Skrevet av Emne: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon  (Lest 38554 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #150 på: On., 8,November,2017,10,12 »
DAB antenne diskret montert ved høyre A-stolpe.

Se forøvrig innlegg forrige side, fikk ikke plass til alle bildene  :P
« Siste redigering: On., 8,November,2017,10,15 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #151 på: On., 8,November,2017,14,11 »
Jeg har ikke lest alt her, men du får altså brukt knappene på rattet med denne? Hva med beskjedene som kommer opp bl.a. om seteinnstilling på org. radioen, får du de opp også?

Lurer på om jeg ikke heller legger en Tiny Audio i askebegeret og beholder orginalen.. :) Må lese litt på wjjeeps om hvordan man gjør det med effektforsterkeren eventuelt..
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #152 på: On., 8,November,2017,19,20 »
Joda knappene på rattet virker som før, ved hjelp av den sorte boksen som kun trenger strøm samt den originale signalkabelen fra rattkontrollen.
Og den blå boksen fungerer slik at signalstyrken blir tilpasset for den originale forsterkeren under baksetet.
Samt at tilkobling via kontakter til det originale ledningsnettet blir relativt enkelt.
Jeg har Laredo så jeg har ikke memory på de elektriske setene hvis det er det du tenker på?
Jeg var ikke klar over at det kom opp noen meldinger i radiodisplayet.

Hvis du bruker en Tiny Audio DAB til FM-sender så trenger du jo ikke å tenke på noe som har med effektforsterkeren å gjøre.
Jeg syns det var greit å bli kvitt den gamle radioen, med sine begrensede muligheter og innstillinger.
Og kassettspiller er jo ikke akkurat noe man trenger  :P

Men derimot blåtann, UBS, AUX og diverse funksjoner mot mobiltelefonen som handsfree osv, samt mulighet for enkelt å koble på en subwoofer senere om man får lyst.
Videre finnes det en Music control app fra JVC for Android, samt at ipod og iphone nevnes på eska iallefall.
Og alle valgmulighetene vedr. farger i lysene, lydinnstillinger osv.  Og alt i en enhet istedenfor ymse display og knapper og holde styr på.
« Siste redigering: On., 8,November,2017,19,29 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #153 på: To., 9,November,2017,08,31 »
Hei Teerex, hvor har du handla alt av de blå og svarte bokser som må til for å få dette til å fungere? er dette universale greier eller er må man passe på at der passer wj'n? Var egentlig godt nok med original radio og dab adapter for meg, men etter at jeg koblet av strømmen så må ''code'' punshes inn, denne hadde jeg ikke, tok ut radioen og fekk tatt et bilde av data skiltet som Bergheim kikka på, fikk da ''rektig'' code, men spilleren lar seg ikke ''låse'' opp, de har dobbelt sjekket at det skal være riktig kode men får ikke åpnet opp min gamle radio, så da er det vel bare å vurdere ny da.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #154 på: To., 9,November,2017,08,54 »
Hei dem kjøpte jeg på ebay (eller fra USA iallefall) i 2014 , men du får dem i Norge også hos velassorterte bilstereo-nettsjapper til blodpriser.

Slik som her https://bilradiospes.no/produkter/aswc-1?gclid=Cj0KCQiA84rQBRDCARIsAPO8RFyaG6WA6U0oSNtcR3JW0DebLLNwH7R892A1F_DD1kWmShTxpTSrcOAaAk6QEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Ebay: https://www.ebay.com/itm/Metra-Axxess-ASWC-1-OEM-Steering-Wheel-Control-Universal-Interface-Module-ASWC/122060349139?hash=item1c6b5d1ed3:g:0l8AAOSwRgJXl93v

