gjør et hopp, eller hikk ved pådrag med endel turtall i andre gir, rett før den skal gire til tredje.