Ikke riktig så stor forskjell på Norge og ebay på den andre boksen:

http://www.planethifi.no/pac-roem-chr-adapter-chrysler-dodge-m-infinity.html

Blå eller sort, men samme sak: https://www.ebay.com/itm/Pac-ROEM-CHR-Radio-Replacement-Interface-For-Chrysler-W-Infinity-Sound-System/131727060800?epid=1100151475&hash=item1eab8b6f40:g:Ou8AAOSwa81Z75Ta&vxp=mtr

Blå her iallefall: https://www.ebay.com/itm/PAC-ROEM-CHR-Radio-Replacement-Wiring-Interface-Install-Harness-for-Infinity/331066164337?hash=item4d1514c471:g:VzAAAMXQfvlShSkA&vxp=mtr

Den blå (muligens nå svarte) boksen er jo til Chrysler/Infinity Gold anlegg.
Den lille sorte boksen for rattkontrollene er universal men stort sett plug & play (må bare følge anvisningen og trykke volum opp på rattet gjentatte ganger og følge LED blinkingen på boksen). Måtte gå på hjemmesiden til produsenten og skrive ut installasjonsanvisning spesifikt for WJ samt JVC radio siden det er mange forskjellige ledninger (kun to skal brukes, pluss strøm).

Navnene på dingsene ser du på bildet av de to.

Dokumentasjon til PAC interfacet: http://manualzz.com/download/23442398

Dokumentasjon for rattkontrolladapteren:

Til WJ: https://metradealer.com/files/aswc/ASWC-1_INST_158.pdf

Generell installasjonsveiledning for viderekomne https://metra-static.s3.amazonaws.com/documents/ASWC-INST10.pdf

Omprogrammering av funksjoner https://metradealer.com/files/aswc/ASWC-1_INST_2001.pdf

Jeg har jo en originalradio til overs (med kode  :) ), 2000-modell uten CD-spiller, og har dessuten en ny ubrukt Pioneer CD-veksler med adapterplugg til originalradioen liggende også.
Originalradioer er vel lette å få tak i nå når mange bytter dem ut vil jeg tro, men det er jo artig med noe nytt også.
Spesielt når det ikke er rakettforskning å få det til å fungere med rattkontroll og Infinity-forsterkeren.
« Siste redigering: To., 9,November,2017,09,39 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #155 på: Fr.,10,November,2017,08,25 »
Takk og takk Teerex, skal si du har orden på dokumentasjon :) skal vurdere litt, blir borte en stund så jeg trenger ingen radio før utpå nyåret, radio og stereo har ikke vært helt min greie men det er jo morro med noe som har litt nyere teknologi en det som står i WJ'n da :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #156 på: Lø.,11,November,2017,06,49 »
Et par ting til:
Hvis du anskaffer 1,5 DIN adapterramme fra Metra, nr 99-6504 evt. uten bindestrek (flere nettbutikker har denne) som har det kjekke lille oppbevaringsrommet under, så trenger du minst 4 stk korte M5x10 skruer for å skru fast radioen med.
Disse inngår i Biltema 19-1034 eller 19-1030 skrue/muttersett med hundrevis av kjekke små skruer og evt. muttere til 55-65 kroner  :D

DAB antenne som nevnt Funke ADSC710, montert ovenfra og ned på passasjersidens A-stolpe istedenfor nedenfra og opp som bruksanvisningen foreslår. Skjønner ikke hvorfor, for jo høyere jo bedre. Og der blir iallefall ledningene helt skjult på en enkel måte.

Både ledning fra DAB-antenne og fra blåtann mic (øverst på førersidens A-stolpe) har jeg lagt under høyttalerdekselet på dashbordet. Så omtrent på midten går de inn under dashbordet og ned til radioen. Der er det et par små lysåpninger som man kan se igjennom fra radiohullet, og bruke f.eks. en lang strips som trekketråd for å dra ledningene gjennom. Det blir jo noen meter ledning til overs som jeg bare la fram og tilbake under høyttalerdekselet der de jo er skjult.

Det ligger noen snutter på youtube om div. radiomonteringer, men de har jo ikke DAB der i USA.
Her vises de nye radiokontaktene som kom fra 2002, og så litt om rattknappekontrollen.
Husk at PAC ROEM-CHR interfacet har de gamle radio kontaktene fra 1999-2001, der ledningen til rattknappene er på en separat kontakt.

https://www.youtube.com/watch?v=bP-qGK4DtBo

Hvorfor det på hjemmesiden til produsenten står oppført kun 2001-modell er en gåte: https://pac-audio.com/catalog/radio-replacement/roem-chr
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #157 på: Lø.,11,November,2017,07,48 »
I youtubesnutten over bruker han ikke PAC ROEM-CHR men den passer jo ikke uansett til den nye kontakten siden den bilen er nyere enn 2002.
Vet ikke hvorfor de ikke har en utgave med den nye 22-pins kontakten. Man må da kjøpe en kabel som heter AMP-CHR2 og bytte ut den AMP-CHR kabelen som følger med ROEM-CHR, men om en slik kabel går an å få tak i eller om man må mekke sjæl vet jeg ikke på sparket.

Her eksempel på overgangskabel ved bruk av f.eks. 2002 radio i 2001 WJ:
« Siste redigering: Lø.,11,November,2017,08,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #158 på: Ti.,14,November,2017,16,47 »
Jamen i jøsse navn, det var da særdeles mye greier for å få inn en dab radio da :) :)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #159 på: Ti.,14,November,2017,17,23 »
Tjaaa det var vel ofte litt enklere i gamle dager.
Men lyden ble helt fantastisk, etter at jeg fant ut av alle lydinnstillingene og equalizer greiene  :D

WJ har som nevnt andre plugger mellom radio og ledningsnett (og annen FM antenneplugg) fra 2002-2004 enn på de første årgangene, men gjelder jo ikke min.
Og WJ har Infinity Gold forsterker samt rattkontroller for radio, og 1,5 DIN åpning for originalradio.
Alt dette i tillegg til selve DAB-antenna osv. bidrar jo til at det ikke bare er å stappe inn en ny enhet slik som på gamle dagers biler  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #160 på: Lø.,25,November,2017,12,23 »
Pussig sak, radioen funket helt fint fram til igår. Da var den helt mørk og tyst uansett hva jeg gjorde.
Så dro jeg ut sikringene for å sjekke, altså nr 30 og nr 5 under rattet.
Nr 30 på 15A går til radio switched power, altså via tenningsnøkkel, mens nr 5 er 25A for konstantstrøm til radio og Infinity forsterker.
Sikringene var OK og da jeg skrudde på tenninga så var det plutselig liv igjen.
Mange av innstillingene var da resatt til default siden all strøm nettopp hadde vært frakoblet, men ellers var alt som før.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #161 på: Ti.,26,Desember,2017,19,40 »
Hadde hengt seg opp på en måte. Har skjedd noen ganger også med min Kenwood KDC-BT73 også, bare at den hang seg helt opp da den var på så måtte ta strømmen til den.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #162 på: Ti.,26,Desember,2017,21,03 »
Ja det har ikke skjedd igjen, så det var vel bare en liten hikke  :D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #163 på: Lø.,15,Februar,2020,06,34 »
Løsningen på at den nye JVC-radioen ikke vil slå seg på igjen etter at jeg har startet bilen var relativt enkel. Jeg må slå av radioen før jeg starter bilen  :P
Dvs. i praksis slå av radioen før jeg stopper motoren.
Ellers må jeg nappe ut sikring nr. 5 i noen sekunder for å få liv i radioen igjen. Det skjer ikke alltid men for ofte.

« Siste redigering: Lø.,15,Februar,2020,06,40 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Et stilig radioprosjekt til inspirasjon
« Svar #164 på: Ma.,24,Februar,2020,14,30 »
Sjekka om det er en firmware oppdatering til den da? Det kan jo løse sånne feil som det der bl.a.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.